VOEDINGSTIP Behoefte aan ijzer ?

Ik heb een sapmachine gekocht omdat ik soms geen enkele groente naar binnen kreeg , ondanks dat ik daar normaliter best veel van houd. Ik heb van kinds af aan ijzertekort , waardoor ik vaak bleek zie met grauwe wallen onder mn ogen. Ga dus regelmatig onder de zonnebank, dat scheelt uiterlijk een hoop. Ik heb dus twee weken geleden de combinatietest gedaan, en de bloedtest : KON NIET BETER. Ik ben 38, en de bloedtest samen met combinatie test minimaliseerde de kans op een kindje van down evenredig met iemand van 30. Ik vroeg mij later af zou dat door de sapmachine komen ? Uiteraard slik ik foliumzuur, maar daar gaat je ijzergehalte niet van omhoog. Ik ben er nu achter, het komt door de GRANAATAPPELS.

Ik maak vooral in het weekend als ontbijt eerst brinta, daarna sap van sinaasappels, en granaatappels en enkele worteltjes om het zure er af te halen. ( anders kun je overgeven met gevoelige maag, zoals ik )

Heb van de week eens gekeken op voedingswijzer : http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=673

Naast enorme dosis vitamines, zit er ook behoorlijke hoeveelheden kalium, calcium, fosfor, magnesium, ijzer en koper in.

Het schijnt ook de aanmaak van borstkankercellen te blokkeren, tjokvol antioxidanten , het is echt powerfruit. Waar ik woon is het goed te krijgen bij de turkse supermarkt, in zoete en zure versies die ik allebei koop.

Ik snijd het in twee helften, en knijp dan de zaden eruit, het laatste met een lepel, en dat gaat allemaal de sapmachine in. Het is net bloed wat er uitkomt, en het stimileerd ook de aanmaak van rode bloedplaatjes.

Het is een beetje omslachtig om het allemaal te maken, maar superlekker. Ik weet zeker dat mijn ijzergehaltes etc zo goed waren omdat ik ongeveer 3 in de week consumeer.

Dacht is mischien goed te weten voor iedereen met ijzertekort . Soomige mensen nemen ook slecht ijzer op uit de tabletten, dat is beslist anders bij granaatappelsap. Uit een pak is ook lekker, maar dan is het meeste aan goede stoffen er wel al uit. Hoop dat iemand hier iets aan heeft.

ooh ik ga dit linkje plaatsen bij de April mama’s, daar zijn er met heel lage ijzergehaltes, mss hebben ze er wat aan!

thankx voor de tip! :thumbup:

Beide dames thanx voor de tip!

Die grauwe walleen herkenbaar, zeer herkenbaar!

Wist alleen nooit waar het vanaf kwam :think:

Alleen tijdens de zwangerschappen kwam er echt uit dat ik ijzertekorten heb!

Dus dit zou dan waarschijnlijk altijd wel zijn denk ik dan…,

Hmm heb alleen geen sapmachine, dat is een minpunt :think:

Manlief lief aankijken, om er eentje te kopen :mrgreen:

Sap machine daar heb je echt veel aan. Je moet het niet zien als vervanging van groente en fruit eten, maar nu ik er zo een afkeer van heb, helpt het enorm om toch die belangrijke stoffen binnen te krijgen. Ook rauwe spinazie met komkommer en appels en een stukje gember, zo proef je niet eens dat je groente naar binnen krijgt. Bovendien maak je de sap vlak voor het consumeren. Als je het maakt voor een paar dagen, is het zonde want de meest belangrijke stoffen vergaan dan en de smaak gaat achteruit. Ik denk ook dat ik de machine straks gebruik voor mn kleine, kids hebben ook vaak een periode dat ze geen groente lusten.

Die granaatappels zijn goed voor bijna alles. Hele winter niet verkouden geweest. Bovendien zwanger geworden toen ik hem een maand had, na alweer een jaar proberen na miskraam. Alle pakken granaatappelsap in de winkel staan vol met alle voordelen, alleen gaat dat natuurlijk niet op voor gepasteuriseerde dranken, en wel voor vers.