Is zeker erg KNAP en lekker warm zonder kachel aan :mrgreen: Hebben nou eenmaal geen koud huis blijkbaar
Hier gaat alleen de kachel boven aan als hij net onder de douche wegkomt, maar zodra hij in bed ligt is hij weer uit.
Ik draai ook de kachel aan op hun kamer, maar vaak maar voor eventjes: ff op warmen. Ben het weleens vergeten bij de oudste om die uit te doen (nouja, ik vermoed dat hij er zelf ook aan zit te draaien :think: ) en dan is het echt warm de volgende morgen. Liever dat ze goed onder de dekens liggen dan in een warme kamer slapen.
En zomer/canarisch warm is natuurlijk een heel andere warmte dan van een cv
sorry ik had niet begrepen dat je op een flat woonde …dan is het ook heel wat logischer dat het warmer is op de babykamer…
Hier de verwarming aan in de kamers waar we zitten ( dus ook als wij gaan slapen, anders is het echt ijskoud hier, enkel glas en het tocht als een gek!) En in Elise d’r kamer gaat de verwarming aan als ze gaat slapen, we hebben termostaatknoppen 1 t/n 5 en hij staat gemiddeld op 2 a 3 in de nacht. Overdag laten we hem op 1 staan, maar dan word de verwarming niet warm, dus is het warmer al dan… maar zonder verwarming gaat hier echt niet en we wonen ook in een flat ( bovenste verdieping!)
groetjes,
Louise
hier ook de verwarming gewoon aan, 's nachts houdt ie het ongeveer 17 graden
@Mellie wrote:
@ Merel33 en Yessie:
Het is heel normaal dat baby’s koude handjes en voetjes hebben, 99% van de beebjes heeft dat en soms zijn de handjes dan ook blauw!
Dat heeft niets met ‘kou laten lijden’ te maken :naughty:
Mellie, ik weet niet waar jij je statistieken vandaan hebt, maar volgens mij klopt er weinig van. Of bijna alle babies die ik ken behoren toevallig tot die ene procent? En in de zomer hebben babies toch ook niet constant koude handjes en voetjes? De mijne niet in elk geval.
@Yessie wrote:
@Mellie wrote:@ Merel33 en Yessie:
Het is heel normaal dat baby’s koude handjes en voetjes hebben, 99% van de beebjes heeft dat en soms zijn de handjes dan ook blauw!
Dat heeft niets met ‘kou laten lijden’ te maken :naughty:
Mellie, ik weet niet waar jij je statistieken vandaan hebt, maar volgens mij klopt er weinig van. Of bijna alle babies die ik ken behoren toevallig tot die ene procent? En in de zomer hebben babies toch ook niet constant koude handjes en voetjes? De mijne niet in elk geval.
Vervang 99% maar door 'het merendeel van'
In de zomer hebben ze veelal inderdaad geen koude handjes en voetjes omdat de omgeving warmer is.
Blijft echter wél een feit dat het géén graadmeter is van het comfort van je baby.
De voetjes worden in onderstaande quote dan niet genoemd, dan heb ik me daar waarschijnlijk in vergist.
Maar je kunt het ook navragen bij het Cb meis of als je weer een keer bij de vk bent, ik was hier met mijn oudste namelijk ook onzeker over en ben inmiddels ook een 'klein beetje' ervaren.
Dus rijst mij nu de vraag waar jij je info vandaan hebt ;)
Al denk ik dat alle baby's die jij kent ook in te warm gestookte kamertjes slapen omdat ze anders koude handjes hebben?
Aan het nekje is te voelen of een (slapende) baby het behaaglijk heeft; bij twijfel geven de voetjes uitsluitsel. Voelen die prettig aan dan is het in orde. Koude handjes zijn niet ongewoon. Een baby die transpireert heeft het te warm. Een baby die koorts heeft dient niet extra te worden toegedekt.Bron
Dat van die koude handjes heb ik wel eens aan de ka gevraagd en wat Mellie zegt klopt hoor: beebjes hebben vaak koude ledematen terwijl de rest van hun lichaam prima op temperatuur is, in het nekje voelen is een prima manier om te ontdekken of ze het koud danwel warm hebben.
Hier staat de verwarming nooit aan op zijn kamertje, ik word zelf met hoofdpijn wakker als dat ding aanstaat dus dat lijkt me voor hem ook niet bepaald goed. Hij heeft een lange-mouwen-romper, een flanellen pyjama, warme sokjes, en een slaapzak aan. Hij heeft het echt nog nooit koud gehad… (voor zover ik weet )
hier ook geen verwarming aan boven…
dave slaapt in een truitje / bovenkant van pyjama onder een dekbed en een fleecedeken
Jade slaapt in pyjama onder een 4seizoenen wollendeken en 2 kruiken
haar kamertje is de koudste…en ze is nog maar 4 wkjes … als het iets minder vriest gaan de kruiken weg…
Hier ook de verwarming aan. ook een klein stukje op de slaapkamer van 'de kid’s. Als ze wakker zijn zet ik de ramen op eenkiertje, deze gaat dichtals ze gaan slapen.
Als ik dat niet zou doen is het boven maar ongeveer 10 graden en vooral voor Tes vind ik dat veel te koud!
ik woon overigs niet in een Flat…
Maar Jazz heeft ook altijd koude handjes en voetjes… Maar zegt inderdaad niks… Je moet bij een baby altijd in nekje voelen… Daarbij is te warm niet goed voor je kindje… Ze denken ook dat dat nr 1 oorzaak van wiegendood is… Dat die kleintjes hun warmte niet kwijt kunnen… En een frisse goed geventileerde kamer is gewoon ook nog eens gezond…
ZO, ze heeft nu 2 dagen met de verwarming geslapen, en ze slaapt nu een stuk beter. Haar nekje was ook altijd koud, ik had de temperatuur gemeten, met een thermometer van de buren :mrgreen:
Het was maar 10 graden op haar kamer lijkt me toch echt wel te koud.
Nu de verwarming op een klein stukje openstaat is het er 17 graden, en ze voelt niet meer koud aan en slaapt nu zelfs zonder sokjes.
Slaapt echt tien keer beter
[quote=“Mellie”
Aan het nekje is te voelen of een (slapende) baby het behaaglijk heeft; bij twijfel geven de voetjes uitsluitsel. Voelen die prettig aan dan is het in orde. Koude handjes zijn niet ongewoon. Een baby die transpireert heeft het te warm. Een baby die koorts heeft dient niet extra te worden toegedekt.Bron[/quote]
Dit zegt dus inderdaad niks over het feit dat blauwe handjes heel normaal zijn. En al helemaal niet dat het voor 99% of 'het merendeel' normaal is. Maar dat koude handjes en voetjes niet ongewoon is :wink:
Enneh, omdat je erom vraagt, mijn info kwam dus uit de realiteit, van babies om me heen :wink:
Verder ben ik helemaal niet voor te warme kamertjes hoor. Zoals ik eerder zei, 18 graden is ideaal en wat kouder kan best. Maar niet warmer in elk geval. Bij ons is het 's nachts 17 graden en geen verwarming aan, beeb slaapt met een pyjama (geen body) en een mouwloze slaapzak.
Maar wees ook niet overdreven met die angst voor de verwarming, want er zijn genoeg landen waar de verwarming echt wel aan staat gewoon omdat het buiten min 20 of erger is. En die babies zijn er ook niet allemaal slecht aan toe hoor. Tegen de droge lucht kan een luchtbevochtiger helpen.
En Tamara, gelijk heb je hoor. 10 graden lijkt mij ook echt wel wat koud. Gelukkig dat het nu beter gaat!
Het was gewoon dat ze de laatste dagen erg slecht sliep en steeds opnieuw wakker werd, en smorens viel me op dat haar hele handjes en onderarpjes gewoon echt blauw waren alsof ze afgekneld waren geweest, dus ze heeft t echt koud gehad.
Nu zijn haar handjes ook nog niet superwarm, ze voelen nog steeds best koud aan, maar haar nekkje voelt nu warmer aan, en ze slaapt gewoon weer beter
Het volgende heb ik uit een voorlichtingsfolder van de Reinier de Graaf Groep (dat is een groep bestaande uit de volgende ziekenhuizen: Reinier de Graaf Gasthuis in Delft, het Diaconessenhuis Voorburg, Behandelcentrum Westland in Naaldwijk en Gezondheidscentrum De Reef in Ypenburg). Lijkt me wel een betrouwbare bron, dus dat is mijn richtlijn. Ook allemaal op hun website te vinden (evenals andere interessante info).
Temperatuur
De temperatuur van de babykamer hoeft niet extra hoog te zijn. De eerste week is 20ºC een goede omgevingstemperatuur voor uw baby. Hierna kunt u de slaapkamertemperatuur afbouwen naar ongeveer 18ºC.
In de zomer kan uw baby over het algemeen onder een (katoenen) dekentje slapen, en in de winter onder een (wollen) of twee dekentjes. Dit is echter wel afhankelijk van de lichaamstemperatuur die rond de 37ºC moet zijn.
Eventueel kunt u een extra kruik in de wieg of ledikant leggen. Controleer altijd van tevoren of de kruik lekt.
Dit kunt u doen door de gevulde kruik goed ondersteboven te schudden. Wikkel de kruik altijd in een kruikenzak of molton en strik of plak het uiteinde goed vast. Zorg er wel voor dat de dop van de kruik altijd naar het voeteneinde is gericht. Mocht de kruik namelijk onverhoopt gaan lekken dan zal het water niet naar de baby lopen. Leg de kruik bovendien altijd op of tussen de dekens, maar nooit direct tegen de baby aan. Het is prettig om de kruik alvast in de wieg of het ledikant leggen voordat de baby gaat slapen. Deze is dan al lekker voorverwarmd.
Bij een blijvende temperatuur van boven de 38ºC of juist onder de 36.5ºC (Ondanks dikkere kleding of een kruik), kunt u het beste contact opnemen met uw huisarts.
bron: Folder Uw kindje komt naar huis, De Reinier de Graaf Groep
@Yessie wrote:
@Mellie wrote:
Aan het nekje is te voelen of een (slapende) baby het behaaglijk heeft; bij twijfel geven de voetjes uitsluitsel. Voelen die prettig aan dan is het in orde. Koude handjes zijn niet ongewoon. Een baby die transpireert heeft het te warm. Een baby die koorts heeft dient niet extra te worden toegedekt.Bron
Dit zegt dus inderdaad niks over het feit dat blauwe handjes heel normaal zijn. En al helemaal niet dat het voor 99% of 'het merendeel' normaal is. Maar dat koude handjes en voetjes niet ongewoon is :wink:
Enneh, omdat je erom vraagt, mijn info kwam dus uit de realiteit, van babies om me heen :wink:
Verder ben ik helemaal niet voor te warme kamertjes hoor. Zoals ik eerder zei, 18 graden is ideaal en wat kouder kan best. Maar niet warmer in elk geval. Bij ons is het 's nachts 17 graden en geen verwarming aan, beeb slaapt met een pyjama (geen body) en een mouwloze slaapzak.
Maar wees ook niet overdreven met die angst voor de verwarming, want er zijn genoeg landen waar de verwarming echt wel aan staat gewoon omdat het buiten min 20 of erger is. En die babies zijn er ook niet allemaal slecht aan toe hoor. Tegen de droge lucht kan een luchtbevochtiger helpen.
En Tamara, gelijk heb je hoor. 10 graden lijkt mij ook echt wel wat koud. Gelukkig dat het nu beter gaat!
Dan moet je letterlijk lezen wat ik zei: dat koude handjes heel vaak voorkomen en dat die soms wel eens blauw zijn, moet ik mezelf even quoten voor je?
Verder heb ik Tamara gewoon geadviseerd om in het nekje te voelen om kou eventueel uit te sluiten, geen mens hier heeft gemeld dat ze de verwarming uit moet laten.
Dat heeft ze gedaan en ze heeft maatregelen getroffen dus dan is het klaar toch?
Ik snap je punt niet goed in deze en kun je mij dan even uitleggen wat 'niet ongewoon' betekent? Dat is in jouw boekje 'niet normaal' of zo?
Ach, laat ook maar, ik heb het idee dat je denkt dat je in het discussieforum zit en graag je gram wil halen, dat mag dan bij deze :)
Verder wel héél attent van je dat je even iets post waarin staat hoe pasgeboren baby's die zelf hun temperatuur niet kunnen regelen warm gehouden moeten worden :)
Hier ook nooit de verwarming aan en toch 16 a 17 graden op de slaapkamer. Denk dat de wind er niet op staat. Het scheelt dat we in een nieuw huis wonen, dus goed geisoleerd. Tot 18 graden is prima. 15 graden is voor mij de ondergrens, maar dat wordt het alleen als het raam open staat. Dat doe ik altijd even als de kleine niet op de slaapkamer is. Dan wordt het zo lekker fris buiten.
Bij ons staat de verwarming op 1 en als het kouder dan 11 graden wordt verwarmd hij de kamers boven bij mits beneden in de huiskamer ook bijgestookt moet worden. Gemiddeld is het ij de kids `13 graden op de kamers. Sanne heeft ijsklompjes, maar slaapt pirma, is het echt te koud wordt ze wakker.
Beide kids slapen met een romper lange mouw, pyama (sanne ook sokken), combisleeper met de binnenzak en daarover een enkele duodeken. Bas slaapt vaak nog zonder de deken, rolt er onder vandaan. De kids zijn niet anders gewend. Wij hebben wel een slecht geisolleerd huis en wonen geheel vrij op het platteland. Ik voel ook altijd Sanne’s haar nekje, maar die is altijd lekker warm, handjes wel vaak erg koud.
Bas stopt altijd zijn handen onder zich :mrgreen: