Ik heb al jaren fibromyalgie maar wil mij toch gaan laten prikken op B12 tekort.
De symptomen lijken zó veel op elkaar!
Maar mijn ha is niet zo van de dingen uittesten :roll: Dus waar moet ik om vragen?
Echt alleen naar B12 of ook laten prikken op meer?
Groetjes Marieke
En kan het trouwens dat het na je zwangerschap erger wordt? Het lijkt nu nl zoveel erger dan voor mijn zwangerschap…
vitamine slikken om B12 beter op te laten nemen, helpt niet als je spuiten krijgt. Je lichaam kan nl. niet zelf B12 aanmaken, dus maakt het ook niet uit wat voor vitaminen je slikt.
Het enige helpt is gewoon je prikken halen en bij mij merkte is pas verschil een half jaar na de eerste spuit. Je lichaam heeft even tijd nodig om te herstellen.
En … B12 tekort oplossen, lost niet alles op hè :-* Ik schoof ook alles op een B12 tekort en de spuiten hielpen wel enigzins, maar bij mij bleek de stressfactor de meeste problemen te veroorzaken. Het duurde even voor ik dat door had. Ik zat continu bij de dokter … stress… echt niet, het moet iets lichamelijks zijn die het veroorzaakt. Dus niet …stress kan je echt ziek maken. Ik zat continue te hyperventileren, kreeg angstaanvallen, was overbezorgd, kon niet slapen, mijn haren vielen uit, ik had hartkloppingen, overal spierpijn, krampen, hoofdpijn, duizelig en nog veel meer. Ik ben nu een jaar verder nadat ik dit zelf in zag en nu pas gaat het veel beter met me.
Dus … heb je een tekort, zorg dat je je spuiten krijgt en geef het even een half jaar de tijd. Heb je dan nog klachten … ga bij jezelf eens na of er toch niet een andere oorzaak kan zijn.
@dolfijntje12 wrote:
Ik heb al jaren fibromyalgie maar wil mij toch gaan laten prikken op B12 tekort.
De symptomen lijken zó veel op elkaar!
Maar mijn ha is niet zo van de dingen uittesten :roll: Dus waar moet ik om vragen?
Echt alleen naar B12 of ook laten prikken op meer?
Groetjes Marieke
En kan het trouwens dat het na je zwangerschap erger wordt? Het lijkt nu nl zoveel erger dan voor mijn zwangerschap…
De twee lijken inderdaad erg veel op elkaar. En het kan zeker erger worden na een zwangerschap.
Wat je zou moeten laten prikken is vitamine B12, B6, folium en ferritine.
Deze hebben allemaal met elkaar te maken.
Laten testen kan nooit kwaad. Dan kan je het voor jezelf uitsluiten en je neerleggen bij je diagnose óf je hebt dus een verkeerde diagnose en moet je ermee verder. Succes!
groetjes Judith
Idd ik slik dus ook niks bij…heb lang vitmine B 12 tabletten geslikt maar mijn lichaam neemt het niet op…verder eet ik genoeg fruit en groente…dus slik niks bij…
Ik krijg de spuiten om de 3 weken nu,en heb er nu net de vierde gehad…denk dat ik na een spuit of 7,8 pas wt verschil ga merken…ben ook nog steeds erg moe,maar merk nu met vlagen dat ik af en toe wat meer energie krijg…en niet meer van die zuuraanvallen in mijn spieren…
Juultje, je lichaam maakt inderdaad niet zelf B12 aan. Maar om de injecties goed te laten werken is het belangrijk dat de b6, folium en ferritine ook goed zijn. Vandaar het bijslikken van een multi als ondersteuning.
Zo wordt dit toch uitlegd bij Stichting B12 tekort in ieder geval.
Niet dat je denkt dat ik eigenwijs wil zijn :mrgreen:
En stress is zeker een faktor. Maar dat speelt bij mij niet. Ik heb geen hartkloppingen, geen angstaanvallen, geen hyperventilatie, kan juist heel goed slapen. Bij mij is het echt ontzettend moe zijn echt te pas en te onpas in slaap vallen en verzuring van de spieren als hoofdklachten en dan nog wat randklachten eromheen.
Ik heb al eens een burnout gehad en toen had ik dus mega veel stress.
Als ik dus stressklachten heb, herken ik die gelijk. Heb indertijd met hulp van een psycholoog er al veel aan gedaan om stress te handelen. En dit is erg goed gelukt. Was eigenlijk simpelweg een kwestie van een andere gedachtengang hebben in mijn geval.
Ik wil je ook geen stress opleggen hoor :mrgreen: Het was alleen even een tip.
Mij is door de ha verteld dat je de B12 anders opneemt. De spuit wordt in een spier gezet en vandaar uit neemt je lichaam het op. Het heeft dan geen zin om extra vitaminen te nemen om dit te bespoedigen, want de B12 komt nooit in je maag of darmen terecht wat normaal wel gebeurd. Normaal gaat het vanuit je darmen je lichaam in en dan helpen extra vitaminen om je lichaam het beter vanuit je darmen op te laten nemen. Maar met spuiten werkt het allemaal wat anders en zouden de extra vitaminen geen zin hebben. Maar het kan wel helpen als je andere tekorten hebt. Zo is het mij uitgelegd en ik vond het wel logisch eigenlijk.
Wat mij wel hielp was magnesiumtabletten. Niet om je B12 beter op te laten nemen, maar het helpt wel tegen spierkramen. Ik nam een combi van magnesium en calcium. Na een week of twee gaat het werken.
Succes met de prikken en … even geduld hebben, het echte effect komt pas na een paar maanden.
Geduld is een schone zaak hè. Er zit niets anders op denk ik.
Ik moet maandag toch naar de ha voor een prik. Zal het daar ook nog eens vragen.