Vis bakken

Argg wie heeft de tip om een stuk vis te bakken, hier vallen mijn stukken vis altijd helemaal uit elkaar.



Heb eigenlijk altijd kabeljauwfilet, vriezer of vers maakt hier geen verschil. Vallen beide echt helemaal uit elkaar met omdraaien. Uiteindelijk heb ik tig kleine stukjes over.



Wil eens een normaal stuk vis op tafel kunnen serveren, wie helpt :mrgreen:

In de oven, lekker met citroen, en verse kuiden…

ik pak ze altijd in alu. folie

Of lekker door eigeel en dan bloem doen… ik kruid het eigeel… hmmmm… heb je stevig korstje… :thumbup:

@romata wrote:

Argg wie heeft de tip om een stuk vis te bakken, hier vallen mijn stukken vis altijd helemaal uit elkaar.



Heb eigenlijk altijd kabeljauwfilet, vriezer of vers maakt hier geen verschil. Vallen beide echt helemaal uit elkaar met omdraaien. Uiteindelijk heb ik tig kleine stukjes over.



Wil eens een normaal stuk vis op tafel kunnen serveren, wie helpt :mrgreen:


vis op het vel bakken en niet omkeren. gewoon zacht laten bakken op het vel in een anti aanbakpan, leg er bijvoorbeeld wat takjes rozemarijn op, wat zeezout erover .beetje peper en een paar schijfjes citroen, en dan afdekken met alufolie

niet te lang bakken, vis moet wel gaar zijn maar dat gaat heel snel, en te gaar = uit elkaar vallen

De vis door de bloem halen (vooraf kruiden) en dan bakken in boter of olie.



Als je van kabeljauw of wijting of een andere witvis lekkerbekjes wil maken, moet je een papje van bloem ei en water/melk maken.

Ei aan de bloem toevoegen goed roeren met de garde, beetje bij beetje water of melk toevoegen goed roeren zodat er geen klontjes meer inzitten.

Papje moet een beetje dikkig zijn, anders krijg je niet een mooi laagje.



Dit kan je ook voor kleine stukjes kabeljauw gebruiken om kibbeling te maken.

Kabeljauw staat er sowieso om bekend uit elkaar te vallen zonder een deegpapje als korstje. Als je een wat steviger visje wilt wat niet zo snel uit elkaar valt maar prima is ook voor kids ivm het graatloos dan zou ik een tilapia nemen. Is een iets dunner visje dus ook korter bakken! Dat kan ook een voordeel zijn. :wink:

@Gab wrote:

In de oven, lekker met citroen, en verse kuiden…

ik pak ze altijd in alu. folie




Moet je wel een oven hebben :wink:





Ik vindt het ook altijd lastig ja. Daarom bak ik ook niet zo heel vaak vis. :oops:

Hier wel kabeljauw maar die bak ik op heel laag vuur, want het is idd zo gaar en ik schep ze om met een grote platte spatel waar eigelijk de hele vis op kan.



Ik vind kabeljauw echt lekkerder dan tilapia of iets.

Of je haalt van die bbq visklemmen en grilt ze op een grillplaat… ook heerlijk :thumbup:

van die visklemmen is ook een goeie… :thumbup:

Smaakt kabeljauw heel anders dan witvis/tilapia vis?



Wij hebben een paar keer die witvis of taliapia (ik zeg het vast verkeerd :oops: ) gehad maar we vonden die niet te hachelen. Kreeg ze niet lekker :sick:

Maar in de oven lijkt me dan het makkelijkste, gewoon in zilverfolie wikkelen met wat zout en peper ? En dan hoeveel graden en hoelang ?





Ik heb het eens in de oven gemaakt met die diepvrieskabeljauw, gewoon op een bakplaat, ding was daarna gortdroog bah.

Kabeljauw uit de oven doe ik zo:



ovenschaal invetten.

Vis kruiden met peper zout en gedroogde dille.

Tomaat in plakjes op de vis, flinterdunne ui ringetjes is ook lekker.

dan op ieder stuk vis een klontje boter/margerine en wat citroensap erover sprenkelen (ik heb altijd zo’n geel flesje in huis)



en dan in de oven, ik denk zo’n 180 gr, en tijd weet ik niet ik houd het altijd in de gaten.

Maar de boter smelt natuurlijk en samen met de citroensap wordt dat een sjuutje waardoor de vis niet kan uitdrogen.

@Mutsie86 wrote:

Smaakt kabeljauw heel anders dan witvis/tilapia vis?



Wij hebben een paar keer die witvis of taliapia (ik zeg het vast verkeerd :oops: ) gehad maar we vonden die niet te hachelen. Kreeg ze niet lekker :sick:




Ja kabeljauw is natuurlijk vele malen lekkerder, maar ook veel duurder.



Tilapia en bijv ook Pangasius is ook heel anders van smaak omdat het zoetwatervis is.

Daardoor smaakt het ook wat grondiger (grond/aarde smaak)

Dit is de ene keer erger dan de andere keer.

Hier moet je dus van houden.

Ik houd er niet zo van, ik lust dus ook geen Paling deze heeft ook een erg gronderige smaak.

Ik vergelijk het altijd met een hap modder.



Zeevis heeft dus een heel andere smaak.



Ik bak tilapia of pangafilet altijd om en om met peper zout en een beetje bloem in ruim boter/margerine.

Maar kabeljauw blijft lekkerder.

KLopt hoor tilapia is echt minder smaakvol. Goeie viskruiden helpen een boel maar ik doe het meestal als een soort ‘vulvis’ door de paela of door een wokschotel dan zit er meer dan genoeg smaak aan het gerecht. :mrgreen:

Zeevis…

Ik heb (lekker offtopic) dit jaar zulke lekkere vis gegeten op vakantie. Forel. twee soorten dorade, zalm, krab (echt zelf schoongemaakt…!)…



Ik heb zin in vers gebakken vis nu :drool:

@Gab wrote:

In de oven, lekker met citroen, en verse kuiden…

ik pak ze altijd in alu. folie




Ja, jummie…