Vervelend (minder voeding mogen geven dan aangemaakt)

De kraamzorg heeft hier gezegd, dat je voeding voor max. 24 uur klaar mag maken van te voren MET afgekookt water. Als je het maar in de koelkast bewaard.



Een keer een flesje met kraanwater was niet erg, maar niet te vaak.



Dus ik maak gewoon voor de hele dag klaar en elke ochtend gooi ik weg wat over is…

En dat gaat goed.



Stan klaagt niet, zeurt bijna niet en heeft ook nauwelijks last van krampjes. Dus ik ga ook niets veranderen op dit moment…

voeding wordt vanuit het cb altijd aangemaakt bekeken. Dus 150 cc voeding is 150 cc in de fles.



per dag klaarmaken mag wel in uitgekookt materiaal met afgekookt water (niet in de waterkoker want dat kookt niet lang genoeg) omdat de laatste beetjes door bezinking wat meer kan zijn is het dan wel handiger om het niet in een kan te bewaren, maar de voeding in uitgekookte flesjes te bewaren in de hoeveelheden die je ook geeft.



In het geval van anneke zou je dus al 150 cc voeding in 5 flesjes moeten verdelen. Die zet je achter in de koelkast die dan natuurlijk ook goed schoon moet zijn…



Je mag verder dus wel kraanwater gebruiken, in Nederland is het kraanwater van heel goede kwaliteit, dan moet het echter wel koud vers getapt kraanwater zijn en mag je de fles niet langer dan een uur gebruiken. Daarna moet overgebleven voeding weggegooid worden.

Opnieuw opwarmen mag niet bij kraanwater, bewaren in de koelkast mag niet, en kraanwater meenemen voor later gebruik ook niet.



Dus alles binnen een uur mag kraanwater zijn anders afgekookt of een ongeopend flesje bronwater.

Het blijft gewoon maf al die verschillende adviezen… Zoals Inkie het hierboven beschrijft is gewoon weer heel anders dat dan ik gehoord heb.



Mijn kindjes hebben een maand in het ziekenhuis gelegen, zijn extra vatbaar voor bacterien e.d. dus je zou toch wel denken dat het ziekenhuis het beste weet hoe het zit met de voeding?

Daar werd het gerust allemaal nog een keer ogewarmt , uit de kraan gegeven (ook gewoon met warm water) en gezegd dat het niet uitmaakt allemaal. Het wel het handigste was om alles vers te geven, omdat er natuurlijk altijd bacterie groei in komt, koelkast of niet (vertraagt alleen in de koelkast…) maar dat het gewoon was, wat handiger was…

als je warm kraanwater gebruikt uit en gijzer is dat ook nog geen probleem, maar vele mensen hebben een boiler of een combi, en bij een boiler kan er in het waterbacteriegroei ontstaan.



in de waterkoker koken kookt net tot aan het kookpunt, maar de waterkoker slaat dan af. Het water kookt dus niet door.



koud water vers uit de kraan kun je rustig gebruiken, maar als je die voeding wil bewaren dan is afgekookt water gewoon veiliger. In het ziekenhuis word niets lang bewaard.

Wij maken overigens gewoon nog de fles klaar met afgekookt water uit de waterkoker. Wij hebben er eentje die erg lang doorkookt voordat die afslaat. Hij is vrij nieuw en de “betere” koken ook langer door.

Het water bewaren we in de koelkast. Dan verwarmen we de flesjes , poeder er bij en klaar.



Soms gebruiken we kraanwater. Maar warm kraanwater doe ik zelf ook niet, vind dat maar een raar idee…



MAar ja, hoe je het ook went of keert: iedereen krijgt wat anders geadviseerd en een ieder moet zelf maar kijken wat ze handig vind en zich prettig bij voelt.

wie kan mij helpen, ik verdun de voeding, omdat zijn ontlasting moeilijk gaat, hij zit op 100 water en 3 schepjes voeding maar hij heeft er net iets te weinig aan, wie weet hoeveel ik dan moet doen??

Wendy: Het lijkt me niet verstandig om het aan te passen qua water…

Hoe oud is je kindje en hoe zwaar? Als zijn ontlasting moeilijk gaat, kan je het beter op een andere manier doen, dan heel veel water in zijn voeding te doen. Dan zit hij snel vol ,maar verteert het eerder, omdat er te weinig voedingstoffen inzitten.

oww oke hij is nu 3 weken oud, en hij zit tussen 3 en 3,5 kg. ik gaf eerst 90 water met 3 schepjes toen zijn ontlasting moeilijker ging dus 100 water met 3 schepjes maar met 90 heeft die te weinig, dus dan moet ik 120 water met 4 schepjes doen toch?

klopt 120 en 4 schepjes…

klopt helemaal! Als zijn ontlasting erg hard blijft, zou ik er toch mee naar een huisarts of het CB gaan, zeker als je denkt dat hij er last van heeft.

Mijn zoontjes krijgen op voorschrift van de kinderarts Lactulose, anders is het zo vreselijk hard, dat je er een ruit mee in kan gooien.Maar als ze zo jong zijn, zou ik niet zelf gaan doktoren eigenlijk.

Inderdaad vreemd al die verschillende adviezen.

Maar vooral erg verwarrend.



Ik geef inmiddels gewoon die 165 ml. Lucas kan het op, en het is zo’n klein beetje dat hij dan niet zou mogen drinken (een gevulde speen zeg maar), dus ik vind het wel best.



Ik zit nog maar op 2 x 165, en hij krijgt nog 3 x 135 dus misschien dat 5 x 165 wel teveel voor hem gaat worden, maar dat zal hij dan zelf aan gaan geven.





Wendy, ik zou zelf persoonlijk niet gaan rommelen met de verhoudingen van de voeding.



Er is speciale voeding voor de ontlasting en ook druppeltjes van VSM.

Ik zou altijd in overleg met huisarts of CB daar iets aan doen.

Ik geef jazz gewoon 5 keer 150 :think:

Hoe bedoel je dat?



Dat ik nu nog 3 keer 135 geef?



Dat komt omdat ik het langzaam aan het opbouwen ben.

We gaven Lucas 5 x 135, en 1,5 week geleden mochten we naar 5 x 150 (ik doe dan dus zelf 165).

Maar ik ga dan niet ineens alle 5 de voedingen in 1 dag ophogen.

Ik heb eerst een aantal dagen de avondvoeding van 23.00 verhoogd, nu die van 19.00 ook.

Deze week ga ik over op 3 voedingen van 165, en dan hoef ik pas rond de 30ste (bij het volgende consult) op 5 x 165 te zitten.



Zo zei ze dat ook, als we de volgende keer kwamen moest hij dat hebben. Maar ik had 4 weken de tijd om dat op te bouwen, en het was niet de bedoeling dat we dat meteen in 1 keer gingen doen.



Of bedoelde je dat niet…?