voeteneind kinderbed onder vensterbank raam?

Wij hebben op beide bovenetages 2 slaapkamers.

Op de 1e etage aan de voorkant slapen wij. De andere kamer hebben we elke keer als babykamer gebruikt. Eerst heeft Pete daar geslapen, maar die slaapt nu op de 2e etage aan de achterkant sinds Luc en Stan er zijn.

We gaan voor een vierde en eigenlijk had ik bedacht dat Luc en Stan dan naar de 2e etage aan de voorkant zouden gaan, zodat de eventueel toekomstige baby bij ons in de buurt ligt.

Nu heb ik even de meetlint erbij gepakt, maar het gaat een beetje moeilijk worden om 2 peuterbedden (ieder L165 x B78) en een kledingkast (B95 x D50) in die kamer te zetten.

Volgens mij is de enige manier is om het ene bed tegen de linkermuur te zetten en het andere bed tegen de rechtermuur.

Als ik dan het hoofdeind tegen de muur waarin de deur zit zet, dan komt de kledingkast vrijwel tegen de vensterbank van het raam te staan.

Een andere optie is de kledingkast tegen de muur waarin de deur zit, maar dan komt het bed met het voeteneind tegen de muur onder het raam. Er zit nu een uitzetraam in, maar als we dit binnenkort door kunststof kozijnen laten vervangen dan willen we er eigenlijk een draaikiepraam van maken.

Fijn als er iemand even kan meedenken :oops: :smiley:

wil je ze beide tegen de muur dan? Kunnen ze niet met het hoofdeind aan de rechtermuur, met een wandelpaadje tussen beide bedden en nog ruimte bij verwarming en raam en bij deur?? Dan kan die kast daar alsnog staan ofniet?

stapelbed!

Heb je eventueel ook op peutermaat.

mamaMarije, hun peuterbedjes zijn net een jaar oud, dus de voorkeur zou zijn om deze bedjes te houden. En dan nog kan een stapelbed alleen tegen de hoge muur (rechtermuur) en blijft er geen ruimte over voor de kledingkast.

konijn, de muur links van de deur loopt af (vanwege de schuine wand links) dus daar kan geen hoge kast tegen staan, maar wel het hoofdeind van een bed.

Als we beide hoofdeinde tegen de muur zouden zetten dan worden het werl krappe looppaden (tussen verwarming en bed, tussen bed en bed, tussen bed en muur) en dan kan de deur niet helemaal open.

Ik heb nog een foto van de kamer gevonden toen we aan het verbouwen waren. (Eigenlijk is het een foto van Pete’s kamer, maar gespiegeld kan ik hem prima gebruiken :lol:)

De schuine wand is dus links, vanaf de onderste balk zijn er schotten gemaakt dus tegen die wand past wel een bed tegen.

Mijn jongste slaapt onder het raam. Dus zeg maar het hoofdeind tegen de muur van de schuine wand en dan voor de verwarming en raam langs. En dan in jullie geval het andere bedje er haaks op? Of met de hoofdjes bij elkaar, of met de voetjes? of hoofd en voetjes natuurlijk. Dan heb je loopruimte en ook nog een beetje speelruimte misschien.

idd, nu ik het plaatje zie! haaks op elkaar!

Had inmiddels ook al een rekensommetje gemaakt en tot de conclusie gekomen dat je dan wel een smalle toestand krijgt, als je ook nog om de bedden heen moet lopen. En de hoofeinden aan het schuine gedeelte? dan wel een bedje tegen de verwarming?

Moet je alleen wel telkens om de deur heen lopen voordat je de kamer verder in kan.

Met een foto erbij is het wel handiger he :slight_smile:

Ariel, ik ben een beetje bang dat ze op het bed gaan staan en het raam open maken :shock: Alhoewel er bij Pete ook een draaistoel onder het raam staat en hij is zo gek nog niet geweest.

Dat zou dan inderdaad wel een idee zijn. Het ene bed tegen de muur van de verwarming en raam. Het andere bed tegen de muur met de schuine wand. We zouden ze haaks op elkaar kunnen zetten, maar we zouden ook het ene bed tegen de wand naast de deur kunnen plaatsen zodat er 40 a 50 cm tussen de bedden zit.

Ik weet niet of we een soort extra wand kunnen maken voor de verwarming, gelijk trekken met de muur onder het raam en dan een rooster aan de bovenkant voor de warmte.

Of de verwarming verwijderen als daar kunststof kozijnen komen en dan een smallere verwarming onder het raam plaatsen?

Ik ga morgen weer even met het meetlint naar boven :lol:

Je kunt er voor kiezen om sloten op het raam te zetten. Volgens mij zijn daar wel oplossingen voor als je toch al voor kunststof gaat.

Victor slaapt altijd al zo en maakt het raam nooit open. Het is bij ons een naar buiten draaiend raam die helemaal open gaat. Kinderen die bij het raam willen doen dat toch. Ze slepen er vanalles naar toe om op te gaan staan.

Misschien heb je net als bij ons genoeg ruimte om het bed een cm of 20 a 30 van de muur en dus ook verwarming af te zetten. dan is het ook al minder aantrekkelijk om naar het raam toe te buigen.

succes met meten morgen.

De achterkant is al vervangen voor kunsstof kozijnen en bij Pete hebben we ook geen slot erop genomen. Daar zit een horraam in (laten het hele jaar door erin) en volgens mij kun je die als kind zijnde niet 1-2-3 eruit halen.

Luc en Stan zijn echter anders dan Pete :lol:

Zo stond Luc’s bed eerst tegen de commode aan en toen we beneden waren schrokken van een harde bonk en daarna gehuil door de babyfoon.

Eenmaal boven bleek dat Stan op de commode was geklommen en er vanaf was gevallen! Sindsdien hebben we Luc’s bed inderdaad ook 30 cm van de commode afgezet :roll:

In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal :thumbup:

Ik zit me af te vragen hoe je dat straks gaat doen als de peuterbedden worden vervangen door grote bedden. Dat wordt best krap, denk ik?

Ik zou geloof ik toch voor een stapelbed gaan.

De peuterbedden komen van Ikea en het matras is 160x70 dus daar passen ze voorlopig wel in.

Tegen de tijd dat ze naar een 1-persoons bed moeten, kunnen ze weer terug naar hun huidige kamer (dat is een L-vorm) en kan de vierde naar de 2e etage.

Ik zou de deur vervangen door een schuifdeur.

De bedden met het hoofdeinde onder de schuine kant naast elkaar aan de overkant van de deur. De schuine kant zou ik dan een klein stukje dichtmaken. Zo houd je volgens mijn nog genoeg ruimte over als je de kamer binnen komt voor een kast links of rechts. En anders een bedje onder het raam en de andere haaks ertegen tegen de iets dichtgemaakte schuine kant.

Ik hoop dat je het snapt.

3 bij 2,60, dat is heel mini. Onze babykamer is groter en die is al megaklein voor mijn gevoel. En dan ook nog voor 2 kids. Heb je niet een grotere kamer?

Desnoods voor jullie zelf en de baby kamers op zolder maken en dan de jongens allemaal op de eerste etage.

waarom niet gewoon meteen de 4e op de 2e etage? Met een babyfoon ben je er qua geluid goed bij en uit ervaring kan ik zeggen dat het verdiepingsverschil eigenlijk geen probleem was…

Wij slapen zelf op zolder en Suus heeft de eerste maanden bij ons geslapen en toen ze naar haar eigen kamer ging, was dit een verdieping lager. Overdag gebruik ik sowieso een babyfoon als ze klein zijn, later word het minder een issue denk ik… Of juist de oudste naar zolder… kan ook een optie zijn toch?

Verder weet ik niet of het evt een optie is om de kledingkast zo neer te zetten dat de achterwand bijvoorbeeld hoofdbord word van het bed? Of dat de kast evt op de overloop van zolder kan? of toch kijken naar kasten onder de schuine wand zodat de bedden aan het hogere deel kunnen?

Ik denk dat ik de verkeerde afmetingen in mijn hoofd had :wall: :oops:

De ruimte is wel 3 meter van deur tot raam, maar de breedte is een stuk meer dan die 2,6 meter. Ik was de bouwtekening van de verbouwing aan het bekijken en zag dat ons huis binnenmaat 4,2 meter breed is. Door de schuine wand valt er misschien 60-80 cm af, maar meer niet.

Binnenkort dus even goed opmeten…

lbc, we gaan een keer een tekening op schaal maken met meubels op schaal dus dan gaan we even puzzelen op allerlei manieren.

Kittykat, de kamer is dus groter dan ik in mijn hoofd had :oops:

Die kamer is onze kleinste kamer. In Pete’s kamer staat een grote kledingkast (ook voor werkkleding van mijn man en jassen) en hij slaapt in een 1-persoons bed dus die kamer is alsnog zo goed als vol. Hij is daarbij niet dol op veranderingen en voor die halve meter breedte meer wil ik niet alles omgooien. Onze kamer is het grootst, maar een kleinere kamer is geen optie vanwege ons waterbed en kledingkast.

Cell, de oudste slaapt dus al op de 2e etage, wij hebben ook daar 2 woningbrede slaapkamers waarvan aan een zijde dus een schuine wand.

(Zie bouwtekingen in mijn ander topic over de verbouwing :wink:)

Er staat nu een wasmachine en droger op de overloop op zolder, maar als de aanbouw goedgekeurd wordt dan gaan deze naar de bovenetage van de aanbouw en zou er ruimte ontstaan om een inbouwkast op de overloop te maken.

De 4e meteen op de 2e etage is op zich wel een optie, maar ik vind het voor de nachten fijner om in de buurt te zijn bij huilen en voedingen geven.

Weer bedankt voor het meedenken allemaal :thumbup:

Als de kamer inderdaad 4x3 is ipv 2,6x3 dan kun je de bedden ook horizontaal zetten ipv verticaal en kun je naast de deuren voor ieder een eigen stukje maken met tafeltje of daar juist één van de kasten.

Je kunt er dan voor kiezen om de bedden tegenover of naast elkaar te zetten.

Klinkt in eerste instantie misschien niet gelijk praktisch, maar ik denk dat het wel gezelliger overkomt dan alles tegen de muren proberen te frutten.

Gisterenavond even de meetlint erbij gepakt (als ik met iets bezig ben dan wil ik het ook gelijk weten :lol:)

De kamer is van deurkant tot raamkant 295 cm lang en dan tot de schotten 320 cm breed.

We gaan binnenkort even alles op schaal tekeningen en dan puzzelen.

Dat op schaal alles inrichten, daar zijn natuurlijk ook leuke websites voor :smiley:

Toen ik met Laura’s kamer bezig was, heb ik heel wat uren zitten spelen met floorplanner (.nl). Het is even puzzelen, maar je kunt daar ook goed de hoogtes van muren en de plaats van ramen en deuren aangeven, plus meubels op schaal en dan alles in 3d bekijken. Ik vond het erg handig.

Bedankt voor de tip :thumbup: