Hoi meiden,
Ik heb begrepen dat als je zwanger bent je veel vette vis moet eten.
Maar daar hou ik niet van.
Wat nu? Welke tabletten kan ik dan nemen als vervanging? En zijn die ook voldoende voor de beeb?
Volgens mij zijn er visolie caps speciaal voor zwangere.
Je zou even naar een vitaminen/reform zaak kunnen gaan voor info.
Ik zou geen tabeltten ter vervanging nemen…
Neem aan dat je voor de rest gewoon gezond eet? Je hoeft
niet alleen omdat je geen vis eet tabletten te gaan slikken…
Vraag het anders aan je vk.
Ja, we eten heel gezond. Elke dag groente, fruit.
Ik heb nog geen vaste vk, maar kan wel het ziekenhuis bellen waar ik de eerste afspraak heb.
Dan vraag ik me af, wat valt er onder vette vis?
haha, weet ik eigenlijk niet, makreel ofzo? Zalm? Geen flauw idee… :mrgreen:
@http://nl.wikipedia.org/wiki/Omega-3_vetzuren#Vette_koudwater-zeevis wrote:
Vette koudwater-zeevis
Vette koudwater-zeevis als makreel, haring, zalm, ansjovis en sardinen is een goede bron van omega-3-vetzuren. De olie van deze vis bevat ongeveer zeven maal meer omega-3- dan omega-6-vetzuren. Andere vette vis, zoals tonijn, bevat omega-3 in iets minder hoge doseringen.
In veel zuideuropese landen maakt vis een belangrijk deel uit van het voedselpatroon, in Nederland is de groep mensen die regelmatig vette vis eet echter klein.
Hoewel vis een belangrijke bron is van omega-3-vetzuren, maken vissen deze vetzuren niet zelf aan. Ze verkrijgen ze via de algen die ze consumeren. Om deze reden is er vaak een belangrijk verschil in EPA en DHA concentraties tussen gekweekte versus gevangen vis.
Bij consumptie van deze vette vissoorten moet men overigens alert zijn op de mogelijke aanwezigheid van zware metalen en vetoplosbare toxines als PCB’s en dioxines, die zich in de voedselketen kunnen ophopen.
Tonijn niet eten in de zwangerschap ivm teveel 'zware metalen' en toxines.
Altijd vers bij de visboer halen, dus niet voorverpakt uit de supermarkt (zowel de haring, de makreel als de zalm/-filet dus). Haring vers laten schoonmaken.
Mijn vk begon wel uit haarzelf over vette vis eten, 2x per week, vanwege vorming hersenen enzo.
De zwangerschapsvitamines van de Etos bevatten naast foliumzuur en alle andere benodigde vitamines nu ook visolie. Alleen die dingen zijn wel wennen met slikken... ze zijn vrij groot :|
Overigens is nog niet aangetoond dat visolie etc helpt... Dus of het echt MOET op de manier waarop ze foliumzuur aanprijzen... ik weet het niet...
TIP: Eet ook liever geen makreel… Maakt niet uit of die vers of gestoomd of gerookt is… Koningsmakreel bevat veel ijzer. Hetgeen je niet moet hebben natuurlijk in je zwangerschap. Bij veel visboeren is er onduidelijkheid wat de soort makreel betreft. Je hebt er die niet schadelijk zijn, maar ik zou het risico niet nemen!!!
Ik heb die capsules van de Etos ook genomen. Met succes, want mijn kinderen zijn briljant 8)
:mrgreen:
Waar ik trouwens wel last van had was oprispingen van die tabletten.
Echt waanzinnig smerig als je een oprisping krijgt met vissmaak :sick:
Dat was voor mij reden om ze op een gegeven moment naar de prullenbak te verwijzen
@mama21 wrote:
TIP: Eet ook liever geen makreel… Maakt niet uit of die vers of gestoomd of gerookt is… Koningsmakreel bevat veel ijzer. Hetgeen je niet moet hebben natuurlijk in je zwangerschap. Bij veel visboeren is er onduidelijkheid wat de soort makreel betreft. Je hebt er die niet schadelijk zijn, maar ik zou het risico niet nemen!!!
? je hebt juist eerder kans op tekort aan ijzer, en ‘moet’ daarom juist veel ijzerhoudende producten eten! Dus dat lijkt mij niet de reden dat je geen makreel mag?
Hou zelf ook neit van vis, maar kibbeling of lekkerbekje wel: helaas zijn dat weer niet de vissen die ze bedoelen, hihi
@mama21 wrote:
TIP: Eet ook liever geen makreel… Maakt niet uit of die vers of gestoomd of gerookt is… Koningsmakreel bevat veel ijzer. Hetgeen je niet moet hebben natuurlijk in je zwangerschap.
Nooit van gehoord dat je geen makreel zou mogen. Enne wat extra
ijzer is juist goed! Waarom anders advies van eten
appelstroop en floradix bijvoorbeeld?
Makreel, tonijn, haring gewoon lekkker eten hoor! Das gezond enne…
alles waar TE voor staat is sowieso niet goed…
Soms krijgen zwangere vrouwen last van bloedarmoede door een ijzertekort. Symptomen hiervan zijn een bleek gezicht, vermoeidheid of een slap gevoel. Een ijzerrijke voeding kan de kans op bloedarmoede verkleinen. Kies daarom voor voedingsmiddelen die veel ijzer bevatten (zie tabel).
IJzerrijke producten
graanproducten
bruinbrood, volkorenbrood, roggebrood, muesli, volkorenmacaroni, zilvervliesrijst, volkorenbeschuit
vlees, vis, kip en ei
alle soorten vlees, vis en kip, eieren, vleeswaren
aardappelen en groente
aardappelen, alle soorten peulvruchten, alle soorten groente
overige producten
volkorenbiscuit, noten, appelstroop
Meer dan twee porties vette vis per week eten Vis is heel gezond, zeker ook voor zwangeren! Maar met het oog op dioxines is meer dan twee porties vette vis per week (300 gram) onverstandig.
Roofvissen eten zoals zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en verse tonijn. Het advies is maximaal 1 portie per week van 100 g.Tonijn uit blik bevat veel minder kwik en dioxines dan verse tonijn. Tot maximaal 2 porties tonijn uit blik per week is daarom geen probleem
http://www.voedingscentrum.nl
Vitamines en mineralen
Behalve foliumzuur en vitamine D is het tijdens de zwangerschap niet nodig extra vitamines en mineralen te slikken. Foliumzuurtabletten zijn nodig vanaf ten minste vier weken voor de bevruchting tot en met de eerste acht weken van de zwangerschap. Extra vitamine D is gedurende de hele zwangerschap nodig.
Als toch een vitaminepreparaat wordt gebruikt, is een laag gedoseerd preparaat (maximaal één keer de aanbevolen hoeveelheid per dag) aan te raden. Een goede keus zijn in ieder geval de preparaten die speciaal bestemd zijn voor zwangeren. Controleer bij gebruik van een combinatiepreparaat hoeveel foliumzuur en vitamine D het bevat. Meestal is het niet nodig om deze vitamines dan nog aanvullend te slikken. Het is altijd belangrijk de dosering te gebruiken die op de verpakking staat.
ik eet ook geen vis maar heb ook geen tabletten geslikt
vindt dat niet echt nodig als je verder gezond eet
Ik heb altijd moeite met het slikken van grote pillen, dus ik laat die visolie pillen ook maar achterwege. :mrgreen:
Mijn ouders maken geregeld forel klaar, die door hun buurman wordt gevangen.
Zou deze vis wel mogen?
Dan hoef ik het ook niet zelf klaar te maken, scheelt een hoop.
Ja hoor, Forel mag je gewoon eten !
(de site van het voedingscentrum is echt een handige site
om e.e.a. op te zoeken :thumbup: )
Thanks, ik ga die site eens opzoeken!
Ik heb toch even de verpleegk gebeld.
Ze zei dat als je verder wel gezond eet je die extra visolietabletten of zelfs vis zelfs niet nodig hebt. Je moet wel voldoende eiwitten naar binnen krijgen uit vlees bijv.
Mooi zo, hoef ik niet aan de vis!
@miranda79 wrote:
@mama21 wrote:TIP: Eet ook liever geen makreel… Maakt niet uit of die vers of gestoomd of gerookt is… Koningsmakreel bevat veel ijzer. Hetgeen je niet moet hebben natuurlijk in je zwangerschap. Bij veel visboeren is er onduidelijkheid wat de soort makreel betreft. Je hebt er die niet schadelijk zijn, maar ik zou het risico niet nemen!!!
? je hebt juist eerder kans op tekort aan ijzer, en ‘moet’ daarom juist veel ijzerhoudende producten eten! Dus dat lijkt mij niet de reden dat je geen makreel mag?
Hou zelf ook neit van vis, maar kibbeling of lekkerbekje wel: helaas zijn dat weer niet de vissen die ze bedoelen, hihi
uhmm sorry… ik maakte even een grove fout… :oops: ik bedoelde geen ijzer maar kwik! haha ik heb dat ooit eens ergens gelezen dat sommige soorten makreel veel kwik bevatten, maar verwarde het met ijzer :oops: :oops:
@Chess wrote:
Ik heb altijd moeite met het slikken van grote pillen, dus ik laat die visolie pillen ook maar achterwege. :mrgreen:
Er bestaan ook druppels ipv capsules. Even googlen op bional visolie zwanger en dan kun je het ergens online bestellen. Zo heb ik het vorig jaar ook gedaan, want het was niet overal makkelijk te verkrijgen.