Voorbereiden op groep 3

Hoe doen ze dat bij jullie op school?



Zoon heeft in april een “in het zonnetje” dag,

dat is dan een schooldag tot 15uur (i.p.v.) 13uur,

met 3 of 4 vriendjes/klasgenoten.

Geen idee wat ze gaan doen. Het klinkt wel leuk!



En verder zijn er wel verschillende taakjes.

Ze gaan wennen aan leren. Ze stempelen (met letters), moeten opdrachtjes/werkjes doen, hebben een eigen schrift met een eigen bakje krijtjes, en binnenkort beginnen ze met hun boot te bouwen.

Hier deden ze niet veel eigenlijk.

Zo vanaf dat ze vijf zijn worden taakjes ed wel opgebouwd, meer handwerkjes gedaan. Eind van het jaar gaan de oudste kleuters (in groepjes van 5 of 6) een dagje mee naar het huis van juffie, pannenkoeken eten en gewoon spelen. Dat vinden ze echt geweldig!



Verder wordt het hier in de eerste klas ook heel rustig opgebouwd, dus nog veel speelgoed in de klas en steeds wat minder tijd om te spelen, steeds meer echt leren. Ik vond het een fijne rustige overgang zo.

Hier zit geen verschil in lestijden tussen groep 2 en groep 3,dus dat hoeven ze niet te leren.

Taakjes zijn in groep 2 eigenlijk allemaal voorbereidend (letterstempels. doen ze al lang). Natuurlijk wordt het wel opgebouwd,maar een dezer dagen gaan ze (een deel van de leerlingen) enkele keren op bezoek in groep 3. Dan mogen ze daar taakjes meedoen e.d.



Maar verder weet ik het eigenlijk niet.

@Lune wrote:

Hier deden ze niet veel eigenlijk.

Zo vanaf dat ze vijf zijn worden taakjes ed wel opgebouwd, meer handwerkjes gedaan. Eind van het jaar gaan de oudste kleuters (in groepjes van 5 of 6) een dagje mee naar het huis van juffie, pannenkoeken eten en gewoon spelen. Dat vinden ze echt geweldig!




Dat vind ik eigelijk een beetje raar, mee naar het huis van de juf ? En ook nog een dagje… :eh: En dat is toch ook helemaal geen voorbereiden op groep 3 ?

Geen hele dag hoor, paar uurtjes. Het is ook geen voorbereiden op, maar afronden van/als afscheid, net zoals dat dagje in het zonnetje wat Marite aangaf.

hier doen ze niet heel erg veel aan voorbereiding op eigenlijk.



Ja in groep wordt er in de laatste 2/3 maanden een beetje opgebouwd.

Werkjes (in wat voor vorm dan ook) duren dan vaak iets langer, zodat kindjes net even wat langer ‘leren zitten’. Daarna natuurlijk even lekker actief iets doen.

Op die manier neemt de tijd voor het spelen al iets af.



Aan het eind van het jaar draaien alle groepen hier 1 middag in het nieuwe lokaal, met alle kindjes die dan bij elkaar in de klas zullen zitten met de juf/meester die ze het jaar erop krijgen.



En in groep 3 wordt het spelen en fladderen tot aan de herstvakantie verder afgebouwd.

Na de herstvakantie is het in de ochtend bijv. alleen speelkwartier buiten… tot die tijd is het van een dik halfuur afbouwend naar dat kwartiertje buiten.

Maandagmiddag gaan ze ook nog heel veel (buiten)spelen in groep 3 tot de herfstvakantie. Dit wordt langzaam de creatieve middag (dus ook nog een lekker relaxte middag).



Heb aan onze oudste eigenlijk niet gemerkt dat hij de overgang heel groot vond, maar dat komt misschien ook wel omdat hij ook wel uitgespeeld was in de kleuterklas. Hij wilde ontzettend graag dingen leren en dat hij daar dan wat meer voor moest zitten… dat had hij er wel voor over :lol: .

Eerste periode was hij vooral moe van vele nieuwe leerdingen. Inmiddels is het zo gewoon dat hij juist volop energie zit om heerlijk buiten te gaan spelen als hij thuis is.

Bij Mischa op school hebben de kleuters van groep 1 vrij op woensdag en is het dus echt groep 2 dag. Op die dag zijn ze erg met letters bezig en worden er ook echt werkjes gemaakt zoals ze dat straks in groep 3 ook moeten gaan doen.



Aan het eind van de ochtend is de huidige groep 3 naar gym, en gaan de kinderen van groep 2 werken in het lokaal van groep 3. Dus echt aan tafeltjes in rijen. Iedere woensdag doen ze dit, vanaf de kerstvakantie.



Mischa pikt de letters erg snel op, en leest nu al best aardig. Andere kinderen interesseert het wat minder, en die doen er dus nog niet zoveel mee.

Hier geen voorbereiding, want een Montessorischool :inlove:



De laatste week voor de zomervakantie gaat elk kind wel een middagje kijken bij de nieuwe juf/het nieuwe lokaal en dat is het dan. En dat zijn dan dus alle kinderen, schoolbreed. Groep 8 is dan al van school.



Leuk om te lezen hoe dat op andere scholen gaat :thumbup:

hier gaan de oudste kleuters uit de twee kleuterklassen vanaf de carnaval op vrijdagochtend samen spelen en werken in 1 kleuterlokaal. De andere kleuters zijn dan in het andere lokaal.

Ze krijgen er wat moeilijkere werkjes maar het is vooral bedoeld als groepsbouwende ochtenden.



verder maken de oudste kleuters hier andere opdrachten en wordt van ze verwacht dat ze meer meehelpen (bijv. jongste kleuters veters strikken, rits dichtmaken, dat soort dingen). Een echte ‘schoolse’ voorbereiding in de zin van letteroefeningen e.d. wordt hier niet gedaan (vrije school).

Ze leren wel hun naam schrijven, weven, punniken, borduren, naaien, potloodhantering, touwtje springen, balanceren e.d. Allemaal dingen die met motoriek te maken hebben en die heel belangrijk zijn in het proces van leren schrijven, lezen en rekenen.

@hanneke wrote:

Hier geen voorbereiding, want een Montessorischool :inlove:



De laatste week voor de zomervakantie gaat elk kind wel een middagje kijken bij de nieuwe juf/het nieuwe lokaal en dat is het dan. En dat zijn dan dus alle kinderen, schoolbreed. Groep 8 is dan al van school.



Leuk om te lezen hoe dat op andere scholen gaat :thumbup:




Hier jenaplan en dat gaat hetzelfde als Hanneke schrijft. De dag dat groep 8 van school is schuift iedereen de woensdagochtend door naar zijn nieuwe klas, school breed :smiley:



Vind dat super handig de laatste schoolweek want van onze zoon is bijv. nog helemaal niet bekend of hij wel of niet door gaat naar groep 3. Dat wordt mogelijk pas de laatste wkn bepaald. Dus hoe doen ze dat in die gevallen op de andere scholen?

En gr 2 is idd al taakgericht op een kleuter manier. Dus ook letterstempels, naschrijven, rekenen etc.

Zoon is vandaag uit de klas gehaald door zijn juf (klas had een "inval"juf/deeltijdjuf uit de 3e kleuterklas) en heeft samen met een klasgenootje leerrijpheidstestjes gedaan met zijn juf en de RTer.

Zoon vond het super leuk al die “werkjes”.

Ik hoop maar dat zij nu gezien hebben wat wij hier zien aan hem, dat hij heel erg toe is aan het “echte” werk.



Mama van Teun, mijn kinderen zitten ook op een Vrije School.

Sinds dit jaar hebben ze in de kleuterklas letterstempels.

Verder ligt er voor de oudste kleuters vaak een werkje klaar, ene dag hun tekenschrift, andere dag een puzzel enz. Verder heeft elke oudste kleuter (10 dit jaar in een klas van ongeveer 20) een eigen taak.

En dan zijn er dus nog het bijzondere project, die echt voor de kleuters het duidelijkst aanduid dat ze mogen overvaren: het maken van hun bootje (zelf plank zagen, spijkertjes naast slaan als reling , draad er tussendoor rijgen, zijltje(s) knippen naaien en verven, boot in elkaar zetten).

hier nog geen letterspullen te bekennen in de kleuterklas. Hoeft ook niet zo van mij, onze oudste haalt het wel ergens anders vandaan. Wij hebben pas geleden een lange reis gemaakt en toen heeft hij zichzelf leren lezen en schrijven.

Maar sinds we weer terug zijn, doet hij niets liever dan spelen en besteedt hij weinig aandacht meer aan het lezen en schrijven. Ik ben er eigenlijk al lang blij om. Heb veel liever dat hij dit proces in de eerste klas samen met z’n groep gaat doorlopen. Maar ja, je hebt er niks aan te willen.



Hier heeft onze oudste deze week ook schoolrijpheidsonderzoek gehad. Hij is van oktober, dus voor Vrije School maatstaven nog te jong. De grens ligt hier op 1 juli. Maar ons kind is een bespreekgeval. Wat ons betreft blijft hij nog een jaar bij de kleuters maar ben wel heel benieuwd naar hun bevindingen.

al een maand geleden van laatste reactie, maar hier is groep 1 op woensdag altijd heel de dag vrij, de ochtend is dan voor groep 2, deze ochtend doen ze schrijfdans een programma om de kinderen voor te bereiden op groep 3. de andere dagen hebben ze natuurlijk wel wat moeilijkere werkjes en krijgen ze aparte oefeningen. vlak voor de vakantie gaan ze 2 keer een dagdeel naar groep 3, 1x met de kindjes van groep 3 en 1x is het doorschuifmiddig, dan schuift heel de school door naar nieuwe klas/juf.

bij ons op school doen ze er helaas niets aan, wat ze wel eerst deden is een overgangs feest en de 2de groepers krijgen dan een diploma voor het afsluiten van groep 1/2, dit jaar niet want er gebeurt al zoveel de aankomende weken, wel jammer maar goed…

Verder aan voorbereiding doen ze weinig, dus ik zie wel hoe het loopt na de zomervakantie!

Hier krijgen ze in groep 2 al ‘weektaakjes’ waarbij ze het hele schooljaar al oefenen met letters en cijfers, spelenderwijs natuurlijk, en nu hebben ze een cijferspel wat al tot aan de vakantie 10 weken heeft geduurd, dus iedere week op een grappige manier een cijfer maken startend bij 1, eindigend bij… ja, juist… 10 :mrgreen: .



Vandaag is Saba voor het eerst een ochtend in groep 3 wezen ‘snuffelen’ en zo krijgen de groep 2 kinderen nog 2 ochtenden snuffeltijd. Daarnaast ook nog de jaarlijkse wisselochtend waarbij ze net voor de vakantie voor 't eerst in hun nieuwe klas, bij de nieuwe juf, en de nieuwe klasgenootjes zitten (hier husselen ze iedere 2 jaar kinderen door elkaar: beste vriend(innet)jes blijven bij elkaar).



Dus hier is erg veel voorbereiding naar groep 3/4 en ze vindt het al helemaal leuk :thumbup: .

ik ga het toch maar eens vragen, want we krijgen al niet eens een eindfeest voor ze,en dit wat je zegt over dat snuffelen vind ik wel heel belangrijk,hij heeft nu toch wel bijna 2 jaar in een klaslokaal geleefd haha

bedankt voor de tip!!!

Ik heb 11 juli mijn 1e ouderavond van de toekomstige 1e klas.

Dus dan maak ik alvast kennis met de 2 juffen (1 ken ik al erg goed want is de juf van de jongste) en de andere ouders.

Verder is het plan om een keer wat leuks te gaan doen met de toekomstige 1e klas + ouders, vorige klassen gingen een weekend kamperen maar ik geloof dat wij gewoon 1 dag doen.



Ik weet eigelijk niet of het zinvol is om nu al in de 1e klas te gaan kijken, die klas is nu van de huidige 1e klas, en mijn zoon krijgt zijn eigen juf, wel in dat lokaal maar dat is dan natuurlijk anders.



Weektaakjes hebben ze hier niet, in elk geval niet zoals op een “reguliere” school. Zoon heeft ook logopedie en daar is hij nog omdat o.a. het hakken en plakken nog niet helemaal goed gaat en het rijmen, maar dat pakken ze bij hem op school gewoon heel anders aan, en ook nog niet zo actief. Dat komt allemaal in de 1e klas.



Jassie, leuk om weer van jou te lezen en te zien!

Saba heeft vandaag haar 2e wenochtend gehad in groep 3 en ze kwam straaaaalend van plezier weer thuis. Volgende week woensdag heeft ze dus de officiële ‘wisselochtend’ waarbij ze in de definitieve klassen samenstelling komt (met de juffen) en het lijkt erop dat dat op deze school echt prima werkt voor de overgang :thumbup: .

Bij oudste op school krijgen de groep 2-leerlingen iedere week een middag apart les in voorbereidend taal en rekenen. Aan het eind van het schooljaar ruilen ze nog een paar keer van lokaal met groep 3 om daar ‘echt groep 3-werk’ te doen in een meer schoolse setting. Heel gedegen dus, mij zelfs een beetje te.

Th zijn nieuwe juf is 1x in de klas gekomen, en in de laatste schoolweek gaan de bijna 1e klassers allemaal een ochtendje met juf A. in de 1e klas, kennismaken en wennen.

Spannend!



Verder wordt er nu druk gewerkt aan de boot,

er is al gezaagt, geschuurt, getimmert, de boot heeft al mooie kleurtjes verf gekregen… nog een paar dingen en hij is klaar.