voeden op verzoek wat houdt het precies in?

de titel zegt het al!!

wat houdt het precies in?

Mag ze er 4 uur tussen hebben op de dag?

of moet ze echt om 3 uur wakker worden?

vanaf wanneer tel je de 3 uur als ze klaar is met drinken?

of begint met drinken?

hoeveel tijd snachts kraam zegt 6 uur is dat niet te lang?

ik snap dat op verzoek betekend als ze na een uur al wil dat ze mag maar wat is max als ze zich niet meld??

dank voor het antwoord

bianca gefeliciteerd!!! Lees dit nu net pas zeg, heb een hoop gelezen ook over Noa(h) Super leuk dat jullie 2e meid er nu is!

Nu on-topic, voeden op verzoek is goed kijken wanneer je meisje honger heeft en dan geven. Eigen ervaring is dat dit zeker niet om de 4 uur, soms 3, maar eerder soms zelfs om de 2 uur ( bij Jesse & Elise dan he?)

Maar het is vooral je kindje volgen, als die pas na 4 uur honger heeft, gewoon voeden na 4 uur. 's nachts 6 uur ertussen kon bij ons niet aan het begin, maar dat lag aan Jesse, die sliep pas na een maand redelijk langer door. Bij Elise was het dus idd na 1,5 week zelfs al 8 uur zonder problemen.

volg je eigen gevoel! Is de kraamhulp al weg?

groetjes,

Louise

kan zelfs om het uur of zelfs half uur zijn sommige periodes, eigenlijk wanneer t kindje maar vraagt, alleen niet te lang er tussen dus zeker niet langer dan die vier uur nu ze nog zo klein is.in dat geval wel wakker maken

verder is alles goed…hoe vaker ze vraagt hoe meer productie, en ze vraagt alleen maar om wat ze nodig heeft dus produceer je ook wat ze nodig heeft

succes!

Ik begreep dat voeden op verzoek ook weleens kan betekenen dat je voedt op jouw verzoek! Als je niks om handen hebt dan kun je natuurlijk gewoon voeden wanneer zij erom vraagt maar ik zou er niet meer dan 3 uur tussen laten nu zo nog zo klein is.

Maar soms kun je haar ook aanleggen omdat het jou op dat moment beter uitkomt (bijvoorbeeld omdat jullie weg moeten, cb, weet ik wat).

Ik heb bijna 7 maanden gevoed en al die tijd eigenlijk nooit zo op de klok gelet. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoeveel uren ze er altijd tussen liet. Ik weet ook niet hoeveel voedingen ze kreeg. Heb mij nooit aan een schema gehouden. Ik hield alleen in de gaten dat er niet té veel tijd tussen zat. Maar naar mate ze ouder was en goed groeide liet ik haar bijvoorbeeld rustig slapen hoor en maakte ik haar niet meer wakker voor een voeding. Dat haalde ze dan later wel weer in.

Goed bezig Bianca!! :clap: :inlove:

Zolang ze zich goed meldt idd voeden zodra zij er om vraagt.

Het was hier nodig, want de heren melden zich hier vaak zat in het begin (tot 12x per etmaal was niet vreemd de eerste periode :wink: ) maar wij kregen als advies: max 1 langere periode zonder voeding… dat kan zijn in de nacht 6 uur of overdag 4 uur.

Ik vond 4 uur sowieso lang genoeg, ook in de nacht in het begin, maar zoals gezegd… die van ons melden zich wel, dus nooit hoeven wekken.

Ze zou op deze leeftijd nog wel een voeding of 8 moeten vragen/krijgen. Komt ze zelf niet dan toch even wekken en aanleggen.

Verder gewoon de luiers in de gaten houden. Zijn die nat, is je meisje tevreden en groeit ze dan mag je er vanuit gaan dat het goed loopt :thumbup:

Oh ja, weet niet of je van het bestaan van regeldagen weet… zo niet: als ze groter wordt krijgt ze een grotere behoefte en gaat dus meer vragen. Bij de meeste kindjes is dat een dag of 2 dat ze veel vaker gaan vragen als je gewend was.

Dit betekent niet dat het niet goed gaat met de bv, betekent vooral dat ze meer wil eten… bij een fleskindje wordt de hoeveelheid na een tijdje ook opgevoerd, een bv kindje regelt dat zelf wel. Dan dus niet gaan twijfelen of je wel genoeg hebt!!! (want dit zie ik best veel gebeuren… het gaat super en dan die regeldagen… grote twijfel en das zo jammer).

Hoi Bianca,

Voeden op verzoek is idd een breed begrip. Daar valt in ieder geval onder: voeden op verzoek van de baby, waarbij wordt gereageerd op de eerste hongersignalen die het kindje afgeeft (nog maar licht slapen, wakker worden, smakgeluidjes maken, zoeken, op vingertjes of knuistje sabbelen; huilen is een verlaat hongersignaal). Het kan echter ook betekenen: voeden op jouw eigen verzoek. Vooral jonge baby’s zijn soms nog niet goed in staat om adequaat om te gaan met hun voedingsbehoefte, waardoor de kans bestaat dat zij te weinig voeding binnenkrijgen. Die baby’s kunnen wat extra hulp van hun moeder nodig hebben in de vorm van voeden op moeders verzoek. Een jonge baby die stelselmatig te weinig voeding binnenkrijgt, zal heel veel slapen en op een gegeven moment moeilijk wakker te krijgen zijn voor een voeding. Op die manier kan er een neerwaartse spiraal ontstaan (baby krijgt niet voldoende binnen en verliest de energie en kracht om zich voor een voeding te melden) en is er kans op stille ondervoeding.

In andere situaties kan voeden op jouw verzoek handig zijn, bijvoorbeeld wanneer het al een tijdje is geleden dat de baby heeft gedronken en je borst toch wel aardig volloopt. Dan kan het erg prettig zijn om je baby wat eerder bij je te laten drinken. Of misschien als je op tijd staat. In plaats van af te wachten tot je kindje zich meldt, zou je haar kunnen voeden voordat jullie vertrekken.

Hoe dan ook, het belangrijkste is dat een baby voldoende binnenkrijgt en voeden op verzoek is een relevant onderdeel van het geheel om dat te bereiken. Het aantal voedingen per etmaal maakt daar ook deel van uit. Jonge baby’s hebben minimaal acht voedingen per etmaal nodig. Het is heel normaal dat een pasgeboren kindje vaker dan dat aan de borst drinkt, aan het aantal voedingen is bij borstvoeding geen maximum gebonden.

Vaak zie je dat het drinkpatroon van jonge baby’s wat onregelmatig verloopt. De ene keer laten ze misschien meer tijd tussen twee voedingen, terwijl ze op een ander moment van de dag juist vaker achter elkaar zullen willen drinken. Al met al is het aan te raden om zelf alert te blijven op het aantal voedingen per etmaal en je jonge baby waar nodig een beetje ‘bij te sturen’. Naarmate een baby ouder wordt, zal ze sterker worden en steeds meer haar eigen ritme gaan ontwikkelen.

Qua tijd tussen twee voedingen is vier uren overdag voor een jonge baby eigenlijk wel het absolute maximum. Het uitgangspunt is dan het begintijdstip van de voeding.

In de kraamweek is het gebruikelijk om de baby, indien zij zich niet zelf meldt, 's nachts wakker te maken voor een voeding. Wanneer uit alles blijkt dat ze voldoende binnenkrijgt (het aantal voedingen, de groei, de plas- en poepluiers en de tevredenheid en alertheid) en de voorwaarden om op verzoek te kunnen voeden zijn optimaal (kindje voor jou goed hoorbaar, niet ingebakerd, geen fopspeen), dan zou je 's nachts idd wat meer tijd tussen twee voedingen kunnen laten. Ik denk wel dat het goed is om in gedachten te houden, dat zes uren tussen twee voedingen al een hele lange ruk is voor zo’n jonge baby.

Een heel verhaal heh :wink: Kun je ermee uit de voeten?

Vooral jonge baby's zijn soms nog niet goed in staat om adequaat om te gaan met hun voedingsbehoefte, waardoor de kans bestaat dat zij te weinig voeding binnenkrijgen. Die baby's kunnen wat extra hulp van hun moeder nodig hebben in de vorm van voeden op moeders verzoek. Een jonge baby die stelselmatig te weinig voeding binnenkrijgt, zal heel veel slapen en op een gegeven moment moeilijk wakker te krijgen zijn voor een voeding. Op die manier kan er een neerwaartse spiraal ontstaan (baby krijgt niet voldoende binnen en verliest de energie en kracht om zich voor een voeding te melden) en is er kans op stille ondervoeding.

dit is ons overkomen met eva-linde die na een zware, ingeleide bevalling te moe was om goed te drinken
ze viel te veel af, ik wil heel graag nog even delen hoe goed dit op te lossen is met de eigen borstvoeding
ik heb een paar dagen een borstkolf gehuurd van de verloskundige,ik gaf gewoon voeding, kolfde tussen de voedingen 20 cc af en bij de eerstvolgende voeding deden we het volgende
we namen een sonde slangetje, dat in het flesje bv werd gehangen, het andere uiteinde legde we langs mijn tepel en werd dan met een pleister even op de borst vastgeplakt ,..dan legde ik de baby aan
ze zoog op deze manier zowel de tepel als t slangetje vacuum, en kreeg met minder inspanning meer binnen..zo kreeg ze toch bv..bleef aan de borst drinken ipv uit een flesje, en sterkte binnen drie dagen dusdanig aan dat we het kolven en het slangetje weg konden laten, ze kon het verder op eigen kracht

met dank aan een hele fijne, alerte kraamverzorgster die erg haar best deed voor moeders die net als ik echt heel graag bv willen geven :thumbup:

(sorry een beetje off topic, maar misschien voor iemand anders wel de redding van haar borstvoeding!)

Ja hier heb ik wel wat aan ze heeft nu 8 voedingen gehad op 1 dag

ze had vanmorgen om 10.30 1 borst toen in bad en nog 1 borst en om 12.00 pas klaar de kraam heeft toen 11.15 als tijd genomen en om 14.30 had ze nog geen honger ze sliep en om 15.00 pas gaan drinken slapend

nu om 18.00 slapen heb dr om 19.00 wakker gemaakt en ze slaapt nu weer :think:

ik heb ook wel super veel melke ze klokt het naar binnen soms hoeft ze geen eens te zuigen :shock:

ze was nu weer 130 gram gegroeit en zit nu op 3470

70 gram boven dr geboorte gewicht :dance:

super gaaf!!!

oke dan is max 4 uur op de dag en max 6 uur snachts

ik ga nu slapen en hub doet de voeding van 22.00 dan brengt ie dr naar mij en moet ik dus om uiterlijk 04.00 en dan weer 07.00

we zullen eens zien.

(hub doet de voeding met fles omdat ik kloven heb en die dan even kunnen bijtrekken (extra rust) en ik maar 5 uur slaap in 1 nacht en even bij moet tanken merk dat ik gebroken ben en in slaap val tijdens de voeding snachts dat vind ik eng.

ze heeft al eens speentje gehad en pakt de borst nog maar is ook verschil natuurlijk omdat ik al tepelhoedje heb

ik vind zo moeilijk had dr om 18.00 uit de wagen gehaald maar ze wilde echt niet wakker worden :think: :eh:

afgelopen nachten kwam ze netjes om 3 uur 1x om 4 uur

en soms wel een 2,5 uur

dank jullie wel voor de tips enzo

ja mijn kraam is naar huis en toch beetje eng nu moet ik alles zelf doen en kan ik niet makkelijk meer vragen smorgens

en ik geef nooit bv als ze huilt altijd eerder bij smak geluid idd of als ze ligt te happen/zoeken snachts dan ben ik daar al wakker van geworden en leg ik haar aan.

goh bianca wat geweldig groeit ze !!! dat is wel echt een teken dat ze genoeg krijgt hoor…anders vallen ze echt hard af, ik heb t met eva-linde gezien, in drie dagen tijd was ze die 10 procent die ze af MOGEN vallen al voorbij, en wij hadden niks door, ze sliep zo lief en rustig, een heel tevreden moppie…maar ondertussen raakte ze wel ondervoed

dat je meiske nu al zo netjes boven het geboortegewicht zit is een teken dat jullie tweetjes t heel goed doen hoor

geniet! :inlove:

als je wel graag wilt dat ze drinkt en ze niet lekker wakker wordt zou je haar sokjes/slofjes uit kunnen trekken.

Vinden ze vaak niet lekker, krijgen ze kouwe voetjes he :mrgreen:

En wat bij onze middelste erg goed werkte was even met duim onder zijn voetje wrijven… dat irriteerde hem blijkbaar genoeg om zo goed wakker te worden dat hij toch wel even lekker wou drinken.

Super dat ze alweer boven haar geboortegewicht zit :dance:

ik kolf ook 10 cc in 1 minuut :shock:

dank jullie wel!!

ik kolf nu nog f 10cc uit andere borst en ga ik tukken snel anders kan ik die van 22.00 net zo goed zelf doen nou ja nu hebben me tepels wel 1 x extra rust :dance:

thanks lady’s

ik wil ook niet uit de hoogte doen maar ben ook trots op mezelf dat ik niet heb opgegeven na alle problemen en ik wil dat me tepels netjes zijn en het gaat al steeds minder pijn doen voeden.

dan de lactatiekundige uit nodigen mijn streven is minimaal 6 maanden bv

en zonder tepel hoedje

ik geef niet op dit moet en zal me lukken :pray:

en jullie hulp daarbij is meer dan welkom :-*

tuurlijk ben je trots!

Man eh vrouw wat vond ik dat kicken toen onze 2e het wel goed deed op de bv. Dat hij groeide op MIJN melk :inlove:

Dat ik hem eerst 9 maanden heb mogen dragen en nu nog verder kon laten groeien. Echt grijns van oor tot oor de eerste keer op het CB en er een pond bij aan zat… echt waar denk dat de meeste bv mama’s die trots ontzettend goed begrijpen hoor.

Slaap lekker nu en geniet van je meisjes, van de bv en dat half jaar… als je zo gedreven bent als je overkomt… dan gaan jullie dat redden :thumbup:

ik denk trouwens dat ze dus ook meer krijgt dan dat ze mag met fles ik moest nu 80 kolfen want zit op dag 7 en dan de laatste voeding moest 80 cc zijn hoop dat ze genoeg heeft want als ik al 10cc kolf in 1 minuut :think:

en zij drinkt normaal een kwartier en ze zeggen dat baby’s nog meer uit borst krijgen dan kolf drinkt ze veel meer :think:

nou ja ik zie wel of ze dan eerder komt :lol:

en kan dat dan niet reden zijn dat ze niet wakker wil worden dat ze zoveel krijgt dat ze langer dan 3 uur verzadigd is??

borstvoeding is wel heel anders van samenstelling hoor dus die hoeveelheden kloppen niet echt naast elkaar, is met bv gewoon niet zo goed te zeggen hoeveel je kindje drinkt of moet drinken, ze drinkt wat ze nodig heeft,niet te veel hoor…