Verzamelinkomen? Belastingdienst

Wat zijn ze toch vreselijk onduidelijk bij de belastingdienst!!!



Nog maar eens de vraag!!!



Er is wat verwarring betreffende het te gebruiken inkomen voor de aanvraag kinderopvangtoeslag, in een ander topic!



De een zegt dat je het verzamelinkomen moet gebruiken voor de aanvraag (= brutoinkomen + toeslagen van beiden -/- kosten eigen woning).



Ik denk dat dit klopt, en dat je brutoinkomen + toeslagen moet gebruiken wanneer je geen eigen woning hebt!



Wie kan ons helpen om het voor eens en voor altijd goed te doen!



Ik heb net de belastingdienst gebeld, en blijkbaar moet je voor kindertoeslag (is wat anders dan kinderopvangtoeslag) wel je brutoinkomen hebben + toeslagen!

Dus hiervoor moet je weer een ander inkomen gebruiken…terwijl als je naar de proefberekening gaat je wel het verzamelinkomen mag invullen zoals dat op je aangifte van vorig jaar was :roll:



Lekker duidelijk die belastingdienst!!!



Iemand die bij de belastingen werkt misschien???

@Sneeze wrote:



Wij hebben een huurwoning en dan zit je, zoals ik het begrijp, altijd goed met alleen je bruto salaris x 12 maanden + 8% vakantietoeslag… toch??




Ja dat denk ik dus ook! En eventueel een bonus of winstuitkering, ook erbij tellen!!!



Maar als je een koopwoning hebt zoals wij mag je volgens mij de aftrekposten voor je woning in mindering brengen.



Maar nu lijkt het erop dat het bij de ene toeslag wel is en bij de andere niet.



MAW, Heel verwarrend!!!

Ik was al verrast dat we nu ineens nóg meer geld krijgen… :? Ik dacht dat ze een fout gemaakt hadden, en zij waren er van uit gegaan dat ik wel wist wat een kindtoeslag was (nog nooit gehad hoor :eh: ). Ik kan me alleen niet meer herinneren hoe ik hier nu aan kom, en wat voor gegevens ik door heb gegeven… volgens mij kregen we een brief met: volgens onze gegevens heeft u recht op… blablabla’.

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=15833

Hier zit iemand die er werkt, misschien kun je hier eens vragen/pb-en?



wel even naar de laatste pagina, want het is een oud topic :mrgreen:

:think: Hm ook hier altijd de kinderopvangtoeslag ingevuld met het jaarlijkse brutoinkomen + 8% vakantietoeslag.

Nog nooit geen bericht gehad van de belastingdienst dat dit niet klopte en aangezien Ashley al bijna 2,5 jaar naar het KDV gaat ga ik er maar vanuit dat het toch goed is…

Heb je een eigen huis, je kunt dan op de beschikking (2005) zien welk inkomen ze gebruikt hebben. Minus kosten eigen woning of niet!!!



Tenminste zo staat het er bij ons op, want Carlo’s inkomen is lager dan alleen bruto-inkomen (dus ik ga ervan uit dat je kosten eigen woning dus mag aftrekken). Ik neem aan dat het op de definitieve beschikking wel klopt, want dat is wat de belastingdienst zelf gebruikt heeft!!!

Op de site van toeslagen staat precies op wat voor inkomen je in moet vullen:



1e optie: Neem van de laatste aangifte of aanslag inkomstenbelasting het verzamelinkomen over.

Met hoeveel euro neemt uw inkomen toe of af in het jaar waarvoor u een toeslag wilt aanvragen? Verwacht u minder inkomen? Zet dan een minteken voor het bedrag.





2e optie: Loon, uitkering of pensioen 1

Pak uw laatste jaaropgaaf en neem het loon voor de loonbelasting over.



Loon, uitkering of pensioen 2

Pak uw laatste jaaropgaaf en neem het loon voor de loonbelasting over.



Loon, uitkering of pensioen 3

Pak uw laatste jaaropgaaf en neem het loon voor de loonbelasting over.



Loon, uitkering of pensioen 4

Pak uw laatste jaaropgaaf en neem het loon voor de loonbelasting over.



Loon, uitkering of pensioen 5

Pak uw laatste jaaropgaaf en neem het loon voor de loonbelasting over.



Met hoeveel euro neemt uw inkomen toe of af in het jaar waarvoor u een toeslag wilt aanvragen? Verwacht u minder inkomen? Zet dan een minteken voor het bedrag.



Bij beide opties reken je dan je toetsingsinkomen uit en die vul je dan in van zowel jouw als je partner.

Dan het aantal kinderen,welk soort opvang en wat die kost per uur.

Verder kan ik niets vinden op de toeslagenpagina van de belastingdienst

heb even gekeken op de toeslagen site en bij alle toeslagen wordt uitgegaan van het verzamelinkomen. De nieuwe toeslag kindertoeslag per 2008, is geen nieuw iets, maar is de "oude"kinderkorting, een korting op je te betalen belasting die je verrekende bij je aangifte of die je misschien maandelijks ontving.



Maar goed het gaat er even om wat nou verzamelinkomen is…

ik ga er daarbij voor het gemak vanuit dat er geen sprake is van box 3 inkomen ( voor gehuwden en fiscale partners geldt dan een bezit, bijv spaargeld, aandelen ed van een goede 40.000 euro of meer. ) Heb je dit wel dan moet je je belastbaar inkomen box 3 ook meetellen.



Verzamelinkomen is nl het totaal van het belastbaar inkomen box 1 2 en 3. Om er nog maar een term in te gooien :roll:



Het is dus je inkomen min de aftrekposten. En een goede indicatie is je brutoloon x 12 maanden (bij maandloon) plus 8% vakantiegeld en eventuele winstuidelingen, bonus, 13e maand ed. (dit loon klopt dan niet helemaal omdat het fiscale loon niet gelijk is aan het brutoloon, maar als indicatie wel goed aan te houden. Denk er aan dat bij een auto van de zaak dit ook meegeteld moet worden bij je loon.

Daar gaan dan je aftrekposten vanaf, de grootste post is vaak de aftrekpost eigen woning (WOZ waarde maal 0,6% en daarvan af de betaalde hypotheekrente). Dan heb je globaal je belastbaar inkomen box 1 en zonder verdere poes pas, is dat ook het verzamelinkomen = toetsinkomen voor de toeslagen.



Uiteraard komen buitengewone lasten zoals ziektekosten ed ook in mindering maar die zou ik niet al van te voren meenemen, doorgaans weet je niet hoeveel kosten je hebt in het komende jaar, drempel is hoog dus misschien heb je wel geen aftrek en de regeling mbt de ziektekosten wijzigt meen ik ook per 1 januari.



Kortom gewoon pakken wat je zeker weet, loon en aftrekpost eigen woning en ,mocht je achteraf voor meer aftrekposten in aanmerking komen dan krijg je na het indienen van je aangifte wel een verrekening, en dat is dan weer een lekker meevallertje



Hoop dat het een beetje duidelijk is zo



groetjes en en fijne kerst

Hee Nic bedankt voor je reactie :wink:



Dus kort gezegd, is het zoals ik al zei, met mensen met een eigen woning, de kosten die hiervoor gemaakt worden afgetrokken mogen worden, dus zoals in box 1.



Wij hebben verder geen dingen in box 2 of 3… :think:



Dit omdat er in het andere topic mensen zijn met een eigen woning die als verzamelinkomen gewoon van hun brutojaarinkomen uitgaan + toeslagen (bonus/vakantiegeld etc.)



En dus niet die aftrekpost meenemen!!!



Als dit zo is lopen ze misschien toch toeslagen mis, zoals zorgtoeslag!

had net een mail van ons gastouder bureau.

het tarief word gewijzigd ofzo… dus je moet altijd een wijzigen naar de belasting doen ook al veranderd er verder niks in je kinderopvang.

pfff. dat ga ik m’n man maar laten doen :smiley:

de mensen die het bij de voorlopige teruggaaf verkeerd doen is het geen probleem, als je 1 keer in de molen zit van die toeslag dat jaar dan wordt nadat je je jaaraangifte gedaan hebt ook een definitieve aanslag van de betreffende toeslag opgelegd.



Als je dan als toetsinkomen je loon hebt opgegeven en geen rekening houdt met de aftrekposten krijg je dan alsnog je deel terug.

Je loopt het niet mis. Je kan alleen je toeslag mislopen als je hem niet op tijd aanvraagt. Maar goed, vaak is het 1x aanvragen en je krijgt automatisch elk jaar weer een voorlopige beschikking.



groetjes

Maar ik hoor nu ook van mensen die het dus niet aanvragen omdat ze denken dat ze teveel verdienen! Omdat ze het verkeerde inkomen nemen!



Is bij mij ook gebeurd in 2006, ik heb destijds een toetsing gedaan met de berekening “12 x brutoloon + vakantiegeld” maar zat daarmee dus te hoog! En heb geen aanvraag gedaan!

(had de hypotheekrente niet ervan afgehaald)



Maar achteraf (=pas afgelopen maand) besefte ik me dat ik ook hiervoor het verzamelinkomen moest gebruiken, en daardoor heb ik nu ruim 120 euro misgelopen! Over 2006 kan je niets meer terugvragen namelijk!!!



Hetzelfde zou nu bijna gebeuren met de kindertoeslag!! Ik dacht te hoog te zitten en zou daarom geen aanvraag doen! MAW niet in de molen zitten, en dus geen toetsing achteraf
En dit terwijl we op de aangifte 2006 wel recht op kinderkorting hadden :think: :think: :think:



Heb de belastingdienst hierover wel aangeschreven, dat ik ze daarin zo onduidelijk vind, en of ik alsnog met terugwerkende kracht die zoergtoeslag kan krijgen!



Ik heb trouwens op “Tros Radar” ook dezelfde vraag gesteld! En wederom inderdaad de reactie dat je inkomen minus de kosten eigen woning moet nemen (in ons geval).



Niet dat ik jouw niet vertrouw Nic, ik weet dat jij er veel van weet, maar ik kreeg zoveel tegenstrijdige reacties!!!



http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?p=712987#712987

Hallo anne-marie,



Deze vragen zat ik vorig jaar ook mee,



Heb toen ons bruto jaar salaris maar opgegeven voor de zorgtoeslag, we zouden zowiezo geld terug krijgen maar ik wist dus niet dat we onze hypotheek rente eraf kon halen.



Nu heb ik in juli over 2006 de defenitieve berekening gekregen en toen kregen we het extra geld terug omdat het toch over het verzamel inkomen gerekend werd.



Dus ik heb alle toeslagen dit keer iets hoger dan onze verzamel inkomen gehouden.

Ik heb er net ook over en weer met Dena over ge-pbt, en ge-msnt



We zijn allebei van mening dat de belastingdienst hier wel zooo ontzettend onduidelijk over doet!



Wij werken allebei nog enigzins in de administratie, ik als fin.adm. medewerkster en Dena op de verkoopadm. We vragen ons dan ook sterk af hoe dat zit met de mensen die er in hun werk al niks mee te maken hebben (zoals de kassiere, verpleegster of winkelmedewerker), hoe die het nog moeten snappen!!!



Echt WAARDELOOS. Ik ben nu in staat om het ministerie van financiën er op aan te schrijven, want de belastingdienst, kan je niet eens mailen!



Maar als je net zoals Dena en ik net op die grens zit met je inkomen, dan heb je wel kans om eea mis te lopen waar je recht op hebt!!!



Let aub goed op, en vraag anders gewoon goed na, desnoods bij de belastingdienst zelf vragen naar een leidinggevende ofzo!!!

gewoon aanvragen.

had ik ook gedaan, kreeg eerste een brief dat we te hoog zaten. later kreeg ik over 2006 nog 26 euro :stuck_out_tongue: terug :lol: maar goed, zit nu wel in de molen en ben in 2007 minder gaan werken… weet ook nooit precies wat je nu moet opgeven maar ga er vanuit dat ik bij m’n afrekening dan wel het juiste alsnog krijg.

vind het wel stom dat als je het niet aanvraagt, je het ook niet krijgt. ze hebben toch je loonopgave? ze weten altijd precies wat je verdient… waarom moet je er dan nog zelf achteraan :eh: hoeveel geld zullen ze daar wel niet mee verdienen :x

Ik denk dat er zo heel erg veel geld blijft hangen bij de belastingdienst :evil:



Let op dat je dus ten alle tijde voor het aanvragen van toeslagen de hypotheekrente aftrekt van je brutojaarinkomen!!! Pas dan heb je nl je verzamelinkomen = toetsingsinkomen. Ik loop nu al een paar jaar geld mis doordat ik alleen ons brutojaarinkomen op heb gegeven en de site is daar erg onduidelijk in.

Heb nu achteraf nog recht op geld van 2006 en 2007 kindertoeslag en zorgtoeslag. Ik ga het alsnog proberen te declareren wie weet…



Pfff belastingdienst leuker kunnen we het niet maken, ingewikkelder wel :roll: