Wat betekent/betekende dat voor jullie in de praktijk toen je kindje 3 a 4 maanden oud was? :think:
Hier weigert Nika pertinent de fles, het is al eens gebeurt dat ze 12uur zonder voeding zat :o toen ik aan het werk was…
Ze weigert, maar huilt alleen als er te lang doorgegaan wordt met de fles. Verder is ze niet hysterisch van de honger ofzo, en zodra ik thuis kom drinkt ze een paar keer om de 2 uur en gaat dan gewoon de nacht in.
Nu heb ik haar om 11.15 gevoed en gaf ze rond half 3 tekenen van “honger” dus maakte ik een flesje bv. Ze weigert. Oke. Ik weet dat als ik haar nu de borst geef dat ze drinkt. MAAR… na het weigeren van de fles heb ik haar terug in de box gelegd en is ze dus lekker gaan tukken.
Nu twijfel ik of ik haar niet steeds te snel voed/ze wel echt trek heeft als ik voed.
Klinkt stom maar hoe kom ik daar nu achter? En wat is een normale tijd tussen de voedingen?
Op die leeftijd zo rond de 3 a 4 uur…
Heb het ook maar van de BV cursus :oops:
Idd met 3/4 maanden kreeg Fenne overdag om de 4 uur de fles. Maarja, heb geen bv gegeven, dus daar kan ik verder niks over zeggen!
Mijn oudste dochter weigerde ook elke fles (wel gewoon met fles begonnen, ook geen bv) en de fles van bebe jou nam ze wel! Zo ook bij het dochtertje van mijn nicht, wilde tijdens bv ook geen enkele fles, bebejou wel. En nu drinkt ze gewoon elke fles, ook difrax enzo!
Ik snap je twijfels… Mijn meiske weigert bij de GO af en toe een fles (krijgt KV), en doet er dan helemaal niet moeilijk over als ze nog een hele poos moet wachten, maar lust dan inderdaad wel twee flessen heel snel na elkaar. Ik weet ook niet zo goed wat nou het meest handige is als ze zulke acties heeft.
Mereltje jou meisje weigert af en toe 1 flesje, maar Nika drinkt dus in 2 dagen 8 voedingen i.p.v. 14 :shock: dat kan toch niet goed zijn?
Tja, ik gaf L.R. ook op vraag, maar die had gewoon echt veel honger. Ik gaf namelijk met 3 maanden nog steeds om de 2 uur en pas met 5 maanden om de 3 uur.
even denken… volgens mij zaten wij hier toen ook nog gewoon op om de 2 a 2,5 uur. (en 's nachts om de anderhalf a 2 uur maar dat had een andere oorzaak --> jeuk door de Alagille.)
Op verzoek betekent toch; op verzoek; dus als ze honger hebben!
Bovendien dronk Arielle al een stuk minder toen ze 5 a 6 maanden was, dus die 3 maanden, die kom je wel door.
Je gevoel volgen!! Dat is belangrijker dan schema’s of ‘wat hoort’.
Hier varieert het enorm. Soms na 2-3 uur en soms na 4-5 uur!!! Laatst sliep meneer van 7.30-14.30 uur! Dus toen zat er 7 uur tussen. Was niet erg volgens het CB als ik maar minstens 4-5 voedingen per dag gaf. Nou, daar kom ik makkelijk aan!
Hoi Affie,
Ik begrijp uit je reactie dat jouw kindje op dit moment op vier voedingen per etmaal uitkomt. Voor een baby van deze leeftijd is dat idd erg weinig…
Voeden op verzoek is een ruim begrip. Vaak wordt daarmee bedoeld: voeden op verzoek van het kindje. Het kan echter ook betekenen: voeden op jouw verzoek. Het belangrijkste is, dat de baby voldoende binnenkrijgt. Dit kun je bepalen door te kijken naar het aantal voedingen per etmaal, de groei, de plas- en poepluiers en de tevredenheid en alertheid. Als het twijfelachtig is of het kindje voldoende binnenkrijgt, dan is het aan te raden om zelf het initiatief te nemen en je kindje op jouw verzoek te gaan voeden. Een jonge baby laat in de eerste maanden na de bevalling duidelijk herkenbare hongersignalen zien. Dit verandert vaak zo rond de leeftijd van drie/vier maanden; een baby ontdekt dan bijvoorbeeld haar handjes en zal daar vaker op gaan kluiven. Ook wordt de wereld om haar heen interessant en lijkt de interesse voor de borst af te nemen. Veel moeders ervaren deze periode als verwarrend en hebben even tijd nodig om hun weg daarin te vinden; ze zullen dan misschien wat vaker op hun eigen verzoek gaan voeden en uit de reactie van het kindje kunnen afleiden of het al dan niet gevoed wil worden en of het hongerig of minder hongerig is. Door de borst aan te bieden, wordt het kindje in ieder geval de gelegenheid geboden om te drinken en zal het nemen wat het nodig heeft.
Groetjes van Yvonne
Yvonne bedankt voor je antwoord, maar even ter verduidelijking: Nika krijgt alleen op mijn werkdagen 4 voedingen, omdat de ze fles dus weigert. Op de dagen dat ik niet werk drinkt ze meestal een keer of 7
Dat interesse in de wereld om hun heen herken ik heeeeel goed. Er wordt ineens af en toe losgelaten om te kijken wat haar broer aan het doen is :inlove:
Haar ritme op ‘normale’ dagen komt wel overeen met de rest van jullie antwoorden, dat doet me goed om te lezen.
Toch vind ik het gek hoe ze het volhoudt op de dagen dat ik er niet ben. Ze lijkt op “stand by” te gaan totdat ik thuisben ofzo… das toch gek?
@Affie wrote:
Toch vind ik het gek hoe ze het volhoudt op de dagen dat ik er niet ben. Ze lijkt op “stand by” te gaan totdat ik thuisben ofzo… das toch gek?
Het komt vaker voor dan je denkt; veel baby’s die dat ook doen, maken 's avonds en 's nachts een flinke inhaalslag
Maar ik kan me voorstellen dat je er geruster op zou zijn als ze tijdens jouw afwezigheid ook gewoon zou drinken. Ken je dit lijstje met tips al? Borstvoedingsforum-Flesweigeren. Wellicht staat daar de gouden tip voor jullie bij?
Even een update van de gang van zaken:
Sinds deze week drinkt mijn eigenwijsje haar flesjes… IN HAAR SLAAP! :roll: :mrgreen: . Hub wacht tot ze een half uurtje ligt te tukken en dan geeft hij de fles en zowel maandag als dinsdag is het elke keer gelukt. Pogingen als ze wakker is mislukken nog steeds, maar slapend drinken is hier de truuk :dance: Ben zo blij!
Verder drinkt ze sinds 3 dagen iets minder: 5/6 voedingen per dag (was eerst 7x per dag) en is even tevreden als voorheen :inlove: Heerlijk, het loopt weer helemaal gesmeerd hier :thumbup: