Voeden pijn of niet ?

Ik lees in ontzettend veel boekjes dat voeden geen pijn moet doen.

Nu hoor ik heel erg vaak dat het voeden toch pijn doet de 1ste maanden.

Hoor graag jullie ervaringen ? :think:

Ik vond het in het begin idd niet echt prettig. Maar het bleek dat Lev verkeerd hapte. Toen hij goed door had hoe hij wel moest happen, was het gewoon een raar gevoel maar het deed geen pijn.

Volgens mij hoort voeden géén pijn te doen, dit kan kloven veroorzaken door verkeerd aanleggen.

het hoort idd geen pijn te doen. Nou vond ik het de eerste 2 weken wel pijnlijk maar dit had te maken met kloven! En aangezien N. heel vaak dronk ging het ook heel vaak weer open…zelf vond ik het even doorbijten en dan was het op den duur ook minder!

Na 2 weken heb ik nooit geen pijn ervaren…dus als je pijn hebt bekijk dan goed waar het aan ligt. Bijv. kloven, verkeerd aanleggen, tepel niet volledig in baby’s mond, spruw etc.etc.

Want pijn hoor je toch niet echt te hebben…

Stel je de vraag omdat je bang bent voor de pijn?

Want volgens mij áls het pijn doet, is dat vaak meer een signaal dat het kindje niet helemaal goed aangelegd is, en hoewel het dan vervelend is, is het vaak van tijdelijke aard en is het niet zo pijnlijk dat je er als moeder ongeveer aan onderdoor gaat en dat je er bang voor moet zijn (uitzonderingen daargelaten he).

De eerste weken was het altijd even doorbijten de eerste secondes van het aanleggen, wel een gevoel dat je door het plafond gaat, maar dat duurt echt maar een paar secondes. En ik vond het in het begin geen prettig gevoel aan mijn baarmoeder, die met name in de kraamweek begon samen te trekken zodra nano eraan lag.

Ik heb nooit pijn gehad bij het voeden. Ook de eerste keren niet. Liv hapte meteen goed, dat was fijn!

De enige keren dat het pijn deed was toen ze minder ging drinken en ik wat stuwingen kreeg. Maar dat valt geloof ik ook nog in het niet vergeleken bij de stuwingen die je hebt als je niet met bv begint.

Hier ook nooit pijn gehad. Wel in het begin zo af en toe een ‘halloooo dan!!’ :shock: als mevrouw zich knetterhard vacuum zoog, maar dat deed niet echt pijn, was alleen eventjes een rottig gevoel :slight_smile:

Ik heb wel pijn gehad bij de eerste, misschien gevoelige tepels??

Het was niet zozeer verkeerd aanleggen oid. Is namelijk altijd hetzelfde geweest.

Had echt tepels tot bloedens toe open (kind had er ook groene poep van :shifty: ) het was echt doorbijten moet ik zeggen.

Bij de tweede overigens geen last gehad van pijn. Waarschijnlijk toch gewennig oid.

Trouwens bij beide kinderen behoorlijk erg last gehad van stuwing, dat heeft volgens mij niets te maken met wel of geen borstvoeding geven.

Tot 5 dagen deed het aanhappen/zuigen even pijn, max 10 seconden… de dagen erna geen last meer van gehad…

@Affie wrote:

Tot 5 dagen deed het aanhappen/zuigen even pijn, max 10 seconden… de dagen erna geen last meer van gehad…

Hier dezelfde ‘klachten’, duurde alleen iets langer, max een dag of 10. En verder de stuwing als het op gang komt en na de eerste nachten doorslapen, maar dat is meer onaangenaam dan pijnlijk.

Fiep ja misschien wel

Komt misschien ook omdat ik veel horror verhalen hoor :eh:

Wil gewoon heel goed voorbereid zijn, en wil alles weten :oops:

Want ik wil zo graag BV geven, het ‘moet’ gewoon lukken !!! :shifty:

Ja, voornamelijk het aanhappen vond ik toch wat pijnlijker dan verwacht! Het voeden zelf vind ik helemaal niet pijnlijk. Bij het aanhappen rustig tot 10 tellen met gekromde tenen en dan is het ook weer over.

Ik heb dat ook gehad de eerste 10 dagen ofzo… Even 10sec tot 10 tellen en dan zakte het weer weg…

Succes…

Bij mij duurde het ruim 2 weken voordat het over was. Ik begon echt te twijfelen of ik geen kloven had, want de kraamverzorgster zei dat het in 1 week over moest zijn!

Succes, ik hoop dat het lukt! En de pijn is echt maar tijdelijk :wink:

Voeden heeft hier geen pijn gedaan, Behalve toen ik een Tepelkloofje had, veder nooit pijn gehad, en Anne heb iets meer dan 2 jaar bij mij gedronken! :wink:

Hier nog steeds tijdens en na het voeden veel pijn. Geen kloven of zichtbare spruw :?

ik heb maandenlang de eerste momenten tegen het plafond gezeten van de pijn. Maar het is het waard geweest en ach, als die kleine dan eenmaal rustig ligt te drinken :inlove:

Maar ik ben wel van mening dat er in boekjes en info te “roze-wolkerig” over bv wordt gedaan. Ik heb het naast de heerlijke momenten, die er echt genoeg zijn geweest, wel als keihard werken ervaren. En ik vind dat aan dit soort aspecten, ook bij cursussen, voorbij wordt gegaan. Als het allemaal zo makkelijk wordt voorgespiegeld dan kan dat verkeerde verwachtingen wekken en vrouwen teleurstellen/onzeker maken en sneller dan misschien nodig op de fles doen overstappen.

Kortom, laat je niet afschrikken maar weet dat het inderdaad (de eerste momenten dat de baby gaat drinken) pijn kan doen. Als het meevalt dan is dat mooi meegenomen, en is het toch zo dan ben je er tenminste op voorbereid.

@romata wrote:

Fiep ja misschien wel

Komt misschien ook omdat ik veel horror verhalen hoor :eh:

Wil gewoon heel goed voorbereid zijn, en wil alles weten :oops:

Want ik wil zo graag BV geven, het ‘moet’ gewoon lukken !!! :shifty:

Hier was het gevoelig de eerste maand, en bij mij moest het ook lukken en ik heb veel gehad aan het boek borstvoeding van stefan kleintjes echt een aanrader, daar wist ik binnen de eerste 30 blz wat er de vorige x mis is gegaan!

@annemarie69 wrote:

ik heb maandenlang de eerste momenten tegen het plafond gezeten van de pijn. Maar het is het waard geweest en ach, als die kleine dan eenmaal rustig ligt te drinken :inlove:

Maar ik ben wel van mening dat er in boekjes en info te “roze-wolkerig” over bv wordt gedaan. Ik heb het naast de heerlijke momenten, die er echt genoeg zijn geweest, wel als keihard werken ervaren. En ik vind dat aan dit soort aspecten, ook bij cursussen, voorbij wordt gegaan. Als het allemaal zo makkelijk wordt voorgespiegeld dan kan dat verkeerde verwachtingen wekken en vrouwen teleurstellen/onzeker maken en sneller dan misschien nodig op de fles doen overstappen.

Kortom, laat je niet afschrikken maar weet dat het inderdaad (de eerste momenten dat de baby gaat drinken) pijn kan doen. Als het meevalt dan is dat mooi meegenomen, en is het toch zo dan ben je er tenminste op voorbereid.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Trouwens, de naweeen bij een tweede… die deden hier wel ECHT PIJN :silenced: dat voelde soms echt als ontsluitingsweeen :shifty: en dat wordt ook opgewekt door het drinken aan de borst…

Maar ook dat duurt enkele dagen en das gewoon echt effe doorbijten

Mijn ervaring is dat de eerste 2-3 weken doorbijten is, ivm stuwingen, leren goed aanleggen en gewenning voor je tepels, maar erna is het eigenlijk alleen maar genieten. Ik vind het makkelijk en knus om bv te geven.

Ik heb nooit pijn gehad…

Vanaf dag 1 niet.

Toeschietreflex was soms heftig…of als ze heel erg honger hadden de zuigkracht :lol:

Maar heb nooit met kromme tenen gevoed ofzo,nee…

En ik heb ook nooit een boek gelezen of cursus gedaan :shifty:

Gewoon mijn gevoel gevolgt en samen gewerkt met mijn beebje…