Vocht vasthouden met 18 weken

Sinds een paar dagen begin ik vocht vast te houden in mijn enkels. Vanaf wanneer gingen jullie eingelijk vocht vast te houden en wat doen jullie eraan?

Vindt het een beetje te om nu de verloskundige te gaan bellen. Ik moet wel letten op tekenen van zwangerschapsvergiftiging (zoals hoofdpijn, misselijkheid en een bandgevoel), maar dit heeft ze niet genoemd. Verder moet ik aanstaande dinsdag voor mijn (ongeveer 2 wekelijkse) volgende controle.

Groetjes Stephanie

Hoi! Ik hield omstreeks de 18 weken ook al vocht vast, had 's-avonds dikke enkels. M’n bloeddruk was steeds prima en ik had verder ook geen klachten. Pas na de 36ste week ging m’n bloeddruk behoorlijk omhoog en werd m’n urine en bloed steeds gecontroleerd. Ik had nog steeds geen klachten, behalve dan m’n gewicht (ben 35 kg aangekomen…daarvan was 20 kg vocht). In de 39ste week bleek toch dat ik beginnende zwangerschapsvergiftiging had (nog steeds geen klachten trouwens) en ben ik ingeleid. Ilja en ik hebben er verder gelukkig niks aan over gehouden. Vocht ging na de bevalling ook redelijk snel weer weg! (ik liep helemaal leeg! :mrgreen: ) Na een week waren m’n voeten al minder dik en m’n gezicht al wat smaller. Ben nu die 35 kg weer kwijt hoor!

Kortom: je hoeft je niet meteen zorgen te maken hoor. Teveel vocht vasthouden betekent niet automatisch dat je zwangerschapsvergiftiging hebt/krijgt. Het is wel fijn als de verloskundige je geregeld even checkt (bloeddruk, urine). Je kan er ook weinig aan doen, behalve bleekselderij en komkommer eten (vochtafdrijvend), stevige schoenen dragen en 's-avonds een kussen onder je voeten leggen.

En als je je zorgen maakt, of als je klachten hebt (hoe ‘vaag’ ook), niet aarzelen, meteen bellen hoor!

Als je nu verder geen klachten hebt, zal ik als ik jou was morgen gewoon even bellen met je vk om het door te geven dat je last hebt van vocht en of je nog op extra dingen moet letten. Dan weet je het zeker!

Groetjes, Em

hoi,

ik houd al enige weken vocht vast , zo vanaf week 15 en heb steunkousen gekregen, zelfs met de kousen zijn ze dik hoor!

lekker met de benen omhoog! ook in bed.

en ik let al op mijn zout gebruik.

gr melanie

je mag “koemis koetjing” pillen slikken.-

die drijven vocht af en zijn compleet veilig in de zwangerschap.

ik heb van mezelf ook buiten de zwangerschap een hoge bloeddruk en om dus niet teveel vocht vast te houden gebruikte ik die pillen.

je kan ze kopen bij “de tuinen” en kosten rond de 8 euro

op de verpakking staat dat je meen ik 9 pillen per dag mag, maar begin er eerst eens met 1 per dag en kijk wat dat doet.

ik heb de hele zwangerschap gered op 1 pil per dag, en kon al mijn schoenen ook aan het einde nog aan.

succes!

Bedankt Heksje. Zal er eens naar kijken, alleen hebben we hier in de buurt die winkel niet.

Van de verloskundige moet ik nu met mijn benen omhoog achter mij bureau, op vrije dag gaan liggen als Ruben slaapt en naast mijn normale drinken minimaal een liter water drinken voor de afdrijving van het vocht.

Mijn bloeddruk was afgelopen controle (heb de dag erna meteen gebeld voor extra controle :wink: ) wel te hoog, maar er zaten geen eiwitten in mijn urine dus dat was volgens de verloskundige allemaal goed.

Em, bij mijn vorige zwangerschap hield ik ook veel vocht vast. Bij mij was het een dag na de keizersnede bijna allemaal verdwenen. Had het idee dat het overal uit mijn lichaam kwam :eh: .