Vitamine K....nieuwe richtlijn?

Wordt er even niet wijs uit…

Vorige week al hier aan tafel discussie tussen kraam (die nieuwe richtlijn moest volgen) en verloskundige (die dat niet wilde omdat het nog niet officieel zou zijn) over de hoeveelheid vitamine K per dag…

Nu vandaag het CB op huisbezoek…en die kon niet meer dan zeggen dat ik zelf maar op de site van het voedingscentrum moest kijken…

Het ministerie van VWS heeft het volgende gezegd: http://www.vitamine-info.nl/nieuwsartikel/article/borstgevoede-babys-meer-vitamine-k-nodig-70/

dus dat zou idd betekenen ipv de 25 mg die ik nu geef sinds zondag, 5 keer zoveel naar 150 mg…

Wie weet hoe het nu precies zit, en wat doen jullie?

De kraam waarschuwde nog zo van…als je niet zeker weet of je de vit K al hebt gegeven die dag, dan beter overslaan ipv een dubbele dosis te geven…

er zit wel ook een verschil in geven he?

Die 25 is per dag… die 150 is 1x per week.

Hier werken ze dus wel al met die nieuwe dosering/richtlijn.

Is dus maar 1x per week 3 druppeltjes.

al lees ik het in dit artikel wel anders…

Ga even flesje pakken uit de kast :slight_smile:

Ik wist het niet. Maar op de website van het Voedingscentrum staat hetzelfde. En die spreken over een dagdosering van 150 mcg.

http://www.voedingscentrum.nl/nl/voedingscentrum/nieuws/nieuw-advies-vitamine-k-voor-baby-s.aspx?highlight=vitamine+k

Ik heb nog het “oude” advies gekregen. En ik kreeg inderdaad de waarschuwing van de verloskundige dat als ik een dosering vergat, ik de volgende dag geen dubbele dosering mocht geven. Dus om nou ineens de dosering te gaan zesdubbelen… :think:

Ze geven wel duidelijk aan wat een tekort aan vitamine K kan betekenen voor baby’s. Maar ze geven niet aan wat voor risico’s er kleven aan een te hoge dosering vitamine K. Zou je dan juist trombose kunnen krijgen bijvoorbeeld? :think:

Ik weet dus niet zo goed wat ik met deze informatie aan moet. Ik wil er eerst meer over weten voor ik ertoe over ga.

Elders op de site van het Voedingscentrum:

Aanvullend op de borstvoeding hebben baby’s de eerste 3 maanden dagelijks extra vitamine K nodig. Op advies van de Gezondheidsraad is de suppletiedosis verhoogd van 25 naar 150 microgram per dag. Deze hogere suppletiedosis is nodig omdat bij een kleine groep zuigelingen met een gestoorde vetopname de eerdere (lagere) dosering niet toerijkend was om bloedingen te voorkomen. Dit advies is op 8 februari 2011 overgenomen door de minister van VWS.

Er staat ook op site dat het niet bekend is wat de gevolgen zijn van een evt. overdosering.

Ik heb hierover al een paar weken voor Sanne geboren was gelezen in de Wij Jonge Ouders of Ouders van Nu. Het gaat erom dat voor de kindjes die de vitamine K echt nodig hebben, dat dan de lage dosis nog niks uithaalt.

Maar toen ik Sanne dus 5 druppels gaf, toen vroeg ik me dus echt af hoe ik 30 druppels op een lepel zou moeten krijgen. :think:

@Karine wrote:

Maar toen ik Sanne dus 5 druppels gaf, toen vroeg ik me dus echt af hoe ik 30 druppels op een lepel zou moeten krijgen. :think:

Hier werken ze dus al met het nieuwe protocol en krijgen we een andere dosis.

Maar dat is maar 1x per week 3 druppels :think:

Neem aan dat de concentratie compleet anders is als dat van de vitamine K die je 5 druppels per dag geeft.

Het ligt inderdaad ook aan de verpakking, het schijnt dat Davitamon de ‘inhoud’ van een druppel heeft aangepast, maar was net bij het Kruidvat weer uitverkocht dus heb de verpakking niet kunnen controleren…

Vandaag was mijn VK nog een keer hier, en we hebben beiden met verbijstering de aanpassing van 25 mg naar 150 mg per dag bekeken op de site van het ministerie van VWS. Zij laat het nu eigenlijk aan mij over wat ik doe, maar geeft aan dat als het CB de nieuwe richtlijn volgt, dat ik dat dan ook zou moeten…nog niks wijzer dus.

@Mandala wrote:

maar geeft aan dat als het CB de nieuwe richtlijn volgt, dat ik dat dan ook zou moeten…nog niks wijzer dus.

jij moet natuurlijk niks he :wink:

(overigens vroegen ze hier alleen: krijgt hij vit. K… niet hoeveel/ hoe vaak per keer).

Kijk vitamine K ben ik wel overuit… dat geef ik.

Hoe klein de kans ook dat net mijn kind een tekort op zal lopen doordat het te weinig uit de moedermelk haalt (want het zit er wel in)… dat risico nemen we toch maar niet.

Vanaf 3 maand gaan babietjes het zelf aanmaken in de darmen, dus vandaar dat je het dan niet meer bij hoeft te geven vraag me nu ineens even af hoe het zit met kv babietjes die het tot in elk geval 6 maand natuurlijk via de fles binnen krijgen… krijgen die dan niet structureel te veel?

Vitamine D hebben ze ook een richtlijn over/voor… en die volg ik niet.

Op sombere/donkere dagen geef ik de druppels.

Dagen zoals vandaag?

Dan dus niet.

Ik loop op een korte dag (woensdag en vrijdag) sowieso al 40 minuten (10 heen en 10 terug en dat 2x). Op de lange dagen is dat dus sowieso 80 minuten.

Een kwartiertje buiten in de zon met handen en gezicht zal voor voldoende natuurlijke vit. D aanmaak zorgen.

Tja is niet de richtlijn van het CB.

Heb het (wederom) toegelicht en ze maakten een aantekening en dat was het wel.

ben trouwens ook even op zoek gegaan naar overdosis vit. K

Ik kan daar niks vinden over gevaar voor de kleine (of voor een volwassene).

Het is een in vet oplosbare vitamine, dus niet in water oplosbaar (die je vaak weer uitplast). Maar in tegenstelling tot een aantal andere in vet oplosbare vitamines is er bij K dus geen aangetoond risico bij een ‘overdosis’.

Je hebt gelijk hoor…ik moet helemaal niks :wink:

Het gekke is dat volgens mij de pakken KV ook niet zijn aangepast…neem niet aan dat firma Friso en Nutrilon alle pakken ineens uit de schappen halen om de hoeveelheden vitamine K aan te passen…

Teveel aan vit D schijn je weer uit te plassen, dus dat is niet zo erg. Teveel aan vit K plassen ze niet uit, dus daar zit dan wel weer een punt.

Maar goed, ik vind het gewoon balen dat er zoveel onduidelijkheid over is, zelfs al is dit mijn 3e ukkie, toch is er weer iets waar je over na blijft denken en dat wil ik helemaal niet, ik wil gewoon genieten van elk dingetje dat hij doet :inlove: :inlove:

Wij moeten onze gezinnen met de nieuwe flesjes vir k terug sturen naar de winkel voor een oude verpakking.

Wij moeten dus als richtlijn de oude richtlijnen aanhouden (kraamzorg)

@marjolein98 wrote:

Wij moeten onze gezinnen met de nieuwe flesjes vir k terug sturen naar de winkel voor een oude verpakking.

Wij moeten dus als richtlijn de oude richtlijnen aanhouden (kraamzorg)

Dankjewel voor deze input! :thumbup: Ik hou gewoon de oude hoeveelheden aan.

Jij bent ook alweer ver zeg!

graag gedaan! Enneh nog gefeliciteerd :inlove:

Enneh ja hier tikt het klokje ook gewoon door :smiley:

Arielle krijgt per dag 4 mg (dat is dus: milligram, geen microgram) vitamine K, vanwege bemoeilijkte opname van vetoplosbare vitamine. Als wij deze dosis per ongeluk 2x zouden geven, is er nog niets aan de hand qua overdosering.

(sterker nog, we hebben eens per ongeluk 20x teveel van de vitamine A gegeven. ipv 0,05 ml hebben we toen 1 ml gegeven potjes verwisseld en zelfs toen was er geen man overboord…)

In de orale toediening van vitamine K die ze na de geboorte aan kindjes geven zit ook veel meer dan die 150 mcg, namelijk zelfs 1mg!

Daar kunnen ze dan een week op voort.

Overigens is deze nieuwe richtlijn qua vitamine K gehalte lager dan dat men in eerste instantie aangaf.

Ik zou me daar dan ook niet teveel zorgen over maken als je 1x een dagje dubbel hebt gegeven. Zolang je het maar niet structureel elke dag dubbel gaat geven.

Een tekort aan vitamine K is vele malen erger dan een enkel keertje een dubbele dosis krijgen.

Ik zou dus wel de nieuwe richtlijn volgen, omdat hij wel sinds 8/2 officieel is en een vitamine K tekort ergere schade kan veroorzaken dan een vitamine K overschot.

Wat ik ervan kan vinden is het niet bekend of je een overdosering kunt hebben van vitamine K.

meer info:

http://www.mijnkinderarts.nl/ziekten/bloed-en-afweer/stollingstoornis-vitamine-k-tekort.htm

Het advies om meer vitamine K aan borstgevoede kinderen te geven, berust op de problemen die kinderen met een opname stoornis van vitamine K hebben. Bij geheel of gedeeltelijke afsluiting van de galweg, of bij cystic fibrosis, is de opname gestoord. Een ernstige bloeding in de hersenen is daarom soms het eerste kenmerk van een door vitamine K tekort veroorzaakte stoornis van de bloedstolling. Kinderen kunnen hieraan overlijden of gehandicapt raken.
Een afsluiting van de galweg is soms te herkennen aan enige geling van de baby of aan wittige ontkleurde ontlasting, maar vaak ook is dit niet het geval en is een bloeding het eerste kenmerk.

Door de hogere hoeveelheid vitamine K hoopt men hiermee deze zeer ernstige bloedingen te voorkomen.