Verwarrend....

Als je zo om je heen hoort en de potjes van 6+ leest, dan mogen babies al dergelijke dingen als sinasappel, aardbei, kool, mais, vlees, etc.

Maar kijk je bij BV.com voor het voedselintroductieschema, dan lees je daar heel wat andere dingen!

Hoe zit het nu? Wat mag al wel en wat mag al niet?

Kan ik gewoon op de potjes afgaan? Kan ik hem met ons mee laten eten??

Volgens mij kun je niet zo 1-2-3 zeggen wanneer welk kindje wat mag. Het ene kind kan er gemakkelijker tegen dan een ander kindje.

Ik heb zelf gewoon een paar dingen langzaam geintroduceerd en gewoon gekeken hoe Jasper erop reageerde… Wij drinken bijna dagelijks verse jus :drool: Zo heeft Jasper al met een maand of 6-7 voor het eerst een slokje jus geproefd. Dat ging prima, dus de volgende keer kreeg hij 2 slokjes, etc. Het kindje van een kennis van ons kreeg daarentegen pas met 2 jaar voor het eerst jus omdat zij het zo zuur vond. Daar heeft ze ook wel een punt :wink: Kiwi en aardbei kreeg Jasper bijvoorbeeld pas toen ie 1 jaar was omdat mijn broer daar allergisch voor is. Kan hij overigens prima tegen…

Ik denk dat ze op bv.com wel erg voorzichtig zijn. Dus sommige dingen heb ik echt eerder gegeven(denk bijv. aan pindakaas) maar met andere dingen heb ik wel keurig gewacht.

Heb jij het idee dat die kleine er al tegen kan om met de pot mee te eten? Probeer het dan eens. En kijk hoe dat gaat. Misschien vind hij dit wel veel lekkerder dan babypotjes(maar misschien ook niet :wink: ) Mijn broer bijvoorbeeld heeft al met 6 maanden de aardappelen en groenten van mijn vaders bord “gebiets” omdat hij z’n eigen prakkie niet lekker vond. En dat ging prima :thumbup:

Ik zou hoe dan ook nooit op de potjes af gaan omdat ik altijd het gevoel heb dat producenten graag zo snel mogelijk hun waar aan je kwijt willen-logisch natuurlijk. Maar om bijv. een kindje van 4maanden al rijstebloem met vanillearoma :eh: te geven vind ik persoonlijk te ver gaan. En zo kan ik nog wel wat dingen verzinnen…

Van de week vond hij onze krieltjes met courgette heerlijk!!! We kregen het niet aangesleept! (vlees heb ik achterwege gelaten).

Vanavond een potje met worteltjes, rijst en kip. Nou met heug en meug ging het erin…

Soepstengels daarentegen vindt hij werelds!

Hihi!

Maar ik ga binnenkort macaroni maken en vroeg het me af…daar zitten natuurlijk koolsoorten/prei in…dan mag hij het niet?

Zoals gezegd: je kunt het altijd proberen :mrgreen:

Mijn moeder komt uit Belgie en daardoor kregen wij al heel vroeg gekookte prei geserveerd, zonder problemen! En Jasper is GEK op rauwe ui en witte kool(Jaaaa ik heb een raar kind :wink: )

@Dominique wrote:

Als je zo om je heen hoort en de potjes van 6+ leest, dan mogen babies al dergelijke dingen als sinasappel, aardbei, kool, mais, vlees, etc.

Maar kijk je bij BV.com voor het voedselintroductieschema, dan lees je daar heel wat andere dingen!

Hoe zit het nu? Wat mag al wel en wat mag al niet?

Kan ik gewoon op de potjes afgaan? Kan ik hem met ons mee laten eten??

De insteek van potjesfabrikanten verschilt zo ontzettend van bv.com als informatiebron. Bij potjesfabrikanten draait het om de omzet en telt het belang van het kind niet zo zwaar. Het voedselintroductieschema van bv.com daarentegen is volledig gericht op de gezondheid van het kind, een qua tempo en eigenschappen van bepaalde voedingsmiddelen rustig, borstvoedingvriendelijk en allergievriendelijk schema.

Wellicht kun je daar ten aanzien van je afwegingen iets mee? :slight_smile: