Vlieland

Een kennis van mij gaat altijd met veel plezier naar Vlieland. De waddeneilanden lijken mij ook echt de moeite waard om naar toe te gaan en mijn oog was op hun huisje gevallen.

Máár, zo stads als ik ben, kwam ik erachter dat Vlieland autovrij is.

Hoe ga ik dat doen met een baby, bagage en een kind van 4 jaár die nog niet zonder zijwieltjes fietst?

Is dat op dit moment überhaupt een handige keuze of toch beter een ander eiland kiezen?



Ervaring?

Ik weet alleen hoe het op terschelling werkt, daar neem ik namelijk ook geen auto mee.



Je kan daar een fiets huren (bakfiets, kinder tandem, fiets met zitjes…) en die staat dan bij aankomst van de boot klaar. De fiets verhuurder neemt dan je bagage mee en brengt die naar de vakantieverblijf op het eiland. Ook gaan er bussen van de haven over het hele eiland, werkt ook prima!



Met dingen als camping bedjes e.d. Die hebben ze bijna overal wel, dus meenemen zou niet hoeven.

Wat er dus al gezegd word… je komt aan in de haven, laad je bagage aan boord en zorgt dat je fietsen hebt gehuurd. Wij hebben een keer een electrische bakfiets gehuurd en zo kwamen we prima het eiland over.



Bij ons kwam de huisjesverhuurder de bagage ophalen, was niet eens veel, maar toch. Werkte prima. Heerlijke vakantie gehad!

Wij gaan al jaren naar Vlieland en gaan in 2014 denk ik het eiland ook niet overslaan (en dan gaan we dus met een hele jonge baby, een dreumes en een peuter). Afgelopen jaar met een baby en peuter. Het vraagt wat voorbereiding, maar het is zeker te doen! Er is bagagevervoer vanaf de boot naar de camping, hotels en huisjes. Zorg dat je niet teveel losse tassen meeneemt, maar een paar grote. Wij zaten dit jaar in een tenthuis op kampeerterrein Stortemelk en hebben alles zelf vervoerd met 2 fietsen en een fietskar (incl kinderen, campingbedje en kinderstoel :wink: ) en dat ging! Je kunt idd ook fietsen huren in het dorp, evt met fietskar of een bakfiets of aanhangerfiets. Reserveren is wel handig, Frisia achter in het dorp is goedkoper dan de verhuur dichtbij de boot.



Het ‘nadeel’ is ook meteen een voordeel: er zijn nauwelijks auto’s en dat is heerlijk, zeker als je een kind hebt dat net een beetje zelf fietst. Je hebt maar één dorp en een rustig strand, dus je hoeft ook geen grote afstanden af te leggen. Alles kan ook echt prima met de fiets.



Ik ben op alle eilanden wel geweest, maar Vlieland is toch echt veruit mijn favoriet! Ik zeg dus: gewoon doen!! :thumbup:

Dank voor jullie reacties!

We hebben vandaag besloten er serieus voor te gaan kijken.

:dance:



We gaan een bakfiets huren, ook meteen handig voor boodschappen.



Nog wat vraagjes:

  • moet je een parkeerplaats in Harlingen reserveren?
  • klopt het dat je het bagagevervoer ook al vooraf moet regelen?
  • lever je de bagage in Harlingen al in en zie je dat dan terug bij je huisje of moet je bij aankomst in Vlieland ook nog wat doen? hoe gaat dat met de terugreis dan?

Goedzo :smiley:



Wij hebben nog nooit een parkeerplaats gereserveerd, maar misschien zijn er goedkopere parkeerplaatsen die je wel moet reserveren.



Het bagagevervoer regel je ter plekke. Je bagage moet je zelf op een bagagekar leggen en afrekenen als je op Vlieland aankomt. Uitzondering is het Badhotel Seeduyn, die hebben in Harlingen een eigen bagagewagen. Bij het inleveren van je tas kun je meteen het ophalen bespreken. Dat is een kwestie van voor een bepaalde tijd aan de weg zetten met een label eraan.

Vlieland is mijn 2e thuis (gevoelsmatig dan), we gingen altijd naar Stortemelk, maar ik denk er nu over om een keer naar Lange Paal te gaan.

En dan de bagage op de kar naar de camping, en wij zelf met fiets of benenwagen naar de camping.

Er gaat ook een bus over het eiland.

We hebben geboekt hoor! We gaan naar een vakantiewoning van Stortemelk, lekker in de duinen! :dance:

Oh leuk!

Heerlijk genieten! Veel plezier alvast!