‘Baby’s van 3 maanden krijgen stress in crèche’
Van onze verslaggeefster Malou van Hintum op 28 mei '10, 23:17, bijgewerkt 29 mei '10, 00:12
Crèche (ANP)
AMSTERDAM - Baby’s van drie maanden ervaren stress wanneer ze naar een kinderdagverblijf worden gebracht. Ouders zouden hun kind pas op zijn vroegst op 1-jarige leeftijd naar de opvang moeten brengen, en niet vaker dan drie dagen per week. Dat zegt orthopedagoge Esther Albers (1971), die volgende maand aan de Radboud Universiteit Nijmegen promoveert op onderzoek naar baby’s in de kinderopvang.
Albers volgde voor haar onderzoek ‘The challenges of child care for very young infants’ 64 baby’s gedurende negen maanden, zowel thuis als op het kinderdagverblijf. Ze nam de baby’s thuis en in het kinderdagverblijf speekselmonsters af om de hoeveelheid cortisol (een stresshormoon) te meten, en ze maakte video’s van de manier waarop moeders thuis en leidsters in het kinderdagverblijf de baby’s verzorgden. Ook deed ze metingen naar de cognitieve ontwikkeling van de baby’s. Albers is de eerste die het effect van kinderopvang op kleine baby’s heeft onderzocht.
Matige kwaliteit opvang
Hoogopgeleide moeders blijven steeds vaker werken, waardoor kinderen de laatste decennia vaker en op jongere leeftijd naar een kinderdagverblijf worden gebracht. Tegelijk is de kwaliteit van die opvang in die periode niet verbeterd. Leidsters moeten vaak op (te) veel kinderen tegelijk letten. Het verloop onder de leidsters is groot. En omdat de meeste in deeltijd werken, heeft een kind vaak verschillende verzorgsters. Albers: ‘De groepen zijn groter geworden, mede dankzij de marktwerking, en de leidsters hebben vaak niet de specifieke kennis om met jonge kinderen te werken. Je merkt dat ze heel gretig zijn om te leren, maar hun opleiding schiet tekort.’
De overgang van thuis naar een kinderdagverblijf is voor een baby’tje stressvol, omdat het aan zoveel nieuwe prikkels wordt blootgesteld: meer geluid, meer visuele prikkels, nieuwe, vaak wisselende, verzorgsters, veel andere kinderen en andere routines. Zo is naar bed gebracht worden en slapen in een kinderdagverblijf met andere kinderen heel anders dan thuis.
Praten belangrijk
‘Al die ervaringen zijn heel overweldigend voor een baby van drie maanden,’ zegt Albers. De verhoogde cortisolwaarden bij baby’s op de crèche bevestigen dat. ‘Ze worden gescheiden van hun primaire verzorgers in een periode dat de relatie tussen ouder en kind zich gaat ontwikkelen. Een kind van drie maanden begint te reageren op anderen, maar die moeten dat wel oppakken. Het viel mij op dat de verzorging vaak heel functioneel is, terwijl het belangrijk is om tegen een baby’tje te praten wanneer je zijn luier verschoont. Niet omdat hij je kan verstaan, maar het talige, de intonatie en de aandacht zijn goed voor zijn ontwikkeling.’
De cognitieve ontwikkeling van baby’s nam overigens wel toe, ondanks de matige kwaliteit van de opvang.
Albers adviseert als ouder je baby mee te nemen naar het intakegesprek van het kinderdagverblijf, en goed op te letten of en hoe de leidster op hem reageert. ‘Ook is het verstandig op een onverwacht moment het kinderdagverblijf binnen te stappen en te kijken hoe het eraan toe gaat. Maar het beste kunnen baby’s het eerste levensjaar bij hun ouders blijven.’
Ik werk zelf op een KDV, maar heb mijn kinderen pas met respectievelijk 15 maanden en 12 maanden naar de opvang gebracht. Voel me daar nog steeds goed bij. En belangrijker: zij ook. Dat weet ik heel zeker. Gelukkig hadden wij ook de mogelijkheid. Ik denk dat heel veel ouders het echt wel zouden willen op deze manier maar het gewoonweg niet kunnen. Triest eigenlijk…
Hier ging Verôn met 3 maand na het KDV maar was daar idd zo onrustig dat we toen een gastouder hebben gezocht waar hij alleen was met haar.
Nu sinds januari dus was hij 2 is hij naar het KDV gegaan omdat hij er nu gewoon wel aan toe was met andere kindjes en nu gaat het ook heel goed.
Dus ik denk zeker dat kleintjes onrustig worden op het KDV als ze zo klein zijn…Maar ja soms kan je niet anders.
Mika ging met 3 maanden en Elin ook, maar ze vinden het juist geweldig. Nou praten de leidsters hier wel tegen ze met luiers verschonen enzo dus misschien hebben mijn kindjes het dan getroffen, maar ik vind het vrij normaal eigenlijk.
Mika wil nu nog graag mee Elin ophalen want dan kan hij zijn leidsters weer zien :inlove: .
En ik had het niet anders gewild, ik heb wel de moeglijkheid want mijn moeder past ook nog op, maar ik wilde mijn kinderen dus persé een dag naar het kdv.
Groetjes Bianca
Ik heb zelf ook wat moeite met kindjes op jonge leeftijd meerdere dagen per week naar de opvang brengen. Vaak zie je dat babies met slaapproblemen en veel huilgedrag toch rustig worden als ze in een rustigere omgeving de dag worden opgevangen. Iets dat ik me levendig kan inleven.
Ik ben er nog niet uit wat ik met mijn op komst zijnde spunk zal doen. Ik hoop toch dat hub wat kan regelen op zijn werk zodat mijn kleintje die ene dag dat het naar de opvang zou moeten, in elk geval het eerste jaar gewoon thuis kan blijven (daarbij, mn vent werkt zoveel die verdient ook wel eens een dagje lekker thuis :thumbup: )
ik heb de luxe gehad de eerste 9 mnd bij tygo te kunnen blijven
nouja luxe… eerst had ik na mijn zwangerschapverlof vakantie en daarna de rest van vakantie dagen + adv uren kunnen uitzitten toen ik wist mijn baan niet te kunnen behouden
maar daarna moest ik wel weer aan de bak
tygo heeft het altijd erg naar zijn zin op het kdv… toen hij rond 2 jaar was kreeg hij wel een periode van mama dit mama dat en huilen bij het weggaan
maar dat gaat nu ook weer goed… kusje geven en naar mama zwaaien
daaag mama… tot vanmiddag :inlove:
bij een volgend kindje wil ik ook zeker weer 9 mnd thuis blijven
mijn man en ik zijn ook de mogelijkheid tot thuis blijven aan het bekijken
maar dan moet het financieel wel haalbaar zijn.
het gaat er ook niet om dat een kdv per definitie niet goed zou zijn, maar wel dat het schadelijk is (en dat is in haar onderzoek ook aangetoond) voor hele jonge babies.
En daar kan ik helemaal in komen omdat ik het gewoon logisch vind.
Het is compleet onnatuurlijk om een heel jonge baby die nog compleet afhankelijk is van moeder met 10 a 13 weken al naar een alternatieve verzorger te brengen die meer dan 8 uur voor hem/haar zorgt.
Maar hierin vind ik ook een rol weggelegd voor de overheid… hier heb je gewoon maar 16 weken verlof en niet elke werkgever is bereid om toe te zeggen dat je vakantie eraan mag plakken of bv ouderschapsverlof in 1x op mag nemen…
Sommigen moeten gewoon wel en dan zit je in de positie dat je niet anders kunt dan je kind soms al met zo vroeg als amper 10 weken weg te brengen.
Natuurlijk vind ik dat allerminst en aangezien ik heel direct te maken heb met de gevolgen van een hechtingsstoornis (mijn moeder heeft zich niet kunnen hechten na haar geboorte omdat haar moeder overleed en zij bij alternatieve verzorgers terecht kwam die na x tijd ineens niet meer haar verzorgers bleken) wring ik me echt in hoeken en gaten, maar mijn kinderen gaan gewoon niet naar een kdv of oppas de eerste 9 a 12 maanden van hun leven… ik eet nog liever dagelijks gewoon brood… :shifty:
moeten we SP gaan stemmen die plijt voor verlenging en betaalde ouderschaps verlof :mrgreen:
las ik net in mailtje van oei ik groei 8)
*Sowieso een aanrader om op de SP te gaan stemmen :mrgreen: *
nouja hop naar de stembus met zijn alle :mrgreen: