Dochter gaat na de zomer voor het eerst naar school.
Ze gaat sinds ze 1 jaar is 2 dagen per week naar het KDV. Dat gaat heel goed.
Ik ben heel benieuwd wat te verwachten en zou graag wat lezen hoe het gegaan is bij jullie kindjes. Hoe was het voor je kind, hoe ging het wennen, hoe moe waren ze, veranderden hun gedrag, bleven ze hetzelfde, werden ze een heel stuk wijzer ineens, lieten jullie ze gelijk ook overblijven en naar bso of juist niet?
Omdat ze direct na de vakantie start is er geen wenperiode geloof ik?
Zo, je bent er in ieder geval op tijd bij!
Je vraag over de wenperiode kun je het beste navragen op de school waar je ze naar toe gaat.
Hier vond de oudste het retevermoeiend, maar dat lag voor een groot deel aan een reuma-aanval waar ze toen midden in zat. Verder is ze superverlegen, dus ineens bij 22 onbekende kinderen, dat was nogal wat. Het heeft bij haar wel bijna een half jaar geduurd voordat ze alle middagen, behalve de vrijdagmiddag, meedraaide. Die vrijdagmiddag heeft ze in haar 1e jaar misschien maar 5 keer meegemaakt.
De jongste kwam al 2 jaar op school, kende de klas, de juffen en de kindjes, want ze kwam in de klas van zus. Die had het dus een stuk makkelijker en draaide meteen alle dagen mee (en dat is hier dus t/m vrijdagmiddag)
Wij hebben bewust niet gekozen voor BSO, voor ons leek een gastouder voor onze oudste veel prettiger. Anders zou ze op een dag teveel wisselingen hebben van omgeving en van ‘‘leiding’’ (juf, overblijven met overblijfmoeders, juf, bso met wisselende leiding) Dit zou onze oudste echt niet prettig hebben gevonden en ook verwarrend. Ook was het overblijven destijds nog niet zo goed geregeld (lees groep 1 t/m 8 in één ruimte, en de overblijfmoeders stonden te kleppen met elkaar en letten niet op de kinderen) Gelukkig is dat zeer verbeterd, maar hebben we de overblijf dus niet nodig. Ze gaan tussen de middag naar de gastouder en na school ook weer naar de gastouder. Daar zijn we wel meteen mee begonnen, je moet toch werken hè?
Bij beide dames heb ik de eerste maanden ze gelukkig elke dag zelf weg kunnen brengen. Bij de oudste werkte ik zo dichtbij dat dat makkelijk kon, bij de jongste heb ik kunnen regelen dat ik iets later kon beginnen. Dat wegbrengen vond ik wel erg prettig, je komt dan elke dag even in de klas.
Voor ieder kind is het natuurlijk anders en inmiddels is het alweer twee en een half jaar geleden dus ik moet even goed nadenken…
Onze zoon is van eind augustus en ging dus meteen de eerste week na de vakantie naar school (een week voor zijn vierde verjaardag). Met de juf (die voor de zomervakantie op huisbezoek was geweest) hadden we afgesproken om hem meteen mee te laten draaien en als ik zag dat het te vermoeiend was dan zou ik hem een middag of dag thuis houden. Ik was die week nog vrij van mijn werk. Maar dat is allemaal niet nodig geweest.
Op maandag (de dag die hij normaal naar het KDV ging) is hij tussen de middag gewoon naar huis gekomen en wilde 's middags graag weer naar school. Vanaf donderdag (ook een BSO dag) heeft hij eigenlijk het hele programma gedraaid (overblijven en BSO). Hij was wel heel erg moe en de eerste weken hebben we de weekenden bewust wel wat rustiger gehouden.
Onze zoon vond het erg spannend om naar school te gaan maar heeft gelukkig nooit gehuild bij het wegbrengen. Na een week had hij al een groepje vriendjes en stond ik vaak voor niets bij het raampje te zwaaien .
Op zich veranderde zijn gedrag niet ineens maar hij werd wel een heel stuk wijzer, ook leerde hij een paar nieuwe woorden die wij liever niet hadden dat hij die leerde.
Het grappige is ook dat zijn wereld een stuk groter werd, hij kende ineens mensen die ik niet ken (bijv mensen van de overblijf, kinderen uit anderen klassen en hun ouders), best vreemd in het begin.
hier alleen enorm moe, en grote ontwikkelingssprongen! ze zuigt alles wat de leerkracht aangeeft op!
En… er wordt nu uren juffrouwtje gespeeld:) verder eigenlijk normale gang van zaken. Ze gaat straks ook naar de bso, nu ff niet vanwege ziekte van mijn man die gewoon thuis is.
Hier was mijn oudste alleen maar hééél erg toe aan school.
De eerste twee dagen heeft hij even gehuild toen ik weg ging, daarna ging het steeds beter.
Hij heeft niet gewend (was in de zomervakantie jarig), direct hele dagen naar school. Twee weken na de start van school ook gestart met BSO (2 dagen in de week). Ging allemaal prima. Maar zoals ik al schreef: hij was er erg aan toe, en mijn zoontje heeft ook best veel energie. Dus thuis laten om uit te rusten was niet nodig.
Mijn dochter werd in januari 4 maar was net te laat jarig om in een bestaande groep in te stromen en kwam dus in de instroomgroep terecht die eind februari (direct na de voorjaarsvakantie) begon. Ze heeft samen met de andere kinderen van de instroomgroep begin februari 2 ochtendjes gewend en ging toen de instroomgroep begon hele dagen naar school. Ze heeft geen enkele keer gehuild bij het wegbrengen .en was ook niet moe in het begin. De eerste week is ze wel de donderdagmiddag thuisgebleven omdat ze moe was, maar daarna niet meer. Ze is ook meteen met de BSO begonnen. Overblijven hoeft ze niet, want we zijn thuis op de lange dagen. Ik had expres niets in het weekend gepland de eerste maand nadat ze naar school was, zodat ze in het weekend kon bijkomen, maar voor haar was dat niet nodig, .Ze vond het heerlijk op school en genoot van de nieuwe input die ze kreeg en had al heel snel haar draai gevonden op school. Ook had ze op school al vrij snel en vrienden en vriendinnen gemaakt, wat ik heel fijn vond omdat ze niemand van de kinderen in haar groep kende. Het kdv waar ze naar toe ging, zat in een andere wijk en al haar vriendinnen woonden in die wijk en gingen ook naar een school in die wijk . Het heeft wel een tijd geduurd voordat ze haar draai op de bso had gevonden (maandje of 2) en het leuk vond om daar naar toe te gaan, maar dat was waarschijnlijk ook gebeurd als we haar een paar weken of maanden later naar de bso hadden gedaan. Toen ze namelijk voor het eerst naar de bso ging wilde ze met een groep meisjes spelen die niet met haar wilde spelen en haar keihard afwezen, waardoor ze geen zin had om naar de bso te gaan. Gelukkig leerde ze toen een paar leuke jongens op de bso kennen waarmee ze lekker kon spelen en in het nieuwe schooljaar kwamen er ook een paar klasgenoten op haar dagen naar de bso, waardoor ze zich meer op haar plek voelde.
oke… Niek werd in september 2008 4jaar en toen zaten wij aan de start van een verhuizing. We vonden het niet echt een goed idee om haar voor 4 weken naar school te doen en dus hebben we haar thuisgehouden tot we half oktober over gingen en ze uiteindelijk na de herfstvakantie dan hier op school begon. Maar toen was de school dus al 2 maanden bezig.
Ze vond het erg spannend. Huilbuien op school hebben we niet gehad, maar binnenvetter als ze is, kwam het er thuis uit. Elke avond gedurende de eerste 6 weken ongeveer was het drama. Ze sliep een gat in de dag. Huilde steevast als ze eenmaal weer binnen was en de middagen waren zo moeilijk en zij zo moe dat we uiteindelijk hebben gezegd dat we haar tot April de middagen thuis zouden houden. Ze is nog niet meteen volledig leerplichtig, dus dit was geen probleem.
In April is ze toen wel de middagen gegaan en toen kon ze dat ook goed aan.
Peet werd in oktober 2009 4 jaar en hij zat al op de psz hier in de school. Hij ging 2x per week, maar dat hebben we na de zomervakantie totdat hij naar school mocht, opgevoerd naar 4x per week zodat hij alvast wende aan het idee nagenoeg elke dag iets te moeten wat betreft “school”
Hij vond het erg indrukwekkend om ineens een stoeltje te krijgen met zijn naam en echt met een planbord op ritme van alles te moeten. Hij had ook niet echt een leuke klas in het begin en de juffen waren steeds ziek. Maar Peet zijn hele eerste schooljaar was drama, het is nu pas zo dat hij echt op zijn plek lijkt te zijn.
Ons Mies is net zo oud dan als jou dochter, hij word in augustus 4 en gaat dus na de zomervakantie naar school. Hier is het zo dat wij vooraf weten welke juf of meester hij krijgt en welke klas hem word toebedoeld (puur locatie bedoel ik dan) Hij gaat niet wennen omdat hij midden in de vakantie jarig is en meteen mag beginnen. Dat schijnt normale procedure te zijn.
De laatste 2 maanden voor devakantie, dus na de mei vakantie tot aan de zomervakantie, laten we ook Mies 4x naar de peuterspeelzaal gaan en gaan we hem voorbereiden op school met leuke boeken. Bijvoorbeeld “Mark naar de grote school” en “Tip de muis wil niet naar school” en zulks meer. In de bieb hebben ze best wat boeken met dit soort thema’s en vaak kun je kinderen dan alvast voorlezen over hoe het op de meeste scholen gaat.
Ik heb wel gemerkt dat je bij kleine kleuters niet te veel moet praten over termen als “je gaat leren” Dat maakt het soms nog zwaarder in de verwachting van wat ze moeten.
Hier zeggen we vaak, je gaat naar groep 1 en dat is om je te laten wennen aan wat school betekent. Je weet dan wat kringgesprek is, wat werkjes zijn en hoe je in groepjes gaat spelen en werken en zo leer je wat leren is voor als je naar groep 3 gaat. Ook erg de nadruk gelegd op dat je niet alles in 1x hoeft te leren, dat je daar steeds een jaar voor krijgt.
Het zal mij benieuwen hoe Mies het vind. Elk kind is anders en of en hoe het gaat is ook afhankelijk van de leerkracht. Je kind heeft er genoeg klik mee of totaal niet. Peet had dus geen klik met zijn juffen in groep 1 en dat heeft een hoop afgedaan aan dat eerste jaar.
Mies komt bij een juf die we al kennen, ik denk dat het tussen haar en Mies wel goed komt.
En dan heb ik alleen Suuske nog thuis… sjucht, wat worden ze groot he :shifty:
Onze dochter ging al vanaf 3 maanden 2 dagen p/w naar de kdv. Dat vond ze altijd erg leuk. Vorig jaar november is ze 4 geworden. Ze moest 5 halve dagen wennen en i.p.v. die in 1 week te stoppen, heb ik ze verdeeld over een maand; 3 weken lang 1 ochtendje naar school en de laatste week 2 ochtendjes.
Na haar verjaardag is ze direct gestart, met alles. Helaas viel haar papadag weg en moest ze nu 3 dagen worden opgevangen, dus gelijk naar de overblijf en de bso. Ze kreeg in de eerste week een terugval in plassen en de tweede dag heeft ze in haar broek gepoept. De tweede week hebben we dit met stickers kunnen ondervangen. De juf stelde voor dat we haar tussen de middag in huiselijke kring zouden opvangen, maar we hadden daar niet echt de mogelijkheden voor (nood breekt uiteraard wet, overal is een mouw aan te passen) en ik wilde niet gelijk al opgeven. We hebben doorgezet en het gaat fantastisch. Ze vindt alles leuk, niks is een probleem en ze komt vol verhalen thuis. Ze is idd, zoals een ander al zei, een spons die alle kennis opzuigt en ik vind het geweldig hoe goed ze al kan tellen, complete boekjes kan navertellen, verhalen vertelt en haar gevoelens uit.
Veel succes straks!
Hartelijk bedankt voor de uitgebreide reacties!
en Cell bedankt voor de tips! Dochter zei laatst al; ‘ik kan niet leren lezen!’ dat vond ik heel zielig, dus ik herken me wel in wat jij schrijft; duidelijk maken dat het allemaal niet goed hoeft te zijn.
Carenza; oh wat sneu voor je meisje! Gelukkig kwam het allemaal snel goed.
Ik ben nu pril zwanger. Mocht het allemaal goed gaan met de zws, dan zou ik precies thuis zijn in de periode dat ze gaat beginnen, dus dat is misschien wel fijn, kan ze thuis eten en in de middag ook thuis zijn.
Hopelijk heeft ze haar draai dan gevonden als het brusje komt.
sophie is sinds maandag begonnen met wennen, elke ochtend en start na de carnavalsvakantie voor hele dagen.
En hier gaat het vanaf de eerste minuut goed. Ze vind het erg leuk en moest maandag en dinsdag ook echt huilen dat ze s middags niet terug mocht en de andere kindjes wel.
Wel vond ze het zondagavond een beetje spannend want was bang dat de juf een liedje zou zingen en zij die niet zou kennen. gezegt dat ze die snel genoeg zou leren door de juffrouw en dat het niet erg is als iets niet meteen kan. daarom is de juffrouw er tenslotte, om haar te helpen om die dingen wel te kunnen.
Zoontje gaat sinds begin dit jaar na school, is na de kerstvakantie gestart. Omdat hij niet kon wennen (normaal wennen ze 3 x een halve dag, behalve in december ivm drukte) heb ik hem de eerste week halve dagen laten gaan. Tweede week opgebouwd naar hele dagen, dit per dag bekeken. Vorige week was zijn vijfde schoolweek en meteen de eerste week dat hij volledig is gegaan, zonder dat hij een ochtendje of middagje thuis bleef. Dat zie ik in de toekomst nog wel eens gaan gebeuren trouwens, want jeetje mina, wat vind mijn kleuter het vermoeiend.
Hij vraagt elke avond rond etenstijd of hij naar bed mag, slaapt het klokje rond, is soms nauwelijks wakker te krijgen 's morgens om 7.30. 's Middags uit school veel huilbuien om alles en niks, soms als ik hem breng ook (‘ik ga je zo missen mam’…) De eerste weken wilde hij ook vaak niet naar school, hij vond het heel indrukwekkend en was erg zoekende. Inmiddels heeft hij wat vriendjes in de klas en ook praatjes, volgens de juf, dus het komt vast goed.