vijfde ziekte en zwangerschap

lev zit onder de vlekken. Gezicht tot tenen voor en achterkant. De vlekken zijn verschillend van formaat en zijn afgebakend met een rode rand.

Nu is manlief even met hem naar de ha omdat de gastouder aan de 5e ziekte dacht. Hoe zit dat icm zwanger zijn?

Vijfde ziekte en zwangerschap.

Als een zwangere vrouw geïnfecteerd raakt met parvovirus B19 in de eerste 20 weken van de zwangerschap, is er een verhoogd risico op een miskraam of een doodgeboren kindje.

Je kan met het virus besmet raken door intensief contact met iemand die besmettelijk is

( kinderen met de 5e ziekte zijn besmettelijk in de week vóórafgaand aan de huiduitslag, ten tijde van de uitslag zijn ze niet meer besmettelijk).

Intensief contact is b.v. in het gezin, of als je op een kinderdagverblijf of school werkt.

Het ophalen van je kind van school, waar kinderen met de 5e ziekte zijn, geeft nauwelijks risico.

In 90% van de gevallen zal de zwangerschap ondanks de infectie normaal verlopen.

Er zijn geen aanwijzingen dat het doormaken van de infectie leidt tot aangeboren afwijkingen bij het ongeboren kind.

Zwangeren die zich zorgen maken omdat er vijfde ziekte in hun gezin voorkomt, kunnen door bloedonderzoek laten nagaan of zij al afweerstoffen hebben tegen de ziekte.

Als een zwangere de vijfde ziekte blijkt te hebben in de eerste 20 weken van de zwangerschap, wordt de zwangerschap nauwkeurig gevolgd.

Bij de foetus kan als gevolg van de infectie een ernstige bloedarmoede ontstaan, die leidt tot vochtophoping in het lichaampje (hydrops foetalis).Dit is op een echo te zien.

In deze gevallen is het soms mogelijk om via een intra-uteriene bloedtransfusie het ongeboren kindje te redden.

Voor (minder dan 20 weken) zwangere crècheleidsters en onderwijzeressen bestaan, vanwege het intensieve contact met veel kinderen, en de daardoor hoge besmettingskans, protocollen:

Er wordt een antistoffenbepaling gedaan, in afwachting van de uitslag wordt de zwangere werkneemster beschouwd als “niet-immuun�, dat wil zeggen dat ze vervangende werkzaamheden krijgt op een plaats waar ze niet met het virus in contact kan komen.

Als de zwangere beschermd blijkt te zijn –omdat ze de infectie al doorgemaakt heeft en antistoffen heeft-, kan ze haar gewone werk weer voortzetten,

Als de zwangere niet-immuun blijkt te zijn, moet ze de vervangende werkzaamheden blijven doen tot het einde van de epidemie of tot na 20 weken zwangerschap.

Leerkrachten/leidsters die recent besmet zijn en geen klachten hebben, kunnen gewoon hun werkzaamheden voortzetten.

:thumbup: als het goed is kan het dus geen kwaad.

Nou ze zijn nog niet terug. Ben wel benieuwd. Met lev kreeg as aan het einde van de zwangerschap waterpokken. Kinderen :lol:

Mijn dochter heeft in het eerste stadium van mijn zwangerschap ook de 5e ziekte gehad. Ik mocht toen bloed laten prikken om te kijken of ik antistoffen had.

Gelukkig had ik die.

Dus ter geruststelling kun je dat doen.

@lydia wrote:

:thumbup: als het goed is kan het dus geen kwaad.

Nou ze zijn nog niet terug. Ben wel benieuwd. Met lev kreeg as aan het einde van de zwangerschap waterpokken. Kinderen :lol:

Even contact met je VK opnemen hoor. Ze moet wel op de hoogte zijn. :wink: