Vitamine D en K bij flesvoeding?

Sinds een paar dagen zijn wij volledig overgestapt van borstvoeding naar flesvoeding (nutrilon 1 standaard). Jill heeft de eerste 2 weken volledig BV gehad, daarna een paar dagen flesjes om en om (de ene fles afgekolfde melk en de volgende fles Nutrilon) en nu dus alleen nog maar Nutrilon.

Wat ik mij nu afvraag: moet ik gewoon doorgaan met het geven van de druppeltjes vitamine D en K?

Ik heb op internet gezocht, maar krijg behoorlijk veel tegenstrijdige antwoorden. De ene site zegt dat dat alleen nodig is bij BV omdat het tegenwoordig al in flesvoeding zit verwerkt, en de andere site zegt juist het tegenovergestelde. Het CB kan ik maandag pas weer bellen, das geen ramp natuurlijk, maar ik ben toch wel heel nieuwsgierig hoe jullie hierover denken?

Volgens mij kun je met K stoppen.

K wordt toegevoegd aan flesvoeding en zit niet in borstvoeding, en om problemen met de bloedstolling te voorkomen wordt ouders van hele jonge zuigelingen die alleen BV krijgen geadviseerd K-druppeltjes te geven.

D weet ik niet zeker… ik weet wel dat het lichaam alleen vitamine D aanmaakt onder invloed van zonlicht, en dat donkere kindjes ook vitamine D-supplementen aangeraden worden in de zomer. Maar in hoeverre het aan de FV toegevoegd wordt weet ik niet… zou je even moeten kijken op de ‘ingredientenlijst’.

Maar dit kun je natuurlijk ook gewoon aan de CB-mevrouw vragen, die weet er vast nog meer van dan ik :).

Hier vanaf het begin af aan flesvoeding gegeven en geen extra vitamines toegevoegd hoor :wink: . Ik geloof dat D moet als je minder dan 2 flessen op een dag geeft, maar daar zijn we hier nog niet aan toe, dus bij het CB ook nog niets over gehoord.

Niks bijgeven, het zit erin verwerkt.

Met allebei stoppen, dat is aan de flesvoeding toegevoegd. Pas als je kindje minder dan 300 ml opvolgmelk drinkt (rond 1e jaar) geef je weer vitamine D erbij.

@Jippie wrote:

Met allebei stoppen, dat is aan de flesvoeding toegevoegd. Pas als je kindje minder dan 300 ml opvolgmelk drinkt (rond 1e jaar) geef je weer vitamine D erbij.

Jep sluit ik me bij aan :wink:

oke bedankt dames!! :thumbup:

Staat toch ook duidelijk op het pak aangegeven :think:

ja daar staat idd op dat het erin zit, maar ik ben nog maar een leek he :oops: wist dus niet of ik de vitamientjes nog bij moest blijven geven (gaf hiervoor borstvoeding, afgekolfd, en toen moest 't uiteraard nog wel)

Maar ik weet 't inmiddels, bedankt meiden :thumbup: