Voedingsschema en Creche

Mijn dochtertje is nu 7 maanden, en mogen nu langzaam wat vastere dingen introduceren zoals brood en yoghurt na de maaltijd.



maarr, zoals ik in de meeste schema’s tegenkom, zoals bijv. hier…



http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?p=2598093#2598093



Krijgen de kindjes gemiddeld om 17.00 uur hun avond eten.



maarrrrr… Mijn dochtertje gaat straks op donderdag én vrijdag naar de kinderopvang.



Daar geven ze dus eigenlijk geen groentehappen rond die tijd. Maar zo ergens in de middag geven ze aan dat de babys nog een fles krijgen.



Maar als ik haar aan een nieuw schema wil laten wennen (verschilt niet zoveel met die in de link) … ik werk vaak wat later door, tot half 6, dus voor ik haar thuis heb is het zes uur… dan overbrugt ze de lunch van 12.00 uur (waar ze nu nog alleen een fles van krijgt).



Toen dacht ik nog manlief kan haar vroeg ophalen, hij is vroeg klaar (dacht om half 5) en ineens, sjips, je kunt ze pas vanaf 1700 ophalen…



HEeft iemand tips hoe ik deze twee dagen op schema kan hebben?



Want ik wil ook niet dat ze dan extra flessen krijgt als het niet nodig is… dan maar misschien een extra tussendoortje.



Verder doe ik het zo dat ze dan nadat mijn zoontje in bed is gelegd nog een flesje krijgt… laatste.



Tips zijn welkom…

Sorry eigelijk geen tips maar ik verbaas me over de regels op jouw kdv :shock: . Je mag jouw eigen kind pas om 17.00 uur ophalen? Ook als je aangeeft dat ze om 17.00 dr groente moet eten en ze het zelf niet geven :think: ?



Ik werk zelf op een kdv maar iig bij kindjes tot 1 jaar houden we het ritme van thuis aan en de meeste krijgen rond half 5 een groentehapje. Tis wel spits maar liever wat drukker dan huilende kindjes van de honger toch :naughty: .

Jasper kreeg tot voor kort gewoon om half5/5uur nog melk, en ging hij daarna nog 45min slapen, zodat hij het tot een uur of 6/half7 redt wanneer wij met z’n allen aan tafel zitten om te eten. Hierdoor verschoof wel zijn bedtijd van 7 tot kwart voor acht, maar daar konden wij mee leven :mrgreen: :wink:

Ook hier ophet kdv geven ze de kindjes tot 1,5 jaar (als het nodig is) om 16.30 uur het warm eten. Meegebracht van thuis. De andere kindjes krijgen tegen 17.00 uur een crackertje of stengeltje. Overigens kun je de kindjes bij ons om 16.30 uur al ophalen. Maar mocht ik ooit eerder afgewerkt zijn en je meldt het even vantevoren dan mag je ze gerust ook eerder ophalen hoor. Al doe ik dat eigenlijk nooit omdat ik voor mijn dochtertje het ritme van daar ook graag aan wil houden.

ohhhhh… dan ga ik dat toch nog maar even navragen… want ze gaven echt aan niet aan groentehapjes te doen…



maar dat is gewoon heel raar… je kunt je kinderen daar om max 18.30 ophalen… moet een kind, voordat ie dan eindelijk thuis is, tot 7 uur wachten?



ik zal het nog eens navragen hoor…



ik hoor van zoveel kleintjes dat ze rond die vroege tijd eten krijgen…

he snoes, heb het toevallig zelf net nagevraagd bij kdv. Zij zeggen dat ze tot ruim een jaar het ritme volgen dat jij aangeeft en dus kun je eten laten geven om vijf uur. Tenminste bij ons… Wij moeten dan wel zelf het eten meegeven, tenzij ze fruit eten als de andere kids ook fruit eten, dan kunnen ze wel wat maken zeggen ze hier. Buiten die tijden en met warm eten, moeten wij het dus meegeven (potje of zo) Maar ze geven het op ieder gewenst moment!



Vraag het gewoon even na!

ja, ga ik zeker doen…



Kijk als ze julian zijn leeftijd zijn, die kunnen best nog ietsjes wachten met eten…



maar met die kleintjes… ik zei al , ella stort in als ze dan thuis komt, moet ze dan ook nog een bak groente leeg eten???



pffff

zelfde verhaal hier. Ze houden gewoon het ritme van thuis aan.

Wel geven ze aan dat het rond 17.00 erg druk is met het ophalen van kindjes enzo dus dat het fijn is om dan even de handen vrij te hebben.



Finn krijgt om 12.00 de lunch en dan om 16.00 zijn groente hap ook op de creche.



En wat ik me afvroeg… er zijn ook best veel kindjes die als lunch de warme hap krijgen… wat doen ze daar dan mee.



Als het allemaal niet werkt en het kdv hhoudt de poten stijf ( wat ik belachelijk zou vinden) kun je misschien de yoghurt ipv na de maaltijd voor de maaltijd op het kdv laten geven, een yoghurtfles om een uur of 15,30 ofzo, dan trekt ze het wel tot 17.00.

ja, ik ga het zeker nog navragen… ik vind het nl. wel erg typisch… als ik al zoveel kindjes om me heen hoor die zo vroeg hun avondeten krijgen…

Misschien een stom antwoord, maar in Belgie eten ze rond 11u groenten en rond 15u fruit en dan is het geen probleem om tot 19u te wachten met de laatste fles… :think:

Hier idem op 't kdv: Kai krijgt 's morgens fruit, zij hebben alleen verse prak. Dus als je kind alleen potjes lust (zoals Kai tot nu toe…), moet je daar zelf voor zorgen. Groentehap verstrekken ze niet, ze geven 't alleen als je 't zelf ook meebrengt!

Denk eerder dat jouw kdv dat ook bedoeld: ze geven 't wel, alleen moet je 't zelf meebrengen!



Anders is 't idd geen doen.



Groetjes,

kaat

nou, ik heb deze twee dagen wel meegegeven. En op zich ging het hartstikke goed met Ella. Thuis zat ze vol energie en vrolijk dat ze was. Maar dan moet ik ook zorgen, dat als ze thuis is, gelijk aan t eten slaat want ze was zo moe dat ze in de box in slaap viel…



Denk dat ik het dan wel moet redden. En weet ik dat ik later ben en manlief ook, dan kan ik het altijd nog meegeven…

Bij ons geven ze het ook als je het zelf meeneemt idd, en wat ik vaak hoor dat je je kind pas om half 5 of 5 mag ophalen pffff echt belachelijk…is toch immers jou kind en jij betaald voor het kdv vreemde zaak.



Maar goed dat t voor jullie nu redelijk goed gaat zo



groeten

inmiddels is madammeke wat ouder en gaat het al beter. Ze houdt het aardig vol als we haar ophalen en dan thuis eten geven. Dus nou, ok…



ze hebben die tijden ingesteld zodat ze niet de hele dag het ritme van de kindjes verstoren, het zou wel kunnen, maar dan moet je het even tjes laten weten dat je eerder komt.



Kan me wel voorstellen hoor. Als julian bij mijn moeder is, en die krijgt al visite zodat ze haar normale rondje met de kids niet kan doen, is tie ook een beetje van slag.



maar goed, ik vond het best raar… zo ook dat ze met het warme weer truitjes met lange mouwen aanlaten en niet bijv. even omkleden.



maar goed het eten gaat goed… daar ben ik blij mee

@dyfaine wrote:

Bij ons geven ze het ook als je het zelf meeneemt idd, en wat ik vaak hoor dat je je kind pas om half 5 of 5 mag ophalen pffff echt belachelijk…is toch immers jou kind en jij betaald voor het kdv vreemde zaak.



Maar goed dat t voor jullie nu redelijk goed gaat zo



groeten




als je het zo zegt, klinkt het idd raar

maar er zit wel een reden achter.

als ouders maar komen en gaan wanneer ze willen, creeert dat onrust op de groep

als het eerste kind word opgehaald, weten andere kinderen mijn mama of papa komt ook zo

door een breng- en haaltijd af te spreken, is het voor kinderen duidelijker

ook voor groepsleiding omdat zij hen activiteiten (als knutselen, wandelen) er op aanpassen

@debbel wrote:

Sorry eigelijk geen tips maar ik verbaas me over de regels op jouw kdv :shock: . Je mag jouw eigen kind pas om 17.00 uur ophalen? Ook als je aangeeft dat ze om 17.00 dr groente moet eten en ze het zelf niet geven :think: ?




Dat dacht ik dus ook...

Maar goed:

Ik zou mijn man haar om 17 uur laten halen en dan daar het hapje geven.

En Hedwich, ik haal mijn kinderen om 16 uur op omdat ik ze om 7 uur breng. Onrust of niet, ik betaal er genoeg voor en vind dat ik zelf mag bepalen wanneer ik mijn kind haal en breng. Natuurlijk begrijp ik dat er best een marge in mag zitten. Ik weet dat ze om half 10 hun fruit krijgen dus ze zijn er altijd voor die tijd. Ik weet dat ze om 15 uur een cracker krijgen dus als ik voor die tijd klaar ben wacht ik tot 16 uur. Maar dat doe ik uit mijn eigen gedachten. Ik wil ze DAAR niet bij storen. Maar tussen alle hapjes en lunch/slaapjes in spelen de kindjes en lijkt het mij als ouder je goed recht om je kind op te halen. Zeker als het bij de ts een 'probleem' wordt wat betreft de hapjes.

Ik was er idd niet echt bekend mee, maar op zich gaat het qua eten nu wel. Ze geven ook wel aan onder de 7 maanden houden ze erg het schema aan van het kindje, omdat het nog zo jong is. Daarna, als het ook wat meer mag, gaan ze mee in het ritme van de dag.



Nou, ik zie dat ella het gelukkig goed oppikt, dus dan laat ik het er ook maar bij.



kan me ook wel voorstellen dat wanneer je je kind wilt halen, dat altijd moet kunnen, maar als ik zie dat ze een goed ritme hebben, vind ik 5 uur een mooie tijd. kan me anders goed voorstellen dat als je vanaf 4 uur mag halen, en een andere ouder red het niet voor 6 uur, dat 2 uur overbrugging voor zo’n kind best heftig is (gevoel van, mijn papa of mama komt zo…)