Visolie

Werd het een tijdje terug niet aangeraden om visolie te slikken tijdens de zwangerschap?

Wie weet er of dit dan gedurende de hele zs goed is, of is er een bepaalde periode die belangrijk is?

Is er een bepaald merk wat aan te raden is, of is de kwaliteit vergelijkbaar?





Alvast bedankt voor het meedenken!

Visolie bevat bepaalde essentiele vetzuren die je zelf niet aan kunt maken en dus uit je voeding moet halen (vandaar het advies van 2x pweek vette vis). Helaas krijgen we ze niet voldoende binnen met onze voeding (althans de meeste mensen niet). De baby heeft deze vetzuren nodig voor een goede ontwikkeling van de hersenen en onttrekt ze daarom aan jouw lijf. Je moet dus bijslikken om voldoende over te houden voor jezelf en de baby.

Deze vetzuren spelen daarnaast ook een rol bij het niet-ontstaan van ontstekingen, een gezonde menstruatiecyclus en hormoonhuishouding etc.



De meningen over visolie zijn verdeeld. Er zijn mensen die zeggen dat alleen visolie ‘goed’ is; anderen zeggen weer dat je het (bijv als vegetarier) ook prima af kunt met plantaardige olien zoals teunisbloem, borage of lijnzaadolie.

In feite komt het erop neer dat ze allemaal omega 3, 6 en 9 bevatten en allemaal in verschillende verhoudingen. Ik ben er zelf van overtuigd dat verschillende personen, verschillende tekorten hebben en dus ook verschillende olien zouden moeten nemen. Het is wel moeilijk om uit te zoeken welke olie voor jou het meest geschikt is.



De hersenen van de baby vragen vooral de laatste drie maanden van de zw deze vetzuren, dus dan is het extra belangrijk in elk geval een oliesupplement te slikken. Maar voor zover ik weet mag het daarvoor ook al, sommigen zeggen gedurende de gehele zw, andere zeggen vanaf het tweede trimester.



Qua merken ben ik toch wel voorstander van een goed, betrouwbaar merk ipv de goedkopere versies van de drogist. Zelf heb ik het verschil heel duidelijk gemerkt bij teunisbloemolie.

Ik zou wat betreft visolie ook zeker naar de natuurwinkel gaan en daar kijken of je erachter kunt komen waar de vis vandaan komt; aangezien ook gifstoffen (zoals bijv PCB’s) opgeslagen worden in vet, is het belangrijk olie te gebruiken van vissen die ofwel ‘schoon’ zijn opgegroeid, ofwel waarvan de olie is gecontroleerd op gifresiduen.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Toch maar even langs de winkels binnenkort…

Inderdaad een zeer uitgebreid antwoord GroeneVrouw, ik ben normaal gesproken ook voorstander voor het slikken van supplementen (tenminste met mate), maar nu tijdens mn zwangerschap vind ik het toch een beetje “eng”.



Tja iedereen heeft het allemaal over tekorten, maar wat bij een overschot? Wat zijn dan de gevolgen? Misschien zijn die wel groter dan de gevolgen van een tekort?



Al met al, ik twijfel ook over het wel dan niet slikken van dit soort extra’s.

Ik heb van mn natuur-geneeskundig-arts ook als advies gekregen om extra supplementen met bioflavonen te gebruiken…maarja, zo kun je aan de gang blijven.



Of reageer ik nu een beetje TE paniekerig?

Ik heb de zwanger zijn vit. van de etos geslikt bij Celiza en daar zit visolie is :thumbup:

Zorgt wel voor vieze boertjes :sick:

:oops:

Ik gebruik bional Visolie Gold voor zwangere vrouwen. Hier zitten omega 3-vetzuren in.