Vijfde ziekte en precies zwanger (ge-)worden?

Hoi,

Denk dat mijn dochter vijfde ziekte heeft, behalve echte rode plekjes in het gezicht (wel knaprode wangen) heeft ze wel de symtomen ervan. En ik heb zelf stijve handen en voeten, wat ik anders nooit gehad heb met warmte/vocht vasthouden, behalve toen ik tijdens mijn vorige zwangerschap zwangerschapscholestase kreeg.

Ben bezig om op het gemak zwanger te worden, en toevallig afgelopen twee weken ergens mijn eisprong gehad en dus eventueel een vroege zwangerschap… Ik las dat er voor zwangere vrouwen tot 20 weken ietsje meer kans is op een miskraam en vroegtijdige dood, schrok daar dus eigenlijk een beetje van, wat als…

Morgen ga ik denk ik langs de dokter of op zijn minst even een belletje wat te doen, bloedprikken of wat dan ook, misschien is het daar nog te vroeg voor, of is dat alleen maar handig als je nog zeker weten niet zwanger ben?

Vijfde ziekte en zwangerschap.

Als een zwangere vrouw geïnfecteerd raakt met parvovirus B19 in de eerste 20 weken van de zwangerschap, is er een verhoogd risico op een miskraam of een doodgeboren kindje.

Je kan met het virus besmet raken door intensief contact met iemand die besmettelijk is (kinderen met de 5e ziekte zijn besmettelijk in de week vóórafgaand aan de huiduitslag, ten tijde van de uitslag zijn ze niet meer besmettelijk).Intensief contact is b.v. in het gezin, of als je op een kinderdagverblijf of school werkt.

Het ophalen van je kind van school, waar kinderen met de 5e ziekte zijn, geeft nauwelijks risico.

In 90% van de gevallen zal de zwangerschap ondanks de infectie normaal verlopen.

Er zijn geen aanwijzingen dat het doormaken van de infectie leidt tot aangeboren afwijkingen bij het ongeboren kind.Zwangeren die zich zorgen maken omdat er vijfde ziekte in hun gezin voorkomt, kunnen door bloedonderzoek laten nagaan of zij al afweerstoffen hebben tegen de ziekte.

Als een zwangere de vijfde ziekte blijkt te hebben in de eerste 20 weken van de zwangerschap, wordt de zwangerschap nauwkeurig gevolgd.Bij de foetus kan als gevolg van de infectie een ernstige bloedarmoede ontstaan, die leidt tot vochtophoping in het lichaampje (hydrops foetalis).Dit is op een echo te zien.

In deze gevallen is het soms mogelijk om via een intra-uteriene bloedtransfusie het ongeboren kindje te redden.

Voor (minder dan 20 weken) zwangere crècheleidsters en onderwijzeressen bestaan, vanwege het intensieve contact met veel kinderen, en de daardoor hoge besmettingskans, protocollen:

Er wordt een antistoffenbepaling gedaan, in afwachting van de uitslag wordt de zwangere werkneemster beschouwd als “niet-immuun�, dat wil zeggen dat ze vervangende werkzaamheden krijgt op een plaats waar ze niet met het virus in contact kan komen.

Als de zwangere beschermd blijkt te zijn –omdat ze de infectie al doorgemaakt heeft en antistoffen heeft-, kan ze haar gewone werk weer voortzetten.

Als de zwangere niet-immuun blijkt te zijn, moet ze de vervangende werkzaamheden blijven doen tot het einde van de epidemie of tot na 20 weken zwangerschap.

Leerkrachten/leidsters die recent besmet zijn en geen klachten hebben, kunnen gewoon hun werkzaamheden voortzetten.

Wie heeft ervaring met vijfde ziekte tijdens haar zwangerschap?

Alle ervaringen zijn welkom.

Groetjes :-*

Ik denk dat het een beetje moeilijk is besmetting te voorkomen als je dochter het heeft… Anders zou je tot ze helemaal beter is haar niet moeten verzorgen, geen intensief contact hebben.

Maar allicht is het voor je gevoel wel heel erg prettig om te weten of jij al anti-stoffen hebt.

Ik ben voor besmetting al te laat, omdat dat is voordat de vlekjes verschijnen, maar mocht ik zwanger zijn geworden deze maand, dan meot ik dus intensieer gevolgd worden bij de vlos, vandaar dat ik het eigenlijk wel wil weten. Ben benieuwd of er meer mensen last van hebben gehad eigenlijk en wat die toen deden.

Ik werk op een kdv en er waren daar ook kindjes met 5de ziekte,

ik ben toen ook door bljven werken want de besmetting is al geweest.

Ben gaan bloedprikken en kreeg na een paar dagen de uitslag dat ik het al eens gehad had.

De verloskundige doet ook niet veel extra, behalve het advies geven van bloedprikken.

Ik zou lang de ha gaan, en ook laten uitsluiten dat het echt om de 5de ziekte gaat bij je kindje.

Zometeen is het wat anders, en zit jij je nu zo zorgen te maken,

Beterschap voor je meisje.