Volledige naam

Mijn dochter heeft 2 namen, of beter; een naam die uit 2 namen bestaad.

Door sommige mensen wordt ze trouw met beide namen aangesproken, maar eigelijk al sinds haar geboorte zijn er mensen die alleen haar 1e naam gebruiken.

Ikzelf zeg ook vaak haar 1e naam, maar ook soms alleen haar 2e naam en vaak gewoon allebei, maar als moeder mag dat vind ik :wink: .

Als je aan dochter zelf vraagt hoe ze heet zegt ze haar volledige naam. Als ik vraag hoe ze genoemd wil worden door anderen is het ook haar volledige naam.

Nu gaat ze binnenkort naar school, dus zal het tegen juf zeggen dat ze graag volledig wil worden aangesproken. Het plaatje bij haar kapstok hangt er al en daar staat alleen haar 1e naam.

Hoe pak ik het aan dat ze vaker als S.arah L.ouise door het leven gaat?

Ikzelf noem haar dus ook vaak alleen S.arah, of L.ouise, of SaLou, S.arah-Lou, Saar/Sjaar/Saarie, Lousewies, Loez… enz. Ik ben er creatief mee haha.

Mensen geven vaak aan dat ze haar volledige naam zo lang vinden.

Maar ja, het zijn wel de namen die ik haar heb gegeven omdat ik ze juist ook in combinatie zo mooi vind!

Dan zou ik in ieder geval zelf het voorbeeld geven door in ieder geval in het openbaar de volledige naam te zeggen :wink: Ik vind het nu niet meer erg, maar vroeger vond ik het verschrikkelijk als mensen mijn naam afkortte.

misschien een streepje er tussen zetten op de papieren? Dus sarah-louise? dan zit het aan elkaar… of duidelijk bij scholen e.d. aangeven dat ze 1 naam heeft en geen 2 losse dus aparte roepnaam…

Ik zelf heb ook een dubbele naam, maar mijn ‘roepnaam’ is al een aantal jaren mijn 2e naam, ook erg lastig voor mensen maar de bekenden in mijn omgeving zijn niet anders gewend meer

Ik denk dat je het zelf voor andere mensen moeilijk maakt door haar steeds anders te noemen. Als je haar zelf ook als Sarah-Louise aanspreekt, dan is het voor andere mensen ook duidelijk.

Ik denk ook met het - ertussen… :thumbup:

en stellig op school en openbaar volhouden…

@Moosje wrote:

Ik denk dat je het zelf voor andere mensen moeilijk maakt door haar steeds anders te noemen. Als je haar zelf ook als Sarah-Louise aanspreekt, dan is het voor andere mensen ook duidelijk.

Nou in het openbaar is het eigelijk altijd S.arah L.ouise of S.arah. :wink:

Maar dan is het toch ook logisch dat anderen haar ook Sarah gaan noemen?

Als ik zo’n naam geroepen hoor zeg maar, dan denk ik al gauw dat het een vermaning is, want dan gebruiken veel ouders meerdere namen. Ik zou er dan eerlijk gezegd ook vanuit gaan dat haar roepnaam gewoon Sarah is.

@Lune wrote:

Als ik zo’n naam geroepen hoor zeg maar, dan denk ik al gauw dat het een vermaning is, want dan gebruiken veel ouders meerdere namen. Ik zou er dan eerlijk gezegd ook vanuit gaan dat haar roepnaam gewoon Sarah is.

Ik ben het hier mee eens.

Als ik hoor dat ze steeds anders genoemd wordt zou ik ook voor het gemak kiezen. Hoor ik steevast dat ze met een dubbele naam wordt aangesproken dan zou ik dat overnemen.

Verder ben ik zelf best van de koosnaampjes maar ik zou het denk ik als kind heel verwarrend vinden als ik door mama allerlei verbasteringen van mijn naam wordt genoemd en dan op school perse met dubbele naam moet worden genoemd.

Het is geen kritiek, maar je hebt zooooo veel koosnaampjes dat ik mij af vraag hoevaak je haar sowieso zelf met dubbele naam aanspreekt, openbaar of niet. 8)

En als antwoord op je vraag. Gewoon de juf heel duidelijk maken dat ze Sar.ah L.ouise heet. Mensen raken er heel snel aan gewend.

Ik zou het in ieder geval aangeven op school en vragen of het op het naambordje aangepast mag worden. Uiteindelijk ga je misschien wel vastlopen in hoe de kinderen haar gaan noemen en wat ze zelf uiteindelijk kiest.

Doorgaands is het heel normaal dat je 1 roepnaam hebt en anders staat er wel een streepje tussen. Staat er geen streepje,dan zijn het 2 aparte namen en ontkom je er niet aan dat (iig kinderen) haar toch Sarah gaan noemen. Misschien zelfs de juf ook wel,zeker als ze het jou een keer hoort zeggen.

Ik noem mijn kids ook Jo en Eli of Eel,maar ga er niet vanuit dat de juf dat overneemt. Als het wel gebeurt,dan is dat mijn eigen schuld. De kinderen onder elkaar noemen elkaar ook zo,terwijl ze toch echt 2 namen hebben gekregen. Ik vul beide namen ook altijd in overal,maar weet ook wel dat dat nou eenmaal niet zo werkt.

Op zijn minst de juiste naam op de kapstok zou wel fijn zijn en verder een beetje bekijken hoe de kids dit onderling oplossen en of je dochter dat verder ook goed vind.

hier roep ik wel eens d.uc of thijs maar door anderen graag volledig aangesproken en ook op school

d heeft 2 namen en m zelfs 3 maar die gebruiken we meestal alleen officieel

of met voorletters en het is zo verschillend dat er geen verwarring kan ontstaan

papa heeft g.a. d heeft d.e. en m heeft m.g.h. en ik gewoon i

Dat streepje zetten kan niet :wink: Dan had je dat bij de aangifte moeten regelen en door het nu wel te doen schep je nog meer verwarring.

Wij wilden per sé geen streepje, dus heet ze eigenlijk A en dan S. We hebben als roepnaam AS gekozen maar de meesten onbekenden noemen haar vanaf papier in elk geval Anna.

We happen dan meteen :mrgreen: Paar keer duidelijk zeggen is genoeg.

Overigens noemen wij haar thuis saf, en noemen de meiden op school haar anna. (maar die prepubers leiden alles af; josje, ingje, roosje, lientje, Paul)

Maar het is AS, zo wilden we het en zo blijft het.

ja, zelfs als je maar 1 naam hebt word het al afgekocht.

Ik vind het altijd alleen maar lief klinken als een naam afgekort word.

Ik heet officieel ‘Nikky’, Maar ergens rond mijn eerste verjaardag hebben mijn ouders besloten om er ‘Nikkie’ van te maken. Zo is het altijd gebleven. Ik en alle mensen uit mijn omgeving weten niet beter dan dat het ‘Nikkie’ is.

het hoeft echt geen probleem te zijn om er een streepje tussen te plaatsen. het is dan nu even verwarrend bij mensen die niet van deze verandering op de hoogte zijn. maar dan is het wel voor de rest van haar leven duidelijk.

Maar natuurlijk is het de keus van de ouders hoe ze hun kind noemen, een wil het makkelijk en lekker kort en simpel, een ander wil het moeilijk… Gelukkig is dat ieders eigen keus.

Doe gewoon waar jullie je goed bij voelen. Andere mensen horen jullie wensen gewoon te respecteren. :wink:

@Madre wrote:

@Lune wrote:

Ik ben het hier mee eens.

Als ik hoor dat ze steeds anders genoemd wordt zou ik ook voor het gemak kiezen. Hoor ik steevast dat ze met een dubbele naam wordt aangesproken dan zou ik dat overnemen.

Ik sluit me hier bij aan.Wij verkleinde onze dochters naam ook steeds moet toen ze naar de psz ging vond ik dat het tijd was om haar naam niet meer af te korten.Ik merkte toen ook steeds dat meer mensen dat nadeden van mij en haar naam ook niet meer verkleinde!

Ik zou direct zeggen dat ze S.L. heet en dat je het graag veranderd wilt hebben op het naamkaartje en eventueel ook op de klassenlijst, dan blijft het duidelijk en gaat het geen eigen leven leiden. En proberen haar zelf in het bijzijn van anderen ook zoveel mogelijk met haar complete naam aan te spreken, dat is ook wel het duidelijkst. :slight_smile:

@lydia wrote:

Wij wilden per sé geen streepje

Dat had (lees: heb) ik dus ook.

@lydia wrote:
maar de meesten onbekenden noemen haar vanaf papier in elk geval Anna.

We happen dan meteen :mrgreen: Paar keer duidelijk zeggen is genoeg.

Kijk en dat heb ik dus niet gedaan, gehapt. Gewoon omdat ik in 99% van de gevallen niet durfde. :doh:

Ik ben er nu wel meer op aan het letten.

Ga het op school bespreken en met de moeders van haar vriendinnetjes.

En ik heb het al op mn hyves gezet.

Het is trouwens niet zo dat ik al die bijnaampjes in het openbaar gebruik (behalve dan tante Pollewop hahaha, maar dat zegt niemand me na). En haar volledige naam gebruik ik ook nooit om haar terecht te wijzen, dan is gewoon S.arah toch het snelst :wink: , of L.ouise (daar luisterd ze over het algemeen sneller naar dan naar het 1e deel!).

Zo, juffie weet er van en het komt goed, en gaat ook haar volledige naam op het naamkaartje zetten! :thumbup: