Vitamine D

Ik zit me eigelijk net te bedenken dat we Lotte al in geen tijden (zeg gerust maanden) meer Vitamine D druppels hebben gegeven. Ze krijgt iedere dag fruit en groente (ze heeft nog nooit patat o.i.d. op). Is dat zo’n ramp en moeten we het toch maar snel weer oppakken? Ze komt ook elke dag wel buiten.



Groetjes,



Viratine

tja eigelijk geen idee of het kwaad kan?? We geven Yara wel getrouw elke dag d`r druppeltjes. Ook komt ze elke dag buiten en eet ze gezond. Maar via cb hoorde ik dat je dat tot het vierde levensjaar moet gebruiken,maar kan je eigelijk niet precies vertellen waarom perse en wat er gebeurd als je het niet geeft.

Misschien iemand anders??

Ik heb hier ergens eens iets gelezen over vit. d. Als een kind een uur per week buiten is, ook in de winter als alleen het geziht in de buitenlucht komt neemt het lichaam al genoeg vit.D op.

Toch adviseerd het cb het wel… ik weet het ook niet. Thomas heeft het ook heel lang niet gehad, nu ik met Sem weer ben begonnen krijgt hij het ook weer.

Het is iig voor sterke botten, de huid neemt het op door de zon, kinderen met een donkere huid moeten daarom ook meer druppels hebben omdat hun huid minder absorbeert.

Vitamine D bevordert de opname van kalk, wat kinderen gebruiken voor hun botgroei. Omdat ze tot 4 jaar zo sterk groeien, raadt men aan extra vitamine D te geven. Het feit dat ze iedere dag fruit en groente krijgt, zegt niet alles omdat niet in alle soorten evenveel vitamine D zit. Ik denk dat ze het ook aanraden omdat kinderen misschien nu minder buiten komen dan vroeger?? Gokje van mijn kant, hoor.



Ik zou er weer mee beginnen, en zorgen dat je het ergens vast in je dag inbouwt, kun je het niet makkelijk vergeten. Hier krijgt Bo het bijv. altijd op het 1e hapje van haar toetje. In het begin vergaten we weleens een dagje, maar het is nu een gewoonte geworden.

Je moet het geven als je minder als 300ml opvolgmelk geeft.

Wij geven sinds kort dus ook vitamine d bij.

De meningen verschillen erover. Officieel adviseren ze dus bij te geven tot (ff uit mijn hoofd) 4 jaar, maar er zijn ook groepen die vinden dat kinderen voldoende uit zonlicht halen en dat het juist schadelijk is om bij te geven.



Ik volg zelf het advies van het consultatiebureau omdat ik er zelf niet uitkwam welke van de 2 nou goed of schadelijk is en vertrouw dan meer op de overheid.

Idd de meningen verschillen

Hier adviseren ze juist het altijd wel te doen (onafhankelijk van hoeveelheid melk of iets) omdat je in NL nooit genoeg vitamine D uit de buitenlucht kunt halen



Maar eerlijk gezegd vergeet ik het meestal ook :oops:



groeten

muts

Vreemd dat het niet eenduidig is. Hier adviseerde ze bij het CB geen vit.D te geven als ze meer dan 300ml melkprodukten kreeg, dus ook gewone melk en yoghurt meetellen!.

Maar in gewone melk en yoghurt zit toch helemaal geen vitamine D?

die reaktie had ik nog niet gezien, maar idd, volgens mij is de regel als ze minder van 300cc (opvolg)kunstvoeding krijgen

Geven jullie elke dag braaf de druppels vit D? Ik hoor er nooit iemand over en in mijn omgeving gebruikt niemand ze :think: Ik ben ze toch maar gaan kopen omdat we niet elke dag meer aan 300ml kunstvoeding komen en ik langzaamaan over ga stappen op gewone halfvolle melk.

Anne krijgt elke dag braaf haar vit D druppels. Ze komt elke dag buiten en drinkt zeker 400cc zuivel op een dag. Maar blijkbaar is dat niet voldoende en hebben ze die druppels nodig, dus krijgt ze ze. Ben pas aan mn 2e flesje begonnen, het staat op het aanrecht zodat ik het niet kan vergeten. Mijn moeder kan zich nog herinneren dat ik het ook kreeg, maar dan als tabletjes.

Hoi



Sebastiaan heeft ze nog nooit gehad.

Hij komt elke dag buiten (wandelen met de hond) en hij krijgt ongeveer 400ml groeimelk op een dag. Het lijkt mij dat hij dan wel genoeg binnen krijgt.



Groetjes,

Heleen

@Heleentje wrote:

Hoi



Sebastiaan heeft ze nog nooit gehad.

Hij komt elke dag buiten (wandelen met de hond) en hij krijgt ongeveer 400ml groeimelk op een dag. Het lijkt mij dat hij dan wel genoeg binnen krijgt.



Groetjes,

Heleen




Die groeimelk en dus ook opvolgmelk daar zitten die vitamines al in.

Het gaat ook pas op als je overstapt op gewone melk.