Voor het eerst naar de basisschool, voorschoolse BSO, veel?

Onze dochter gaat pas eind september 09 naar de basisschool, we zijn er nu al druk over na aan het denken: ik werk 3 dagen per week, van 8.00-16.30. Mijn man werkt fulltime.

Danique gaat nu nog 3 dagen per week naar KDV (7.30-17.00/17.30). Maar ja, school is heel wat anders: heel vermoeiend voor ze, hoor ik van andere moeders…

Waar doen we nu wijs aan: haar wel om 7.30 naar de voorschoolse brengen, is in de school zelf, leidster loopt met de kindjes in het gebouw naar het klaslokaal…voor de middag gaat het hetzelfde.

OF zal de voorschoolse te veel zijn: en kan ik toch beter minder gaan werken (bijv. haar om 8.30 wegbrengen en om 9.00 uur beginnnen)

Hoe hebben jullie dit aangepakt, zijn jullie ervaringen met jullie kinderen??

jij kent zelf je kind het beste. Bij Rick merkte ik dat het voor hem best pittig was (4 dagen) maar dat hij er op een gegeven moment wel aan wende

Tim gaat komend schooljaar ook voor het eerst. Gelijk al op 24 augustus. Hij is dan 3 jaar en 11 maanden.

Ik werk ook drie dagen in de week. Mijn man maakt lange dagen, dus ik moet het zelf zien te regelen met mijn werk. Ik werk 24 uur en ga het zo doen:

Maandag: Amy om 8.00 uur naar het kdv, Tim om 8.30 naar school en ik om 8.45 werken tot 17.00 uur. Tim gaat dus niet naar de vso, wel de tso en nso.

Dinsdag: idem

Woensdag: werk ik van 8.30 tot 17.30 en heb ik mijn 24 uur rond. Het is dan papadag, dus deze dag geen opvang nodig.

Donderdag en vrijdag ben ik zelf thuis en heb ik ook geen opvang nodig. Heb ook de bso geregeld voor de vakanties

Is het misschien een oplossing om 4 x 6 uur te gaan werken? Dan kun je haar iedere dag zelf brengen en halen. Maar dan moet je het babytje op komst straks 4 dagen wegbrengen en dat wil je misschien niet.

Ik vind het zelf in elk geval best veel, zeker in de ‘wenfase’. Maar anderzijds: Niels is nog geen 3 en gaat al volle dagen naar de kleuterklas. En twee keer in de week gaat hij in de middagpauze en na school nog 1,5 uur naar de oppas. Dat is ook veel, maar hij vindt het heerlijk.

Je moet doen wat jouw het beste lijkt. En wat goed uitpakt voor je kind natuurlijk. Misschien kun je het anders even aankijken?

Zelf heb ik Isabel het liefst veel thuis als het niet hoeft. Dus ik ga haar brengen als het volgende maand zover is (dan werk ik een half uurtje extra door 's middags op de dagen dat ik moet werken) Ik heb het geluk dat de oma’s of papa haar op die dagen tussen de middag op willen halen dus ze hoeft ook niet over te blijven en ze halen haar uit school. :inlove:

Hoe dan ook: doe wat goed voelt!

Succes!

Denk in de eerste plaats aan je kind :wink:

Er veranderd een hoop als ze naar de basisschool gaan.

Ze maken lange dagen en met een voorschoolseopvang worden die dagen nóg langer…

Je moet kijken hoe je kindje erop reageerd. Onze zoon ging eerst wel hele dagen, maar heb hem een keer moeten ophalen van school, omdat hij lag de slapen tussen de lego-stenen. Toen heb ik besloten om hem alleen de ochtend naar groep 1 te laten gaan en vanaf 12:00 uur werd hij dan 3x in de week opgehaald door de BSO. Vanaf dat moment gaat het prima. Nu gaat hij alle dagen naar school en als de school uit is, dan word hij 3x opgehaald door de BSO, maar dat vindt hij nog steeds geweldig.

Het ligt idd aan het kindje zelf…

Tomas gaat sinds 2 weken naar de kleuterschool en hij gaat 2 dagen van 7.15 tot 17.15 naar de VSO, school (met continurooster) en de BSO. Ik dacht ook even dat het wat lang zou zijn, maar tot nu toe valt het ons niets tegen…Hij ging hiervoor ook al twee dagen dezelfde tijden naar het kinderdagverblijf, dus hij was wel wat gewend!!!

Ik denk dus even afwachten hoe jullie dochter er op reageerd!

Suc6…gelukkig heb je nog een 1/2-jaar!!

Mijn boeffie gaat per 24 augustus a.s. ook naar de basisschool… :dance:

Ik heb een tijdje overwogen om hem naar de bso te doen (ik werk nu 3 dagen), maar de reden dat ik dat niet gedaan heb is, dat ik het te onrustig vond worden… :shifty:

Ik kan hem dan vanaf 7.30u brengen, waarna zij de kids naar school brengen (is er tegenover). Tussen de middag worden ze weer opgehaald om daar te eten (ze eten dus niet op school) en daarna brengen ze de kids weer terug naar school. Na school worden ze dan ook weer opgehaald om daar te gaan spelen…

Ik persoonlijk vind dat veel te onrustig, het idee alleen al. Maar… Ik heb tijdens mijn zwangerschap al met mijn baas overlegd, en zodra mijn boeffie naar de basisschool gaat, gaat mijn oudercontract in… :dance: Dit heet officieel een moedercontract, maar voor vaders kan het (okee, niet altijd :wink:) natuurlijk ook…

Maar goed! Dit houdt dus in dat ik op mijn werk ben als mijn boeffie op school zit… Ik breng hem dus zelf naar school, en haal hem zodra de school is afgelopen ook zelf weer op! Met andere woorden: ik ga 4 dagen werken van 6 uur i.p.v. 3 dagen van 8 uur…

Oh, en tijdens de vakanties gaan we het delen. Hij kan o.a. bij mijn moeder terecht, wat natuurlijk helemaal super is!

Scheelt mij toch ook aardig wat geld aan de bso, zeg maar… :shifty:

Even een kleine toevoeging… Hij blijft dan wel over op school… Doet hij nu ook op 't KDV en ik vind het belangrijk voor hem om ook buiten school met de andere kids te socializen… :wink:

En ach… Als dat geen optie is (als hij elke dag jankt omdat hij moet overblijven), dan ga ik tussen de middag naar huis… Ik heb overigens mijn baas al wel voorbereid, het kan natuurlijk zo zijn dat het de eerste weken dat hij naar de basisschool gaat, veel te zwaar is. Dat hij alleen de ochtenden redt… Nou ja, dan maakt mijn baas daar gelukkig ook geen probleem over… :smiley: En mijn moeder heeft al aangeboden hem dan ook eens op te halen…

We hebben haar aangemeld voor de voorschoolse, ga kijken hoe ze het doet tzt! Werk over meer dagen verdelen is geen optie (moeten de andere kids nog meer naar de opvang…) Minder werken wil ik het liefste ‘werk technisch/carriere technisch’ niet. MAAR als blijkt dat ze het om wat voor reden niet redt gaat zij toch voor het werk en zal ik minder gaan werken!! Bedankt voor de reakties!