Vijfde of zesde ziekte?

Dano had afgelopen zaterdag zijn partijtje. Niets aan de hand, maar zondagmiddag werd hij ziek, hangerig, wilde liggen, en ook koorts. Hij klaagde ook over een zere keel. Hij wilde niet eten of drinken.

Gisteren en vandaag was en is het al niet veel beter. Hij ruikt ook uit zijn mond, is nog steeds koortsig, kortom, hij heeft het te pakken van het één of het ander. Ik heb hem vanmorgen even onder de douche gezet, en toen zag ik dat hij flink was afgevallen (maar dat is niet zo gek natuurlijk) en dat zijn hele lijf onder de rode vlekjes zit. De vlekjes zijn iets verhoogd en hij krabt, dus het zal ook een beetje jeuken.

Ik dacht zelf aan de vijfde of zesde ziekte. Qua symptomen neig ik eerder naar de zesde ziekte, maar die schijnt alleen voor te komen bij kinderen tussen de zes maanden en drie jaar. En hij is zes, dus ik weet niet of dat mogelijk is.

Heeft iemand hier ervaring mee, bij een kind van zes?

Onze dochter heeft ook de 6e ziekte gehad,vlekjes,hangerig en koorts,ik schrok aanvankelijk van de vlekjes maar de dokter legde mij uit dat als je de vlekjes weg kunt drukken er niets aan de hand is.

Ik ga meestal toch ff naar de huisarts voor de zekerheid

Misschien overbezorgd maar ja…

Ik kijk het wel altijd een paar dagen aan voordat ik actie onderneem. (tenzij ik het vermoeden heb dat het levensbedreigend is natuurlijk). Maar het zijn geen vlekjes zoals bij hersenvliesontsteking, maar een soort bultjes. Hij is nu al weer zo goed als opgeknapt, alleen zijn huid ziet een beetje roodachtig en voelt een beetje ruw aan.