voogdij

Even een erg persoonlijke vraag.

Hoe hebben jullie de voogdij geregeld voor als er een ouder zou overlijden.

Wij willen graag de voogdij goed geregeld hebben voor de beeb die op komst is.

Tips zijn welkom!!



Hubby heeft geen alledaagse baan en alleen daarom wil ik het op papier hebben staan.

Wij zijn er nu ook mee bezig en laten de voogdij officieel bij de notaris vast leggen.

Bel even naar verschillende notarisen ivm hun tarieven dat hebben wij ook gedaan en ik schrok gewoon van het prijs verschil :shock:



Verder hebben wij eerst op papier gezet wie wij als mogelijk voogdij zien.

Wij wilen gevoels matig dat onze beeb in de familie blijft, dus vrienden en kennisen vielen al snel af (mochten er geen schikte in de familie zitten dan was het anders geweest hoor :wink:

Wij zijn uiteindelijk op de broer van mijn vriend uitgekomen, waarom?

Finacieel is het voor hun haalbaar, immers moet ik er niet aandenken dat ik hun tengronde breng omdat ze een kind niet kunnen onderhouden en daardoor dan nog nauwelijks rond kunnen komen.

Hun visie van opvoeding is gelijk aan die van ons.

En ze zijn waren bereid om evt toekomstige broertjes en zusjes ook in huis te nemen.

Dit vinden we ook belangrijk omdat we niet willen dat ze eventueel gescheiden zouden worden.

En het aller belangrijkste, het geeft ons ook een goed en rustig gevoel bij het idee dat onze beeb bij hun terecht komt.



Uiteraard hebben we eerst gevraagd of zijn vood zouden willen worden, en niet dat ze voor een verassing komen te staan en het misschien niet eens willen :slight_smile:



Wat ook belangrijk is, is dat je de voodij toewijst aan maar 1 persoon.

Dit kregen wij van de notaris ook als tip.

Mocht een stel namelijk uitelkaar gaan dan moet een rechtbank weer gaan beslissen wie dan de voogddij over het kind krijgt.

Dus zoals dat ook geregeld wordt tijdens een scheiding waar kinderen bij aanwezig zijn.



Als je een goede notaris hebt gevonden dan krijg je vaak tips en begeleiding van hun.

Althans dat is bij ons wel zo, we hebben veel nutige tips meegekregen en ook evt aanvullingen op wat wij al op papier hadden.

Wij hebben het vast laten leggen.



Mijn oudste zus is voogd. Kan niet en zus en zwager, maar 1.(i.v.m. een evt. mogelijke scheiding, of zoiets…)

Verder geld het altijd ook voor alle andere kinderen, ook die nog komen gaan.



En financieel krijgen de kids öns"geld, en word hun onderhoud door de regering betaald. Zo is het gvrij normaal volgens de notaris.

Evt. natuurlijk, want hopelijk gebeurd dat nooit!!!

hoi



ook ik heb het laten vastleggen bij de notaris, mocht mij iets overkomen dan heeft mijn partner voogdij van de 3 kids. mocht hij ook komen te overlijden krijgt me moeder de voogdij maar mijn broertje heeft het beheer van ons vermogen dan en mijn moeder krijgt zowiezo dan maandelijks geld voor de kinderen en geld om het huis aan te passen of voor een grotere auto als dit nodig rondom de zorg van de kinderen.

wij hebben de papieren ook thuis liggen.

eind november gaan we tekenen.

m’n zwager wordt eerste voogd en als hij niet in staat is m’n zusje.



ze waren allebei zeer vereerd dat we hun vroegen en wilden het ook graag doen. altijd een fijn gevoel natuurlijk, maar we hopen natuurlijk dat het nooit nodig zal zijn.

Wij hebben het voor nu via de notaris vast staan.

mocht ons beide iets overkomen dat l.yann door de week naar schoonouders gaan en weekends mijn ouders.

mocht er wat met (schoon)ouders gebeuren staan mijn zwagers of broertje als backup…



mocht mij iets overkomen dan staat er op papier dat P.atrick wel voor een omgangsregeling moet zorgen voor mijn ouders en andersom



Ook staan de financien erin.

Dat als ons wat overkomt dat alles wat wij achterlaten voor l.yann is,

en voor de verzorging van l.yann

Nee nog niet vast laten leggen met als enige reden dat we allebei niet weten naar wie we de kids willen laten gaan mocht het zover komen. Onze zusjes en partners hebben hele andere gedachten over opvoeding dan wij. Sommigen zullen dat wel eens gelezen hebben, maar mijn schoonzus en vriend vinden een tik uitdelen bijv. heel normaal, daar gaan mijn kids dus never nooit niet naar toe. Mijn zusje heeft dezelfde normen en waarden als ik, maar haar vriendin heeft weer een manier van leven en denken en doen waar wij ook niks mee kunnen (degenen die mij kennen weten het wel maar laten we zeggen dat zij heel egoïstisch is, geld wil verdienen aan onschuldige en zieke mensen en familie). Ik vind onze ouders ook best moeilijk, mijn moeder leeft niet meer, mijn stiefmoeder en vader heb ik geen beste band meer mee. Mijn schoonouders zijn op zich wel lief voor mijn kids, maar hun hele leven draait om mijn schoonzusje en haar kids en ik vind dat grootouders eigenlijk ook gewoon grootouders moeten zijn. Bovendien vind ik mijn schoonvader echt een oude man worden, die zadel je toch niet op met een paar kinderen?



Ik wil dus heel graag iets geregeld hebben maar weet niet hoe of wat. Ik vind eigenlijk dat kinderen toch naar familie moeten als er iets gebeurt, dat is toch het meest vertrouwd voor ze vaak.

@Tante Soesa wrote:

Nee nog niet vast laten leggen met als enige reden dat we allebei niet weten naar wie we de kids willen laten gaan mocht het zover komen. Onze zusjes en partners hebben hele andere gedachten over opvoeding dan wij. Sommigen zullen dat wel eens gelezen hebben, maar mijn schoonzus en vriend vinden een tik uitdelen bijv. heel normaal, daar gaan mijn kids dus never nooit niet naar toe. Mijn zusje heeft dezelfde normen en waarden als ik, maar haar vriendin heeft weer een manier van leven en denken en doen waar wij ook niks mee kunnen (degenen die mij kennen weten het wel maar laten we zeggen dat zij heel egoïstisch is, geld wil verdienen aan onschuldige en zieke mensen en familie). Ik vind onze ouders ook best moeilijk, mijn moeder leeft niet meer, mijn stiefmoeder en vader heb ik geen beste band meer mee. Mijn schoonouders zijn op zich wel lief voor mijn kids, maar hun hele leven draait om mijn schoonzusje en haar kids en ik vind dat grootouders eigenlijk ook gewoon grootouders moeten zijn. Bovendien vind ik mijn schoonvader echt een oude man worden, die zadel je toch niet op met een paar kinderen?



Ik wil dus heel graag iets geregeld hebben maar weet niet hoe of wat. Ik vind eigenlijk dat kinderen toch naar familie moeten als er iets gebeurt, dat is toch het meest vertrouwd voor ze vaak.




wil er geen discussie van maken hoor :shifty:

Maar weet je dat het dus snel gebeurd kan zijn?

zoals ik al zei: zo zit het nu.

Zodat er wel wat op papier staat.

wij zeiden ook altijd we zijn nog jong.

maar 1,5 jaar geleden werden we keihard met de neus op de feiten gedrukt!

een kameraad van ons is verongelukt! 24 en geen enkele verkeersregel/fout gemaakt, en toch door een onbekende oorzaak is hij kei hard uit ons midden gerukt!

dus ja dan liever opa en oma op papier hebben staan dan niemand want dan weet je ook niet waar je kind(eren) terecht komt/komen…

Precies dat was voor ons ook de reden om het nu te regelen. Stel je voor dat je beeb net een week oud is en komt b.v door een ongeluk beiden om het leven en beeb overleeft het… wat dan??

Dan komt het waarschijnlijk ergens terecht waar van jij helemaal niet wilt dat het terecht komt, en wie weet komt het dan als nog terecht bij je schoonzus.



Wij hebben bewust niet gekozen voor onze ouders omdat wij vinden dat ze al op leeftijd zijn (allen in de 50) Ook hebben we bewust niet gekozen voor door de weeks hier en weekend daar.

Simpel omdat ik vindt dat ons kind(eren) een stabiele basis moet hebben en maar 1 huis die hij/zij ook echt thuis kan noemen. Geen gezeul met kinderen dus.

Ook hebben we zelf een rijtje laten op stellen met de voogden die volgen mocht onze eerste “keus” om wat voor reden dan ook niet in staat zijn om ons kind in huis te nemen.

Wel hebben we vast laten leggen dat beiden families het recht hebben tot bezoek van de kinderen en dat dit door welke partij dan ook niet verboden kan en mag worden.



Je probeert het allemaal zo goed als mogelijk vast te leggen, al weet ik dat er altijd misschien omstandigheden voor zullen doen waar je geen rekening mee hebt gehouden.



En natuurlijk staat er nog veel meer mbt tot rechten en plichten jegens ons kind, financien etc maar dat is een beetje te veel om het hier allemaal niet te zetten :wink:

vraagje aan degenen die opa en oma als voogd hebben:

zijn jullie ouders nog zo jong? Of heb ik het verkeerd als ik dacht dat mensen na hun 60e geen kinderen meer kregen toegewezen?

Mijn ouders zijn 62 en 63 en kwamen om die reden volgens mij niet meer in aanmerking?



Wij hebben verder weinig keuze. Eriks broer is een lapszwans (spelling?) en ik heb geen broers en zussen. We hebben nu mijn beste vriendin gevraagd, die het financieel goed hebben en dezelfde redelijk losse opvoedingsstijl hebben als wij. Ook denk ik: als het zou gebeuren: mijn vriendin en haar man zullen het kind altijd ook naar mijn schoonouders in Harderwijk brengen. Andersom: als de kinderen bij mijn zwager zitten, dan zien mijn ouders ze volgens mij zelden of nooit.



Ik heb nog wel een hele lieve nicht, maar die is echt arm, en wil ik dus zeker geen twee extra kids aan doen (zelf wil ze al geen 2e vanwege financiele redenen)



mag ik vragen wat de notaris kost? (zet zich schrap… :roll: ) we hebben nu met het nieuwe huis etc niet echt budget ervoor. Maar als er overschiet wilden we graag in februari samen een weekje op vakantie, en dan moet het toch wel geregeld zijn, stel dat…

Wij hebben het ook laten vastleggen bij de notaris… Wij hebben 2 voogden voor het geval dat de eerste voogd er toch als een berg tegen op ziet hebben wij een tweede optie en dat zijn gewoon mijn beide broers.

Ontzettend bedankt voor jullie open antwoorden!!

Er zitten zeker dingen tussen waar ik nog niet bij had stil gestaan.

Hubby en ik zullen om de tafel en dan maar echt de boel regelen.

@Marianne mv Lyann wrote:

wil er geen discussie van maken hoor :shifty:

Maar weet je dat het dus snel gebeurd kan zijn?

zoals ik al zei: zo zit het nu.

Zodat er wel wat op papier staat.

wij zeiden ook altijd we zijn nog jong.

maar 1,5 jaar geleden werden we keihard met de neus op de feiten gedrukt!

een kameraad van ons is verongelukt! 24 en geen enkele verkeersregel/fout gemaakt, en toch door een onbekende oorzaak is hij kei hard uit ons midden gerukt!

dus ja dan liever opa en oma op papier hebben staan dan niemand want dan weet je ook niet waar je kind(eren) terecht komt/komen…




Ik weet maar al te goed hoe het kan lopen, mijn moeder is overleden toen ze 42 was en ik zit nu te wachten op uitslag van een DNA onderzoek waaruit naar voren zou kunnen komen of haar borstkanker al dan niet erfelijk is (50/50 kans want mijn oma heeft het ook en haar moeder had het ook, maar dat kan ook toeval zijn, oma’s bloed is onderzocht, maar als het genetisch is kan het ook van opa’s kant zijn en opa leeft niet meer). Maar zoals gezegd heb ik echt geen idee waar mijn kinderen naar toe moeten, niemand kent de situatie van mijn (schoon)familie en laten we zeggen dat die niet altijd even fijn is. Ik loop al een half jaar thuis met een ppd en niemand van mijn mijn (schoon)familie is hier ook maar een dagje geweest om mij te ontlasten, helpen met de kids of huishouden, waarom zou ik ze die zorg dan toevertrouwen als ik er niet meer ben als het al niet eens kan als ik er wel ben? Door al het gedoe van de afgelopen tijd ook even geen puf en zin gehad om me er verder in te verdiepen, dat ga ik als alles hier beter gaat zeker wel doen, wil niet dat mijn kinderen, mocht het ergste gebeuren, in een instelling of zo terechtkomen.

@catje1977 wrote:

vraagje aan degenen die opa en oma als voogd hebben:

zijn jullie ouders nog zo jong? Of heb ik het verkeerd als ik dacht dat mensen na hun 60e geen kinderen meer kregen toegewezen?

Mijn ouders zijn 62 en 63 en kwamen om die reden volgens mij niet meer in aanmerking?




Mijn sm is net 50 en mijn moeder is 43 dus dat duurt wel even voor die regeling ingaan



@Tante Soesa wrote:
@Marianne mv Lyann wrote:
wil er geen discussie van maken hoor :shifty:

Maar weet je dat het dus snel gebeurd kan zijn?

zoals ik al zei: zo zit het nu.

Zodat er wel wat op papier staat.

wij zeiden ook altijd we zijn nog jong.

maar 1,5 jaar geleden werden we keihard met de neus op de feiten gedrukt!

een kameraad van ons is verongelukt! 24 en geen enkele verkeersregel/fout gemaakt, en toch door een onbekende oorzaak is hij kei hard uit ons midden gerukt!

dus ja dan liever opa en oma op papier hebben staan dan niemand want dan weet je ook niet waar je kind(eren) terecht komt/komen…




Ik weet maar al te goed hoe het kan lopen, mijn moeder is overleden toen ze 42 was en ik zit nu te wachten op uitslag van een DNA onderzoek waaruit naar voren zou kunnen komen of haar borstkanker al dan niet erfelijk is (50/50 kans want mijn oma heeft het ook en haar moeder had het ook, maar dat kan ook toeval zijn, oma’s bloed is onderzocht, maar als het genetisch is kan het ook van opa’s kant zijn en opa leeft niet meer). Maar zoals gezegd heb ik echt geen idee waar mijn kinderen naar toe moeten, niemand kent de situatie van mijn (schoon)familie en laten we zeggen dat die niet altijd even fijn is. Ik loop al een half jaar thuis met een ppd en niemand van mijn mijn (schoon)familie is hier ook maar een dagje geweest om mij te ontlasten, helpen met de kids of huishouden, waarom zou ik ze die zorg dan toevertrouwen als ik er niet meer ben als het al niet eens kan als ik er wel ben? Door al het gedoe van de afgelopen tijd ook even geen puf en zin gehad om me er verder in te verdiepen, dat ga ik als alles hier beter gaat zeker wel doen, wil niet dat mijn kinderen, mocht het ergste gebeuren, in een instelling of zo terechtkomen.


Zoals ik al zei wil geen discussie maar wij hebben het dus zolang wel gedaan tot wij 100% zeker weten wat we willen.

Wij hebben helaas ook mee moeten maken dat er een familie overleed (achterneef) en zijn kindje kon niet meer door mama verzorgd worden.

Hun hadden niets op papier en het kindje zit nu in een pleeggezin terwijl opa en oma graag het kindje wouden opvoeden en dit ook kunnen,hun zitten nu midden in rechtszaken over voogdij van zijn kindje…

dus ja dan liever een 100 nog wat euro extra betalen om maar geen achteraf problemen te krijgen,

:angel:

Ik ga er toch altijd wel nog vanuit dat de kans groter is dat één van ons iets overkomt dan ons allebei. Dan zal de ander dus de zorg over de kids alleen op zich nemen. Dus dan zou de voogdij voor als er dan nog iets gebeurd zijn. Mijn vader heeft de voogdij over mijn zusje en mij pas geregeld toen mijn moeder overleden was. Toen waren wij al 15 en 17 en dat was dus voor mij nog maar voor een jaartje. Zoals gezegd ik moet er nog eens goed over nadenken, ik wil het goed geregeld hebben en mijn jongens goed achterlaten en niet bij mensen waar ik geen goed gevoel bij heb… (hub denkt overigens hetzelfde als ik).

wij hebben het ook laten vastleggen…wij hebben het geregeld met mijn nicht (en haar man). Zij hebben zelf 3 kids. Mocht ons iets overkomen, dan gaan zij met hun gezin in ons huis wonen. Mocht hun iets overkomen, dan komen hun kinderen bij ons erbij.



dit omdat ons huis het grootste is en makkelijk verbouwd kan worden zodat alle kinderen hun eigen kamer houden.



verder is er niemand in de familie die dit zou kunnen, maar we hebben hier ook allemaal een goed gevoel bij.

Mijn ouders wonen naast ons, die kunnen ook wel wat praktische opvang doen, maar niet officieel. Idd vanwege de leeftijd.

wij hebben ook bewust niet de ouders gedaan ivm de leeftijd.

en… opa’s en oma’s horen opa en oma te kunnen zijn… maar wij hebben het geluk dat Frank 4 broers heeft en ik een broer en een zusje dus keus genoeg.

als je allebei weinig familie hebt wordt die keus vaak beperkt natuurlijk of je moet hele goed vrienden hebben.

zijn al heel veel topics over…



ik heb het nu met mijn zusje geregeld… haar partner is de broer van mijn man… dus wij ruilen…