Voorbereidingstips gevraagd...

Ik weet het, ik ben laat, want ik beval over 3 weken, maar ik zou graag wat tips willen ter voorbereiding van het geven van bv. Ik heb het al 2 x gegeven, en 2 keer met kloven uit het ziekenhuis gekomen en tijdens de bv periode spruw gehad en een ontsteking…(ook 2x dus)



Van de ass. van de vk kreeg ik deze:



-na het douchen koud water een tel of 15/20 op je borsten/tepels doen en dat 3 keer :shock: tussendoor weer wat warmer

-geen bh aan zodat je tepels schuren langs je shirt(zo ga ik dus de deur echt niet uit, ik schaam me dood als ik zo iemand zie lopen) :oops:

-handdoeken drogen aan de buitenlucht zodat ze harder zijn en je daar mee afdrogen

-met je borsten in een bakje koud water hangen(voorover dus) :shock:



Aangezien ik niet zo van het koude water ben, wil ik graag nog wat tips dat kan helpen, of is dit het wel??

Hoi Danja!



Hier hopelijk een paar bruikbare tips! Ik had na een paar dagen ook kloven en ik kwam er heel gemakkelijk vanaf door:



-beetje Bepanthen zalf op de tepels te smeren in combinatie met het dragen van zogenaamde borstschelpen, waardoor je tepel vrij is en de zalf kan intrekken en je tepel niet schuurt tegen je (BROODNODIGE HAHAHA) BH.

  • je beebje geen uren laten ‘sabbelen’ natuurlijk wil je kindje dat en heeft het zuigbehoefte maar niet ten koste van jouw tepels toch? je kunt beter vaker aanleggen en korter (max 10/15 min per borst) dan heel lang is mijn ervaring.



    Succes alvast maar, die borst schelpen zijn bv van medela, die zou ik vast in huis halen!!



    Groetjes, M-J

@Danja wrote:

Ik weet het, ik ben laat, want ik beval over 3 weken, maar ik zou graag wat tips willen ter voorbereiding van het geven van bv. Ik heb het al 2 x gegeven, en 2 keer met kloven uit het ziekenhuis gekomen en tijdens de bv periode spruw gehad en een ontsteking…(ook 2x dus)



Van de ass. van de vk kreeg ik deze:



-na het douchen koud water een tel of 15/20 op je borsten/tepels doen en dat 3 keer :shock: tussendoor weer wat warmer

-geen bh aan zodat je tepels schuren langs je shirt(zo ga ik dus de deur echt niet uit, ik schaam me dood als ik zo iemand zie lopen) :oops:

-handdoeken drogen aan de buitenlucht zodat ze harder zijn en je daar mee afdrogen

-met je borsten in een bakje koud water hangen(voorover dus) :shock:



Aangezien ik niet zo van het koude water ben, wil ik graag nog wat tips dat kan helpen, of is dit het wel??




O meis, nee, dit is het echt niet! Doe jezelf gewoon een heel groot plezier en ga weer lekker warm douchen! Je kunt dat hele gedoe met koud water gerust achterwege laten, want dat heeft absoluut geen invloed op het verloop van je borstvoedingsperiode. Dat zijn echt vreselijk achterhaalde tips waarmee niets wordt bereikt :frowning: Ook het harden van de tepels door ze met een ruwe handdoek af te drogen is achterhaald en zelfs af te raden. Je tepels moeten namelijk soepel zijn en je lichaam zorgt daarvoor. In de tepelhof zitten de kliertjes van Montgomery, die een olie-achtige stubstantie uitscheiden. Die substantie zorgt ervoor, dat je tepel soepel blijft én het werkt antibacterieel. Door de tepels met een ruwe handdoek te bewerken, wordt deze substantie steeds weer weggehaald en worden de tepels juist gevoeliger voor kloofjes e.d. Was daarom de borsten ook met warm water zonder zeep, zeep verwijdert die beschermende substantie.



Als je hele gevoelige tepels hebt, dan zou je idd eens zonder bh kunnen lopen (als je gewoon lekker thuis bent), zodat je borsten kunnen wennen aan aanrakingen. Maar meer ook niet hoor! Plaag jezelf niet met deze vreselijke tips joh!



De juiste informatie en een goede begeleiding kunnen wél heel veel betekenen voor het verloop van je borstvoedingsperiode. Je geeft aan dat je over drie weken bent uitgerekend. Je zou ter voorbereiding op je borstvoedingsperiode nog bijeenkomsten over borstvoeding kunnen bijwonen die door de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk in heel Nederland worden georganiseerd? Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen of twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl . Ook Borstvoedingorganisatie LLL organiseert regelmatig informatiebijeenkomsten. Wellicht is dit dichter bij jou in de buurt of komen de data je beter uit? Kijk maar eens op http://www.lll.borstvoeding.nl .



Verder is het aan te raden om een klacht bij je verloskundige in te dienen en aan te geven, dat je echt hele foute informatie over borstvoeding hebt gehad van de assistente. Daarmee stel je hen in staat om hun borstvoedingsbeleid onder de loep te nemen en waar nodig aan te passen. Als deze tips aan jou worden gegeven, worden ze ook aan andere aanstaande moeders gegeven… :cry:



Succes met de laatste loodjes!

Ik heb nog even voor je zitten neuzen en zag dat er in Lelystad ook cursussen worden gegeven door lactatiekundige Ellen Leerentveld. Zij heeft een ruime ervaring op bv-gebied (o.a. als VBN-contactpersoon), een goed adres dus! Haar cursussen vinden plaats op de maandagavonden, dus misschien is dat een optie voor je als je niet zo snel meer bij de VBN of bij LLL terecht kunt? Kijk maar eens op http://www.borstvoedingadviescentrum.nl/ .

Ik kan maar weinig toevoegen maar toch: (oh het werd toch best nog veel)


  1. luister naar Yvonne en laat al die martelingen van je tepels achterwege! Die informatie van de vk is echt HEEL fout!


  2. het belangrijkste om problemen te voorkomen is goed aanleggen! Dit kun je leren op de cursussen die zij noemt. Ik heb zelf ook pas heel laat in mijn zwangerschap een cursus gevolgd dus het kan wel. Je kunt aan de contactpersoon of leidster vragen of ze in de volgorde van de onderwerpen een beetje rekening willen houden en het aanleggen eerst willen vertellen? Meestal zit dit sowieso voorin in de cursus. Als heb je dan maar een bijeenkomst gehad… dan heb je er toch profijt van.

    Je kunt het ook nalezen op http://www.vbn.borstvoeding.nl/aanleg.html


  3. mocht het bij het voeden onverhoopt tóch pijn gaan doen: meteen de VBN bellen voor tips of een Lactatiekundige inschakelen. Want kloven/tepelpijn zijn een teken dat je kindje nog niet goed heeft geleerd om aan te happen. Kies in dat geval een lactatiekundige die IBCLC gecertificeerd is (je hoort soms verhalen van verpleegkundigen die een cursus hebben gedaan en zich dan LK noemen… die IBCLC is dus belangrijk, dan heb je zeker een goede. Ellen Leerentvelt is er zoeen ;))


  4. bepanthen smeren: alleen heel dun als je kloven hebt. Nooit preventief, dat is niet nodig. De kliertjes op je tepels zorgen er voor dat de huid soepel blijft. Als je zonder reden gaat smeren worden de kliertjes ‘lui’. Je kunt overigens beter met pure lanoline smeren. In bepanthen zit amandelolie. Als er allergieen in je familie zitten kan je kindje op deze olie reageren. Purelan bevat geen amandelolie en ook in het ziekenhuis zou je pure lanoline moeten kunnen krijgen.


  5. 10 tot 15 minuten per borst is in het begin te weinig! In het begin (de eerste paar weken) duurt een voeding rond de 40 minuten. 20 minuten per borst is normaal. Het moet dan wel echt drinken zijn, en geen sabbelen. Van sabbelen gaan je tepels kapot. Van goed drinken, waarbij je baby een groot deel van de tepelhof in zijn mondje heeft, blijven je tepels heel.

amen :angel:

@Biebels wrote:

amen :angel:




:lol: :lol: :lol:



Maar inderdaad, niets aan toe te voegen! :mrgreen:

Ja, nog één ding… vooral vragen blijven stellen zodra het straks zover is. Zelfs de meest onbekende of vreemde zaken zijn vaak snel en makkelijk op te lossen met een beetje hulp van buitenaf :wink: !

Ik heb 5,5 jaar geleden al een avond cursusje gehad van Ellen. Ik heb haar gisteren gemaild en dit is haar antwoord:







Beste Danja,

Jouw vraagt heeft niets te maken met voorbereiding zoals ik het lees maar met

goede begeleiding bij het borstvoeden zelf.

Kloven zijn bijna altijd een gevolg van niet goed aan de borst liggen /

aanhappen en zuigen. Of soms speelt er een candida ( spruw) mee.

Pijn is altijd het eerste signal dat er iets niet goed gaat!!!



Ik zou je adviseren om een lactatiekundige in te schakelen als het

borstvoeden weer problemen geeft en vooral niet te wachten tot je aan je

plafond zit.

Je borsten bereiden zichzelf voor: niets aan doen!!!







Thanxs voor jullie reacties! :-*