Vitamine B12 tekort.

Wie heeft er ook ervaring met vitamine b12 tekort?



Ik vraag me van anderen af die het ook hebben (gehad) hoe het is ontstaan, wat je klachten en bloedwaarden waren, hoe het is behandeld en of dat heeft geholpen?



Ik heb op eigen initiatief ongeveer een maand geleden, tijdens een routine onderzoek ijzerprikken ook gevraagd of de gyn b12 mee wilde nemen. Dit deed ze niet, dus ben ik zo brutaal geweest tegen de assistente te zeggen dat de gyn het vergeten was, waarop zij het alsnog heeft ingevuld alvorens ik bloed liet afnemen.

Toen ik belde voor de uitslag kreeg ik te horen dat alles binnen de waardes was alleen ijzer was ietsje te laag. Ik heb even de waarde gevraagd en mijn b12 bleek 159 te zijn. Daarna ben ik gaan googelen en las dat het tussen de 150 en 800 moet zijn, die van mij is dus vrij laag.



Ik herken mezelf in veel symptomen, maar heb er in eerste instantie niks mee gedaan. Toen afgelopen weekend mijn tong helemaal kapot ging was de maat vol en ben ik gister op aanraden van een vriendin, die zelf ook een tekort op de ondergrens heeft, toch naar de huisarts gestapt.

Deze nam mijn probeem gelukkig serieus en vond zelfs elke waarde onder de 200 veel te laag. In mijn geschiedenis stond (zonder dat ik het wist) dat ik een paar jaar geleden 161 had, zoals het lijkt dus een chronisch te kort. :frowning: . Ik heb meteen een injectie gehad en moet volgende week weer terug voor een 2e injectie en direct daarna de waarde laten meten in het zkh. Ik ben benieuwd wat de arts daarna gaat doen. Volgens een behandel protocol zou je er 10 mogen krijgen in 10 weken, maar ik denk zelf dat het bij 2 blijft. Ik ben nu ook zwanger en het schijnt ook niet bevordelijk te zijn voor de ontwikkeling van de baby. Een van mijn kinderen heeft een ernstige ontwikkelingsachterstand als baby gehad, de kans bestaat dat dit ook door tekort komt. Erg vervelend gezien ik nu ook zwanger ben, ben ik daar ook een beetje bang voor dat het weer gebeurd.



Klachten die ik heb zijn:

  • Al jaren lang moe, weinig energie, heb steeds rust nodig om de dag door te komen, terwijl ijzer vaak wel goed is.
  • Een kapotte tong
  • extreme vergeetachtigheid, niet op bepaalde woorden kunnen komen
  • altijd koud
  • vaak trillende oogleden
  • raar gevoel in handen en voeten.
  • Gewoon niet lekker in mijn vel.



    Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

    Ik ben overigens geen vegetariër ofzo… dus daar ligt het niet aan.

Mar, zie het topic bij ziekenboeg :wink: :-*

Marda, ik zie dat je de weg naar ziekenboeg al gevonden hebt (zag je vraag daar staan).

ik sluit deze dan ook.



groetjes

Gerda