Vitamine B12 tekort wie heeft dit ook

Ja wij komen ook naar de meeting maar natuurlijk weer zonder Q hij is dan bij zijn papa dat weekend, had al gevraagd of ik hem mee mocht nemen maar zijn moeder dus Q zijn oma is dan jarig dus helaas. Maar wij moeten wat plannen hoor

ja is toch wel es tijd he mariel, hm maar es even over na denken wanneer dan past.

Vriendje is straks 14 dgn weg dus ik heb wel even tijd za,naast het oppassen dan

Ik heb gisteren mijn B12 injevtie weerg ehad en voel me een stuk beter, viel ik vorige week steeds bijna neer… gek eig he dat het zo impact heeft op je dingen :think:

bloeduitslagen zijn allemaal goed, HB van 9.4 en b12 500…

Ik mag wel even vaker mijn b12 halen dus over 2 week weer, dan over 3 week en dan over 4 week weer en dan gewoon maandelijks…

En dan bij de gyn overleggen wat ik met die bloedingen moet.

EN waar die moeheid en duizeligheden vandaan komen dan … k heb geen idee…

De ha opperde ook nog door de ontstekingen op mijn rug ( bijwekring medicjn tegen vloeien in JAnuari , had ik acne gekregen en dat is geheel gaan ontsteken en heb ik nu ooknog…)

Hij zegt jou lichaam is natuurlijk wel constant aan het werk en ook das vemroeiend… maar er iets aan doen? Vooralsnog niks…

het vloeien moet stoppen en de ontstekngen weg,maar nu no ggeen oplossingen voor.

verder iig geen gekkigheden… :thumbup:

Heel gek vind ik dat ik moet zeggen ik merk het soms nog niet echt zou op dit moment elke dag wel een spuit willen. Maar mijn b12 was ook 42 toen ik begon erg laag dus.

Fijn dat jij je zo goed weer voelt

Mijn waarde hoor ik morgen weer…laat het zelf om de 2 weken prikken,dit omdat ik pas 15 sept in het ziekenhuis terecht kan…ik ga in Groningen…

Mijn waarde zat op 76 toen ik begon met spuiten…helaas maar 6 gehad…mijn waarde schommelt nu,neemt eingelijk alleen nog maar af…nu maar afwachten of ze in het ziekenhuis ook vinden dat ik alleen maar een vitamine B 12 tekort heb…samen met mijn meniere dan he…maar het kan best zijn dat als de vitamine op orde is ik ook minder duizelingen heb daardoor…het is en blijft een ingewikkeld verhaal hoor…

Hoi dames,

Hoe is het inmiddels met jullie B12?

Hier gaat het heel goed. Ik krijg nu elke 4 weken een prik en voel me eindelijk maar toch goed. Heb geen dipjes meer. Alleen mijn haar wil nog niet zo groeien. Althans… Mijn wenkbrauwen zijn weer terug op volle sterkte :lol: :lol: maar mijn hoofdhaar nog niet :cry: Wel kleine plukjes die als stekels ophoog staan maar ik heb het idee dat dat nog steeds weer uitvalt.

Nu ik me zo goed voel is het me des te duidelijker hoe erg ik me gevoeld heb. Ik kon echt niet meer dan zitten en lezen. Geen boek ofzo maar een beetje ronddwalen op Kok, of tijdschriften. Ik was ook echt heel erg somber en depri.

Ik weet niet wat het leven nog voor me in petto heeft maar ik weet nu dat ik veel eerder aan de bel trek. Dat zo iets simpels als B12 je leven zo op zijn kop kan zetten zeg.

Groeten Ariel

Stom he dat b12 dat dus met je lichaam doet, ik kan nu eindelijk toe met 1 spuit in de 4 weken. Heb heel lang nog om de week gehad, maar ik voel me nu steeds iets lekkerder in mijn vel komen te zitten.

Ook nog mega last hoor van haaruitval, vind ik nog steeds heel erg.

Ik merk het ook echt wanneer ik erweer aan toe ben, zo apart.

Fijn dat jij je ook eindelijk lekkerder gaat voelen.

Mijn waarde zit al een aantal weken op 231…vandaag heb ik opnieuw laten prikken dus ik ben benieuwd…

maar voel me beter,niet meer zo heel erg moe,mijn haar valt niet meer uit,de duizelingen worden minder…

Alleen de pijn in mijn gewrichten blijft…als mijn waarde vandaag weer goed is moet ik naar de reumatoloog,om te testen op fybromyalgie…

Ok Nomi dat is iets minder hopelijk is dat het niet.

Hallo allemaal,

Zoals sommigen onder jullie weten heb ik vele miskramen gehad en 1 verlies van ons dochtertje met 23 weken.

Na vele onderzoeken bleek dat ik een te laag b12 had. Maar volgens de huisartsen lag dit tussen de normaal waarden. Hier moet je dus nooit vanuit gaan als je wel de bijbehorende klachten hebt. Ik blijk hier al jaren last van te hebben minstens 10 jaar.

In het ziekenhuis is er een onderzoek gedaan naar antistoffen voor instrinsic factor. Deze bleek positief te zijn. Dit houdt in dat mijn maag en darmen geen b12 meer opnemen. B12 tekort ook wel bekend onder de naam de ziekte Addison-Biermer. Ik ben hier zeer waarschijnlijk al jaren behoorlijk ziek van geweest en is dit ook de reden geweest van de vroeggeboorte van onze 1e dochter de 9 miskramen en de doodgeboorte van mijn 2e dochter.

Neem deze ziekte, want dat is het, zeer serieus, je kunt er namelijk zwaar gehandicapt van worden maar zelfs de dood tot gevolg hebben. Artsen zijn nog steeds niet goed op de hoogte van deze ziekte en houden stug vast aan randwaarden. Medewerking van huisartsen is zeer moeilijk te krijgen… Ik heb hier een site waar je terecht kunt voor meer informatie en vragen hier heb ik heel veel aan gehad om uiteindelijk de onderzoeken te krijgen die noodzakelijk waren… Inmiddels zit ik op 2 injecties per maand die ik van mijn echtgenoot in mijn bilspier gespoten krijg. Nu in zwangere toestand heb ik 1 injectie per week nodig.

Neem het serieus want het is echt een ernstige ziekte. http://home.hetnet.nl/~hindrikdejong/index.html

Klachten bij een b12 tekort zijn.

• Glossitis (pijnlijke tong, z.g. biefstuktong, vooral bij scherp en gekruid eten en zure dranken en bij tandenpoetsen; ontstoken en/of bloedend tandvlees; aften, ijzer-/metaalsmaak)
  • Raar gevoel in de voeten (gevoel van op vilt, watten of kussentjes te lopen, “mieren lopen”, het oppervlaktegevoel is verstoord, branderig gevoel op de huid)
  • Psychische problemen (van prikkelbaarheid/“kort lontje”, stemmingswisselingen en onredelijkheid tot ernstige psychische klachten, paniekaanvallen en suïcidaal gedrag)
  • Concentratie problemen (niet helder meer kunnen denken, wattenhoofd, sufheid)
  • Tintelingen (eerst in de voeten en handen en later ook in benen, armen en gezicht “onder stroom staan”; ook doof gevoel in handen en voeten, trillende handen)
  • Bloedarmoede, soms weinig of niet (flauwvallen, droge huid, bleekheid, geelverkleuring huid en oogwit, hyperpigmentatie, spontane blauwe plekken)
  • Duizeligheid
  • Moeheid (soms heel erg moe)
  • Slaperigheid (veel slaap nodig hebben, zomaar spontaan in slaap vallen)
  • Benauwdheid op de borst (angineuze pijnen, hartkloppingen, versnelde hartslag, kortademigheid)
  • Het koud hebben(soms ook een branderig gevoel op de huid)
  • Zwaar en stijf gevoel in de benen (pijn in de heupen)
  • Spierpijn (spierpijn, is na inspanning erger dan voorheen, soms ook spierkrampen, krachtsverlies)
  • Fasciculaties (spiertrillingen, samentrekking van een klein deel van een spier, onwillekeurige bewegingen, onrustige benen)
  • Pijn (o.a. in rug, handen, polsen, heupen en knieën)
  • Ontstekingen in het spijsverteringskanaal(tot aan darmperforatie toe)
  • Misselijkheid (geen trek, onbestemd gevoel in de maagstreek)
  • Diarree (met enige regelmaat)
  • Ataxie, verminderde positiezin(onstabiele gang, dronkemansgang, tot helemaal niet meer kunnen lopen, onverklaarbaar vallen of zomaar iets uit de handen laten vallen)
  • Gewichtsverlies (verlies van eetlust, verlies van smaak/reuk)
  • Afasie (problemen met spreken, verkeerde woorden gebruiken, niet op het juiste woord kunnen komen, met “dubbele tong” praten)
  • Problemen met de ogen (optische neuropathie, wazig zien, gezichtsvelduitval)
  • Gehoorproblemen (oorsuizingen, vervormd geluid) Is enkele keren gemeld
  • Haaruitval,brokkelige nagels
  • Hypertone blaas (plas niet op kunnen houden)
  • Hoofdpijn/migraine
  • Infecties (een verhoogde kans op vaginale- en urineweginfecties)
  • Menstruatieproblemen (onregelmatig, soms wegblijvend, onvruchtbaarheid, miskramen, fout-positieve PAP-uitstrijk)
  • Dementie (geheugenverlies)

Als je nog vragen hebt of iets meer wilt weten ik ben inmiddels redelijk op de hoogte van de ziekte misschien dat ik je kan helpen.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben…

Groetjes Patricia

Ik zie dat ik vorig jaar juli in dit topic heb meegeschreven.

En ik heb dus wel degelijk een vitamine B12 tekort.

Ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen dat de huisarts er op getest heeft. Mijn hb was 8,4 en mijn b12 was laag normaal, zijnde 165.

Heb vanochtend de derde spuit in mijn bil gehad. De eerste twee waren ook in mijn bil, maar deze derde deed gemeen pijn zeg. Deze werd door de praktijkondersteuner gezet en de eerste twee door de assistente.

Maar die doet het dus niet meer omdat ze daarvoor dus een praktijkondersteuner hebben aangenomen :?

Ik voel lichte verbetering van mijn klachten. Niet zozeer de vermoeidheid, maar mijn benen zijn iets minder pijnlijk. Mijn haar valt helaas nog steeds bij bosjes uit :?

De klachten komen na 5 tot 6 dagen weer terug. De eerstkomende tijd dus nog 1 keer per week blijven prikken en dan verder zien.

Daarnaast heb ik ook nog lactose intolerantie, wat wijst op een opnameprobleem in mijn darmen.

Ik zit dit eens te lezen en vraag me nu toch wat af… :think:

Ik ben laatst bij de reumatoloog geweest en kreeg te horen dat ik FM heb. Ik vroeg hem nog of ik getest moest worden op B12, maar volgens hem was dit niet nodig, omdat mijn HB 8.2 was.

Hier lees ik dat je dus helemaal geen laag HB hoeft te hebben voor een B12 te kort… Zou ik nu toch eens aan de huisarts moeten vragen of ze willen testen?

Zou het zeker even laten doen Becca… kan geen kwaad… Je moet dan volgens mij ook folaat (foliumzuur) en B6 laten prikken.

@Becca wrote:

Ik zit dit eens te lezen en vraag me nu toch wat af… :think:

Ik ben laatst bij de reumatoloog geweest en kreeg te horen dat ik FM heb. Ik vroeg hem nog of ik getest moest worden op B12, maar volgens hem was dit niet nodig, omdat mijn HB 8.2 was.

Hier lees ik dat je dus helemaal geen laag HB hoeft te hebben voor een B12 te kort… Zou ik nu toch eens aan de huisarts moeten vragen of ze willen testen?

Wat een onkunde van die man. Het kan trouwens ook nog maar zo zijn dat je geen FM hebt, maar een vitamine B12 tekort. De twee lijken qua symptomen heel erg op elkaar, waardoor heel vaak een verkeerde diagnose wordt gesteld. Mijn hb is 8,4 en toch heb ik een tekort.

Door die verkeerde aanname wordt maar liefst dertig procent van de diagnoses gemist. :wall:

Ik zou het zeker bij de huisarts laten testen. En inderdaad ook je B6 en folium en ferritine!

Meer info kun je vinden op de site van Stichting B12 tekort en Hendrik de Jong. Voor mij echte eye openers.

he getsie… ik ben zo eens aan het lezen enik heb toch wel veel van die symptonen of gehad die ik nooit wist te plaatsen en mijn ha ook niet… :think:

Gauw laten testen,bloed prikken en specifiek op B 12laten testen…

Ik krijg nu elke drie weken een spuit in mijn bilspier en ga nu heeeeel langzaam merken dat het iets gaat werken…ik kom niet van de spuiten af,mijn lichaam pakt de vitamine niet zelf meer op…maar ik ga huppelend naar de arts hoor voor de spuiten…

Nomi, hoe lang ben jij al aan het spuiten?

Ik heb er nu 4 gehad en voel me zwaar piep

Het wordt alleen maar erger. Heb vandaag gejankt van de pijn in mijn benen. En de halve middag geslapen.

Ik weet dat beginverergering erbij hoort, maar wanneer zou ik verbetering moeten gaan merken?

Slik jij er nog iets naast, multivitamine ofzo?

groetjes Judith

Judith,

Krijg je de oplaaddosis? dwz 10 spuiten in 5 weken tijd? Dat is de enige echt juiste manier om te beginnen. Zlef heb ik dat ook gehad. Pas bij 7 spuiten merkte ik er een ietsie pietsie van. EN toen ik er echt iets van merkte was de laatste spuit aan de beurt… Toen mocht ik elke 2 maand 1 van de huisarts. En was ik binnen 2 weken ( zelfs wel eerder) terug bij af… Na een lang gevecht met de internist en huisarts krijg ik nu ongeveer een jaar om de 28 dagen een prik. Dat blijft ook zo de rest van mijn leven. Hoewel het best zo kan zijn dat ik ooit durf te proberen om het een paar dagen op te schorten. Nu zeker niet. Ik voel me nu fit.

Als je extra multivitamine slikt en daar zit ook folium in dan heb je kans dat alle symthomen echt erger worden tot je B12 op een aanvaadbaar nivo zit. Op dit moment is het beter om alleen de B12 te prikken. Op de juiste manier. Over een poosje kun je er eventueel een multi bij gebruiken.

Ik heb veel gelezen bij de b12stichting en de site van hindrik de jongh.

Voor de pijn in je benen zou ik er gewoon een ibu ofzo tegen aan gooien. De oplaaddosis moet je gewoon door. En dan zou het het ideaalste zijn om op gevoel te prikken. Dus als je 's morgens merkt dat het verslechtert. ( want dat voel je direct) dat je dan dezelfde dag nog een prik mag halen. Uiteindelijk kom je dan vanzelf op 4 weken of zelfs wel 8 weken. ( al kan ik me dat laatste ook nog niet voorstellen. )

Becca, mijn hb was ook altijd goed. Maar toch had ik een groot ijzertekort. Zodanig zelfs dat het niet op te lossen was met pillen. Ik heb een ijzerinfuus gehad 3 x. Dat heeft ook heel veel goeds voor mij gedaan. B12 staat er ook echt los van hoor.

Dat haaruitval is echt heel vervelend. Ik heb er ook erg last van. En doorat het bij mij erg lang al duurt zijn de haarzakjes “lui” geworden waarschijnlijk en groeit het haar niet meer aan. Nu ahd ik al geen volle bos maar nu is het boven op mijn hooft echt dun :cry: Dat levert stress op en van stress gaat je haar ook weer uitvallen… Ik wordt er niet vrolijk van. Maar gelukkig voel ik me wel fit :smiley:

Hoi Ariël,

Ik ben lid van genoemd forum :wink:

Ik lees er ook veelvuldig.

Maar het is best lastig vanwege tegenstrijdige berichten.

Ik heb juist gelezen dat je wel een multi erbij kunt slikken omdat b6, folium en ferritine de opname van b12 ondersteunen.

Ik heb begrepen dat de oplaaddosis 10 spuiten is. En dan of 5 weken lang 2 spuiten per week of 10 weken lang 1 spuit per week. Ik heb de laatste variant. Na de oplaaddosis mag ik op gevoel gaan spuiten gelukkig.

Maar het moet wel de intentie zijn, dat ik ga afbouwen naar minder vaak als een keer per week.

Ik slik op het moment nog geen multi erbij, dus daar kan het niet aan liggen.

Inmiddels heb ik na mijn post al gelezen dat beginverergering heel normaal is en sommige mensen zelfs pas na 20 spuiten verbetering merken. Ik zal er doorheen moeten bijten helaas.

Ga morgen nog wel even magnesium halen. Dit helpt tegen de pijn in mijn benen en kan verder geen kwaad heb ik begrepen.

Als je b12 op peil is is het inderdaad niet verkeerd om multi te slikken maar als het nog niet op peil is werkt het averrechts. Dat is wat ik zelf ervaren heb maar ook wat ik gelezen had op dat forum.

In de buisluiter van de b12 staat toch dat je de oplaaddosis in 5 weken tijd moet krijgen ? Maar goed, als het jou bevalt om het zo te doen dan is dat ook okee toch? :thumbup:

een b12 tekort is heel lastig omdat het door veel artsen en internisten niet echt erkent wordt. En met name als je b12 laag/normaal is.

Ik voel me nu echt veel beter. Kan me niet meer voorstellen hoe zwaar alles was in die jaren dat ik nog geen b12 kreeg. Nu heb ik ook ee trage schildklier en dat geeft ook veel klachten. Maar ook dat is onder controle.

Nu nog mijn haar :?