verwarring buikomvang

Heej meiden,

Woensdag was ik bij de verloskundige voor controle, hebben ze mn buikomvang gemeten en was mijn buik in 2 weken 2 cm gegroeit.

De verloskundige zei heel goed een cm per week!

Vrijdag moest ik naar de verloskundige om over de bevalling te praten.

Toen hebben ze gelijk weer mijn buik gemeten. (ik had toen een andere verloskundige)

Zei meette mijn buik en zei dat ze vind dat mijn buik wel groeit maar niet goed genoeg, dat ik naar het ziekenhuis moet voor een groeiecho volgende week.

toen ik 27 weken zwanger was ben ik ook naar het ziekenhuis geweest voor een groeiecho en dit was de meeting.

BPD=7.2 Cm 27w4d

HC =26.0 Cm 27w6d

AC =24.5 Cm 29w0d

Fl =5.0 Cm 26w6d

Niet te klein…

De verloskundige weet niet dat ik deze echo heb gehad.

Ik ben best in verwarring…

maak me zorgen:(

Iemand een idee?

Groetjes

Van de afmetingen weet ik helemaal niets.

Maar 5 weken geleden toen ik bij de gyn was hadden ze het kindje opgemeten en het was iets aan de kleine kant,

Nou je wil niet weten hoe groot mijn buik is :shock:

Dus het zegt niets, grote buik groot kindje kleine buik klein kindje.

Ik zou me tot aan die echo niet zoveel zorgen maken joh, ik weet zeker dat alles goed is ook omdat de vorige groeiecho wel gewoon goed was.

Dadelijk zit je je een week lang druk te maken om helemaal niets.

:-*

Ik heb ook geen idee waarom ze een buik opmeten…ze moeten toch de baarmoeder meten? Voor zover dat nauwkeurig te doen is??

Een buikomvang kan toenemen en afnemen…zit er een drol dwars dan is hij zo 5 cm groter…en heb je veel gedaan die week,kan je zo 1 kilo kwijt zijn…volgens mij moet dat er niet zo toe doen.

Jeetje zeg…wat maken die VK’s je tegenwoordig allemaal in de war met vage metingen/feitjes en tegenstrijdige antwoorden…OF vragen wij als patient misschien niet goed genoeg meer door en “lezen” we niet meer uit een paar woorden van handig is?

Ik snap dat iemand onzeker of in de war kan raken,maar ik lees dergelijke topics meer en vraag me werkelijk af of het nu zo slecht is gesteld met de algemene communicatie van VK’s en gyn’s of is de onzekerheid gewoon zo groot dat er misschien TEVEEL op kleinigheidjes wordt gelet?

Hoe dan ook…hoop dat je snel duidelijkheid krijgt,zo niet hier,dan zou ik lekker bij je VK aan de bel trekken en om opheldering vragen…scheelt je de volgende keer weer kopzorgen…

In mijn twee zwangerschappen (2 verschillende vk praktijken en 1 gyn) is mijn buik nog nooit opgemeten, ik was ook in de veronderstelling dat dit niet meer gedaan werd omdat het niets zegt?

hoihoi

mijn buik is bij mijn dochter nooit opgemeten en nu ook niet. Ze voelt even hoe hoog de baarmoeder zit en dan is het oke.

En meten is toch heel persoonlijk. Ik heb het met mijn dochtertje gehad die de ene dag naar de cb moest en de volgende dag naar de kinderarts. Bij beide is ze gemeten en gewogen en daar zat 3 cm en 2 kilo verschil tussen :shock:

Ik kan wel zeggen dat je je geen zorgen moet maken maar je bent een zwangere mama dus dat doe je toch :slight_smile: (zou ik ook doen)

veel sterkte dan maar tot de echo

groetjes

marlies

Mijn buikomvang word ook nooit gemeten. In ons maandtopic hebben we het wel regelmatig gedaan en ik zat laatste keer op 102 cm terwijl anderen richting de 120 cm gingen…

En mijn kindje heeft een normale maat en van de andere meiden ook, dus volgens mij zegt het gewoon helemaal niks.

Ik zou ze anders even bellen.

Mijn buikomvang is ook nog nooit gemeten :think:

Ze voelde gewoon, en zei dan of ze goed was gegroeid.

Bedankt voor jullie reacties!

Ik mocht vandaag al voor de echo omdat er verwarring was!

Ze hebben me eerst aan de CTG gedaan.

had dat nog nooit meegemaakt, soms had ze 120 slagen per minuut en soms 150…

Ik schrok daar wel van ik dacht namelijk dat de kleine constant hetzelfde aantal slagen per minuut moest hebben…

zijn der meer die aan de CTG hebben gelegen?

De echo was mooi!

Ze groeit goed en niks te klein.

Groetjes

Nou als je kindje actief is dan gaat zijn hartslag direct omhoog.

Ook als hij slaapt en droomt ergens van kan zijn hartslag ook omhoog gaan.

Als je kindje slaapt, dan heeft je kindje wel meestal een regelmatige hartslag.

Ik heb dat zo vaak mee gemaakt was ie bijv 110 en dan sprong ie naar de 160 opeens :slight_smile:

Denk niet dat jij je druk moet maken hoor :-*

@ Ssaraaii

Hier een stukje van mijn CTG.

Een CTG moet juist variabel zijn dus van hoog naar laag en van laag naar hoog op en neer gaan. Zoal sjij het omschrijft is hij dus prima!

bedankt voor jullie reacties!

Ben al een stuk geruster…

dit is de groei op 27 weken De buikomvang AC liep 2 weekjes voor!

BPD=7.2 Cm 27w4d

HC =26.0 Cm 27w6d

AC =24.5 Cm 29w0d

Fl =5.0 Cm 26w6d

Dit is de groei met 31 weken

BPD= 7.8 Cm 29w6d

HC= 28.1Cm 30w2d

AC= 27.3 Cm 31w4d

FL= 5.9 Cm 30w6d

De gyna zegt dat de groei goed is…

Maar met 27 weken liep de kleine 2 weken voor en nu loopt ze gelijk!

Dan is ze toch minder gaan groeien?

Zijn der mensen mer ervaring?

Groetjes

Weet je, het is misschien makkelijk praten van me,maar ik denk dat je je niet zo moet focussen op die getallen…

Metingen zijn en blijven gokken. Je VK gaat straks ook een gok doen hoe zwaar je kindje gaat zijn en 9 van de 10 keer zitten ze er gewoon naast! Niets aan het handje…

Je kan deze getallen en schema’s wel plaatsen,maar ik ken maar weinig zwangeren die zulke tabellen uberhaupt kunnen lezen of ooit gezien hebben…ik in ieder geval niet.

Als de VK aangeeft dat het allemaal goed is nu,wat is dan nog precies je vraag?

Dan kunnen nog 100 kokkers hier hun ervaring of verhaal opschrijven,maar jij gaat er niet geruster op worden denk ik…die “rust” moet nu vanuit jezelf gaan komen.

Ik kan niet in je leven kijken…misschien heb je het nu wel druk, misschien gaat je kleine nog een groeisprurt krijgen…je weet ook totaal niet wanneer de kleine gaat komen…wie weet blijft je kleine ietwat klein,maar ga je straks 2 weken overtijd…dan kan het nog een bulk van een kind worden…

Misschien volgt de groeispurt nog en komt je baby eerder…

Je hoort meer dat pas na de 30 weken er nog flinke spurten aankomen…juist die laatste weken als je meer rust gaat nemen…

Ik kreeg veeeeeeeeeeeeeeel te weinig rust…was minder aangekomen dan bij m’n eerste…liep in mn 40e week nog te rennen en vliegen…was er van overtuigt dat mn 2e dus kleiner moest zijn dan de 1e…en toch bleek bij ZWAARDER te zijn…geen peil op te trekken dus…

Wat wel vast staat…stress en spanning is niet goed!

Als je echt zo onzeker bent,dan zou ik dat aankaarten bij je VK…misschien kan ze je zonder die rare grafieken (die je alleen maar onzeker maken) uitleggen dat het allemaal goed is…niemand kan voorspellen hoe het allemaal gaat lopen…dus vooruitlopen op “iets” wat lijkt te zijn kost je alleen maar onnodige spanning…

Misschien wilde je dit niet helemaal horen,maar vraag me echt af of je na bovenstaande reacties ooit wel helemaal gerust gaat worden…elk antwoord zal misschien leiden tot weer een nieuwe onzekerheid bij je…

Veel succes!