Vloeken en andere rare praat.

Amy is nu 4 een gaat naar school. We zijn amper twee maanden verder en mevrouw heeft al “rare praatjes”

Zo zei ze doodleuk toen we aan tafel zaten en ze haar vork liet vallen :GVD! :shock: En ook dat de jongens op school stom zijn. Ze moeten gras eten, ziek worden en dood gaan :eh: (hoorde van de juf op de bso dat ze dit van de andere meiden uit haar klas heeft…)

Voor het gvd woord heb ik haar eventjes op de gang gezet. We zijn niet gelovig, maar ik vind dit soort praat nu ook weer niet nodig. Over het doodgaan heb ik haar geprobeerd uit te leggen hoe of wat, maar ja. ze snapt er natuurlijk niks van…

We hebben al gezegd dat ze maar ‘chips’ moet zeggen ipv gvd. Dat vond ze heel erg grappig. Kwam al met andere alternatieven als tomaat, komkommer en kast aanzetten :lol:

Hoe pakken jullie dat aan? Teveel aandacht geven aan ‘rare praat’ maakt het zeggen er van misschien leuker?

voor het stom gvd en andere zaken heeft dtje de opmerking baby want wij hebben ook met dit soort problemen gezeten en soms nog dus wie nog meer tips heeft ik lees mee

Herkenbaar…

Ik verbeter haar, zeg dat dat lelijke woorden zijn en waarom en dat ik ze niet wil horen. Het betekende dus wel dat ook wij behoorlijk op onze taal moesten gaan letten.

Ook gaf ik aan dat het best zo kan zijn dat andere kinderen die lelijke woorden wel gewoon zeggen maar dat wij vinden dat dat eigenlijk niet hoort en dat ze het dan maar moet negeren of, als ze dat wil, het andere kind vertellen dat het een lelijk woord heeft gezegd.

Verder hebben we allevier aan elkaar beloofd dat we dus geen lelijke woorden meer gebruiken. Dus ja, als mama of papa er een KAAUUTEE uitgooid worden we aan alle kanten verbeterd.

Gisteren riep Sascha tijdens een beetje dollen met ons: ik haat mijn vader en mijn moeder. Toen was het dolletje er vlug af. Ik heb haar bij me geroepen en gezegd dat ze nu zo iets erg zei. Dat ze zei dat ze papa en mama dus helemaal niet lief vond en zelfs zó stom vind dat ze wilde dat we dood waren. Mss wel hard, maar ze had totaal niet door wat ze nu zei. Ze schrok er van. Natuurlijk zei ik meteen dat ik wel begreep dat ze dat helemaal niet zo bedoeld, maar dat ze het dan dus ook beter niet meer zeggen kan.

Ik denk dat dat de beste weg is. Uitleggen waaróm iets lelijk is en hopen dat de lol er dan vlug af is…

Ow, en op de een of andere manier is ‘dood’ voor kids van 4 een heel erg ding… Tenminste, dat merk ik aan Sascha en Senna en ook aan hun vriendjes en vriendinnetjes…

De dood is iets totaal nieuws voor Amy, dus ik snap ook best wel dat ze het boeiend vind. Ze riep al dat zij ook dood gaat. Sja…we gaan allemaal een keer, maar ik heb verteld dat ik hoop dat we allemaal nog heel lang bij elkaar blijven :wink:

Heb ook verteld dat als de jongens dood gaan, ze dan hele verdrietige papa’s en mama’s hebben, omdat ze de jongens heel erg gaan missen. Dat leek wel een beetje indruk te maken :wink:

GVD vind ik nogal wat, zeker voor een kind van net 4 :shock: Hier gvd nog niet gehoord en dat accepteren wij ook echt niet, daar zouden ze hier toch ook wel even voor naar de hal gaan. Wel sinds ze naar school gaat rare woorden maar dat zijn dan woorden als stom, dom, afgelopen week zei ze ineens tegen haar kleine zusje jij met je dikke kop :o, dikke poep scheet dat laatste vind ik eigelijk niet eensl raar ze denkt voornamelijk zelf dat dat heel wat is als ze dat zegt want ze komt dan niet meer bij :lol: De andere woorden zeg ik 1 x ‘‘nou dat soort woorden zeggen we hier niet hoor’’ en meestal is het dan ook wel klaar. Verder negeer ik het dan is het vaak ook snel klaar. Ik denk ook zeker dat je als ouder zelf op je woorden moet letten, want een kind leert al die woorden natuurlijk niet alleen van andere kinderen op school… :wink:

@marloes vip wrote:

Wanneer ze hier voor het eerst een lelijk woord zeggen vraag ik ze eerst wat ze gezegd hebben en wat het betekent. Dan leggen we uit dat dit geen net woord is. Hier hebben we een tijdje de regel gehad dat voor elk lelijk woord een rondje om het plein gerend moest worden. Vooral mijn man kreeg een betere conditie. :wink:

Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maakt misschien ook niet uit. En misschien werkt dit bij jullie hoor, dan is het natuurlijk altijd goed. Maar met wat jij hier boven zegt ben ik bang dat je er juist teveel aandacht aan geeft, je maakt er eigelijk bijna een spelletje van en dat lijkt mij niet de bedoeling.

Vandaag had ik een 10 minuten gesprekje met de juf. Meteen even aangegeven dat haar woordenschat is uitgebreid met wat minder mooie woorden… De juf vroeg aan Amy: Welke woorden zijn dat?

Waarop Amy zegt: dat mag ik niet zeggen van Mama :clap: :clap: :mrgreen:

Tsja leuk dat naar school gaan, maar met name het spelen met de wat oudere kinderen geeft ze idd een extra woordenschat mee, wat je tot nu toe redelijk hebt kunnen voorkomen.

Bij merel valt het mee, alleen het continue een weerwoord of laatste woord word ik helemaal moe van :roll:

De rest is komt hier vast ook nog.

Ze heeft op kdv een periode gehad door iedereen poepchinees te noemen of overal poep achteraan te plakken :roll: :roll:

GVD oid heb ik hier nog niet gehoord en had daar ook niet school helemaal de schuld van kunnen geven :oops: Valt me mee dat ze me daarin af en toe niet napraten.

Hier is het wel met enige regelmaat van je bent een dombo of een idioot en als je dat of dat niet doet ga ik je vermoorden :roll: Daar proberen we wel tegen op treden dat we daar neit bepaald van gediend zijn.

Een poepiescheet fase heeft hij hier recent ook gehad - alles en iedereen wat een poepiescheet. Klonk wel iets vriendelijker dan dombo, idioot of ik ga je vermoorden :shifty:

mischa kwam een tijdje geleden ook met het woord gvd thuis van de creche.

Gelijk uitgelegd dat ik dat niet wil horen uit zijn mond en dat ie dan maar potverdorie zegt.

Zodra hij nou iets laat vallen vraagt hij altijd; welk woord mocht ik ook alweer wel zeggen mama?? en dan als ik potverdorie zeg, zegt hij dat lachend na.

Werkt voor hem tot nu toe prima gelukkig.

Hier valt het ook wel mee!

En we wonen nog wel vlakbij Den Haag… en geloof me, daar kunnen we schelden… :wink: :mrgreen:

Als Saar af en toe iets roept wat niet mag, ook hier uitleg en dan is het vaak al niet meer spannend…

Vroegah, toen broertje en ik deze periode hadden… mochten we alle vieze/stoute woorden opsparen tot na het avondeten… dan riep mijn pa: JA, het is tijd… dan mochten we 5 minuten spuien. Meestal waren het dan 5/6 woorden… en dan wisten we het niet meer. Maar ja, als die 5 minuten om waren, mocht het niet meer… en je, dan wisten we ze weer wel, natuurlijk!!! Opsparen tot de volgende dag! Wat dan natuurlijk ook niet lukte!!!

Vond dat echt super bedacht van mijn ouders… werkte super!

Leuke tip brenda, misschien gaan we die eens op lasse toepassen :mrgreen:

Vroegah, toen broertje en ik deze periode hadden... mochten we alle vieze/stoute woorden opsparen tot na het avondeten.... dan riep mijn pa: JA, het is tijd.... dan mochten we 5 minuten spuien. Meestal waren het dan 5/6 woorden... en dan wisten we het niet meer. Maar ja, als die 5 minuten om waren, mocht het niet meer....... en je, dan wisten we ze weer wel, natuurlijk!!!!! Opsparen tot de volgende dag! Wat dan natuurlijk ook niet lukte!!!

Euh....klinkt leuk.... maar tot hoever blijft dat goed? Ook als de k*** je om de oren vliegen? :?

Dat doen mijn man en ik trouwens wel. Als de kinderen op bed liggen, en wij hebben een heel erg rotte dag achter de rug. Dan mogen we even los. Vertellen we elkaar wat we hebben meegmaakt... maar dan de ongecensureerde versie, zeg maar....
Ook de reclames op tv krijgen er dan ongezouten van langs.
Ff spuien.... erg lekker. Ik voel mij daarna vaak weer als nieuw :mrgreen:

Ik denk dat dat voor kinderen ook bevrijdend kan werken..... maarja....nogmaals.... tot hoever sta je de vloeken dan toe?

Wok wonen in de buurt van Den Haag, dus die K*** zal er vast eens komen.

Tot nu toe, scheldt/vloekt ze gelukkig helemaal niet!

Als wij een woord als K riepen vroeger, ging mijn pa na de 5 minuten even uitleggen wat al die woorden die we riepen dan wel betekenden…

Er werd dan heel rustig over gepraat…

En meestal kwam de uitleg dan wel aan.

Wij hebben er net een weekje vakantie op zitten met neefje van bijna 5 die dus op school zit. Die riep de hele dag dat iedereen stom of stout is of dom en opa werd standaard ouwe genoemd. Jim en Sem roepen nu dus ook de hele dag stomme stoute domme mama. Ben op Jim toen ie het in het zwembad keihard tegen me riep heel boos geworden en toen ie het nog een keer zei heb ik hem voor straf (iets harder dan bedoeld) in zo’n box gemieterd. Nou de blikken van de mensen om ons heen, je zou je kind bijna niet meer durven straffen geloof ik…

Heb vervolgens neefje uitgelegd waarom Jim straf had en dat ik zo verdrietig was dat ie dat tegen mij zei. Dat maakte wel even indruk, maar helaas is mijn sz niet sterk genoeg om daar hard tegen op te treden dus na een keer foei dat mag niet achtige waarschuwing gaat meneer gewoon weer verder en wordt er wel om gemopperd maar niet op hem. Ik vind het heel moeilijk om je kind (en die van mij zijn natuurlijk net wat jonger, maar Jim gaat in augustus ook naar school) in zo’n situatie te leren dat iets niet netjes is of niet mag als een ander dat dus wel toelaat van zijn/haar kind. Mijn kinderen krijgen dus straf als ze zoiets zeggen maar neefje kon het de hele dag door roepen. Dat maakt straf geven ook weer wat moeilijker vind ik…

mijn vriendin gebruikt gewoon ouderwets water en zeep.

Als ze schelden of vuile praat hebben gaan ze hun moond spoelen met zeep.

en het werkt nog ook !

Ik zie het mezelf niet doen ( vind het zielig ) maar ik zet ze wel op de trap en vraag rustig of ze weten wat ze gezegd hebben en dat he tniet netjes is.

Persoonlijk gaan water en zeep mij echt te ver.

Hier een meid van 9 die toen ze een jaar of 5 was ook ineens kautee ging gebruiken. Heb haar rustig gevraagd wat ze eigenlijk zei en haar gevraagd of ze wist wat het betekende. Ik heb haar uitgelegd wat het betekende en toen was haar reactie:“dan is het wel een stom woord” En ze heeft het nooit meer gebruikt.

No. 2 is iets hardleerser ( ze is nu 6 jaar) Als ze woorden gebruikt die wij niet vinden kunnen, dan mag ze naar de achterbouw om na te denken.

Ik moet zeggen dat ik best wel goed oplet wat ik zeg in het bijzijn van de kids. Partner is loslippiger, maar wordt dan meteen door 3 damens op zijn nummer gezet.

Vanmiddag was er een vriendje van onze oudste hier spelen en ik hoorde hem tegen no. 2 zeggen:“dat durf je niet, je bent een mietje” ( Hij was haar aan het uitdagen om water te gooien). Heb hem gelijk bij mij geroepen en hem verteld dat ik dat soort woorden hier niet wilde horen, omdat ik ze kwetsend vind. Geloof dat hij daar wel even van schrok en hij beloofde meteen om het hier nooit meer te zeggen.

Daar ben ik wel blij mee, maar het blijft wel storen dat hij het alleen HIER niet meer zal gebruiken. Zie liever dat hij het NOOIT meer gebruikt tegen andere mensen.

@Tante Soesa wrote:

Ik vind het heel moeilijk om je kind (en die van mij zijn natuurlijk net wat jonger, maar Jim gaat in augustus ook naar school) in zo’n situatie te leren dat iets niet netjes is of niet mag als een ander dat dus wel toelaat van zijn/haar kind. Mijn kinderen krijgen dus straf als ze zoiets zeggen maar neefje kon het de hele dag door roepen. Dat maakt straf geven ook weer wat moeilijker vind ik…

Als vriendjes, vriendinnetjes dingen doen die ik niet goedkeur, dan praat ik daar met Maaike over en preek ik met haar af dat zij dat niet gaat doen. Dat niet iedereen (bijvoorbeeld) schelden even erg vind. Maar dat mamma dat heel naar vind klinken.

Als haar viendinnetje dan scheld kijk ik vaak naar Maaike en krijg ik dan zo’n blik van verstandhouding terug. Eventjes een " klikje" onderling.

's-avonds als ze naar bed gaat complimenteer ik haar dan nog eens extra ermee dat ze niet mee heeft gedaan.

Mocht ze even de fout in gaan, dan corrigeer ik haar alleen maar. In het bijzijn van de anderen. Niet boos hoor, maar eerder van; " ooooh!! Maaike, dat zouden we toch niet doen?" Meestal lacht ze dan verschrikt, zegt sorrie, en doet het dan (voorlopig) niet meer.

Wanneer ze hier voor het eerst een lelijk woord zeggen vraag ik ze eerst wat ze gezegd hebben en wat het betekent. Dan leggen we uit dat dit geen net woord is. Hier hebben we een tijdje de regel gehad dat voor elk lelijk woord een rondje om het plein gerend moest worden. Vooral mijn man kreeg een betere conditie. :wink:

Nu is het zo dat ze een dag niet op de WII mogen als ze een lelijk woord zeggen. Helaas was mijn man laatst toen de oudste twee op bed waren aan het WII-en en de jongste keuvelde rond. Manlief er niet op gelet en toen de volgende dag de oudste af ging riep de jongste heel hard een aantal keer kaaaaaaaauuuuuuuuuteeeeeeeeeee. Tja dan weet ik gelijk van wie hij dat heeft. De oudste twee ook dus pappa mocht een paar dagen niet achter de WII. (doet hij dan ook niet).

Niet dat hier dat ding elke dag aan staat, maar het idee dat het niet mag is toch anders dan het niet willen. Vooral als je tien of zeven (of drieëndertig) bent.