Vertrouwen in zwangerschap voor zoveelste keer weg upje 18-7

Mijn zoontje Ruben is na een zwangerschap van 38 weken en 1 dag gehaald met een spoedkeizersnede (ik lag toen sinds 37 weken in het ziekenhuis). De CTG’s (hartfilmpjes) waren op dat moment niet meer acceptabel en ik voelde Ruben al meer dan een week niet meer bewegen. Het bleek dat de placenta maar de helft van het normale formaat had en al helemaal verkalkt was. Er kon niet worden ingeleid omdat Ruben in stuit lag.

Ruben was uiteindelijk 2390 gram en 45 cm en volgens mijn gyn had het niet langer moeten duren of het was echt mis gegaan.



Het heeft een tijd geduurd voordat ik een nieuwe zwangerschap aandurfde en de eerste 20 weken was ik echt ontzettend onzeker en bang. Na de 20 wekenecho ging het een stuk beter en begon ik eindelijk weer wat te genieten van de zwangerschap. Ook kreeg ik stukje bij beetje meer vertrouwen.



3 Weken terug was mijn bloeddruk ineens veel te hoog nadat Ruben in het ziekenhuis had gelegen. De bloeddruk was gestegen van 140/85 naar 160/100. Meteen weer allerlei onderzoeken die ik bij Ruben ook had gehad. De uitslagen waren allemaal gelukig goed en met veel rust daalde mijn bloeddruk een week later naar 130/80. Het was wel even schrikken, maar de oorzaak was in ieder geval bekend.



Nu voelde ik sinds afgelopen donderdagochtend minder (eigenlijk bijna geen) leven. Vrijdagochtend heb ik meteen naar het ziekenhuis gebeld en ik moest langs komen voor een CTG.



Het CTG zou 20 minuten duren en daarna zou de uitslag beoordeeld worden door een vk van het ziekenhuis. Na 20 minuten wilde de verpleegkundige toch het filmpje door laten lopen en overleggen met de dienstdoende gyn. Het CTG was namelijk nogal rustig.



Na 40 minuten werd ik los gekoppeld en moest ik door naar de dienstdoende gyn (bleek gelukkig mijn eigen gyn te zijn) voor overleg. Er is een echo gemaakt waarop te zien was dat de placenta en het vruchtwater goed waren. Ook waren er bewegingen van de baby te zien. De metingen van het hoofdje en de beentjes gaven aan dat de baby in groei iets voor ligt, maar het buikje kon de gyn niet goed opmeten en daar kwam voorlopig een groeiachterstand van 2,5 week uit. De baby weegt nu minstens 2.000 gram gelukkig, maar waarschijnlijk meer.

De uitslagen waren dus weer goed en ik mocht naar huis. Wel moet ik morgen voor controle weer naar het ziekenhuis.



Vrijdagochtend was ik er eerst allemaal heel rustig onder, maar nu komen er weer zoveel herinneringen van de zwangerschap van Ruben boven. Ik weet wel dat het met mijn bloeddruk echt veel beter gaat dan toen en deze baby is nu al groter/zwaarder dan Ruben rond deze tijd, maar weer is mijn hele vertrouwen in deze zwangerschap weg :cry: . Ben zo bang dat er weer iets soortgelijks als met Ruben gebeurt.



Een heel verhaal geworden, maar ik moest het gewoon even kwijt.

Hoi Secreetje,



Kei vervelend voor je joh, dat je je zo ongerust maakt. Ik kan het me heel goed voorstellen.

Gelukkig dat je morgen weer voor controle moet komen. Misschien geeft dat wat geruststelling, dat ze het nu wel goed in de gaten houden?

Heel veel sterkte :hug: :hug:

Laat morgen even wat weten hoe het was?

groetjes Marleen

Jeetje meid wat een verhaal.

Kan me je zorgen heel goed voorstellen maar je moet toch echt proberen om er vertrouwen in te houden.

In dat frummeltje in je buik, in je eigen lijf en in de dokters.

Ze houden je nu gelukkig goed in de gaten en als je je zorgen maakt gewoon bellen of langs gaan.

laat je niet wegsturen en doe waar jij je goed bij voelt



Kan me wel voorstellen dat het weer tegenvalt dat ook deze zwangerschap niet probleemloos verloopt maar denk maar aan dat kleine kindje in je buik en houdt vertrouwen.

ik vind het heel erg dat het je zo onzeker maakt erover :hug:

maar ik kan het me ook zo goed voorstellen…!

ik zou willen dat we het anders voor je konden maken

maar waarschijnlijk ben je er pas rustig onder als je kindje er eenmaal is, gezond en wel…



dikke knuffel! :hug:

och jee

kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt



probeer toch rustig te blijven, het kan ook heel anders gaan he

als het je geruststelt, overleg dan met de gyn, vraag om extra echo’s / ctg’s en trek altijd aan de bel als je je zorgen maakt.



veel sterkte en liefs :hug:

Meis :hug:

Kan het me voorstellen…

Kom hier lekker van je af tikken…

Nog eventjes,dan heb je je beebje.

Wij tellen met je mee…

Dikke :-*

Kopop Secreetje…je bent nu zover gekomen…die laatste loodjes moeten ook gewoon goed gaan komen! Ik tel letterlijk en figuurlijk met je mee!

Eind augustus hebben we beide onze beebs in handen!



Sterkte!

Gr.

Mandy (van PM)…

jeetje meid wat heftig… kom op meid… nog even doorzetten… en zodra je het niet vertrouwd gewoon bellen hoor :hug:

Maandag ben ik voor controle weer naar de gyn geweest. Alles zag er goed uit, maar omdat ik de baby nog weinig voel heeft ze weer een ctg laten doen. Die zag er gelukkig goed uit. Wel kreeg ik te horen dat ik woensdag (vandaag dus) moest bellen als ik het kindje weinig blijf voelen. Was weer een beetje gerustgesteld.



Vanmorgen na veel twijfelen toch maar gebeld voor een extra ctg (voel me soms zo’n zeur). De baby voel ik nog steeds niet veel en ik kon meteen terecht voor het ctg.



Na het ctg moest ik weer naar de poli gynaecologie voor beoordeling van het ctg. Mijn eigen gyn was gelukkig weer dienstdoende gyn. De ctg zag er volgens hem goed uit. Hij wilde nog wel even een echo maken om naar het kindje te kijken. De baby lag heerlijk te slapen en ondanks flink gepor van de gyn wilde meneer/mevrouw niet wakker worden. Dus hij heeft maar even wat dingen van de baby laten zien zoals het gezichtje, de voeten, het hartje en de rug. Hij vroeg ook waarom ik vandaag pas heb gebeld en niet gisteren. Heb toen dus verteld dat dit was afgesproken met de gyn die ik maandag had.



Nu was dus het ctg goed, maar de bloeddrukmeting was helemaal niet goed. In 2 dagen tijd was mijn bloeddruk gestegen van 130/80 naar 135/90. Dat is echt veel te veel. Meteen moest ik bloed en urine laten testen op zwangerschapsvergiftiging. Als de uitslagen niet goed zijn wordt ik vanmiddag gebeld. Tot nu toe nog niets van het ziekenhuis gehoord, maar de telefoon is in 2 uur tijd al 5 keer gegaan en ik schrik me steeds rot.



Aanstaand vrijdag moet ik weer naar het ziekenhuis. Om 10.30 moet ik me op de verloskamers melden voor een nieuw ctg en een bloeddrukmeting.



Dit had ik dus echt niet verwacht van mijn bloeddruk. Heb zostraks al een flinke huilbui gehad toen ik thuis kwam :cry: . Ben wel blij dat ik vanmorgen toch maar heb gebeld.

Fijn dat alles oke is met de kleine!!!

Ja je bloeddruk is wel aan hoge kant,maar nog niet schrikbarend toch??

Ik had met Yara aan einde zwangerschap bloeddruk 210/120 en nergens last van en urine en bloed goed! Moest alleen vanaf die tijd dus wel in het ziekenhuis bevallem,maar dan maakte me niet uit!

Bedoel eigelijk te zeggen maak je niet teveel zorgen daarom en van stresse n zorgen gaat je bloeddruk ook omhoog!

Ik weet het het is makkelijk gezegd he?

Meid sterkte ermee en ik hoop voor je dat ze niet bellen vanmiiddag en dat bloed en urine goed zijn!

oh goed dat je uiteindelijk toch hebt gebeld

:hug: en over een paar weekjes je beeb in je armen

Ik las nu pas je voorgeschiedenis :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Ja kan me voorstellen dat je dan bang bent hoor en weer denkt aan de bevalling van Ruben en de tijd ervoor/erna.

Maar bij twijfel altijd bellen he? Desnoods s nachts!!!

Succes meid! :hug: :hug: :hug:

Steph, meis,



Je bent GEEN zeur, de artsen die jou al die CTG’s laten maken zijn dat over 2 maanden al weer vergeten hoor. Beter 1 CTG te veel voor niks en jij straks een gezond en huilend kindje in je armen dan 1 x gedacht dat je zeurt en niet gaat en dat er van alles mis gaat. :naughty: Laat je er gewoon door de meiden hier doorheen slepen, je moet nog even volhouden nu :-

En geen vertrouwen hebben, ja heeeeeeeeel herkenbaar, dat heb ik bij beide zwangerschappen niet gehad tot het einde toe. Te veel nare verhalen gehoord en meegemaakt om er van uit te gaan dat alle zwangerschappen en geboortes goed gaan.

Maar daar moet je je niet door laten gek maken. Jouw lijf heeft blijkbaar iets meer moeite met zwanger zijn dan een ander, maar je hebt Ruben toch uiteindelijk ook maar gezond op de wereld gezet en we gaan ervan uit dat het nu weer lukt hoor :hug: :-
:pray: :pray:



Dikke knuf en blijf van je af schrijven hoor, opkroppen is ook niet goed voor je bloeddruk :-*

En terecht dat je hebt gebeld!!

Jeetje, het is niet niks wat je hebt meegemaakt.



Als je het niet vertrouwt, dan zou ik gewoon morgen weer teruggaan naar het ZH of even je bloeddruk laten opmeten bij de HA.

En heel goed in de smiezen houden of je de kleine goed voelt. Twijfel je: BELLENN!!!



:hug:

hoe is het nu secreetje?

De uitslag van de bloed- en urine-onderzoeken zijn gelukkig goed, alleen houdt ik sinds gisteren echt ontzettend veel vocht vast in mijn enkels en voeten. Ik kan echt van die putjes erin drukken met mijn vingers.



Gisteren een paar flinke huilbuien gehad, maar vandaag voel ik me gelukkig wat beter. Ik zie wel hoe het er morgen voor staat. Ze nemen me in ieder geval serieus in het ziekenhuis en daar ben ik wel heel blij mee.

dat is zeker fijn! hopelijk vind je nu weer wat rust. je kan bellen als je het nodig vindt, da;s toch een fijn idee.

dat vocht vasthouden zal nu ook door de warmte komen he



was de echo mooi?

gezichtje enzo?