Hey meiden,
Bij R. is de borstvoeding niet gelukt en moet eerlijk toegeven dat kolven me toch wel tegenstaat. Vooral elektrisch kolven. Hij begon na 3 dgn bloed te plassen, en zat toen al bijna tegen de 10% aan, dus hebben we toen gekozen voor flesvoeding.
Maar kan ik iets doen om me voor te bereiden op de borstvoeding? Heb nu al nachtmerries dat het niet lukt.
Hallo Kiki,
Hier ging bv bij N ook niet helemaal hoe het moest zijn.
Ik herken het wel.
Ik kolf nu wel, dit wegens dat Dylan in het ziekenhuis lig.
En ik kan je zeggen, heb nog nooit zo goed gekolft als voor heen.
Je heb wel bepaalde thee die je kan drinken en om nu echt voor te bereiden heb ik geen idee of dat wel kan, mag en of het nut heeft.
Daar kan ik je niet bij helpen dus.
Mag ik vragen waarop je op tegen ben om te gaan kolven??
Whow, bloedplassen, jeetje dat moet schrikken geweest zijn!
Goed voorbereiden op bv is denk wel waardevol als je het wil laten slagen.
Zelf erg veel gehad van aan de site van kenniscentrum borstvoeding. Borstvoeding punt com.
Daar heb je een kopje; voor je begint. Veel leeswerk maar je leert er wel een hoop van.
En verder van te voren aan kraamzorg vragen of zij lactatiekundigen in dienst hebben, en bij twijfel ze laten komen. Je zou sowieso een lk in de buurt eens kunnen mailen over cursussen of informatie.
Tsja, waar ik het meest aan had; voeden op verzoek (geen max aan voedingstijden, en geen minumum tijd tussen 2 voedingen), geen speentje (in het begin vooral), en de manier van aanleggen (mag vooral niet pijnlijk zijn), en zo snel mogelijk na geboorte aanleggen.
Mijn dochter was btw meer als 10% afgevallen. Maar goed, ze dronk dat toen gelukkig in 1 nacht bij. Vraag niet wat voor nacht dat voor mij was… wordt al moe als ik daar weer aan denk
Succes ermee
Ik zou zeker een cursus doen, zodat je zelf een beetje weet hoe en wat.
Als je net bevallen bent wordt je zoveel verteld en helaas vaak ook veel onwaarheden. Zo hoeft die 10% afvallen helemaal geen drama te zijn…werd mijn kraamhulp doodnerveus omdat de voeding op dag twee nog niet op gang was (wat heel normaal is), nou ja etc.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je eerdere borstvoedingservaring behoorlijk indruk op je heeft gemaakt. Het is ook heel begrijpelijk dat je schrikt van zo’n afwijkende kleur in de luier, dat verwacht je niet. Als ik je bericht zo lees, heb ik het vermoeden dat je zoontje waarschijnlijk uraten heeft uitgeplast. Dit zijn afvalstoffen uit de nieren, die afhankelijk van de concentratie van roze tot oranje tot bruine kunnen kleuren. Wanneer het kindje voldoende vocht krijgt, zullen die uraten vanzelf verdwijnen; de urine krijgt dan de normale kleur.
Het gewicht kan, in combinatie met andere factoren, veel vertellen over de conditie van een baby. Het is normaal dat een pasgeboren baby eerst wat afvalt. Hij moet echter binnen enkele dagen wel weer gaan groeien. Er wordt idd vaak nog een grens van 10% aangehouden. De ervaring leert, dat het zinvol is om al iets eerder kritisch naar de situatie te gaan kijken, namelijk bij een gewichtsverlies van 7% of meer. Op dat punt is het namelijk nog heel goed mogelijk om e.e.a. bij te sturen puur door het borstvoedingsbeleid (het aanleggen, de voedingsfrequentie, de duur van de voedingen, de melkinname) te verbeteren. Bij 10% afvallen in combinatie met een slecht borstvoedingsbeleid is dat niet meer afdoende. Er zullen dan naast het dringend verbeteren van het borstvoedingsbeleid tijdelijk andere maatregelen nodig zijn (bijvoeden) om ervoor te zorgen dat het kindje toch de nodige voeding gaat krijgen.
Je wilt graag weten of je je op borstvoeding kunt voorbereiden. Ja, dat kan absoluut Borstvoeding is een natuurlijke manier van voeden. Het is echter ook een aangeleerde vaardigheid. Daarom scheelt het vaak al heel veel wanneer een a.s. moeder zich al vóór de bevalling daarin heeft verdiept en over goede, volledige informatie beschikt. Dit vergroot je zelfredzaamheid en je zelfvertrouwen. Het stelt je bovendien in staat om eventuele problemen tijdig te herkennen en zelf op te lossen.
De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL organiseren regelmatig informatiebijeenkomsten over borstvoeding, die je tijdens de zwangerschap kunt bijwonen. De VBN en LLL zijn beide vrijwilligersorganisaties. Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen diverse aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Tevens is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op de site van de VBN en LLL.
Kun je hier verder mee?
Ik kan je enkel aanraden; cursus, een kennismaking is dat tegelijkertijd meestal met de lactatiekundige die vaak het dichtst bij je in de buurt zit. En de kraamweek ook echt als je die kans hebt zoveel mogelijk in je bed, baby bij je en aanleggen. Wees er zeker van dat je kraamzorg krijgt die echt verstand heeft van BV. Zodat je daar ook extra van kunt profiteren in je kraamweek. Zorg dat je na je bevalling goed kunt uitrusten, zelf goed drinken en eten zodat je aansterkt. Hoe beter je voor jezelf kunt zorgen hoe beter dat ook is voor je BV. Hier heb ik Casper al aangelegt toen hij nog niet eens een half uur op de wereld was en ik heb wel het idee dat ook die relatief ‘kleine’ dingen echt helpen. Vaak zijn babies het eerste uur na de bevalling relatief wakker en alert en dus het beste in staat te beginnen met de BV. En er is niets wat er zo voor zorgt dat het goed op gang komt dan die eerste dagen vaak en goed aanleggen. En dan hoop ik dat je wanneer je straks bevallen bent je ook echt het gevoel hebt dat je je zo goed als het kon hebt voorbereid en relatief relaxt kunt beginnen met een prachtige BV periode. :thumbup:
Wat heb je dat toch mooi verwoord, Rhiannon! :inlove:
Yvonne je weet het zelf, BV als het goed gaat IS ook mooi. En ik had het makkelijk maar juist daarom gun ik iedere mama zo’n fijne BV periode. :inlove:
ok de stuwing tijdens de zwangerschap, voor de bevalling iets minder 8) want ik mis een kindje om het weg te drinken :oops: maar ach ik zie het maar als een opstapje naar weer een fijne productie Overigens is stuwing geen garantie voor een goeie productie dus denk ajb niet dat je dat moet hebben. :oops:
Ik heb toen maar 1 dag lichte stuwing gehad… Maar gelukkig had ik toen wel een goede kraam die flink wat afwist van borstvoeding (ze gaf zelf al 6 mnd fulltime borstvoeding)
Maar Ikaa, ben niet tegen een handkolf maar wel tegen een elektrische kolf. Voel me er gewoon niet prettig bij.
Voor de rest iedereen bedankt voor de tips. Vonden jullie het fijn om eigenlijk zo snel mogelijk te doen of toch eind van de zwangerschap.
Ik zag vandaag ook borstvoedingsolie, zou dat ook werken?
@kiki1987 wrote:
ben niet tegen een handkolf maar wel tegen een elektrische kolf. Voel me er gewoon niet prettig bij.
Om goed te kunnen kolven, is het belangrijk dat je je kunt ontspannen. Ik kan me voorstellen dat dit niet echt lukt als je je niet prettig voelt bij een bepaalde manier van kolven.
Als het kolven op zich niet prettig voelt (of zelfs pijnlijk), is het denk ik goed om te weten dat kolven net als voeden geen pijn mag doen. Zeker bij een elektrische kolf gebeurt het nog wel eens dat de zuigkracht te hoog is ingesteld. Ook een verkeerde maat borstschild kan het kolven onprettig maken.
In principe wordt aangeraden om de keuze voor een kolf af te stemmen op de situatie. Wanneer een baby bijna niet of helemaal nog niet aan de borst drinkt, is een professionele, volautomatische borstpomp (huurkolf, de delen die met moedermelk in aanraking komen, koop je er zelf nieuw bij) vaak het meest effectief, zeker wanneer ervoor wordt gekozen om beide borsten tegelijkertijd te kolven.
Als er bijvoorbeeld voor werk buitenshuis frequent wordt gekolfd, zal een persoonlijke elektrische kolf vaak prettig zijn. Voor incidenteel kolven kan een handkolf ook volstaan.
Er echter ook moeders die alle voedingen (tijdelijk of fulltime) succesvol met een handkolf afkolven. Een andere mogelijkheid is om met de hand te kolven, dan is er geen apart apparaat nodig.
Welke methode het beste werkt, is idd mede afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Het is de bedoeling dat het voor jou en je kindje goed werkt (prettig kolven, goede kolfopbrengst) :thumbup:
Meer informatie over kolven kun je hier vinden: Bv.com-Afkolven
@kiki1987 wrote:
Vonden jullie het fijn om eigenlijk zo snel mogelijk te doen of toch eind van de zwangerschap.
Als het moment van de bijeenkomsten en je uitgerekende datum wat dichter bij elkaar liggen, is de informatie die je hebt gekregen nog vers. Dat is vaak wel prettig.
@kiki1987 wrote:
Ik zag vandaag ook borstvoedingsolie, zou dat ook werken?
In principe hoef je niets extra’s te doen om je borsten op het geven van borstvoeding voor te bereiden, dat doet je lichaam allemaal al voor je
Tijdens de zwangerschap ontwikkelen de kliertjes van Montgomery zich in de tepelhof. Deze kliertjes scheiden een olie-achtige substantie af, die de tepel en tepelhof schoon en soepel houdt. Daarnaast blijkt het een specifiek geurtje te hebben, die overeenkomt met de geur en smaak van het vruchtwater. Dat geurtje helpt je baby straks na de geboorte de borst te vinden.
Het gebruik van producten als borstvoedingsolie of andere massage-olie is dus eigenlijk overbodig en zelfs af te raden, omdat ze de natuurlijke processen kunnen verstoren en vaak stoffen bevatten die niet in een babymondje thuis horen.
Wat vervelend dat het met je zoon niet gelukt is. Ook al wou je wel graag.
Ik krijg een boek te leen die ik ga lezen en ga naar een informatiebijeenkomst van het ziekenhuis. Is gratis en duurt twee uur.
Ik ben dan 36/37 weken dus ik hoop dat alles nog in mijn geheugen zit tegen de tijd dat ik ga bevallen 8)
Nu ben ik dus nog nooit naar zó’n avond geweest maar hoor om mij heen dat het erg goed is om daar heen te gaan. Misschien ook iets wat bij jullie in het ziekenhuis gehouden word.
Nu is de kraamzorg waar ik me bij aangemeld heb erg gericht op borstvoeding geven. Ook het ziekenhuis is hier erg op gericht, dat vind ik ook een fijn idee. Zij vinden het ook belangrijk dat het kindje het eerste uur aan de borst is geweest. (Als je dat wil tenminste)
Dat vertelden ze weer op de informatieavond over bevallen.
Dat stelde mij ook al gerust. Dat zij dat ook erg belangrijk vinden.
Entoch en toch… Let goed op hoor.
Ik dacht echt dat het allemaal wel een stuk verbeterd zou zijn sinds ik de oudste drie kreeg. Kraambureau met certificaat uitgezocht, expliciet gevraagd om een kraamhulp die er veel van weet… Nou als ik nhaar adviezen opgevolgd had had ik nog geenweek bv gegeven :roll: en dan zei ze ook nog zo ja het is ook niet makkelijk,je bent dit jaar de tweede bij mij bij wie het lukt (ik beviel eind juli…). Tja, ik vroeg me zeg maar niet af waar dat aan lag :roll:
haha Lune, dat ze het zelf niet doorhad dan. Zegt toch ook wel iets over je eigen handelen als kraamverzorgster?
Ik let zeker goed op, daarom wil ik zelf ook gaan voorbereiden en inlezen.
Maar heb nog geen intake ofzo gehad van het kraamburo dus heb nog niet mijn wensen voor kunnen leggen.
Info avond van het ziekenhuis vond ik wel fijn. Want anders had ik dat puntje zelf wel aangegeven (binnen het uur aan de borst)
Lune en Mutsie er gaat echt niets boven ook eigen kennis. Dat je ietwat kunt zien wat de B.S. zeg maar is en wanneer iemand er echt iets van weet. Zo ook je bevallingsplan als je BV daarin wilt hebben. Een ziekenhuis kan nog zo borstvoedingsgericht zijn zijn ze dat ook nog wanneer er 3 verloskamers zijn en er 4 vrouwen liggen te bevallen? Ik vond het iig wel een fijn idee dat mijn man bv ook op de hoogte was van mijn wensen en ideeën mbt het bevallen en BV-en. Hij is nl mijn spreekbuis wanneer ikzelf dat om welke reden dan ook (even) niet kan zijn. En echt ondanks dat de vrouw de enige is die de BV live kan geven is de steun ed van je partner ook heeeeel fijn en voor mij iig wel belangrijk mbt het volhouden. :thumbup: Bij mijn bevalling van Casper hielp het bv best al dat manlief de klok een beetje in de gaten hield. Na de bevalling was het druk op de afdeling (neem simpele dingen als de overdracht bv van de verpleging) en ik heb Casper zelf aangelegt want de verpleging was heel erg druk. Ik werd na ong 3 kwartier bv gehecht. Helemaal niet erg want ik lag prima en was aan het genieten van zoonlief maar toch is de tijd dan erg kostbaar.
@Rhiannon wrote:
en ik heb Casper zelf aangelegt want de verpleging was heel erg druk.
Hier noem je (naast heel veel andere overigens hoor ) een heel belangrijk punt… Zorg dat je de juiste en volledige informatie tot je beschikking hebt zodat je weet waar je op moet letten als je je baby aanlegt en leg idd je kindje zélf aan. Jij bent immers de moeder en jij moet het samen met je kindje doen. Een zorgverlener kan eventueel vanaf de rand van het bed tips geven, zonder aan jou en je baby te komen. En dat kan ook prima, want wanneer moeder en kind in goede gezondheid verkeren, zijn zij prima in staat om het voeden zelf te regelen.
Een goede hands on-begeleiding vergt een gedegen kennis van borstvoeding. Als die kennis er niet of niet voldoende is, zal zo’n begeleiding een goede start met borstvoeding alleen maar ondermijnen (denk bijvoorbeeld aan het aankoppelen zoals dit helaas nog heel vaak wordt toegepast: borst wordt vastgepakt, baby wordt bij het hoofdje of in het nekje gepakt en op de borst geduwd; een baby mag nooit aan de borst worden gedwongen). Bovendien zou dit eerst altijd overlegd en uitgelegd moeten worden aan de moeder en er zou toestemming moeten worden gevraagd. Niemand hoeft ongevraagd aan jou en je baby te komen.
Zelf aanleggen is idd de eerste stap, alleen was het een beetje jammer dat er ook niemand beschikbaar was om mee te kijken. Maar ach dat kwam later alsnog goed hoor. En de verpleging vond het heel fijn dat de kleine man al wat gedronken had zelfs voor mijn hechtingen erin gingen. En ik vond het heel bijzonder dat hij al gedronken had! Heel vaak hoor je dat babies wel aangelegt worden maar de BV niet direct op gang is. Ook niet erg en niet vreemd (je bevalling heeft al heel veel energie gekost zo ook voor je baby!). Maar ik kon door wat ik gelezen en gehoord had zelf al concluderen dat hij dronk aan de geluidjes die ik hoorde. De extra dosis oxytocine hielp ws ook door het inleiden. 8) En de enigen die hem hebben aangeraakt direct na het bevallen waren de VK die hem aanpakten, mijn eigen VK die hem snel de Apgar heeft afgenomen en hem in een warme doek wikkelde. En de expliciete wens die ik had van niet wassen en zsm weer bij mama terug is ook netjes voor gezorgt. Alleen papa heeft hem heeeeel even op de arm gehad. :inlove: Die kreeg zijn knuffelkans echt nog toen ik klaar was met hechten, voeden en knuffelen met hem en onder de douche mocht. Wat overigens ook helpt om het begin bij ons zo ‘makkelijk’ te maken was natuurlijk onze eigen lichamelijke situatie na de bevalling. Het ging snel maar niet te snel en kindlief was bv ook niet misselijk. Ikzelf had me eigenlijk al ingesteld op een dag of 2 heeeeeel veel aanleggen ivm het op gang komen en wonder boven wonder was dat eigenlijk niet eens zo extreem moeilijk omdat het direct op gang kwam. En kan enkel hopen dat dat bij een volgende bevalling weer zo goed verloopt.
@Rhiannon wrote:
En ik vond het heel bijzonder dat hij al gedronken had! Heel vaak hoor je dat babies wel aangelegt worden maar de BV niet direct op gang is. Ook niet erg en niet vreemd (je bevalling heeft al heel veel energie gekost zo ook voor je baby!). Maar ik kon door wat ik gelezen en gehoord had zelf al concluderen dat hij dronk aan de geluidjes die ik hoorde.
Dat is een prachtige start geweest, Rhiannon! Als je goed op de signalen let, ben je idd al een heel eind op de goede weg :thumbup:
Wat je aangeeft over borstvoeding die niet direct op gang komt ondanks dat de baby wel wordt aangelegd is vaak toch weer terug te voeren op de manier van aanleggen. Het kindje is dan niet goed aangelegd, waardoor de toeschietreflex niet goed of helemaal niet wordt opgewekt.
Gisteren ben ik samen met mijn man naar een voorlichtingsavond over borstvoeding geweest, georganiseerd door de kraamzorg. De lactatiekundige die deze avond presenteerde, is tijdens de kraamweek ook bereikbaar (voor de kraamhulp of onszelf), en ook daarna - waar je bij uitgebreidere vragen wel moet betalen, maar volgens mij betaalt mijn verzekering dat. Dit geeft wel een gerust gevoel En ze had ook erg goeie tips - ik had er al heel wat over gelezen, maar ‘live’ horen is toch anders! Ook heel goed dat mijn man het heeft gezien; hij heeft een heel goed geheugen voor feiten en dat kan erg van pas komen als ik zelf een beetje vaag lig te wezen in het kraambed Dus zeker een aanrader om dit te doen, liefst samen met je partner.
Een tip voor als de baby de eerste dag(en) weinig energie/zin heeft om te drinken: toch gewoon zeer regelmatig bloot op bloot op je eigen ontblote bovenlijf leggen; ook dan maak je prolactine en oxytocine aan en dat is weer goed voor de productie en het toeschieten van de melk. Als hij/zij binnen 24 uur niet drinkt, kun je het beste (tijdelijk) gaan kolven. Bij een vroeggeboorte al na 6 uur en bij een keizersnede na 12 uur.
Overigens wel erg jammerdebammer in het ziekenhuis alhier: als je een keizersnede krijgt, mag de baby niet in de OK al bij je borsten liggen. Zogenaamd (de verloskundige noemde dat laatst ook als reden) omdat het zo koud is in de OK. Maar ja, met mutsje, warme doek en tegen mama zou dat toch moeten kunnen? De lactatiekundige van gisterenavond stak het eerder op dat er dan één extra persoon in de OK nodig zou zijn om de baby in de gaten te houden. Op zich schijnen ze best pro-borstvoeding te zijn in het zkh, maar dit vergt nog een denkomslag. Ik hoop er niet mee te maken te krijgen, maar in ons bevallingsplan staat dat in dat geval mijn man de baby (elders) bloot op zijn ontblote bovenlijf wil houden. Daarna kan hij/zij alsnog op mij liggen in de uitslaapkamer.
Fijn dat de cursus zo goed beviel!
Je hebt overal al goed over nagedacht zeg :thumbup:
Goed plan dat je laat opnemen dat beeb op borst van je man moet als je een ks moet krijgen. Die ga ik er ook in opnemen! (heb er wel al instaan dat alleen mn man beeb mag houden & evt verplegend personeel zodat ik niet pas nr 10 ben die mn baby mag beethouden)
Jammer he dat ze babies niet bij moeders leggen na ks. Begreep dat er een zhuis in friesland is waar babies op de ok al aangelegd mogen worden. Zou fijn zijn als andere zhuizen dat langzaam over gaan nemen.
Fijn ook dat het lijntje naar lk nu best kort is, als ik het zo lees.
Ben benieuwd of je wat gaat hebben aan al deze tips straks!