vijfde ziekte (dochter) tijdens zwangerschap

Hallo,



Ik heb gelezen dat de vijfde ziekte bij een kind besmettelijk kan zijn voor een zwangerschap.



Kan iemand mij vertellen op welke leeftijd een kind deze ziekte kan krijgen en hoe ik mij daartegen kan “wapenen”?



Ik ben zwanger en mijn dochter is nu 1 jaar. Mocht zij deze ziekte krijgen dan vraag ik mij af hoe ik hiermee om moet gaan.



Hoe hebben andere moeders dit gedaan ? je zal toch je kindje moeten ophalen bij het kdv, verschonen. e.d.



Graag tips en ervaringen.



groet, angela

Dit is heel moeilijk, want de week vóór de symptomen opkomen is het besmettelijk, en de incubatietijd is ongeveer anderhalve week. Dus op het moment dat je dochtertje ziek is ben jij waarschijnlijk al besmet (áls je besmet raakt!)



En dan nog… wanneer je de ziekte zelf al eens gehad hebt ben je immuun voor de vijfde ziekte en is er dus geen gevaar. Dit kan door bloedonderzoek worden vastgesteld



(Hoe weet je dat allemaal? Ik werk in een kdv!)

Mij is verteld dat de vijfde ziekte vooral in het eerste trimester van de zwangerschap schadelijk kán zijn voor je ongeboren kindje.



Ik weet niet hoe ver je nu bent?



Het is ook goed mogelijk dat je idd deze ziekte zelf hebt gehad als kind en dan ben je er goed tegen gewapend.