voedingen

Hallo Mijn zoontje is nu 3,5 maand

Hij weegt bijna 7 kilo en is 66 cm

Hij heeft al vanaf 11 weken zijn eerste tandjes door en mag van het cb beginnen met fruithapje



Hij drinkt 5 flessen per dag waarvan 2 pap ( met goedkeuring van cb)

om 07:30 drinkt ie 210+7 voending en 3 eetlepels rijstebloem

om 11:30 165 voeding in totaal he en laat meestal 40/50 staan

om 15:30 165 voeding en laat ook dan 40/50 staan

om 19:00 165 voeding en laat soms ook 50 staan en heel af en toe drinkt hij hem helemaal maar das zelden

dan gaat hij slapen

En om 23:30 moeten we hem wakker maken en drinkt hij 210 pap soms helemaal soms ook niet ligt eraan hoeveel hij om 19:00 uur gedronken heeft.

Nou is mijn vraag hoe kan ik het beste het fruitje in zijn voedingsschema zetten?

En is het niet beter om hem 4 flessen te geven aangezien hij overdag in totaal bijna een fles laat staan?



Graag jullie advies en ervaring



Groetjes Tchissy

Ik zou nog helemaal niet beginnen met bijvoeding, en lekker wachten dat hij 6 maanden is.



Ik vind 3,5 maand wel heel erg vroeg om bijvoeding te gaan geven.

Advies: wachten tot 6 maanden en een klacht neerleggen bij je consultatiebureau.

Ervaring: geen, sorry…

Advies: wachten tot 6 maanden en een klacht neerleggen bij je consultatiebureau.



Hier idem dito, hij kan wel tandjes hebben, maar het gaat erom dat zijn darmen het kunnen verwerken. Mijn kinderarts zei; het hele eerste jaar is een kind een zuigeling. Dat betekent dat hij moet zuigen om zijn voeding binnen te krijgen. Vast voedsel is nog niet de hoofdmaaltijd. Dat is van 6 tot 12 maand om mee te oefenen.

Eerlijk gezegd zou ik als ik jou was ook nog lekker even wachten met fruit en groenten. Zeker omdat je kleine nog meeeer dan genoeg lijkt te hebben aan de flessen die hij krijgt.



Hier zelfs bij hongerige Nikki tot 5,5 mnd gewacht voordat we uiteindelijk begonnen (Al kreeg zij wel af en toe een korstje brood om op te knabbelen, iets dat eigenlijk niet zou mogen :wink: )



Volg je intuitie, jij kent je kleine man het allerbest!

Ik zou ook wachten met bijvoeding, zeker tot hij vier maanden is, maar nog liever tot zes maanden.



Inderdaad zeker omdat hij nog genoeg lijkt te hebben aan zijn flessen.

Ik zou doen wat je gevoel je in geeft :slight_smile:

Het CB geeft richtlijnen maar daar hoef je je niet aan vast te houden hoor.

Zolang hij tevreden is, goed plast en groeit gaat het goed.

Dus als jij 4 flessen wil proberen waarom niet?? ik zou het gewoon proberen, en anders weer even contact opnemen met het CB dat je, je toch niet helemaal in schema kan vinden en of jullie er samen naar kunnen kijken.



Mijn knul kreeg ook al een fruithap voor de 4 mnd, omdat hij daar ook echt aan toe was en ik heb dit gedaan op advies van onze kinderarts van het AMC.

Dus artsen zitten ook allemaal op een andere lijn.

Waarom maar je je kindje nog steeds wakker? omdat het moet? als jij denkt dat hij lekker door slaapt zou ik hem laten slapen hoor :wink:



Het schema van mijn zoontje is vanaf 3,5 mnd zo:



8:00 180 ml + rijstebloem

12:00: fruithap

15:00/16:00: 180 ml

18:00 groenten hap

19:00 180 ml + rijstebloem



En daarna gaat hij lekker slapen en maak ik hem ook niet meer wakker.

En hij krijgt ook wat wat en/of diksap tussendoor