volgende keer bij de gynaecoloog?

Hoi dames

Vraagje: na twee bevallingen die allebei eindigden met infusen en inleidingen, moeizame op gang komen van de ween etc, en natuurlijk de zwangersachapssuiker, weet ik al dat ik zeer waarschijnlijk weer in het ziekenhuis kom bij een eventuele volgende keer :frowning:



Dat is prima, want zeker na deze ervaring, met de navelstreng om het nekje etc, zou ik nooit meer iets anders willen.



De arts die mij het bevallingsweekend heeft geholpen, dr Pal, vind ik echt heel erg aardig en goed. Hij greep in toen de rest het nog niet zag zitten, want hij had er wel vertrouwen in dat ik het aan zou kunnen en dat het wel goed zou komen. Bovendien was dat het enige gezicht dat ik van vrijdag tot zondagavond constant heb gezien, tussen al die wisselende verpleging. Ik kon heel goed kalm blijven in de paniek van het laatste uur, toen hij er eenmaal bij was.



Zou het mogelijk zijn om bij een volgende zwangerschap direct bij de gyn onder controle te gaan? Of moet je altijd weer terug naar de verloskundigenparktijk? Ik ga 24 jabnuari op controle en dan zal ik het hem ook vragen, maar misschien hebben jullie hier ervaring mee.

We verhuizen dan weliswaar eind 2008 naar raamsdonksveer, maar of ik nu naar Breda of naar Roosendaal ziekenhuis rijd, maakt niet veel uit. Ik zou liever direct bij hem op controle gaan, zeker met de kans opnieuw suiker te krijgen.

meid ik zou het gewoon vragen… zeker met wat je allemaal hebt meegemaakt… misschien kun je met hem gewoon die afspraak maken dat je volgende keer bij een positieve test hem bellen kan…

Als je nu al weet dat bij een volgende keer je zeer ws in het zh gaat bevallen, gelet op je voorgeschiedenis met o.a. zwangerschapssuiker, lijkt me dat je op medische indicatie bij de gyn onder behandeling kunt. Bellen en een afspraak maken, gewoon vragen, dan weet je waar je aan toe bent!

goed overleggen zou ik zeggen.



Bij een volgende zwangerschap is de kans dat je weer zwangerschapssuiker krijgt veel groter dan nu het geval was en de kans dat het daarna ook blijvend is word veel hoger.

Dat speelt bij ons nu ook.



Ik ben mezelf al weer elke 3 dagen aan het controleren dan maak ik een dagcurve.

Maar ik ben nu 9 maanden aan het afzien, alleen water en thee en 1 glas melk per dag, geen eieren, geen suiker, geen koekjes en zo en dan maar hopen :pray:



Ik ga niet meteen naar de gyn, zeker in het begin stadia zie ik er de meerwaarde niet van in. Ze zijn altijd zo kortaf als je net zwanger bent, is voor een gyn nog helemaal niet interessant. De vk heeft dan nog wel iets meer aandacht voor me.

Maar dat is mijn idee hoor.

Wel ben ik feller in mezelf beschermen. Heb ik het idee dat het niet goed gaat, trek ik direct aan de bel.



Succes… enne… nog even wachten he met die 3e :wink: Zwangerschapsdiabetes komt door een tekort aan betacellen die de insuline regelen tijden de zwangerschap. Die maak je aan als je niet zwanger bent, word je erg snel weer zwanger dan zijn ze nog niet op peil en weet je wel zeker dat je weer suiker krijgt.



Precies daarom hebben wij 18 maanden gewacht. :wink:

Cell bedankt voor je uitgebreide antwoord. 18 maanden! :shock: :shock: Niet dat ik nu al weer zwanger wil zijn hoor (ja dat wil ik wel, maar ik ga er vanuit dat dat de hormoontjes zijn die spreken en dat dit gevoel wel weer wegebt LOL)



Ik ben me er van bewust dat ik grote kans heb op weer diabetes. Wij kunnen voorlopig nog niet zwanger worden omdat we 12 nov 2008 de sleutel krijgen van ons nieuwe huis. Dus dat wordt zowiezo 2009 :wink:

En tot die tijd moet ik af gaan vallen. Ik heb een BMi van 48 en dat is nu 2 keer goed gegaan, maar de volgende keer wil ik echt flink afgevallen zijn. Ook voor de jongens, want ik wil nog oma worden :mrgreen: Komend jaar dus eerst aan mezelf werken en ons huis (met meer slaapkamers LOL)

En als ik ben afgevallen dan hoop ik ook minder kans op suiker te hebben. En dat ik vanaf het begin dan een dieet moet volgen…daar hou ik alvast rekening mee…



Ik zal overleggen met de gyn. Mijn voorkeur gaat gewoon naar hem uit, omdat hij heel aardig is en kundig.

Wat ook kan, is de eerste tijd bij de vk en dan wel de afspraak maken dat je na bijv. 30 weken onder controle van de gyn komt.



Zo ging dat hier ook, vond ik wel fijn. “Gewoon” naar de vk en later voor het gevoel “veiliger” bij de gyn.

@Cell wrote:

Zwangerschapsdiabetes komt door een tekort aan betacellen die de insuline regelen tijden de zwangerschap. Die maak je aan als je niet zwanger bent, word je erg snel weer zwanger dan zijn ze nog niet op peil en weet je wel zeker dat je weer suiker krijgt.


Excuseer mijn lompheid maar dit is echt de grootste onzin die ik gehoord heb over (zwangerschaps)diabetes! Het is gewoon echt niet waar wat je hier zegt. Betacellen kunnen zich niet herstellen, eenmaal stuk blijven ze ook stuk.



Hier op kindjeopkomststaat het heel duidelijk uitgelegd:
Zwangerschapsdiabetes is een stoornis in de koolhydraatstofwisseling die tijdens een zwangerschap ontstaat of wordt ontdekt.
Doordat bepaalde zwangerschapshormonen insulineresistentie (weerstand tegen de werking van insuline) veroorzaken, treedt er tijdens de zwangerschap een verminderde glucosetolerantie op. Dat wil zeggen dat het systeem dat het glucosegehalte van het bloed regelt niet goed werkt en niet alle opgenomen glucose goed kan verwerken. In een normaal verlopende zwangerschap daalt de nuchtere bloedsuikerspiegel voor het ontbijt, door de constante afgifte van suiker aan de baby. Na het eten neemt deze bloedsuikerspiegel echter toe doordat de insuline minder goed werkt. Dit is een normaal proces wat nodig is om de baby voldoende suiker te geven voor zijn energie en vetopslag. Bij zwangerschapsdiabetes stijgt de bloedsuikerspiegel echter te hoog en is er sprake van zwangerschapssuiker. Er gaat enerzijds meer glucose naar de foetus, terwijl de moeder voor zichzelf meer vetten gebruikt als voornaamste energiebron. De moeder spaart haar glucose als het ware op voor haar kind. In de meeste gevallen verdwijnt de insulineresistentie een paar dagen na de bevalling, samenvallend met het feit dat de placenta is verwijderd, en verdwijnt ook de diabetes. Bij ongeveer 5% van de vrouwen blijft de diabetes bestaan.


Het is geen tekort aan insulineproducerende cellen (de betacellen) maar dat die insuline niet effectief meer werkt. Veel vrouwen die zwangerschapsdiabetes hebben gehad krijgen later dan ook type 2 diabetes. Vaak na jaren nog. Bij enkele vrouwen, 5% zoals hierboven ook beschreven, blijft de diabetes bestaan onmiddelijk na de zwangerschap. Ook is er geen verband tussen de tijd tussen de zwangerschappen en het opnieuw ontstaan van zwangerschapsdiabetes. Of je nu snel of minder snel weer zwanger raakt, de kans op zwangerschapsdiabetes blijft verhoogd.

Bij diabetes type 1 is er sprake van defecte betacellen. (die in dat geval vernietigd zijn door het eigen immuunsysteem, dus een auto immuunziekte) Bij type 2 en zwangerschapsdiabetes is dit niet het geval.

Mag ik vragen waar je jouw info op baseert Cell?