Vinden jullie dit kunnen of niet?

groep 4, 27 kinderen… een pittige groepsdynamiek met jongens die dyslectisch/autisme/adhd en andersoortige perikelen hebben (5 kinderen met iets zeg maar) lerares van eind 20 op ma/di en een 20 jarige net afgestudeerde LPO-er (wat dat ook mag zijn, zo staat het in de formatie) op woe/do/vrij… en… deze laatste heeft gisteren tegen haar klas staan schreeuwen…



haar reden…“de klas was nogal druk, ze gingen fors over mijn grenzen heen en toen heb ik helaas wel eh… moeten schreeuwen ja”



1 leerling werd naar de directrice gestuurd en een leuk deel van de leerlingen was over de toeren.



Is het raar van mij dat ik eigenlijk van een lerares meer proffessionaliteit verwacht en dat schreeuwen daar eigenlijk niet bij hoort? of is dit normaal…? :shifty:

Je hebt schreeuwen en schreeuwen. Met controle je stem verheven vind ik wel kunnen en soms ook noodzakelijk, echt ongecontroleerd staan schreeuwen niet.



Maar als er een groot deel van de kinderen er overstuur door raakt, dan lijkt me er toch ergens iets mis gaan of een andere oplossing in ieder geval wenselijker. Ik zou het bespreken met de lerares en anders met de intern begeleider of directie?

ik vind het ook niet normaal dat een lerares schreeuwt,



stem verheffen daaren tegen vind ik wel kunnen, dat is soms gewoon nodig.

Zij zelf geeft toe “geschreeuwd” te hebben. Maar mijn zoon kwam dus gisteren overstuur thuis, het was een rot dag, hij had moeten huilen en zijn vriendje en nog wat andere kinderen ook omdat je juf had staan “gillen” in de klas.



het frappante is dat zijn vriendje dus ook het woord gillen gebruikte toen hij vertelde waarom ook hij overstuur thuis kwam.



We hebben de juf om opheldering gevraagd en aangegeven dat je stem verheffen om je overwicht te laten gelden iets anders is dan gillen… wat feitelijk een zwaktebod zou zijn… ook aangegeven dat wij ons zorgen maken omdat school nog maar 2 weken bezig is en als ze het nu al eigenlijk niet trekt, oeh… dan word het een zwaar jaar voor haar.



Ze komt heel onzeker en timide over… is echt nog piepjong… 20, maar als je dat niet weet, zeg je 16 ofzo… :shifty:



Vind het echt heel naar dat ze zich zo heeft laten gaan…

We hebben beide zoiets (ik en de moeder van vriendje)… oke, hebben aangegeven ons zorgen te maken, nu laten we het even zo… maar zijn wel beide van mening dat er eigenlijk geen ruimte is voor herhaling… dat we dan wel een gesprekje willen met haar en de directrice…



Maar het zit me best dwars en ik vroeg me echt af… maken wij er te veel van, hoort dit erbij… of ligt de grens toch echt anders… Heb er eigenlijk weinig fiductie in… :oops:

Nee ik vind het echt niet kunnen. Om een goede leeromgeving te scheppen moet een kind zoch in de allereerste plaats veilig voelen… Iets wat hier duidelijk mis is gegaan op t moment dat er meerdere kinderen dusdanig overstuur zijn dat ze moeten huilen. Ik zou eht heel boos zijn… Sneu hoor :frowning:

Nee, ik vind het niet normaal. Een leerkracht mag best flink boos zijn en de stem verheffen, maar echt schreeuwen vind ik not done. Schreeuwen is vaak een teken van machteloosheid of frustratie. Van een leerkracht verwacht je professionaliteit. Het komt over alsof ze te weinig ervaring heeft om met de desbetreffende klas om te gaan.

Ik ben perplex! ik kan verder niet in details treden, maar als leerkrachten gaan schreeuwen en de directie hoort het bij ons… komt hij vaak kort later met hetn ieuws dat ze maar even thuis moet blijven voor haar of zijn eigen rust!



Vaak is dit het begin van het eind… hoe moet je nu, na amper twee weken al zo bezig zijn! Structuur en rust gedijen adhd er ed veeeel beter bij… dan dit!



Ik roep ook wel een Heeeee la!! … oid… maar dan is het een ingrijpen waar ik nog niet bij ben, waarbij de ene kleuter de ander de harsens inslaat met een schep en ik nog aan de andere kant van het plein loop om daar gewoon even lekker met de kinderen te praten en mee te doen die aan die kant spelen. Maar niet dat ik als een idioot te keer ga en ga roepen tegen een klas met kinderen oid!



wat een rotstart hebben jullie kids zeg met school!! vervelend!! Zitten ze op de mega school in jullie wijk?? (ben wel eenb eetje benieuwd welke school nl… hoorde laatst ook zooo raar verhaal over een school uit jullie wijk!)

Ik vind het schreeuwen ook niet kunnen, al heb ik het te doen met een lerares die blijkbaar echt het vak nog goed moet leren en daar wel ondersteuning bij zou kunnen gebruiken. Haar jongheid vind ik wel een verzachtende factor, in die zin dat er voor haar nog heel veel mogelijkheden zijn zich te ontwikkelen.

Wat de kinderen betreft, dit kan natuurlijk niet. Dat kinderen overstuur raken en in huilen uitbarsten, dat is wel heel heftig. Dan hebben ze zich wel heel onveilig gevoeld. Zover ik weet, huilen kinderen niet snel als een leerkracht boos is, maar zijn ze wel onder de indruk (en voelen vaak ook aan dat de leerkracht gelijk heeft). Dat is heel anders.

Ik kan me voorstellen dat het voor de juf erg veel is, 5 kinderen met een rugzak. Ik heb meegemaakt dat mijn zoon verschrikkelijk onder de indruk en angstig thuiskwam omdat meester zijn vriendje aan de arm uit de stoel had getrokken omdat deze naar zijn schrift bleef staren en niets opschreef (ja, de jongen met asperger). Meester was niet in staat hem op een juiste wijze te benaderen en niet geschoold in het passend onderwijs. Ook zaten er meer kinderen in de klas met een rugzakje. Deze man zat al jaren in het onderwijs, en was zelfs de directeur van de school. Met dit verhaal wil ik eigenlijk zeggen dat als een zo ervaren man zo machteloos wordt, ik me dan helemaal kan voorstellen dat een pas beginnend juf het teveel wordt.

Moet je het accepteren? Nee zeker niet. Je hebt er goed aangedaan met juf in gesprek te gaan. Dat hebben wij ook meteen gedaan, een kind in een onveilig klimaat kan gewoon niet. Hielp het? Ja en nee, dit voorval was namelijk de druppel om het vriendje naar een gespecialiseerde school te laten gaan. Daarna heeft er in die klas niet opnieuw een dergelijke uitbarsting plaatsgevonden.

Moet je naar de directeur? Tja, dat weet ik niet zo goed. Wellicht is het toch een idee om aan te geven dat je ziet dat de juf moeite heeft om een goede start te maken met de klas. Wellicht is dat een signaal voor school om haar nu meteen begeleiding te geven zodat ze goed ingewerkt wordt. Je kunt ook er voor kiezen te wachten op een eventuele volgende keer, maar of je dat nu lekker zal zitten…

Overigens nu ik nadenk, is 20 echt heel jong. De PABO duurt minimaal 4 jaar, en daarvoor heb je Havo van 5 jaar, dus bij een gemiddelde gang zou ze pas op haar 21e klaar zijn. Misschien is ze een vroege leerling, maar het lijkt mij duidelijk dat ze écht nog heel onervaren is.

Stem verheffen oke, ben zelf ook niet heilig en kom er wel eens niet bovenuit. Gillen/schreeuwen NEE.

Vind het NIET kunnen.



Zelf denk ik nog steeds terug aan een leraar van mijn basisschool waar ik echt bang voor was. Zijn oplossing nadat mijn ouders he aan zijn gaan geven…elke middag nablijven om met hem te praten (al dan niet met mijn moeder er bij) of het goed was gegaan die dag. Gaf netjes elke dag JA als antwoord om maar zo snel mogelijk weg te zijn bij die vent…eikel…

Die schreeuwde ook, gooide met schriften om vervolgens weer boos te kunnen worden dat de schriften er slordig uitzien.



Ik zou dit zeker aanhangig maken, het liefst je zorgen uitspreken met meer ouders en blijven volgen.

Of het nou gaat om een kindje met ‘iets’ of niets, het kan niet.

update…



Het is bezig te escaleren… afgelopen week zijn er 3 of 4 kinderen op uiteenlopende momenten opgehaald van school of uit de klas gehaald omdat ze over hun toeren waren.

Vanmorgen wilde ik graag even de juf aanspreken om te vragen wanneer ze tijd zou hebben voor een gesprekje aangezien wij dus zien dat onze zoon met rasse schreden terugvalt in zijn ontwikkeling… Hij is weer erg druk, niet voor rede vatbaar, kan niet stilzitten, overschreeuwt zichzelf, wil overal weer de controle over hebben, is moe, overprikkelt en huilt om alles en doet weer dingen die wij al maanden niet meer hadden gezien bij hem… (handen over de oren en onder de tafel gaan zitten) Het schreeuwen van de juf had erin gehakt, maar afgelopen week kwam hij weer overstuur thuis, ditkeer omdat hij het zoooooo zielig vond voor jongetje S… die had met zijn knuffeltje onder de tafel gezeten en geweigerd er nog onder weg te komen… de juf moest eerst ophouden met zo boos doen…

Poeh, dat hakte er wel in.



Maar goed, hij wil dus niet meer naar school. Vind de juf alleen maar boos en is meer bezig met zorgen dat de juf niet boos op hem word, dan echt leren. Gisteren zijn mandala’s gezien en die waren ingekleurd alsof hij in groep 2 zat… op mijn vraag waarom… hij wil alles in elk geval op tijd af hebben, alles doen om te voorkomen dat de juf boos op HEM word… terwijl hij dus nog niets heeft gedaan.



Maar goed, vanmorgen dus… nou… er waren 6 of 7 wachtenden voor mij.

De 1 na de ander verdrietig kijkende ouders kwamen de klas uit… “hij wil niet meer naar school” “Hij heeft zich gisteren in slaap gehuild” “Ze wil de klas niet meer in” enz… en toen kwam het gesprek wel los. De hele sfeer in de klas ligt aan gruzelementen…



En toen ging de deur los, kwam juf naar buiten met 4 jongens… blijkt dat die 4 jongens mee moesten om te praten over regels en dat ze een “papier” moesten ondertekenen waarmee ze beloven zich aan de regels te houden… kinderen van 7!!!



Het gaat dus veel te ver en inmiddels heb ik dus de directrice erbij betrokken… dit kan zo niet… Het is trouwens een LIO leraar… de LPO was een schrijffout in het formatie stencil… een leraar in opleiding dus…

Oei Cell, dit klinkt niet fijn. En dan wel iets meer dan niet fijn. Goed trouwens dat je de directie erbij betrokken hebt. Ik hoop dat er betere begeleiding voor de juf komt of zijn jullie dat stadium al voorbij en hoop je op permanente vervanging?



Overigens dat met die regels op papier gebeurt hier ook wel eens. Maar dan is dat klassikaal. Groot vel papier met de “regels” en daaromheen alle handtekeningen van de kinderen. Er zijn ook regels voor de juf en ook zij zet dan haar handtekening. Bij Max is het een keer gebeurd. Ik begreep toen van hem dat het zeker geen straf was maar dat ze met elkaar gepraat hadden over de problemen in de klas en dat ze toen samen afspraken hebben gemaakt.



( hoe is het met je hondje, Ik denk er al de hele week aan :inlove: )

Tja… het zijn precies de 4 “raddraaiers” van de klas die dus zo’n regelvel moeten ondertekenen… maar ouders weten van niks, worden niet bij het corrigeren van hun kinderen betrokken.



Ik vind niet dat we al moeten denken aan vervanging… maar wel aan ondersteuning. Zet er van mijn part een klassenassistent of een coach op of iets.

Hell… zelf een paar ochtenden per week begeleiding vanuit de ouders… alles beter dan dit.



Echt zoveel ouders die zeggen… als we om toerbeurt een ochtendje op de achtergrond aanwezig moeten zijn om te helpen de overhand te krijgen en juf ervaren ouder trucjes onder de knie te laten krijgen… dan dat maar…



Er is zelfs speciaal materiaal verkrijgbaar “grip op de groep” bedoelt voor leerkrachten die moeite hebben met de groepsdynamiek.



Zoals het nu gaat is in no time het hele schoolgevoel bij een aardig aantal kinderen finaal naar de knoppen en ik zie bij ons buurmeisje wat een impact dat heeft. Ze is nu 2 jaar verder en nog steeds aan het verwerken wat er bij haar in groep 4 is gebeurt.

toen had ze deels dezelfde juf als peet… maar dan in combi met een ander.



het is een juf die ook duidelijk haar voorkeuren of afkeuren laat blijken… een juf die tegen 1 ouder gewoon ronduit zei… “ik heb ook niks met jouw kind” en draait dan een pittige klas samen met een LIO stagair/leerkracht… denk ook wel dat de juf van groep 3 wat steken heeft laten vallen. Ze heeft geen groepsoverdracht gedaan, maar individuele kinderen overgedragen. juf M en Juf E hadden bij aanvang het beeld van een “leuke klas” Terwijl de juf van vorig jaar er erg hard voor heeft moeten werken om de klas meer samenhang te geven… erg hard… :shifty:

ooh en hondje is geweldig… het is echt een leukerd in het kwadraat… nieuwsgierig en brutaal genoeg om niet te angstig en timide te zijn en toch onderdanig genoeg om ook gewoon op zijn rug te gaan liggen voor de kinderen.



Lekker beweeglijk ding!

De rillingen lopen over mijn rug Cell…



Als iets escaleert of dreigt de escaleren is het al veeeeel te laat.

Hier moet de directie wel serieus op inspringen, voordat de boel knalt.

En dat staat volledig los van de kindjes die er om duidelijke redenen niet tegen kunnen. Dit gaat over alle kindjes in de klas.



Dat papier tekenen, zal misschien te maken hebben met een kanjer training, zo klinkt het wel. Krijgen wij binnenkort info over,omdat de school inderdaad gaat zitten op de omgang met elkaar en houden aan afspraken, maar dan eerst uitleg aan de ouders hoe het allemaal werkt.

regels ondertekenen op die leeftijd… hmmm… misschien moet ze eerst eens wat doen met de positieve groepsklimaat en zichzelf terug zien op een video. Onvoorstelbaar dat er zo wordt omgegaan met lio stagiaires! ik weet dat ze het moeten leren, maar als beginnend leerkracht wordt je ook niet met zo pittige klas in het diepe gegooid.



Ik vrees dat dit niet goed gaat komen. volgens mij is het vertrouwen gigantisch weg… en wat is het ellendig om je kind zo te moeten zien, zittend onder de tafel van angst! :shock: reken maar niet dat deze kinderen nog tot leren komen! :shock: :shock: :shock:

Als ze wijs zijn neemt de directie direct contact op met de ouders (via mail bijv) om de gemoederen te sussen en het gevoel te geven dat ze er mee bezig zijn…dit kan alleen maar hoog oplopen anders…

Als juf een LIO-er is, dan loopt er ergens op school de ‘echte’ juf rond, als zijnde een volledig bevoegde leerkracht. Ik neem tenminste aan dat de LIO-er geen formatie uren inneemt en begeleid wordt vanuit de school?



Bij je eerste post dacht ik -een keer schreeuwen kan vanuit de belevenis van een kind heftiger overkomen dan bedoelt is. Bij je tweede post dacht ik -oei daar is echt wat mis!



Ik zou zeggen speel open kaart naar de school. Maak van je hart geen moordkuil zoals dat spreekwoordelijk genoemd wordt. Ik sta zelf (nu voor het tweede jaar) voor de klas en ik heb ook ouders die naar mij toekomen dat ze thuis horen dat ik streng ben. Dat ben ik ook, maar niet door te schreeuwen. Daar ben ik niet van, meer van de rust; soms moet ook ik echter m’n stem verheffen. Liever geef ik comPlimenten! En diezelfde ouders die eerst zeggen dat ik streng ben, komen later bedanken dat hun kind zo lekker gaat bij mij in de klas! ;)!



Ik hoop dat je kind straks wel met plezier naar school gaat. De LIO-er moet proberen met alle lln een goede relatie op te bouwen en vooral positief te zijn. Ze heeft het mooiste beroep op aarde gekozen!



Groet, Wicky

Wat een vervelende en nare situatie!

Ik begrijp dat je graag wilt dat dit veranderd.



Ik zou inderdaad vragen naar de begeleider van deze lio-er. Ik heb zelf net een lio-stage achter de rug en besprak elke dag na met mijn begeleidster. Als er dingen niet goed lopen, dan bespraken we een oplossing.

Het klinkt alsof deze stagiaire een klas heeft die ze niet aan kan en hierin goede begeleiding moet krijgen. Desnoods ff uit de rol van lio naar de rol van stagiare, zodat ze kan zien hoe een ervaren leerkracht met de klas omgaat en deze rol over kan nemen.



Ik hoop dat er op zeer korte termijn een oplossing komt, want dit is voor de kids niet te doen!



Liefs Suzanne

ik heb het even druk gehad, maar bij deze een update.



Er is van mijn kant een mail naar de directie gegaan, aan de hand daarvan ben ik gebeld. De directrice gaf aan mijn zorgen te begrijpen en deels te delen.

Er is een onderbouwcoördinator gaan meekijken op 2 ochtenden en die oordeelde dat er idd veel onrust en lawaai in de klas was en dat de kinderen ongewoon veel op elkaar reageren.



Er zijn afspraken gemaakt in de klas en er zou begeleiding komen om de klas weer vlot te trekken.



Laat op de dag kregen alle ouders een mail, met daarin de afspraken… en daarvan was ik niet onder de indruk. De enige 2 afspraken die zijn gemaakt is “stop hou op zeggen” als de kinderen iets niet fijn vinden en naar de juf gaan als dat niet helpt.



Aan de hand daarvan heb ik nog weer een mail gestuurd dat dit soort afspraken al lopen in de klas sinds groep 1, dus dat ik hiervan niet onder de indruk ben en ik het ook geen adequate manier vind van aanpakken aangezien je het volledige probleem zo bij de leerlingen legt en niet bij zowel leerlingen als leerkracht zoekt.



De groepsleerkracht werkt op ma/di/woensdag en de LIO leerkracht op donderdag en vrijdag en dan staat ze dus wel degelijk alleen voor de groep.

Volgens de regels moet er dan wel een ervaren beroepskracht op bereikbare afstand zijn, maar ja… in een school met 22 groepen zijn er zat leerkrachten he… :roll: De regels worden dus wel een beetje naar eigen idee gevormd.



Het is deze week ietsje rustiger, maar nog steeds vinden de kinderen het niet fijn in de klas. Er is veel meer agressie onderling dan voorgaande jaren.



Het zit hem mijns inziens ook in kleine dingen.

Het is een groot lokaal… en bij binnenkomst staat juf bij de ingang om ouders te verwelkomen en is ze totaal niet bezig met leerlingen.

Vorig jaar was het andersom. De leerkracht stond tussen de kinderen en gaf ze zodoende al wat aanwijzingen en hield ze al in toom als ouders al weer weg waren. Wilde je haar iets vragen, dan tikte je haar op de schouders en liep ze met je mee naar voren in de klas… nog steeds met een 1/2 oog op de leerlingen.

Deze juf dus niet en doordat het lokaal zo groot is, staat ze zeker 5 meter van de groep af. Maar ze hoeft MIJ geen les te geven he. Vaak is er al het nodig aan rotgeintjes gebeurt eer de lessen beginnen… en dan begin je niet goed.



Ook laten ze toe dat kinderen gogo’s, pokemon kaartjes en andere rommel mee nemen de klas is. Dat hoefden ze voorgaande jaren ook niet te doen.

Als ouder krijg je overal ja en amen op… ze hebben dus beide geen overwicht op de kinderen.



De groepsleerkracht heeft helaas ook die naam. Ze geeft al 5 jaar les op deze school en het blijkt nu dat er jaarlijks terugkerende problemen zijn met betrekking tot de groepsdynamiek. Maar dat komt NU naar boven want er is niks over gedocumenteerd. Het was dan ook in hogere regionen van school (directie enz) een grote puinhoop.



Ik heb wel het gevoel dat de nieuwe directrice er echt bovenop zit en serieus kijkt naar oplossingen. Maar veel ouders denken dat het kwaad al wel is geschied en dat je dit alleen nog goed krijgt met heeeel veel tijd en energie investeren.

Iets wat ik juf M niet zie doen, passief en laat maar waaien als ze is.

nou idd!! je kind zal maar in die groep zitten! Net wat je zegt… als kinderen zo de klas al binnen komen! ik kan niet uitwijden maar heb een pittige klas, hier kunnen we lang niet zoveel informeel contact hebben met ouders, omdat de kids meteen volle aandacht vragen, dus afspraken worden vaak al telefonisch gemaakt, zodat de kinderen toch zo rustig mogelijk beginnen. En al die gogo onzin! direct weg laten leggen, of een algeheel schoolverbod!



Sterkte ermee1 en zou zeggen, blijf aan de bel trekken, aan dat gerotzooi bij het schoolhek met ouders onderling, bereik je ook niks mee!



Top al dat je al zo regelmatig aan de bel hebt getrokken!