voeding schema bijna 6 maanden??

ik ben aan het proberen hier een ritme erin te krijgen

1 waarbij ik niet hoef te rennen en vliegen en mezelf voorbij moet lopen…



maar hoe ga ik dat doen :think: hoe doen jullie dat?



nu eet Seth best netjes elke 4 uur maar… dat past uiteraard niet in het school ritme :roll: :wall:



schema wat ik tot nu toe heb en wat ook niet haalbaar is…



7.30 Seth flesje/pap





maar dan zou hij dus 11.30 weer een fles moeten krijgen… en dan moet er maar dit fout gaan en ik ben te laat (12 uur) op school om Luna en Odin op te halen…



nu zou ik nog iets tussen door kunnen geven misschien maar wat?!?



7.30 fles/pap

10.00 ?!?

12.15 fruithapje + fles

15.30 fles

17.00 groente hapje

19.30 laatste fles



en die pap vervangt dat nou een fles of… (pyamapap ofzo met appel)



wat zijn jullie schema’s?

Om 10.00u fruit? En dan tussen de middag eventueel ook pap? Of een broodkorstje bij de fles oid?



Volgens mij vervangt pap inderdaad een fles.





Wij hadden rond de 6 maanden ongeveer dit:

6.00u fles

10.00u fruit + wat fles

13.00u fles + soms een broodkorst

16.00u fles

18.00u groente + wat fles

22.30u fles + pap

oh met 6 maanden mogen ze ook broodkorstje



ik ben er echt helemaal uit :oops:



maar dan zou het dus worden



7.30: fles

10.00 fruit

12.15 pap

16.15 fles

17.00 groente

20.30 fles



en zouden jullie elke dag pap doen of om de dag pap maakt natuurlijk ook wel dik :shifty: (ik heb echt geen idee meer wat ik met Luna en Odin deed :oops: )

Bij ons zag het er ongeveer zo uit:



07:00 fles

10:00 fruithapje

12:00 fles

14:30 liga, rijstewafel of dergelijke met wat drinken (thee/rosivicee)

16:00 fles

17:30 groentehapje

19:30 fles en naar bed



Een tijdje hebben we, om wat meer met het lepeltje te oefenen, het fruit in de ochtend vervangen door een papje van rijstebloem met 90 cc melk.



Pap vervangt over het algemeen inderdaad de fles en dan is het de keuze of dunne pap met een papspeen of dikkere pap met lepeltje.

Maar inderdaad, je mag al met brood gaan oefenen dusik zou inderdaad tussen de middag bij de fles van 12.00 uur met brood gaan oefenen en het fruit in de ochtend om 10.00 geven.

Ons schema destijds was volgens mij ook ongeveer dat van Clair.

Pap deden wij alleen 's avonds voor de avondfles (met rijstebloem). Voor de granen deden we vanaf een maand of 7-8 een broodkorst en daarna de fles.



In jouw geval zou ik inderdaad om 1o uur / half elf een fruithap doen. Dan houdt hij het denk ik wel even uit totdat jullie allemaal om 12.15 uur aan de lunch zitten.

@Angel & L.O.S wrote:

en zouden jullie elke dag pap doen of om de dag pap maakt natuurlijk ook wel dik :shifty:




Als Seth geen behoefte aan meer heeft, dan hoef je natuurlijk nog geen pap te doen.

Maar het is misschien al wel verstandig om hem te gaan laten wennen aan vezels.

Vanaf 6 maanden kunnen ze ook al over op Bambix Fijne granen, daar zitten ook vezels in en daarmee kan hij al vast langzaam gaan wennen aan die vezels, dan kun je met de 8 maanden overstappen op “licht volkoren”.

Ik ben daarmee begonnen als ontbijt en tussen de middag gewoon het broodkorstje.

Ik deed het wel consequent elke dag zodat ze weten waar ze aan toe zijn.

Maar fijne granen pap is echt geen dikmaker.

Ik zou eerlijk gezegd nog geen pap doen. Wij doen nu sinds een week 's ochtends een papfles en dan 's avonds.



Ons schema was rond die tijd zo:

7:00 fles

9:00 fruithap

11:00 fles

15:00 fles

17:30 avondeten

19:00 laatste fles.



Ik gaf tussen de flessen van 11 en 15 uur wel wat drinken (water) maar sporadisch een tussendoortje. Broodkorst ook heel af en toe maar dat kwam meer omdat hij om 11:30 naar bed ging en pas tegen een uur of 14:00 wakker werd.

@Mutsie86 wrote:

Ik zou eerlijk gezegd nog geen pap doen.




Ik ben benieuwd wat jouw reden is omdat nog niet te doen ?



@Mutsie86 wrote:
Ik gaf tussen de flessen van 11 en 15 uur wel wat drinken (water) maar sporadisch een tussendoortje. Broodkorst ook heel af en toe




Het brood wat je tussen de middag zou gaan geven met een half jaar is puur om te oefenen, ze eten daar meestal nog maar amper iets van, hetzelfde geldt voor liga of dergelijke. Maar oefenen baart kunst…



Stuart eet nu pas sinds 2 weken echt brood en Liga daar eindigd nu ook iets meer van in zijn mond dan op zijn kleding.

Het verschilt zo per kind. D. at de broodkorst gewoon op…ook liga had ze de eerste keer binnen 5 minuten op. Sinds twee weken eet ze tussen de middag gewoon een boterham mee en 's ochtends eet ze ook vaak wat brood mee. Die doe je echt geen plezier met een bordje pap… Terwijl J. pas veel later echt een brood at en totaal niets kon met een broodkorst, die heeft het heel lang met pap gedaan en zelfs dat met 7 maanden nog niet heel veel. 't is dus ook een beetje zoeken naar wat past bij je kind.

@Clair wrote:

@Mutsie86 wrote:
Ik zou eerlijk gezegd nog geen pap doen.




Ik ben benieuwd wat jouw reden is omdat nog niet te doen ?



@Mutsie86 wrote:
Ik gaf tussen de flessen van 11 en 15 uur wel wat drinken (water) maar sporadisch een tussendoortje. Broodkorst ook heel af en toe




Het brood wat je tussen de middag zou gaan geven met een half jaar is puur om te oefenen, ze eten daar meestal nog maar amper iets van, hetzelfde geldt voor liga of dergelijke. Maar oefenen baart kunst…



Stuart eet nu pas sinds 2 weken echt brood en Liga daar eindigd nu ook iets meer van in zijn mond dan op zijn kleding.




Ik zou een kind van 6 maanden nog geen pap 's ochtends geven omdat het in de meeste gevallen nog niet nodig is. Ik zou het wél geven als mijn kind zelf aangeeft dat hij/zij meer wil. Maar niet omdat het dan beter uit komt qua schema. Laat een kind van nog geen half jaar eerst maar eens wennen aan groente/fruit/aardappelen etc.



Vanaf dag 1 dat Siem een liga kreeg (of rijstewafel, of lu cracotte) gaat alles schoon op. Het laatste stukje help ik hem mee. Broodkorst ging er ook meteen in, net zoals brood. Hij is er alleen geen fan van maar hij kan het wel goed eten. Siem heeft qua eten nooit ergens aan hoeven wennen. Alles wat ik hem geef gaat op, vreetzakkie :inlove: Al vanaf zijn eerste groentehap met ruim 5 maanden.



Ik had best moeite met zijn schema tijdje terug toen ik opeens van 4 naar 3 flessen moest. Opeens moest hij elke dag een broodje, dus andere slaaptijden. Maar nu gaat het goed :thumbup:

dubbel :mrgreen:

@Mutsie86 wrote:



Ik zou een kind van 6 maanden nog geen pap 's ochtends geven omdat het in de meeste gevallen nog niet nodig is. Ik zou het wél geven als mijn kind zelf aangeeft dat hij/zij meer wil. Maar niet omdat het dan beter uit komt qua schema. Laat een kind van nog geen half jaar eerst maar eens wennen aan groente/fruit/aardappelen etc.




Ik snap en daar heb je gelijk in als je die mogelijkheid hebt. Maar soms kan dit lastig zijn. Op het KDV doen ze veel om je tegemoet te komen maar ze kunnen niet alles volgens jouw schema doen, dus soms moet ook jij je een beetje aanpassen.



@Mutsie86 wrote:


Vanaf dag 1 dat Siem een liga kreeg (of rijstewafel, of lu cracotte) gaat alles schoon op. Het laatste stukje help ik hem mee. Broodkorst ging er ook meteen in, net zoals brood. Hij is er alleen geen fan van maar hij kan het wel goed eten. Siem heeft qua eten nooit ergens aan hoeven wennen. Alles wat ik hem geef gaat op, vreetzakkie :inlove: Al vanaf zijn eerste groentehap met ruim 5 maanden.



Ik had best moeite met zijn schema tijdje terug toen ik opeens van 4 naar 3 flessen moest. Opeens moest hij elke dag een broodje, dus andere slaaptijden. Maar nu gaat het goed :thumbup:




Lucky you :o



Stuart had heel veel moeite met overgaan op fruit en groentje hapje of elk ander soort voedsel buiten de fles om.

Daarom heeft het CB ons aangeraden juist met rijstebloempap naturel te gaan beginnen omdat dit qua smaak niet zoveel verschilt dan melk en op die manier aan het lepeltje te laten wennen. Toen hij dat eenmaal goed deed, ging het fruithapje en groentehapje ook langzaam beter.

Maar stukjes, ho maar…

Ook een papfles weigert hij, pap eet hij alleen met lepeltje en fles daar behoort alleen melk in. Ook melk uit open beker, hoeft hij niet, wel water/thee/sapje maar melk hoort in flesje.

Pas vanaf 8 maanden is hij stukjes in zijn fruit en groente gaan tolereren. en brood begint nu net te komen.

Toen wij over gingen van 4 naar 3 flessen zijn wij overgegaan op pap in de ochtend ipv een fles omdat het anders tot 11.30/12.00 uur best een lang is en ook omdat hij brood nog niet goed at.

Bij ons had dit trouwens weinig invloed op zijn slaapritme.



Naar nu blijkt is hij een beetje overgevoelig voor de nieuwe informatie die hij moet verwerken bij het voelen van voedsel met andere structuur, dus heeft hij langer tijd nodig om aan dingen te wennen en stopt hij niet zomaar alles in zijn mond. Wel grappig dat hij precies weet wanneer het eetbaar is. Elk stuk speeltje gaat gelijk de mond in, maar geef hem een stuk appel of een sperzieboon en het wordt weg geworpen, niks in de mond.

Ik zou zeggen dat als het beter uitkomt qua schema en het kind niet vraagt om meer eten om de ochtend fles gewoon een half uurtje te vervroegen.

Van half 8 naar 7 uur…dan kom je ws eind van de ochtend niet om half 12 uit maar op 11 uur.



Ik gaf de mijne ook om 7 uur en daarna om 11 uur…soms ietsje later, maar dan had ik ook geen problemen met het naar school fietsen.



Nu krijgt hij alsnog om 7 uur fles, pap moet ie niet, fruithapje 10 uur Half 11, ligt er maar net aan hoe lang dat ie slaapt. 12:15 brood 12:45 fles en dan s`middags weer een fruithapje, 17 warm eten en dan rond half 7 laatste fles.



En brood is om te oefenen maar die van mij eet soms 2.5 broodje tussen de middag dus echt geen oefenen meer…met 6 maanden hapte ie ook alles weg en nu ook, maakt niet uit wat je voor zet.