Onlangs postte ik hier dat ik op e haar kamertje last van slome huisvliegen had. Ik kreeg toen tips onze kat eens na te kijken enzo. Maar gelukkig heeft hij niks.
Ik heb ook flink geventileerd en na een dag waren ze net zo verdwenen als ze ineens verschenen waren.
Maar…
Nu zegt d. net, he mam kijk vliegjes, barst het er weer van. Maar nu geen gewone vliegen, lijken wel soort van mini lieverheersbeestjes in een gekke kleur ofzo, ik zet een fotootje bij, weet iemand van jullie wat dit voor beestjes zijn?
ojee.lastig probleem.
ik kan je helaas niet helpen.
weet niet wat voor vliegjes het zijn?
denk dat e zoiezo vanacht een nachtje mag gaan logeren bij d op de kamer en we morgen eens de kamer helemaal leegruimen te kijken of we toch ergens een bron over het hoofd zien :?
Ik ben voor je aan het zoeken op internet maar ik kan uit de foto’s niet zo goed opmaken hoe ze er uit zien. Kun je een duidelijkere foto maken? Zijn het vliegjes of meer kevertjes? De laatste kunnen overwinteren in je huis en nu het warmer wordt weer actief worden. Ze verdwijnen dan vanzelf als je regelmatig ventileert.
Ik heb ook voor je zitten googlen en volgens mij zijn dit idd kervertjes. Zoek maar op kevertjes onder afbeeldingen. Daar zie ik iets soortgelijks.
Volgens mij is dit de museumkever.
:think: die museumkever die lijkt er wel wat op idd. Ik had nog niet aan kevertjes gedacht, maar denk dat dat het is! Ik kreeg via fb iemand die zei dat het een vogelvlo zou zijn.
We hebben gister alles opgezogen wat we tegenkwamen en vandaag hele dag raam open gehad en hor eruit en kan ze nu nergens meer vinden :think:
ow en m’lena, ik heb wel een duidelijkere foto, maar die kan ik hier niet kwijt ivm te groot kb :?
Kan ook in een directe mail hoor, als je dat wilt. Ik ben gewoon benieuwd of ik er achter kan komen wat voor beesies het zijn.
En nee, een vogelvlo is het echt niet. Google er maar eens op.
ja ik had ook gegoogled en in had er ook mijn ernstige twijfels bij, die museumkever lijkt er meer op.
Ze zijn overigens ook weer helemaal verdwenen net als de vliegjes toendertijd na 1 dag alles wegjagen en zuigen en raam hele dag open :think:
En ik wil je graag mailen, maar heb je mailadres niet meer, zou je me die… , ow wacht ik weet wat, ik link hem anders gewoon vanaf mijn fb, ff kijken of dat lukt:
yep, gelukt, dezelfde maar dan groter, heb je hier iets aan? Anders heb ik nog wel andere fotos, dit zijn er 2 dacht ik maar twijfel of het er misschien zelfs geen 3 zijn.
Gevonden? Ik quote van een site:
Een verwant van de Museumkever is deze (vermoedelijke) Anthrenus pimpinellae.
Hieronder de beruchte Gewone Tapijtkever. Het is een zeer klein kevertje (slechts 1 tot 3 mm lang) met op de dekschilden een variabel patroon van witte en gelige vlekjes of bandjes. De kever is het gehele jaar aan te treffen, zowel binnenshuis als buitenshuis. Is met leer en textiel thans over de gehele wereld verspreid. De volwassen kevers zie je 's zomers heel veel op bloemen, 's winters heel vaak binnenshuis waar ze overwinteren. De larven leven van allerlei dood dierlijk materiaal: wol, leer en veren bijvoorbeeld en zijn in de vrije natuur vooral te vinden in oude wespennesten en verlaten vogelnesten. Binnenshuis worden vaak tapijten aangetast, maar ook veren en textiel. Het liefst eten de larven dode insecten. Ze kunnen dan ook insectencollecties volledig verwoesten. Wordt daarom in het Engels ook wel Museumkever genoemd. Overigens hoef je bij het zien van enkele dieren binnenshuis in de winter niet direct alarm te slaan. Meestal zijn dit overwinterende dieren die in het voorjaar naar buiten trekken. Duiken er echter heel veel op, bijvoorbeeld in een kast, dan moet je waarschijnlijk actie ondernemen. Benader dan een erkende bestrijder.
Die zwerft er hier ook af en toe wel eens eentje rond, heb altijd gewoon gedacht dat zo’n beestje even de weg naar buiten kwijt was ofzo, gewoon een kevertje.
Hé, waarom zie ik nou geen foto eronder staan?? Gisteren heb ik nog gekeken en stond ie er nog…! Dit is raar. Poging 2 dan maar?
En nou staat de foto wèl onder het bericht… Ik snap er niks meer van. Oké, 2x dezelfde foto dan. Sorry… :roll:
ja ze zouden het goed kunnen wezen. Ze waren weg en net zaten ze er weer ineens :think:
Nou ja snap het niet, maar hou het maar goed in de gaten en onze grote meid helpt me daar uitstekend bij
Wien, het ging hier niet om een enkel beestje, maar echt om veel, een enkel beestje denk ik ook van het zal wel, maar in deze dus niet.