vitamine D niet nodig met borstvoeding?

Hallo,



Ik las dus gisteravond op borstvoeding.com dat je een baby die borstvoeding krijgt geen extra vitamine D druppels hoeft te geven :think:





Baby’s die borstvoeding krijgen moeten extra vitamine D krijgen

Niet waar!

Iedereen heeft vitamine D nodig. Bij kunstvoeding is het er in de fabriek aan toegevoegd. Maar de baby wordt geboren met een lever vol vitamine D en blootstelling aan de buitenlucht zorgt er zelfs in de winter voor dat de baby vitamine D krijgt van ultraviolet licht. De baby heeft niet veel blootstelling aan de buitenlucht nodig en hoeft niet elke dag naar buiten. Vitamine D is een vetoplosbare vitamine die in het lichaam wordt opgeslagen. In enkele gevallen (bijvoorbeeld als de moeder tijdens de zwangerschap een vitamine D tekort had) is het misschien verstandig om de baby vitamine D bij te geven. De baby aan zonlicht blootstellen vanachter een gesloten raam werkt niet om de baby meer vitamine D aan te laten maken.







Toch krijgen ze na de bevalling direct een ‘spuit’ met vit D en na een tijdje die 5 druppels per dag :eh: Wat is er nu juist?

Ik weet ook niet beter dan dat BV kinderen geen extra vit D nodig hebben…

Nou zitten er hier dames die veel meer weten over BV dan ik hoor :mrgreen:

En die spuit en extra druppels in de eerste tijd is dat niet Vitamine K wat ze krijgen ( heeft met de bloedstolling te maken geloof ik…) :think:

Ohja die spuit is vitamine k :oops:

Het wordt aangeraden om vitamine D en K bij te geven. Maar dat wil nog niet zeggen dat het absoluut nodig is :wink: Ik heb er voor gekozen het niet bij te geven. Je lichaam maakt vitamine D aan als je in de buitenlucht komt. Wij zijn ervoor gaan zorgen dat Leonie elke dag buiten komt (behalve als het een keer slecht weer is, maar dan gaan we de volgende dag wat langer). Hiernaast krijgt ze borstvoeding en eet ze gevarieerd, dus haar lichaam trekt het zonder extra druppels.

Vitamine K is omdat 1 op de 10.000 kinderen van zichzelf niet voldoende aanmaakt en dat zou voor stollingsproblemen kunnen zorgen.

Vitamine D krijgen ze in ons land met name aangeraden omdat het hollandse weer niet altijd toelaat dat de kindjes voldoende buitenkomen.

Minimaal een half uur per dag met handjes en gezichtje volledig in het daglicht. En dat redden veel kindjes gewoon niet.



Ik gaf in de zomer dus geen vitamine D maar in de winter wel.

Hier in Frankrijk ook vitamine D, vitamine K en zelfs fluor. Nu ben ik bij een kinderarts die meer met homeopathie werkt en zowiezo fluor liever niet doet, dus dat geef ik niet. Wordt dit trouwens in Nederland bijgegeven?

en vitamine D maar 2 druppels ipv 5.

Vitamine K mocht ik nu mee stoppen zei ze van de week (gelukkig want Noémi vindt t heel vies)

Ik kan me herinneren van ‘vroeger’ dat we altijd fluor bij kregen, maar nu niet meer. Zit dat niet in het drinkwater ofzo? :think: Of heb ik dat verkeerd begrepen?

zal best ook een deel in het drinkwater zitten, maar tegenwoordig voornamelijk in alle tandpasta’s en aangezien kinderen dat inslikken zit er daar ook minder in.

Ik was gestopt met de vit D omdat onze zoon veel buiten komt. Bij het cb raden ze aan om het toch te geven omdat vit D ook zorgt voor een goede bot structuur/opbouw??

Hiet werd aangeraden vit K en vit D te geven en ook zelf extra vit D te gaan slikken.



Met de vit K ben ik nu gestopt (raden ze aan tot 3 drie maanden)



Sanna krijgt nog wel de D druppeltjes en ik slik het zelf ook.

Ik zal het eens bij het Cb navragen wat ze er van zeggen bij bv.

(ik heb mazzel met een zwaar pro bv bureau :thumbup: )

Er was even sprake van dat het in het drinkwater zou gedaan worden, een antal jaar terug… is gelukkig niet gebeurd! (Hoewel een stel complotdenkers geloof ik nog steeds denkt van wel).

Fluor zorgt namelijk voor hardere tanden, maar ook voor botverharding… en dat is met kinderen in de groei niet zo wenselijk!


Ik was gestopt met de vit D omdat onze zoon veel buiten komt. Bij het cb raden ze aan om het toch te geven omdat vit D ook zorgt voor een goede bot structuur/opbouw??


Dat klopt: vitD is een voorwaarde voor de opname van calcium uit voedsel.
Maar je maakt het inderdaad zelf aan onder invloed van ultraviolet licht: als je voldoende buiten komt hoef je het dus niet bij te geven/nemen. Het is een vetoplosbare vitamine (net als K) en zoals ik net geleerd heb, zitten die wel in kleine hoeveelheden in de mm als je kindje maar genoeg vette 'achtermelk' krijgt. (was er niet laatst iets over dat voor- en achtermelk niet echt bestaan? Nou ja, de kraamzorg had het er in elk geval nog steeds over). Krijgt je kind genoeg borstvoeding en komt het genoeg buiten, dan is het dus niet nodig om bij te geven.

Bedankt voor jullie antwoorden! Heb besloten dat ze in de winter er nog 3 druppels bij krijgt en in de zomer niet, want dan zit ze elke dag zowieso buiten. Nu ook wel maar zit ze dik ingepakt dus is extra vitD denk wel goed.

Ik geef mijn dochter ook trouw die vieze vitamines (ze vind ze zooooooooo vies, arm kind!). Maar de K hoeft nog maar een maand geloof ik (tot 3 maanden toch?) en de D… tsjah… Mijn dochter komt elke dag ruim een uur buiten (zelfs met deze kou, arme baby, maarjah…de hond moet er ook uit). Maar ze ligt dan dik ingepakt in de wagen met de kap omhoog, moet ik dan nog D geven of niet???

mijn wijkverpleegkundige zei dat ook IK tijdens de bv periode vit D moet slikken…

en de beeb ook…



wat klopt daar volgends jullie dan van?



ik doe het overigens wel, maar heb het bij annemeindert nooit gedaan…





ik geef de kinderen overigens alleen D nu het zulk duister weer is… in het voorjaar gaat de D de kast weer in.

Ik heb het ook niet bijgegeven omdat ik las dat het op zich niet nodig was.



Van die K heb ik wel spijt.



Als Lev zich krabt, dan gaat het wondje niet erg snel dicht en het duurt lang voor de krasjes verdwenen zijn. Dus maar weer aan de K gegaan, zo van baat het niet…

Ik weet het niet 100% zeker Lydia, maar volgens mij heeft wondheling niks te maken met vit K. Het gaat om de bloedstolling, een stapje daarvoor dus. Als hij zou blijven bloeden en het heel lang duurt voordat het stolt, zou het K kunnen zijn (of 1 van de vele andere stollingsfactoren overigens).

Maar wondheling is meer een kwestie van celdeling van de huid volgens mij…?

NA 3 maanden maakt je kindje zelf voldoende vitamine K aan, dus dan nog geven heeft geen zin. Sommige vitamines kun je zelfs teveel van krijgen, dus ik zou niet zomaar die vitamine K geven na de eerste 3 maanden.

Krijg je vitamine D en K via de huisarts o.i.d. of kun/moet je ze zelf kopen?



Liefs Moirah