Voor het eerst zelf met de auto...

Dit jaar gaan we voor het eerst met de auto op vakantie naar het buitenland. Daarvoor altijd met anderen mee in de auto geweest, met de trein of met het vliegtuig gegaan.

We gaan naar Frankrijk en ik vraag me af waar ik op moet letten qua regels in Frankrijk om daar te rijden met onze auto.

Ik heb wel eens iets over hesjes gehoord. Is dat ook in Frankrijk verplicht? En koop je die gewoon bij de ANWB?

Zijn er nog meer van zulk soort dingen?

Hebben jullie nog meer tips voor deze leek?

(Gelden in Frankrijk dezelfde regels ten aanzien van de kinderzitjes bijv.?)

Ik kom niet graag voor verrassingen te staan. :mrgreen:

Alvast bedankt!

Ik las toevallig van de week bij “handig om te weten” iets over dat je geen snelheidsverklikker op je TOMTOM kocht hebben, ofzoiets?

Wacht, zie hier:

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=106560

Alvast een fijne vakantie!!! 8)

inderdaad de snelheidsverklikker op je TomTom, risico op hoge boete!

en veiligheidshesje verplicht. soms is ook een ehbo set in de auto verplicht.

ik woonde vroeger op de grens met België en weet dat de politie daar streng controleert op fout parkeren en snelheidsovertredingen bij auto’s met een nederlands kenteken :wink:

let op tolwegen, zorg voor contant geld bij de hand.

vraag het de ANWB, dan kun je goed voorbereid op reis.

o, ja per 1 juli is het ook verplicht 2 alcoholtesten aan boord te hebben.

te bestellen via internet

suzanne

Op de ANWB site staat per land een heleboel info en ook leuke parkeerplaatsen langs de tolweg vermeld.

@suzanne26 wrote:

suzanne

:shock: sorry maar vind dat echt belachelijk :shifty:

Gaat niet om de alcohol testen zelf maar om het mondstuk dacht ik. Dus het wegwerpgedeelte dat je in je mond hebt.

Maar belachelijk blijft het :snooty:

Inderdaad eens bij de ANWB langsgaan, daar hebben ze alle informatie voor handen.

@suzanne26 wrote:

suzanne

:shock: Slaat echt nergens op.

Ik weet nu al weer waarom ik tot nu toe liever met het vliegtuig op vakantie ging :mrgreen:

Bedankt voor alle tips.

Elka, heb jij misschien een link voor mij? Ik heb al wel e.e.a. gevonden bij de ANWB, maar echt overzichtelijk vind ik het niet.

Op de ANWB site kies je Vakantie - Landeninformatie - Europa - Frankrijk en daar staat heeeel veel. Vooral onder de kop Praktisch.

(link zal denk ik niet mogen, want het is een commerciële site :wink: )

De tips over vestjes en alcoholtesten staat onder Praktisch - verkeersregels.

Volgens mij staat hier echt alles.

Ik kom toch al jaren in Frankrijk, maar dat van het hesje, alhocoltest, tomtomsnelheidsklikker etc. wist ik dus echt niet :oops:

@meisje1974 wrote:

Ik kom toch al jaren in Frankrijk, maar dat van het hesje, alhocoltest, tomtomsnelheidsklikker etc. wist ik dus echt niet :oops:

Dat is ook pas vanaf dit jaar 1 juli van kracht.

Hoewel, die vestjes geloof ik al wat langer, maar dat is in nederland ook verplicht.

Het staat allemaal wel op de website van de ANWB, maar persoonlijk vind ik dat ze er wel meer aandacht aan mogen besteden en de alcoholtests daar mogen gaan verkopen.

Voor zover ik het nu begrijp moet je complete alcoholtests aan boord hebben en niet de mondstukjes.

@Elka wrote:

@meisje1974 wrote:

Dat is ook pas vanaf dit jaar 1 juli van kracht.

Hoewel, die vestjes geloof ik al wat langer, maar dat is in nederland ook verplicht.

Het staat allemaal wel op de website van de ANWB, maar persoonlijk vind ik dat ze er wel meer aandacht aan mogen besteden en de alcoholtests daar mogen gaan verkopen.

Voor zover ik het nu begrijp moet je complete alcoholtests aan boord hebben en niet de mondstukjes.

zijn die vestjes hier ook verplicht? :oops: :oops: :oops:

Ik ga de boel snel maar eens up to date maken. Trouwens, ik vraag me af hoeveel % van de Nederlanders echt zo’n vestje in de auto hebben liggen :mrgreen:

Wat die vestjes betreft: denk eraan dat je die voorin de auto moet hebben, niet ergens achterin onder je bagage, anders kun je alsnog een boete krijgen. Het idee erachter is dat in geval van nood je het vestje aan kunt trekken voordat je uit de auto stapt. Hij moet dus voor de bestuurder binnen handbereik liggen.

Persoonlijk vind ik dat een van de weinige nuttige wetsveranderingen :lol:

Je wil niet weten hoe eng dat is om met pech langs de snelweg te staan.

Mijn ouders hebben dat gehad in Luxemburg. De allerlaatste rit met de caravan, voordat ze dat oude beestje daar op de camping lieten staan in zuid Frankrijk. Kreeg dat ding een lekke band, uiteraard aan de kant van de weg en niet aan de bermkant :wall:

Maar dat van de hesjes binnen handbereik vind ik ook wel een slimme. Nooit bij stil gestaan. Liggen bij het reservewiel :oops:

Wij gaan komende zondag op pad naar frankrijk.

Als je lid bent van de ANWB kun je naar zo een kantoor gaan en dan kun je allemaal gratis boekjes mee krijgen waar alles in beschreven staat.

Wij hebben deze ook en het volgende staat erin.

Je mag op je Tom tom geen flitslocaties hebben staan.

Je moet voor elke passagier een geel hesje hebben.

Je hebt verplicht een verbanddoos nodig. En nu staat er toevallig een stukje over op detelegraaf.nl

http://www.telegraaf.nl/reiskrant/12307561/Wat_moet_er_verplicht_mee_in_de_auto_op_reis_.html

Succes !

Dank je! We gaan binnenkort ook nog even naar de ANWB!