Vitaminen tijdens zwangerschap

Hoi meiden,



Ik ben nu ruim zes weken zwanger en slik de ‘Multi Zwanger Worden’ capsules van Etos gewoon door omdat ik twee doosjes in huis had. Nu lees ik wat alarmerende berichten op internet, dat het misschien schadelijk zou kunnen zijn om hiermee door te gaan als je eenmaal zwanger bent.



Nu geloof ik niet direct dat het heel erg kwaad kan, maar voor mijn eigen gemoedsrust wil ik toch liever overstappen op een vitaminepreparaat speciaal voor zwangere vrouwen. Ik weet (naast foliumzuur) alleen totaal niet waar ik op moet letten en welke goed zijn.



Dus hierbij aan jullie de vraag: gebruik je een preparaat en zo ja, welke en waarom?



Alvast bedankt :slight_smile:

Je hebt heel veel soorten multivitaminen voor tijdens een zwangerschap die zijn allemaal goed. Ik gebruikte zelf davitamon omdat ik dat niet al te grote pillen vind, dat slikt makkelijk en het hoeft maar 1 keer per dag.



Het enige waar je in het algemeen op moet letten dat je weinig vitamine A mag. Dus weinig lever eten / leverworst etc en vitamine A zit ook nauwelijks in zwangerschapsvitaminen.

Je moet iig foliumzuur gaan slikken ( maar dat deed je misschien al?) verder zou ik me daarover laten informeren bij de drogist war je daarnaast nog kan gebruiken. Eerlijk gezegd heb ik nooit tijdens de zwangerschappen er wat naast geslikt alleen na de tijd, de mama capsules.

Al voor ik zwanger werd en nu ik ook zwanger ben gebruik ik van Orthica de Prena Fem.



Hier zit alles in, dus ook de foliumzuur en allerlei extra vitamines en mineralen (ben allergisch voor heel veel fruit, dus krijg niet genoeg binnen).



Het zijn softgels en ze zijn niet heel goedkoop, maar ik ben er super blij mee. En wat ik een voordeel vind is dat ze compleet natuurlijk zijn. (Ze komen bij de reformwinkel vandaan)

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!



Sennapen, foliumzuur zit inderdaad in het preparaat dat ik nu slik.



Marlous, (teveel) vitamine A is inderdaad niet goed. Dat wist ik al en zit gelukkig ook niet in het preparaat voor ‘zwanger worden’.



Tigru, volgens mij heb ik Prena Fem al eens aangeraden gekregen door de moeder van een vriendin. Ik was alleen de naam van het spul vergeten :oops: Het klinkt wel goed. Slik jij een of twee softgels per dag?

In ieder geval moet je foliumzuur slikken maar foliumzuur zit meestal ook al extra opgenomen in een multivitamine voor zwangeren. Dus dat moet je even checken.



Ik wilde ook een multivitamine gebruiken in mijn 1ste trimester en toen ik dat mijn huisarts vertelde kreeg ik van haar een nogal verschrikte en resolute reactie dat ik dat beter niet kon doen en daarmaa dan beter pas vanaf het laatste trimester kon beginnen.

Toen ik dit de gyneacoloog voorlegde vond zij dat een vreemde uitlating van de HA en zag het probleem niet. Volgens haar werden er echt geen dingen in multivitamines gestopt die schadelijk zouden kunnen zijn.



Dus ik vond het nogal verwarrende info.

Maar buiten foliumzuur behoor je eigenlijk alles gewoon uit je voeding te halen.

Dus als je gewoon gezond eet hoef je eigenlijk geen extra vitaminen te gebruiken.

Ik heb tijdens mijn zwangerschappen vitamine voor zwangere vrouwen van Davitamon geslikt. Bij mij heeft dat heel veel uitgemaakt, omdat mijn dochter een zeldzame stofwisselingsziekte heeft die al haar vitamine B6 opgebruikt. Onbewust heb ik mijn kind de eerste paar maanden van haar geboorte beschermd omdat ik juist die vitamine geslikt heb. Dus ik zou idd aanraden om vitamine speciaal voor zwangere vrouwen te halen!

Hii



Ik heb van de etos de capsules zwanger zijn. (zijn wel heel groot hoor) Ik slikte eerst alleen foliumzuur maar de vertiliteitsarts zei dat je tegenwoordig ook vitamine d moet slikken tijdens je hele zwangerschap.



Ik koop ze als ze op zijn van een ander merk. Vind deze niet heel fijn.

Ik slik de mama lijn van VSM, zowel de multivitaminen met foliumzuur als de visolie capsules (laatst genoemde zijn trouwens érg duur, maar goed, dat zijn m’n hormonen die denken dat die beter zijn :lol: )



Voel me een stuk fitter door deze multi.