Vodafone sim only besteld, 'afrekenen' aan de deur

Ik heb via internet een simonly besteld bij Vodafone. Deze wordt morgen bezorgd, maar nu komt er morgen een koerier die mijn identiteitsbewijs en bankpas moet kopiëren. Ook zou ik 0,01 euro moeten pinnen ivm misbruik van mijn bankpas. Hierna krijg ik de simkaart overhandigt.



Ik vind het allemaal een beetje vreemd klinken en ik ben er zeker geen fan van dat iemand morgen aan de deur het één en ander van mijn persoonlijke gegevens moet kopiëren.

Wat vinden jullie daar nou van?

Persoonlijk zou ik al nooit een telefoon of iets van die soort via het internet bestellen.

Maar altijd bij een telefoon speciaal zaak, zij kunnen je goed adviseren en als er iets is dan kun je altijd terug.

En een heel groot plus punt de betaling is veilig.



Er zijn meer internet aanbieders die aan deze vorm van betaling doen.

Maar zodra ik dat zie annuleer ik meteen de boel.

Ik persoonlijk vindt dit geen veilige manier van betalen.

Zo ging het hier ook. Is prima gegaan!

Het alternatief is naar de winkel. Daar doen ze hetzelfde…



@dragon wrote:

Ik persoonlijk vindt dit geen veilige manier van betalen.


Je betaalt alleen die ene cent via dat mobiele pin apparaat. De rest gaat via de rekening van je telefoonaanbieder. Zeg maar je telefoonrekening.

Ik heb nog nooit een simonly besteld, maar wel gewoon een abonement met toestel van Vodafone. Toen moest ik wel een kopie van mijn bankpas en mijn identieteitsbewijs toesturen (faxen), en daarna werd gekeken of ik wel een abonement bij Vodafone kon afsluiten.



Is die simonly trouwens een abonement of prepaid?

Als het prepaid is zou ik het wel raar vinden als ze dan een kopie willen maken van je bankpas.

Simonly is een abonnement zonder telefoon. Alleen sim…

Hier is het 1x ook zo gegaan, werkt prima :thumbup: , je betaald echt alleen maar de 0,01ct en er wordt een foto van je id bewijs gemaakt.



Ze willen nl zeker zijn van het feit dat het rekening nr waar ze je abbokosten van gaan incasseren ook inderdaad van jou is en dat checken ze zo.

Ik zou dit dus nooit doen zo, ze kunnen zo je pinpas “uitlezen” en i.c.m. je persoonsgegevens zo je bankrekening leegtrekken :shifty:

@Rammetje wrote:

en er wordt een foto van je id bewijs gemaakt.
Dat nog niet eens hier. Ze keken op de papieren of het overeen kwam. Je pinde de cent en klaar was klara. Deden ze heel netjes. Mocht zelf dat apparaat vasthouden en ze keek de andere kant op.



Ze kunnen overal je pinpas uitlezen. (skimmen) Dat risico is denk ik niet groter bij zoiets. Dan kan je dus niks meer doen he.

Zo hebben wij het hier ook gedaan, is niets mis mee hoor! :thumbup:

@Sis wrote:





Ze kunnen overal je pinpas uitlezen. (skimmen) Dat risico is denk ik niet groter bij zoiets. Dan kan je dus niks meer doen he.




dat denk ik dus ook… maar misschien ben ik wel wat naief.



ik vond het juist zo vervelend dat ik e.e.a. cash moest betalen, want ik heb bijna nooit cash in huis…

Hier is het precies zo gegaan. Al meerdere malen en is altijd prima gegaan en niets vreemds! Maar ik kan me voorstellen dat het vreemd klinkt en je eerst even info wilt inwinnen.

Opzich dus wel een nette service dat ze dat kunnen kopieren aan de deur. Ik moest dus op mijn werk het e.e.a. kopieren en faxen. Als het aan de deur kan is wel zo makkelijk.



Alleen met al die rare berichten of dat skimmen enzo, kan ik mij voorstellen dat je het niet gelijk vertrouwd.

@Rivella wrote:

Ik zou dit dus nooit doen zo, ze kunnen zo je pinpas “uitlezen” en i.c.m. je persoonsgegevens zo je bankrekening leegtrekken :shifty:




Denk het niet hoor, het is alleen maar om er zeker van te zijn dat de rekening actief is. Een grote telefoonmaatschappij als vodafone kan zich op dit gebied geen fouten als het leegtrekken van een rekening permitteren.



Ik heb ook de simonly van vodafone en heb dus ook aan de deur gepint, geen probleem hoor, het is veilig.

Ik heb niet hoeven pinnen, moest wel een kopie van mijn ID en bankafscrhift inleveren (pakjesman wist er ook niet veel van… wist niet eens dat ie iets mee terug kreeg :wall: maar goed, dat is het eiland he ;))

@Sis wrote:

Zo ging het hier ook. Is prima gegaan!

Het alternatief is naar de winkel. Daar doen ze hetzelfde…



@dragon wrote:
Ik persoonlijk vindt dit geen veilige manier van betalen.


Je betaalt alleen die ene cent via dat mobiele pin apparaat. De rest gaat via de rekening van je telefoonaanbieder. Zeg maar je telefoonrekening.




maar dan nog iedeer kan zich voordoen met zo’n apparaat en weet ik veel wat ze met je gegevens doen…

Ik zou persoonlijk dit soort dingen in de winkelbetalen of zelf het gelf overmaken

Ik heb afgelopen vrijdag de koerier hier gehad. Abbonement van vodafone. Is normale manier hoor dat dat zo gaat. Als je dat niet wil, moet je niet via internet bestellen maar gewoon naar een verkooppunt gaan. Maar hier ook foto van mijn paspoort en 1 cent pinnen.

Het klopt gewoon hoor :thumbup: .

@dragon wrote:

maar dan nog iedeer kan zich voordoen met zo’n apparaat en weet ik veel wat ze met je gegevens doen…


Er wordt een afspraak gemaakt. Ze komen niet onaangekondigd. Je weet de naam van het bedrijf en de werknemers moeten zich kunnen legitimeren. Kunnen ze dat niet, dan dus niet doen!



Je kan ook bij het oversteken op straat van je sokken gereden worden… die kans is echt groter dan dat ze je pinpas skimmen. Toch steken we elke dag de straat weer over. Of we mikken geld in een collectebus… weten we zeker dat die van het Astmafonds/KWF etc is?? Ik controleer altijd de legitimatie. Ik kan ook een bus kopen, logootje er

op en gaaaaannnn…



Mensen gaan wel moeiteloos akkoord met telefonische verkoop, dà t is pas vaag. Je hebt geen idee wat er gebeurd, en vaak is een informatievraag al een reden voor zulke bedrijven (en ik noem even de energiebedrijven) om je als klant te noteren en allerlei zaken te gaan regelen. Hier met dit abonnement ben je zelf bij want je bestelt zelf het abonnement, maakt zelf de afspraak met de koerier (althans, zo ging het hier) en kan zelf controleren of je echt met de mensen van het bedrijf te maken hebt.



Het is even wennen, want dit is natuurlijk wel een nieuwe manier die een paar jaar geleden nog niet gebruikt werd. Maar stonden we allemaal 20 jaar geleden ook niet wat huiverig tegenover de eerste pinapparaten in winkels of giromaten? Internet was toch ook eng?