viering Sinterklaas KDV

Op de creche van mijn zoontje wordt sinterklaas gevierd, ze organiseren een poppenkast voorstelling met zwarte pieten poppen, hardstikke leuk, maar wat ik minder leuk vind is dat er een van de leidsters verkleed gaat als zwarte piet…ik heb vorig jaar gezien dat er best kindjes erg overstuur van waren en ik had eigenlijk 't idee dat ze de zwarte piet dit jaar achterwege zouden laten. Nu hoor ik vanmorgen van een andere moeder dat diezelfde leidster dit jaar dus weer zwarte piet is…ik vind 't niet zo verstandig, buiten dat ben ik van mening dat een KDV de ouders hierover in moeten lichten, dan kun je als ouder beslissen of je je kindje misschien thuis houdt die dag…vinden jullie 't raar dat ik dit zeg ? 't gaat hier natuurlijk om erg jonge kinderen. Ben benieuwd wat jullie reactie hierop is. Morgenavond heb ik vergadering van de oudercommissie (waar ik in zit) en wilde dit onderwerp eigenlijk aansnijden, ben benieuwd naar jullie reacties !

Ik vind het helemaal niet raar dat je dit zegt hoor ! Ik snap eerlijk gezegd niet dat de leidster zelf zo nodig Zwart Piet moet zijn, dat brengt de kleintjes inderdaad alleen maar in de war. Ze heeft dezelfde stem. Kinderen zijn soms gemakkelijk om de tuin te leiden maar ze zijn niet dom hoor, ze zijn soms slimmer dan volwassenen.



Je zegt dat het heel jonge kinderen zijn. Ze zullen merken dat er iets niet klopt. Het is toch sneu als er een paar kindjes overstuur van raken.

Heeft ze niet een stagiaire of buurmeisje die het wil doen ?



Ik denk dat de leidster het heel goed bedoelt maar ik denk ook niet dat het verstandig is.

Ik zou er geen problemen mee hebben. Britt is vanaf het moment dat ze geboren is gewoon in aanraking geweest met zwarte pietjes en dat was nooit een probleem. Op het sinterklaasfeest van mijn mans werk mogen ze pas met 2 jaar er naar toe, maar daar zijn zelf kinderen van 4 die er mmoiete mee hebben, dus het varieeert van kind tot kind.



Het is belangrijker om te weten waarom er zoveel overstuur waren, misschien speelde de juf een te boze piet?



En mijn inziens kan de juf beter de juf zijn en een buitenstaander de zwarte piet spelen.

@mutsy wrote:





En mijn inziens kan de juf beter de juf zijn en een buitenstaander de zwarte piet spelen.




Dat is ook wat Syll&Ryan eigenlijk zegt. Ze zegt ook niet dat ze problemen heeft met zwarte pieten maar met het feit dat een juf zwarte piet speelt.

Hmmm op mijn zoontjes KDV wordt er ook sinterklaas gevierd. Maar zover ik weet zonder echte sint & pieten. Ze doen wel leuke dingen met ze en zijn vorige week pieten mutsen aan het plakken geweest. Dus vooral met thema sinterklaas bezig.



Ze hebben op KDV van Ivan vertikale groepen(0-4 jaar) dus is het voor de allerkleinsten is het nog niet zo interessant.



Tja ik moet wel zeggen dat je vaker hoort dat kinderen onrustig zijn in deze periode vanwege Sinterklaas. Leidsters/juffen zijn een houvast in deze periode! Ik zou het ook niet zón goed idee vinden als een van Ivan’s leidsters voor zwarte Piet ging spelen.

wij hebben morgen een sinterklaas feest op de creche, maar geen idee of er juffen piet zijn. Volgens mij niet, vind het ook een beetje raar idd.

Ik werk zelf op een kdv en heb dat ook mee gemaakt, dat de kindjes Sint en Piet eng vinden…Sneu voor de kindjes, want het hoort juist een leuk feestje te zijn.



In overleg met de oudercommisie hebben wij toen besloten om 1leidster in het bijzijn van de kinderen als piet te verkleden. De kinderen vonden de verkleed kleding helemaal leuk, tot de zwarte smink kwam.

Lijkt wel of ze dan de leidster niet meer herkennen, met de smink af, was alles weer goed.



( trouwens, wij sminken wel vaker de kindjes, maar dan hebben wij ook andere kindjes die er om moeten huilen. Dus wij sminken alleen als die kindjes niet aanwezig zijn…)



Nu hebben wij sinds 5jaar besloten om een poppekast te houden,

de kinderen hebben allemaal plezier.

Grappig is, dat ik juist van ouders reactie’s krijg, dat ze het jammer vinden dat er geen Sint en Piet op het kdv komt.