vijfde ziekte en zwangerschap

Iemand hier ervaring mee?

Bij mijn zoontje is vanochtend de 5e ziekte geconstateerd. Eerst dachten ze aan waterpokken, maar het werden geen blaasjes maar zijn allemaal vlinderachtige vlekjes. Met name op zn wangen, romp en rug.

Dus vanochtend weer terug en idd, wat ik zelf al dacht. De vijfde ziekte. Hij heeft ook al dagen koorts.

Ik heb nogal een hork van een huisarts (en dat is licht uitgedrukt).Hij deed super laconiek over het feit dat ik me zorgen maakte om het kindje in mijn buik. Tsja, wat moeten we er nu nog aan doen dan mevrouw?? Heeft zelfs abortus genoemd, de z*k. Alsof ik dat wil!! Dat bedoelde ik helemaal niet met mijn vraag. Ik maak me gewoon zorgen, dat is toch niet zo vreemd! Op internet staat genoeg hele nare info en dat heb ik hem ook voor de voeten gegooid! Vlgs hem kon alleen rode hond kwaad, maar daar ben ik tegen ingeent… Afijn, na lang aandringen heeft hij een bacterieoloog (schrijf ik dat goed?) raadgepleegd en word ik teruggebeld.

Maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of er hier meiden zijn die hetzelfde meegemaakt hebben?

groetjes,

Mar

Ik zou gewoon je vk even bellen.

Mijn collega mocht namelijk niet aan het werk tot en met de 20ste week, omdat er bij ons op de kdvgroep ook de 5de ziekte heerste.

Besmet raken met de vijfde ziekte tijdens de zwangerschap kan wel degelijk consequenties hebben. Ik vond op het www een duidelijk verhaal:

Vijfde ziekte en zwangerschap.

De 5e ziekte is een ziekte die gepaard gaat met lichte ziekteverschijnselen, uitslag, lichte temperatuursverhoging en soms gewrichtspijn.

De ziekte wordt veroorzaakt door het humane Parvovirus B19.

Van alle volwassenen heeft 60% antistoffen tegen het parvovirus B19.

Als een zwangere vrouw geïnfecteerd raakt met parvovirus B19 in de eerste 20 weken van de zwangerschap, is er een verhoogd risico op een miskraam of een doodgeboren kindje.

Je kan met het virus besmet raken door intensief contact met iemand die besmettelijk is ( kinderen met de 5e ziekte zijn besmettelijk in de week vóórafgaand aan de huiduitslag, ten tijde van de uitslag zijn ze niet meer besmettelijk).

Intensief contact is b.v. in het gezin, of als je op een kinderdagverblijf of school werkt.

Het ophalen van je kind van school, waar kinderen met de 5e ziekte zijn, geeft nauwelijks risico.

In 90% van de gevallen zal de zwangerschap ondanks de infectie normaal verlopen.

Er zijn geen aanwijzingen dat het doormaken van de infectie leidt tot aangeboren afwijkingen bij het ongeboren kind.

Zwangeren die zich zorgen maken omdat er vijfde ziekte in hun gezin voorkomt, kunnen door bloedonderzoek laten nagaan of zij al afweerstoffen hebben tegen de ziekte.

Als een zwangere de vijfde ziekte blijkt te hebben in de eerste 20 weken van de zwangerschap, wordt de zwangerschap nauwkeurig gevolgd.

Bij de foetus kan als gevolg van de infectie een ernstige bloedarmoede ontstaan, die leidt tot vochtophoping in het lichaampje (hydrops foetalis).Dit is op een echo te zien.

In deze gevallen is het soms mogelijk om via een intra-uteriene bloedtransfusie het ongeboren kindje te redden.

Voor (minder dan 20 weken) zwangere crècheleidsters en onderwijzeressen bestaan, vanwege het intensieve contact met veel kinderen, en de daardoor hoge besmettingskans, protocollen:

Er wordt een antistoffenbepaling gedaan, in afwachting van de uitslag wordt de zwangere werkneemster beschouwd als “niet-immuun�, dat wil zeggen dat ze vervangende werkzaamheden krijgt op een plaats waar ze niet met het virus in contact kan komen.

Als de zwangere beschermd blijkt te zijn –omdat ze de infectie al doorgemaakt heeft en antistoffen heeft-, kan ze haar gewone werk weer voortzetten,

Als de zwangere niet-immuun blijkt te zijn, moet ze de vervangende werkzaamheden blijven doen tot het einde van de epidemie of tot na 20 weken zwangerschap.

Leerkrachten/leidsters die recent besmet zijn en geen klachten hebben, kunnen gewoon hun werkzaamheden voortzetten.

Maar dat had je misschien zelf ook al gevonden. Grote kans dus dat je al immuun bent, en anders kan je VK dat voor je laten checken als je huisarts niet meewerkt… Type van de oude stempel, of niet?

Sterkte in ieder geval!

Ik heb het meegemaakt. Ik heb mijn vk gebeld en zij heeft een vewijzing geschreven om bloed te laten prikken. Als ik nl. antistoffen zou hebben, dan had ik het (als kind) al gehad, dat schijnt in de meeste gevallen zo te zijn (zelfs al weet je het niet of hebben je ouders het niet gemerkt). Bij mij was dat zo, maar wel even een weekje in de stress.

Heb je geen antistoffen dan kan je het inderdaad krijgen. Het verschilt dan hoelang je al zwanger bent of het kwaad van voor je kindje geloof ik, maar dat kans is vrij klein dat het schadelijke gevolgen heeft. Maar het kan wel en je wordt dan heel goed in de gaten gehouden. Mijn schoonzus had dat wel (was tegelijk met mij zwanger). Zij kreeg elke week een groeiecho, maar gelukkig is het kindje helemaal gezond geboren.

Ik zou dus zeggen: meteen je verloskundige bellen en bloed laten prikken. Lees niet teveel nare verhalen op internet, het komt vast allemaal goed, maar wel even actie ondernemen.

Heel veel sterkte!

Hoi,

Ik heb hier zo’'n twee weken geleden mee van doen gehad. Ook mijn HA was vrij laconiek en ik in de eerste instantie ook (als er uitslag is, dan is het infectiegevara ook al geweken). maar voor de zekerheid toch mijn gyn gebeld. en ik moets idd bloed laten prikken, twee keer, om na te gaan hoe het met mijn antistoffen zit. ik krijg volgende week de uitslag. Mij is verteld dat het na 20 weken van invloed kan zijn op de groei en voor de 20 weken kan het grotere gevolgen hebben. Dus ga lekker voor de zekerheid en ff bloed laten prikken.

Succes

gr, tiene

Je verloskundige bellen en vragen om een bloedtest dat heb ik vorig jaar laten doen toen ik zwanger was,

uit de bloedtest bleek dat ik er tegen kon want ik had het vroeger zelf ook gehad.

gewoon bellen dus.

He meiden,

Bedankt voor de reacties. En idd, mijn huisarts is typisch een geval van ‘de oude stempel’… Denk er ook serieus over om maar eens een andere te zoeken, want ik heb er een heel naar gevoel aan over gehouden hoe ik behandeld ben. (en dit is niet de eerste keer dat de beste man zo bot doet)

Afijn… Uiteindelijk ben ik teruggebeld door de assistente dat ik een labformulier kon ophalen en ben gelijk 's middags bloed gaan prikken…

Nu een week afwachten. Probeer mezelf maar niet gek te maken, maar oww wat kun je dat met googelen!!

Mijn zoontje is er iig goed ziek van, de ziel :frowning: Slapen al nachten niet meer dan 5 uurtjes, ik hoop dat het gauw opknapt! Hij ziet er echt vreselijk uit, helemaal onder de grote vlekken en bultjes. Echt overal!

Moet je zelf ook altijd klachten hebben eigenlijk om ‘besmet’ te zijn?? Of kan het als je volwassen bent ook ongemerkt? Kan daar niet echt een goed antwoord op vinden… Nja, t blijft toch afwachten he…

:wink:

O, en nu ik toch aan het vragen ben. ‘Vroeger’ was het ook niet zo bekend vlgs mij? Want ik heb mijn moeder gevraagd en die kan het zich niet herinneren dat deze ziekte toen al een naam had en of ik het dus gehad heb…

En ik ben ‘nog maar’ 25. Dus het is vlgs mij echt iets van de laatste jaren dat het naamsbekendheid heeft of niet?

O Mar, dikke kus voor jou en voor kleine Julian natuurlijk :-*

Als je in de historie van Zwanger zijn kijkt vind je hier nog een paar topics over.

Ik heb het ook echt net meegemaakt, maar uiteindelijk ging het bij mij om de 6e ziekte en die is onschadelijk.

Had ook op het internet gelezen en daar word je idd niet vrolijk van!

Ik hoop van harte dat de uitslag goed is! :pray: :thumbup: :thumbdown: :thumbup:

Beterschap voor je zoontje!

Thnx Jootje :-*

En Memmie, hoe wisten ze dat het bij jouw kindje uiteindelijk niet de 5e maar de 6e ziekte was?

Het ziektebeeld was anders volgens de ha.

Bij de 6e ziekte wordt het kindje eerst ziek en dan komen pas de rode vlekjes/bultjes en bij de 5e is het andersom.

Ik had een ‘geval’ in het kdv waar ik werk.

Mar ik heb het ook gehad tijdens de zwangerschap van Mik (werk op een kdv)

Ik heb toen bloed laten prikken en ik bleek antistoffen te hebben dus de ziekt ein het verleden al een keer mee te hebben gemaakt.

Je moet echt zorgen dat ze dit controleren, de vijfde ziekte kan hele vervelende gevolgen bij je ongeboren kindje aanrichten, vooral omdat jij nog in de eerste trimester zit.

Ik hoop niet dat ik je te bang maak, maar echt, ga bellen!

Lees net verder en zie dat je al bloed hebt laten prikken :thumbup:

Hoop dat je resistent bent.

ik mocht ook niet meer langs komen op het kdv waar ik werk…

( zat al in verlof) want er was een kindje met de 5e ziekte…

wij hangen dan ook altijd een grote poster op met uitleg voor de ouders en voor zwamgere mama’s

hangt er nu een voor de waterpokken…

Bij onze locaties hangen we ook altijd een waarschuwing op de deur, we volgen hier altijd de richtlijnen van de GGD in. Zwangere medewerkers mogen niet op de groep werken waar de 5e ziekte heerst. Gelukkig is het zo dat de meeste pedagogisch medewerkers de 5e ziekte al gehad hebben, omdat het zo vaak voorkomt in hun werk.

Ik heb het gevoel dat je huisarts het allemaal nogal onderschat.

Volgende week vrijdag een afpraak bij de gynaecoloog om de uitslag te bespreken… Bij de gyn die ik ook had tijdens mijn vorige zwangerschap. Dus mag toch aannemen dat zo’n iemand WEL weet waar hij het over heeft! (Had gisteren gebeld naar de poli met een aantal vragen)Zelf al zou ik geen antistoffen hebben dan is de kans dat de zwangerschap goed verloopt alsnog veeele malen groter, namelijk 91%. Dus ik probeer (lees: probeer :wink: ) niet voorbarig allerlei conclusies te trekken… Alleen dat wachten weer he…

Hey! Lastig he, de 5de ziekte! Het is dom dat ze je wel automatisch op rubella (rode hond) testen en niet op de 5de ziekte! Ik werk ook (zwanger) op een kdv en ik en het probleem. Gelukkig had ik ook al eerder getest of ik antistoffen had! 80% van de volwassenen schijnt trouwens antistoffen te hebben. En van wat je via google leest wordt je inderdaad niet erg blij! Maar laat je niet teveel opstressen want in 9 van de 10 gevallen was dat helemaal niet nodig! Het schijnt vaak uiteindelijk niet om de 5de ziekte te gaan maar om wat anders…

Je vroeg hoe het komt dat deze ziekte vroeger geen bekendheid had. Dat heb ik me dus ook afgevraagd! Maar dat schijnt te komen doordat de ziektes die vroeger veel voorkwamen o.a. door vaccineren niet meer voorkomen (vroeger kregen veel kinderen de bof, de rode hond, de waterpokken). Deze ziektes krijgen nu de kans niet meer waardoor andere ziektes, in dit geval het parvovirus, een kans krijgen. Als het ware een soort verschuiving in ziektebeelden! Maar het feit dat 80% van de mensen antistoffen heeft geeft wel aan dat deze ziekte al langer bestaat, maar nu meer tot uiting kan komen.

Ik hoop dat je morgen te horen krijgt dat je antistoffen hebt.

Groetjes!

Mar22 jeetje wat een gedoe zeg, hoop maar dat je er al anti stoffen voor hebt. Ondanks dat de kans 91% is dat de zwangerschap goed gaat kan ik me voorstellen dat je in spanning zit zeg jeetje.

Sterkte, ook met je ventje :hug:

Nou, ik heb eindelijk de uitslag… IK HEB ANTISTOFFEN!! :smiley: (dus heb het in het verleden zelf al eens doorgemaakt…)

Ben echt opgelucht! Zat er toch best wel over in hoor, ondanks dat ik mezelf probeerde niet gek te maken!

thx nog voor jullie berichtjes :-*