vervelende ervaring bij de eerste hoe nu bij de tweede????

hallo allemaal,

ik heb een zoon van 20 maanden die ik heel graag borstvoeding had gegeven maar dat lukte niet want hij kreeg mijn tepel niet goed te pakken. Daar kwam nog een bij dat de kraam hulp ook niet echt mee werkte. niet omdat ze wilde dat ik hem aan de fles deed maar juist omdat ze te graag hem aan de borst zou krijgen. Dat werkte averechts op mijn zoon, mijn vriend en mij zelf.

nu ben ik zwanger van de tweede en ik zou graag borst voeding willen geven maar ik ben er een beetje bang voor geworden vanwege mijn ervaring met die kraamhulp.

zijn er meer vrouwen die dit hebben gehad? En die ook een tweede hebben en daar wel borstvoeding aan hebben gegeven??

alvast bedankt.

Groetjes Iris.

Hee Iris

wat zonde dat het mis is gegaan en dat je zo’n slechte begeleiding hebt gehad. Ik heb er geen ervaring mee want ik had best wel een goede kraamhulp

Wat je kan doen (had ik ook gedaan) is jezelf goed voorbereiden door een cursus te volgen. Dit kun je doen bij de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of bij La Leche League. Daar kun je ook gerichte vragen stellen over hoe het nu is verlopen en hoe je dat anders zou kunnen doen de volgende keer.

Kijk maar eens op

http://www.vbn.borstvoeding.nl/regio.html

of

http://www.lll.borstvoeding.nl

Ik heb bij het zoeken van een kraamzorgorganisatie bewust gezocht naar een organisatie met een borstvoedingscertificaat. Daar lopen lactatiekundigen rond en alle kraamverzorgsters worden regelmatig bijgeschoold op het gebied van bv. En dat is een enorme hulp in je kraamperiode. Bij Saba heb ik daar veel profijt van gehad (i.v.m. ingetrokken tepel rechts) en nu bij Tosca heb ik ook weer allerlei handige (aanleg)tips gekregen. Dus misschien kun je daar 's naar op zoek gaan? Een goed begin is het halve werk. Succes.

Ik heb nog geen tweede (is ook nog niet in de maak 8) ), maar ik weet wel dat ik de volgende keer direct een vrijwilliger van VBN bel als blijkt dat het niet lukt. Nu hebben we lang lopen stoeien, en daardoor onnodig veel problemen gehad. Het gaat nu weer fantastisch, trouwens!

Ja ikke…

Bij Mateo is de bv totaal mislukt, bij Micah heb ik ruim 6 maanden bv gegeven…

Allereerst, vervelend dat je je niet prettig voelde bij de kraamhulp. Nu je het allemaal wat meer weet (niet meer je eerste en alles voor het eerst) ben je misschien wat zekerder en kan je duidelijk maken wat je wel of niet prettig vind…

Weet ook dat als het niet klikt je altijd kan ruilen, gelijk bellen, jouw kind, jouw kraamtijd etc…

De bv was bij Mateo niet gelukt omdat niet goed aan de tepel wilde drinken, ik kolfde dus en helaas niet op verzoek…Dit zorgde ervoor dat mijn productie heel snel verminderde…

Met Micah heb ik aangelegd, aangelegd, aangelegd…

Soms elke uur, soms elk halfuur…

Als hij trok, moeilijk deed of niet goed hapte, probeerde ik het na 5 min nog een keer…De eerste 6 weken zijn cruciaal…

succes…

Hallo

De borstvoeding bij Sanne ging helemaal niet goed…ze pakte niet…ze kwam niet aan ,ik was bij elke voeding wel een uur tot anderhalf uur bezig en heb het uiteindelijk maar 6 weken volgehouden…

Ik was dus best wel huiverig en vroeg me af of het dit nu wel goed kon gaan…heb 3 avonden een borstvoedingsvoorlichting gevolgd bij VBN en dacht ik probeer het gewoon…Sem is natuurlijk net geboren maar het gaat SUPER!!! Hij pakt goed direct zelfs…hij drinkt als een tierelier en ben zo klaar…Hij zat vandaag al weer op zn geboortegewicht van 3690 gram sinds het laagste van maandag…

Dus zeer goed ervaring met de tweede…(tot nu toe dan)

groetjes Esther

bij mij is het pas bij de 3e gelukt (dwz sinds 7 weken dus :wink: ). Dus dat het bij je eerste niet lukte zegt niks over je 2e. Het heeft bij Jelmer ook 5 dagen geduurt voor bij hem en mij de knop omging en we allebei snapten hoe het moest. Succes!

ook hier de tweede keer wel succes!! Bij lucas was het niks als stress, erg veel stuwing, dus hij kreeg de borst niet te pakken, tepelhoedjes gaan gebruiken, en dat was het begin van het einde… Hij kreeg zeer veel last van krampen, groene ontlasting, niet meer weten of het nou aan teveel of te weinig lag, kreeg ook allerlei verschillende tips. Toen uit pure wanhoop een flesje kunstmelk erin en meneer sliep als een roosje. Hij was toen 5 weken en ik was opper dan op…

Nu met Daan: wereld van verschil. Door tepelkloven wel heel even een tepelhoedje gebruikt, maar die ook al gauw weer af kunnen bouwen, ook omdat hij rechts zonder hoedje dronk. Na nog wat gesteggel met spruw etc drinkt hij nu prima!! al ruim drie maanden…

Dus een slechte ervaring bij de eerste is geen garantie dat het bij de tweede ook fout gaat. Ik heb juist heel veel gelezen, op internet en info gezocht waar ik het maar kon krijgen. Ook het kraamburo had ik duidelijk gevraagd om iemand met heel veel ervaring met bv en ook het consultatieburo hier is ontzettend pro-bv, dus die hebben me ook wat hints en tips gegeven.

Hier ook bij de eerste een kindje dat mijn tepels niet bliefte, en dus 6 maanden gekolfd. Bij nummer 2 lekker thuis bevallen goede steun gehad en zij krijgt nog steeds de borst…

Hier is de borstvoeding bij de eerste twee kinderen niet gelukt. Heb na resp 6 en 5 weken af moeten haken. Was eigenlijk zodanig rampzalig verlopen dat ik er bij de daarop volgende kinderen niet meer aan durfde te beginnen. Bij de 6de de moed weer bij een geschraapt, veel gelezen. bv cursus gevolgd en het geluk dat ik een vriendin had die contact persoon van de vbn was. Dit keer zijn we door alle opstart problemen heengekomen en genieten inmidels al weer 3 jaar en 2 maanden van de borstvoeding.

Ik heb wel ervaren dat als het even niet mee zit hulp en goede adviezen van de omgeving onmidbaar zijn.

super bedankt allemaal

ik denk dat ik nu het echt zal proberen om deze wel bv te geven

bedankt

groetjes Iris :stuck_out_tongue: