Ik heb al gezocht , maar ik ben erg slecht met de zoekfunctie
Ik lees veel tegenstrijdige verhalen over het bijgeven van vitamine K bij borstvoeding.
Hoe zit het nou ? Moet je het nu wel of niet geven ?
Wij hebben het gewoon moeten geven ?
Alleen slechts de eerste 3 maanden ofzo :think:
Als je bv gaat geven moet je dat de eerste 3 maand geven. Dit is om het bloed dikker te maken…
Twee jaar geleden moest het in ieder geval wel, en inderdaad de eerste drie maanden. In fv is het al toegevoegd, dus hoef je het niet apart te geven.
Allereerst is het advies om borstgevoede baby’s de eerste 12 weken vitamine K te geven geen bindend advies, je moet dus helemaal niets
Vitamine K, nodig voor de bloedstolling, is een vetoplosbaar vitamine. Met name colostrum is zeer rijk aan vitamine K en voor rijpe moedermelk geldt: hoe vetter de melk, des te hoger het vitamine K-gehalte. Zeer frequent en effectief voeden zorgt ervoor dat een baby steeds goed toekomt aan de vette achtermelk en juist die melk levert veel vitamine K.
Als je puur naar borstvoeding kijkt, is het voor een gezonde, op tijd geboren baby van belang dat het borstvoedingmanagement goed is om ervoor te zorgen dat hij via de moedermelk voldoende vitamine K binnenkrijgt.
Het Voedingscentrum geeft de volgende algemene informatie over vitamine K: klik. Op bv.com is o.a. het volgende artikel te vinden:klik.
Overigens krijgen alle baby’s, ongeacht of het borstvoeding of kunstmatige zuigelingenvoeding gaat krijgen, vrijwel direct na de geboorte een eerste dosis vitamine K toegediend door de zorgverlener die de bevalling begeleidt.
Bij onze oudste heb ik eigenlijk helemaal geen bewuste afwegingen gemaakt en ben ik ‘gewoon’ meegegaan in de advisering. Tijdens mijn tweede zwangerschap heb ik me er meer in verdiept en heb ik ervoor gekozen om de eerste dosis in ieder geval te laten toedienen, maar pas nádat kleine man voor het eerst aan de borst had gedronken. Ten aanzien van het zelf suppleren heb ik het laten afhangen van het verloop van de voedingen. Omdat het aanleggen in het begin niet vlekkeloos verliep, heb ik enkele weken gedruppeld. Toen het voeden eenmaal goed op de rails was, ben ik al snel gestopt met vitamine K. Maar dat zijn dus mijn persoonlijke keuzes geweest op basis van info van verscheidene bronnen.