Hallo allemaal,
Sinds maart zitten we in de medische molen. Tot nu toe is er zaadonderzoek, bloedonderzoek (alleen progesteron) en een HSG gedaan, allemaal zonder afwijkingen. Mocht ik in de 3 maanden na de HSG niet zwanger raken, dan zou de volgende stap een kijkoperatie zijn.
Ik vind dat nogal wat, een operatie onder narcose terwijl ik geen risicofactoren heb zoals een buikoperatie/keizersnede in het verleden.
Is dit de normale gang van zaken, of zou dit het beleid van het ziekenhuis zijn?
Moet ik er nog bij vermelden, dat ik nu al 4 cycli (achter elkaar) heb gehad waarin wel een bevruchting is opgetreden (steeds licht positieve zwangerschapstesten), maar ik toch ongesteld werd. Ik heb dit van 1 cyclus aan de gyn verteld maar die reageerde er eigenlijk niet op en gaf me formulieren voor de HSG.
Ik zou blij moeten zijn dat er tot nu toe niets is gevonden, maar zwanger ben ik nog steeds niet !
Hey Lieke,
Ik zou ook een kijkoperatie krijgen, omdat de hsg niet lukte. Ze heeft mij wel gevraagd of ik dat ook echt wilde omdat een narcose ook niet niks is. Volgens mij is dat dus normaal dat de arts in het uiterste geval een kijkoperatie gaat uitvoeren om voor 100% uit te sluiten dat er niks is.
Het verhaal van de vage zwangerschapstesten van je blijf ik nog steeds raar vinden en dat de arts er niet op reageert helemaal. Kun je daar niet nog een op hameren dat hij daar eens op in gaat? Zou in ieder geval een zorg wegnemen.
Dubbel eigenlijk he dat je blij bent dat er niks gevonden is maar dat je ook niet weet waar het dan wel aan ligt. Ik hoopte altijd stiekem dat het iets kleins was, dat ze konden verhelpen, en dat het dan raak zou zijn. Vreemde gedachte eigenlijk…
Ik hoop zo voor jullie dat het snel en dan ook nog spontaan raak mag zijn!
Geen idee of dit de normale gang van zaken is. Ik heb in ieder geval geen kijkoperatie gehad. Wij hebben wel alle andere onderzoeken gehad. Bloedtesten, zaadonderzoek, samenlevingstest, inwendige echo’s en de HSG. Daar kwam allemaal niets uit. Alles zou “goed” zijn. Wij mochten daarna beginnen met IUI en na drie pogingen IUI door met IUI in combinatie met clomid. Ze hebben bij mij ook nooit een woord gerept over een eventuele kijkoperatie. Ik loop nu bij een ander ziekenhuis en hoewel ze liever wel de HSG nog een keer zouden willen doen (en ik liever niet :roll: ) hebben ze het ook hier niet gehad over een kijkoperatie. In Juli beginnen we als het goed is weer met IUI.
Misschien kun je de volgende keer aan de gyn vragen of dat standaard is bij jou in het ziekenhuis. Maar hopelijk is een volgend bezoekje aan de gyn voor een termijnecho en niet voor gesprekken over kijkoperaties
Hi Lieke,
vervelend dat jullie in de medische molen zitten en dat ze nog niet weten wat er aan de hand is. Voor zover ik weet worden er heel vaak kijkoperaties uitgevoerd om te kijken of je geen endometriose hebt of dat je eileiders wel goed zijn. Ik heb er zelf twee gehad en dan zijn er altijd meer vrouwen op de afdeling op dezelfde dag die dan ook een laparoscopie hebben gehad. In mijn geval was van tevoren al wel op een echo te zien dat mijn eileiders niet helemaal waren zoals het hoorde dus dat wilden ze met die kijkoperatie bevestigen.
Het is een eenvoudige operatie, maar er zitten toch een aantal risico’s aan. Helaas ben ik daar zelf ook slachtoffer van geworden en ik zou het zelf niet meer doen. Laat je in ieder geval goed voorlichten over mogelijke risico’s en over waarom ze het het dan zouden willen doen.
Succes met jullie medische traject en ik hoop voor jullie dat een kijkoperatie niet nodig zal zijn!
groetjes maya
Hoi Lieke,
Ik heb in april 2006 een kijkoperatie gehad. Bij de HSG bleek dat mijn beide eileiders niet doorgankelijk waken. En de enig optie om te achterhalen wat daar nu precies de oorzaak van was, was een kijkoperatie :eh: (volgens de gyn). Ik had inmiddels alle andere onderzoeken al doorlopen en daar was nooit iets aantoonbaars uit naar voren gekomen. Dus ik was ergens wel een beetje opgelucht dat ze ‘iets’ hadden gevonden. Tijdens de kijkoperatie bleek dat mijn eileiders aan de uiteinden afgesloten waren en die hebben ze opnieuw opengemaakt. Vervolgens lukte het ons weer niet om zwanger te raken. Maar ik ken een stel waarbij het daarna wel gelukt is. Ze kunnen tijdens zo’n kijkoperatie ook kijken of er eventuele baarmoederafwijkingen zijn.
Ik zocht zelf wanhopig naar een antwoord, ik wilde weten waarom ik telkens maar niet zwanger kon raken. Alleen door stress kon het niet komen, daar was ik van overtuigd. Het is maar net wat je gyn. je aanraadt en waar je jezelf het beste bij voelt. Ik vind zelf dat het meer duidelijkheid voor me heeft verschaft, omdat ik nu weet wat er precies aan de hand was.
Ik loop overigens momenteel een grote kans op een keizersnede en ben om dezelfde reden als jij bang bent voor een laparascopie huiverig voor die ingreep. Onvruchtbaar kun je in ieder geval niet worden van een kijkoperatie. En je bent snel weer op de been. Ik kon dezelfde dag weer naar het toilet en mocht gewoon weer eten 's avonds. Je moet alleen een paar daagjes rust houden (hooguit een dagje of 4-5) Mocht je meer info willen dan is dit een hele goede folder om door te nemen. Misschien dat dit je kan helpen bij het maken van je keuze.:
Ik wens je in ieder geval voor succes en kan alleen maar zeggen dat de hele ingreep mij is meegevallen. Hoe het daarna zal verder gaan kan helaas niemand je garanderen.
Liefs,
NiBa
ik heb afgelopen november een kijkoperatie gehad
vondt het toch nog best heftig
ziek van de narcose en dagenlang suf
de buikpijn viel wel mee op zich
beetje een beurs gevoel
ook bij mij kwam er niets bijzonders uit
ik heb ook geen hsg gehad
3 maanden later was ik zwanger( wel dankzij hormoonspuiten)
ik duim voor je dat je snel zwanger bent :thumbup:
hoi hoi,
Ik heb ook de operatie gehad,7 Januari 2009.
De voorbereiding was helemal goed in het ziekenhuis en ik was best zenuwachtig…(nog nooit geopereerd en nog nooit in een ziekenhuis gelegen)maar ze waren erg lief…
Na de operatie had ik erg veel pijn,maar dat is bij iedereen verschillend…dus dat moet je eigenlijk zelf ervaren…
De uitslag was erg goed! alles zag er goed uit …dus erg blij…
Ik ben nu nog thuis van me werk…omdat ik wel erge napijnen heb gehad.
Ik was daar integen niet misselijk of andere gekke dingen,alleen bij me navel was het erg blauw en beurs…
en doordat ik snel te werk ging was mijn hechting opgengegaan,vandaar dat ik het nu erg rustig aan doe.
Ik heb zwaar werk,met tillen en bukken etc…dus dat is mischien anders dan iemand met een kantoorbaan of zo die zit???
Mischien heb je hier iets aan?
Groetjes snoet :oops:
Hallo allemaal,
A.s donderdag staat ook voor mij de laparoscopie gepland…
Al die tijd gehoopt dat het niet nodig zou zijn maar helaas!
Ik ging dus wat neuzen naar ervaringen en kwam op dit forum terecht.
Wij zijn inmiddels 2 jaar bezig en deze stap is het laatste om erachter te komen waarom het nu maar niet wil lukken!
Alle verdere uitslagen waren goed en zelfs perfekt , zoals bloed echo’s , zaad HSG etc.
Heel frustrerend!!!
Graag hoor ik jullie ervaringen met de laperoscopie zie enorm tegen narcose en de uitslag ervan op terwijl er op de echo niets te zien is dus grote cystes of enorme endometriose zal het niet zijn want dat zou op de echo wel gezien zijn…
ik heb al een kindje uit een vorige relatie die is prematuur geboren dus IUI met hormonen of een IVF is ook geen echt leuk idee want de kans op meerling is dan groot en dat kan waarschijnlijk mijn baarmoeder niet dragen…
Ik hoor graag jullie reacties en ervaringen!!
Vonnie
Ik heb pas een topic geopend, zie http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=70249
Ik krijg over 2 weken deze operatie en zie er enorm tegenop.
Ik krijg het omdat ik PCO op.
Ze gaan dus eiblaasjes wegbranden tijdens de operatie en ik krijg gelijk een HSG.
Ben benieuwd hoe ik het ga ervaren.
Maar het gaat dus onder volledige narcose inderdaad.